Gå til innhold
Hundesonen.no

Valp med innavlskoeffesient 7%


valpekjøper
 Share

Recommended Posts

Jeg har betalt depositum for en valp, da den senere ble registrert i NKK så jeg at den hadde 7% i innavlskoeffesient. Er dette helt krise, og vil den ende opp med sykdommer på grunn av dette? Det er en hannhund som er bestefaren til moren og faren til faren. Hannhunden har ikke helseopplysninger registrert i NKK men er brukt hyppig i avl og har mange avkom.  Er usikker på hva dette vil ha å si for meg egentlig.  Både moren og faren til valpen er premierte i utstilling og har ingen helseproblemer ellers som jeg vet om. Hva tenker dere? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er absolutt ingenting å bry seg med. 7 % er veldig lavt, bare se gjennom stamtavlen så ser du at det ikke er innavl. På min rase er det ønskelig at innavlskoeffisienten skal være under 5 %. Helst 0 % da, men dess mer man vet om forfedrene (flere ledd bakover), dess større sjans er det for at det er noen prosent.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke sånn at innavl automatisk fører til sykdom, men hvis det ligger arvelig sykdom i linjene er det veldig mye større risiko for at det videreføres når genene dobles. Avler man på friske linjer er ikke én kombinasjon med høy innavlsgrad nødvendigvis et stort problem, så lenge man ikke gjentar det og passer på å avle langt ut i påfølgende generasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Rufs skrev:

Det er absolutt ingenting å bry seg med. 7 % er veldig lavt, bare se gjennom stamtavlen så ser du at det ikke er innavl. På min rase er det ønskelig at innavlskoeffisienten skal være under 5 %. Helst 0 % da, men dess mer man vet om forfedrene (flere ledd bakover), dess større sjans er det for at det er noen prosent.

 

Å si at 7% er lavt blir veldig feil, for i enkelte raser er dette tvert imot veldig høyt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette betyr at hvis den felles hannhunden bærer på recessive eller polygenetisk nedarvede sykdommer, er det stor sjanse for at din valp for to eller flere kopier av dette, som vil bety sykdom for din hund.

På 2 generasjoner er 7% en veldig høy innavlsgrad, det skal godt gjøres at resten av hundene i stamtavla er helt ubeslektet. På 8 fullt utfyllte generasjoner tipper jeg at den faktiske innavlsgraden for kullet er en god del høyere enn 7%, så her er det potensielt mange hunder som kan bære på samme sykdomsfremkallende gener som ikke er ønskelig å doble på.

Til sammenligning kjøper jeg kun hunder med maks 2,5% innavlsgrad over 8 generasjoner. Individene i de fleste raser er veldig nært beslektet i utgangspunktet, så man vil ha så mye genetisk variasjon som mulig i valpen man kjøper. Dersom dette er en rase med spesielt snever genetisk variasjon i utgangspunktet (rasen ble skapt av en håndfull individer uten noe annen innkryssning), er 7% enda verre.

Endret av Tyttebæra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, valpekjøper skrev:

For å finne innavlsprosenten må du søke opp hunden din på dogweb, så ser du nederst på siden der stamtavlen står så står det en prosent helt øverst til venstre i stamtavlen. 

Man kan også finne innavlskoeffesient ved å lage en fiktiv stamtavle for valper som eventuelt ikke er født. Her kan man velge selv hvor mange ledd som skal tas med i utregningen. 

Gå inn på et foreldredyr, velg fiktig stamtavle, skriv in regnummer på foreldredyr #2 eller velg søk for å kunne søke per navn og rase. Deretter velg stamtavle markeringer - innavl og antall generasjoner. 

Her er et fiktivt eksempel på to sonenhunder som er kullsøsken. 

Screenshot_20211215_164333.thumb.jpg.b65044f3476b164641cf67f102bb4200.jpg

Screenshot_20211215_164038.thumb.jpg.9b56ccfef2f6eb10bc58c56dd90c2e94.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...