Gå til innhold
Hundesonen.no

Når hund skader annen hund, hvilke regler gjelder`?


beri77
 Share

Recommended Posts

Min snille, rolige mellomstore hund kom seg ut av et hull i gjerdet i går da noen jenter gikk tur med sin lille hund.  Jeg var ute og, men måtte løpe ned en trapp utenfor da  hunden min løp ned, på de sekundene det tar for meg å løpe ned trappen  var hunden min komt tilbake og satt foran porten. Jentene sa at min hund hadde bitt deres. Jeg så på hunden deres og kunne ikke så noen skader. Men fikk tlf senere at øyet på hunden deres holdt på å poppe ut og det måtte syes  igjen for en uke å se om det går ann å redde det.  Jeg er helt i sjokk, min hund har aldri angrepet noen før og kommer godt overens med alle hunder.  De sa regningen var kommet opp i over 15 tusen og den blir nok mer.  Jeg må nok betale denne.  Selm om det er penger jeg ikke har   Jeg håper de velger å bruke forsikring , så betaler jeg så klart egenandelen deres , pluss at jeg kan betale de litt ekstra for tort og svie .  Men er jo nå livredd for at de kan kreve hunden min avlivet.  Noen som har erfaring/ vet noe om dette.? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt må du betale veterinærregningen, det skulle da virkelig bare mangle. Og nå vet du jo hva hunden din er i stand til, så om den bør avlives kommer jo helt an på om du er innstilt på å ha den forsvarlig sikret resten av livet. Om den faktisk blir begjært avlivet kommer vel an på om saken anmeldes.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at politiet har mye andre viktigere ting å gjøre, enn å lage en sak av at to hunder sloss (dvs at din hund angrep en annen hund). Jeg vet om flere hunder som har skadet flere hunder. Bølle-hundene lever enda dem, men alle vi andre hundeeiere blir veldig flinke med å unngå dem. 

Og så tenker jeg at det er kjempe kjedelig at dette skjedde. For deg og eier av den andre hunden. Jeg tenker at det viktigste er at du lærer av dette og sikrer han bedre, slik at dette aldri skjer igjen. 

Du er jo kjempesnill som tar regningen. Jeg hadde regnet med at de har forsikret hunden sin, og at det dekker utgiftene. Hvis de velger å ikke forsikre hunden sin, så er det dumt for dem. For alle kan ikke bare bla opp en masse penger uten videre (det er jo derfor vi forsikrer alt mulig rart).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom min hund var løs og skadet en annen, så ville jeg betalt regningen. Det skulle bare mangle! Du har selvfølgelig rett til å se kvitteringen deres fra dyrlegen først, for det finnes dessverre svindlere der ute. Når det gjelder forsikring, så er det mange som ikke har det, og da må du ut med full pris.

En av mine fikk nesten punktert øyet av naboens katt. Vi måtte inn til flere behandlinger, og hun måtte sy øyet sammen for å la det gro. Sammenlagt kostet det hele langt under 10k uten forsikring. Det er prisforskjell hos klinikker, og det er mulig denne hendelsen krevde mer enn "bare" å sy sammen øyet, men som sagt: du må se kvittering før du betaler.

Dette var et uhell, og det er din jobb å passe på at det ikke skjer igjen. Det er likevel viktig å huske på at din hund ikke er en dårlig/slem hund. Du kan ikke stole på han løs eller sammen med andre hunder, men ikke la det farge forholdet deres. Han er fortsatt den beste i verden for deg.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, maysofie skrev:

Har du fått oversendt veterinærattest at skadene skyldes bittskader/hundeangrep?

(Dette er jo helt off topic, men hvilken rase er hunden som ble angrepet? Mops, chihuahua eller slikt?) 

 

Jeg har verken fått bilde av hunden som er skadet eller noen vetrnær attest. Hunden er en veldig liten hvit fluffy hund , Og har lest at øyeeplet på små hunder med store øyne kan poppe ut under stress og redsel.  Mulig og at jentene som gikk tur med hunden dro så hardt i halsbåndet  at det har lagt press på blodårer . Jeg vet ikke .   Det hele tok hele tok jo bare noen sek. Og min hund satt allerede foran porten da jeg kom ned trappen så det var ikke sånn at jeg måtte dra han vekk fra han.  Dessuten er min hund blitt litt mer beskyttende nå fordi jeg skaffet meg valp i sommer og han tror jo han er faren hans. De elsker hverandre. Og det var valpen som var nedi hagen og bjeffet og da løp min hund ut gjennom gjerdet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, beri77 skrev:

Jeg har verken fått bilde av hunden som er skadet eller noen vetrnær attest. Hunden er en veldig liten hvit fluffy hund , Og har lest at øyeeplet på små hunder med store øyne kan poppe ut under stress og redsel.  Mulig og at jentene som gikk tur med hunden dro så hardt i halsbåndet  at det har lagt press på blodårer . Jeg vet ikke .   Det hele tok hele tok jo bare noen sek. Og min hund satt allerede foran porten da jeg kom ned trappen så det var ikke sånn at jeg måtte dra han vekk fra han.  Dessuten er min hund blitt litt mer beskyttende nå fordi jeg skaffet meg valp i sommer og han tror jo han er faren hans. De elsker hverandre. Og det var valpen som var nedi hagen og bjeffet og da løp min hund ut gjennom gjerdet. 

