Gå til innhold
Hundesonen.no

Mental aktivisering


Tilly
 Share

Recommended Posts

Hei! Lurer på hva dere gjør som mental aktivisering med hundene deres og hvor lenge dere holder på. Har hørt at alle hunder burde få minimum 15 minutter mental aktivisering hver dag, men helst en del mer. Vi har flere aktiviseringsleker fra Nina Ottosson og Trixie, men må ærlig si at jeg synes de er ganske dyre, spesielt etter hunden har funnet løsningen og tømmer leken på ett minutt. Har laget en del hjernetrim med pappesker, doruller, håndklær osv., men synes også disse blir tømt ganske raskt. Vi trener også på å gå fint i bånd/passering og hverdagslydighet daglig.

Synes det er vanskelig å finne den fine balansen og vil gjerne høre hvordan dere gjør det, eventuelt om noen har gode tips ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener jo mot IGP, så da blir det mye mental aktivisering igjennom lydighets trening og spor trening. Men vi har også dager hvor vi ikke gjør noen ting. ? Noen dager har vi kanskje en eller to økter med lydighet på rundt 15 minutter og to spor. Andre dager, som idag, gjør vi nada. 

På vinteren når det er snø og det  blir mye mindre lydighet og spor, så hender det at jeg gjømmer tørrfôr kuler rundt om i huset som hun må søke etter, eller at vi terper på spesielle momenter i lydighet eller spor, som ikke krever mye plass, og kan gjøres inne . Som gjenstandsmarkering, eller utgangspossisjon. 

Om man ikke trener mot noe spesielt kan man jo lære inn diverse triks. Som rull rundt, bamse, holde ting, gå rundt ting, rygge, slalom, target. På min første hund så lærte jeg henne mange kommandoer med tegnspråk ? 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jma viser til, vanlig trening, er mental trening :) Jeg trener mot prøver og praktisk jakt, så foruten god lydighet må de ha god nese. Den prøver vi å trene litt hver dag i forskjellige varianter: søke etter maten sin, over lengre tid (jeg fyller på etter hvert i hagen, da de finner raskt), søke etter en liten leke inne i huset, får godbitsøk på tur hvis vi går i skogen og godbitene faller godt nedi lyngen osv. Trener alltid på noe på tur, innkalling, sitt og bli, kontakt, apportering osv. 

Ellers får de noe å tygge eller slikke på nesten hver dag (bein, lickimat og div kong-lignende med fryst mat inni).

Er enig med deg i at disse aktivitetslekene har begrenset verdi med mindre man har bøttevis av de, iallefall de enkleste ? Da foretrekker jeg heller en snusematte.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder aktivitetsleker er jeg veldig fornøyd med Buster Activity Mat. Noen av oppgavene krever en del arbeid for å løse selv om hunden har skjønt poenget. Min hund har fem av de vanskeligste oppgavene på sin matte, og det bruker hun rundt 10 minutter på. Den eneste ulempen er at matta er laget av tøy, og her røyk det både knapper og sømmer ganske kjapt. Ser ikke for meg at dette er noe særlig for store, brutale hunder.

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...