Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken farge på hunden?


Juni
 Share

Recommended Posts

En god hund har ingen farge, men jeg skal ærlig innrømme at jeg har lyst på en Blue Merle collie. En med fine markeringer er dødspen. ?

Ellers så kommer hvilken farge jeg liker veldig ann på rasen det gjelder. Golden f.eks så synes jeg en dyp gylden farge er penest. På beagle foretrekker jeg en mørk tricolor med stor sadel. På doberman, sort/tan. Whippet, Courbourne Don't Be Cruel har fargen jeg synes er desidert penest, skygget blåbrindle med lite brindle? Aner ikke hva den kan kalles sånn helt presist. En pen sort, eller sort/hvit whippet er også helt utrolig smashing!
På hunder med mer tegninger så er det tegninene sine plasseringer og typer som styrer mer enn fargen de har. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er svak for brune hunder generelt. En jevn relativt mørk brun tric (brun, tan og hvit) border collie er så lekkert! 

Det viktigste er i grunnen tegningene, jeg liker symmetri og den tradisjonelle irish white-looken, for mye hvitt er ikke så innmari pent i mine øyne (likevel har jeg hatt to av dem). 

Men farge spiller i grunnen ingen rolle i avl eller valg av valp, annet enn å unngå sykdom som kan følge med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på hunderasen. På amerikansk bulldog har jeg ingen andre preferanser enn at de er penest med godt pigment i bunn. 

eneste jeg mener kan bli litt kjedelig er helhvite hunder. Men hadde aldri stått over en valp som i teorien var drømmeindividet fordi den er helhvit. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som flere andre her nevner, det kommer en hel del an på hvilken rase fargen sitter på. På generell basis er jeg ikke begeistret for farger som er koblet opp mot sykdom. 
 

Eventuelle tegningers plassering har også en del å si. ‘Uheldig’ plasserte tegninger kan f.eks forkorte en hals eller gi inntrykk av at hunden er kortere enn den i realiteten er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...