Om du skal dekke veterinæravgifter, så må du selvsagt få tilgang på nødvendige veterinær papirer. Om skader ikke er synlig ved sammenstøt, så må det fremlegges en attest av veterinær at skadene er påført av din hund. 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en venninne som har en kjempesnill BC. En dag fikk den hilse på en annen mindre hund. Det store glefset en gang mot den lille, også den fikk øyeskade. Øyet måtte fjernes pga skaden. Først sa min venninne at hun skulle betale, men når hun fikk tenkt seg om, gikk hun fra det.

Begge eierne lot hundene hilse, da tar man en sjanse. Begge hundene er snille, de sloss ikke. Men det ble et knuff mellom hundene

Den lille hoppet opp i ansiktet på den store, så den hadde også skyld i at den andre glefset.

Den lille hunden var en rase som lett får øyeskade. Når man kjøper en hund som lett får skade øynene sine, så er det et (dårlig) valg man tar. 
Eieren av den lille hunden hadde ikke forsikret hunden sin, et økonomisk valg min venninne ikke mente hun skulle dekke. (Til nød tenkte hun at hun skulle betale egenandelen). Det endte med at eieren av den lille tok hele regningen selv.

Dette er ikke like tilfeller, men likevel: Er det riktig at hun som har den største hunden skal betale alt? Hva skjedde egentlig? Er skaden der pga et hundebitt, eller har det en annen årsak? 
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Rufs said:

Jeg har en venninne som har en kjempesnill BC. En dag fikk den hilse på en annen mindre hund. Det store glefset en gang mot den lille, også den fikk øyeskade. Øyet måtte fjernes pga skaden. Først sa min venninne at hun skulle betale, men når hun fikk tenkt seg om, gikk hun fra det.

Begge eierne lot hundene hilse, da tar man en sjanse. Begge hundene er snille, de sloss ikke. Men det ble et knuff mellom hundene

Den lille hoppet opp i ansiktet på den store, så den hadde også skyld i at den andre glefset.

Den lille hunden var en rase som lett får øyeskade. Når man kjøper en hund som lett får skade øynene sine, så er det et (dårlig) valg man tar. 
Eieren av den lille hunden hadde ikke forsikret hunden sin, et økonomisk valg min venninne ikke mente hun skulle dekke. (Til nød tenkte hun at hun skulle betale egenandelen). Det endte med at eieren av den lille tok hele regningen selv.

Dette er ikke like tilfeller, men likevel: Er det riktig at hun som har den største hunden skal betale alt? Hva skjedde egentlig? Er skaden der pga et hundebitt, eller har det en annen årsak? 
 

 

Hunden som angriper skal normalt sett ta regningen hvis begge eiere har valgt å la hundene møtes. Dersom min basenji flyr på en rottweiler og min frøken blir skadet, så er det jeg som betaler regningen til tross for at rottweileren påførte skaden. Det var min feil. Dersom ingen angriper og det bare oppstår slosskamp, så vil jeg si at det eneste rettferdige er å dele på utgiftene.

I denne saken er det annerledes: eier av den løse hunden må betale, uansett hvem som var hissig eller hva som skjedde. Dersom årsaken til skaden er at den løse hunden løp på den andre, selv hvis den bare ville hilse, så er det eier av den løse som har ansvaret.

Man kan heller ikke skylde på noen for å ha tatt et "dårlig" valg med tanke på skade under angrep. En liten hund er et dårlig valg med tanke på angrep. En bjeffete hund kan virke provoserende, og er et dårlig valg. Min tynnbente basenji er er dårlig valg med tanke på benbrudd. Hun er også et dårlig valg fordi hun ikke har så mye pels til å beskytte mot bittskader. 

Og når det gjelder om hundeeier har forsikring, så har det heller ingenting med saken å gjøre. Det blir som med bil: dersom du kjører på noen, så er det du og din ansvarsforsikring som skal erstatte skaden, ikke "offeret" sin forsikring. Du kan aldri kreve at noen andre har forsikring som dekker en skade du påfører.




 

  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan eventuelt snakke med ditt eget forsikringsselskap, går ut fra at du har innboforsikring? Da kan du få dekket disse utgiftene, men du må selvsagt har kvittering fra veterinæren. Og så ville jeg ha hørt meg for i nabolaget, om noen var vitne til hendelsen. Dette er kjedelige saker, men av erfaring vet jeg at det er viktig å ha litt is i magen, og ikke love å betale gildet uten å ha helt på det rene hva som har skjedd. Lykke til.

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...