Gå til innhold
Hundesonen.no

Hilse på ny hund


Colibri
 Share

Recommended Posts

Hei. Jeg og samboer har startet å kikke på aktuelle hunder i vårt søk etter et nytt familiemedlem. Jeg har hatt min "gamle" hund i mange år, han var jeg godt kjent med. I møtet med nye, ukjente hunder, dukker det opp et par spørsmål. 

Første hunden vi hilste på var ikke fylt året enda. Han var forsiktig i starten og litt skvetten, men tok kontakt da han hadde fått hilse på i sitt tempo (og etter noen godbiter). Hvor mye ville dere lagt vekt på at en unghund er litt "sky", reiser bust og er usikker i møtet med nye folk? Eieren kjente ikke dette helt igjen, men tenkte at det kunne ha med alderen å gjøre. Hunden skvatt av at noen sparket borti noe, bjeffet litt, men tok kontakt etterpå. Vi gikk en liten tur hvor hunden tok kontakt med oss senere og virket ganske selvsikker og fornøyd. 

Hva bør man se etter når man møter en potensiell omplasseringshund? Noen tips til hva man bør spørre om/undersøke? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unghunder kan være ustabile, så det er ikke den enkleste alderen å vurdere hundens mentalitet. Selv relativt stabile hunder med godt gemytt kan ha nevrotiske perioder i alderen 8mnd- ca. 2-3 år.

Når jeg ser på hunder ser jeg etter
1. hvordan er de i møte med meg. Er den skeptisk? Reservert? Overstrømmende sosial? Virker den balansert og trygg? Hvordan man blir møtt vil nok være slik hunden møter nye folk. Min erfaring er at hvor sosial hunden er (med mennesker) er ganske stabilt, selv gjennom unghundperioden. Er hunden skeptisk, bjeffer og buster, er den nok litt utrygg, men om den kommer seg raskt over redselen trenger ikke dette være et stort problem. Dersom hunden aldri blir komfortabel med meg er det et stort rødt flagg, uavhengig av alder.
Mange hunder i unghundperioden vil bli veldig oppspilt ved besøk eller på tur med flere mennesker, så hvordan den ellers oppfører seg når jeg er der, trenger ikke bety så mye for hvordan den er alene med eier eller vil bli med årene.

Ellers spør jeg og graver om ting som:
2. Hvordan er hunden med andre hunder?
3. Kan den være hjemme alene?
4. Hvordan takler den bilkjøring eller annen transport?
5. Er den redd for noe? F.eks lyder, underlag, sykler, menn ol. Når det gjelder redsler generelt avhenger det ikke bare av hvor skvetten hunden er, det viktigste er kanskje hvor raskt hunden avreager, altså blir "ferdig" med det den var redd for. Skvetne hunder som bruker lang tid på å avreagere (eller aldri gjør det) er mer problematisk enn skvetne hunder som sjekker ut og blir ferdig med ting.
6. andre unoter? Passeringsproblemer, varsler den på lyder utenfor huset, jakter på joggere, vokter, ressursforsvar, misliker pelsstell om det er en pelsstellrase ol.
Alle disse tingene er ikke en deal breaker for meg altså, men det er bare eksempler på adferd som kan være problematisk og som det er greit å være klar over. En hund som er over året har opparbeidet seg erfaring som kan gjøre det vanskelig å avlære eller trene bort uønsket adferd.

Og så anbefaler jeg å alltid prøvetid, den bør minimum være noen uker. Å møte en hund et par ganger hos eier og eiers beskrivelse gir ikke alltid et korrekt bilde av hunden i ditt miljø. Skaffer man seg en unghund må man også være klar over at hunden er i en tenåringsfase og kan forandre seg en del fra man overtar den til den er mer ferdig utviklet mentalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...