Gå til innhold
Hundesonen.no

Unghund og matlyst


Tinkel
 Share

Recommended Posts

Nå har min lille storkrøllert blitt 6 mnd. Han er en festlig fyr, og vi har vært på unghundkontroll hos dyrlegen. Hun var fornøyd med han, men han kunne med fordel legge på seg litt. Omtrent samtidig, har han mistet litt av interessen for maten sin. Han har fram til nå vært VELDIG matglad, og har alltid spist opp alt. Han får RC poodle puppy, og vanligvis VOM i tillegg i et av måltidene. Når han får bare tørrfor, får han stort sett maten på andre måter enn i matskåla, siden han har pleid å spise så fort, så han får det servert i en kong, i snusematte, utover gulvet, i div pappesker osv for å få brukt hodet litt og bremsa farten. Men nå gidder han ikke å spise noe særlig av det, ikke når jeg serverte rett i skåla heller. Han er seg selv og i godt humør, og bæsjen ser ut som den pleier. Og det er ikke det at han ikke spiser i det hele tatt, han spiser litt her og der (om jeg ikke tar det vekk), men jeg er jo redd han skal bli for tynn, og ikke få det han trenger. Og så er jeg redd han skal bli ''bortskjemt'' om han bare får VOM. Eller er det kanskje ikke noe å være redd for? Jeg prøver fra og med i går å gå over til to måltider om dagen isteden for 3, som han har fått siden han var rundt 3 mnd. 

 

 Som dere sikkert skjønner, er dette min første hund som jeg har ansvaret for, så litt hønemor kanskje. Noen som har tips eller innspill?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unghunder kan ha perioder med dårlig matlyst, helt normalt. Noen ganger hjelper det å bytte tørrfôrmerke eller til et annet produkt av samme merke, så de får smake på noe annet.

Siden hunden er for tynn, ville jeg nok likevel prøvd å få den opp i vekt. Når jeg har hunder som er for tynne og som har dårlig matlyst, legger jeg til VOM i hvert måltid eller blander inn egg, leverpostei, våtfôr eller andre ting i tørrfôret helt til de har ønsket vekt, og så kutter jeg appetittvekkeren. Har du en snik som sleiker vekk vom og lar tørrfôrkulene ligge igjen, kan man blande inn litt vann.

Jeg tror svært få hunder som har hatt normal matlyst får problemer med at de nekter å spise rent tørrfôr igjen. Det har aldri vært et problem med noen av mine at de har blitt "bortskjemte", og jeg kan i perioder gi kun VOM. Jeg har mitt første særtilfelle nå som nekter å spise tørt, men den har alltid hatet tørrfôr og vært slik siden jeg fikk den 8 uker gammel.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med bortskjemt med VOM? Dersom hunden din er av den kresne typen så blir den ikke mindre kresen av at du tilbyr mat den ikke liker. Jeg ser ikke noe poeng med å gi mat som hunden ikke trives med, bortsett fra om det er nødvendig på grunn av sykdom eller allergi. Og dersom det bare er midlertidig dårlig matlyst, så vil den ikke ha problemer med tørrfor når appetitten normaliserer seg igjen.

Jeg har råforet i ca. 15 år nå. Det started på grunn av en valp som ikke ville spise noe tørrfor, til tross for at hun aldri hadde prøvd noe annet. Byttet til VOM, og hun begynte å danse før måltider. Det viste seg at hun egentlig var en veldig matglad hund, ikke kresen som jeg først trodde, og hun elsket alt av gobiter og annet hun fikk smake på. Eneste hun ikke spiste var ost, popkorn og all slags tørrfor.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Pingeling said:

Hva mener du med bortskjemt med VOM? Dersom hunden din er av den kresne typen så blir den ikke mindre kresen av at du tilbyr mat den ikke liker. Jeg ser ikke noe poeng med å gi mat som hunden ikke trives med, bortsett fra om det er nødvendig på grunn av sykdom eller allergi. Og dersom det bare er midlertidig dårlig matlyst, så vil den ikke ha problemer med tørrfor når appetitten normaliserer seg igjen.

Jeg har råforet i ca. 15 år nå. Det started på grunn av en valp som ikke ville spise noe tørrfor, til tross for at hun aldri hadde prøvd noe annet. Byttet til VOM, og hun begynte å danse før måltider. Det viste seg at hun egentlig var en veldig matglad hund, ikke kresen som jeg først trodde, og hun elsket alt av gobiter og annet hun fikk smake på. Eneste hun ikke spiste var ost, popkorn og all slags tørrfor.

Jeg har liksom hatt en ide om at han skal kunne spise både vom og tørt, sånn for enkelhetens skyld, jeg ser jo at han favoriserer VOM'en. Blir kanskje feil å kalle det bortskjemt. Jeg prøver å blande det med tørrforet i begge måltidene nå, så får vi se. Han er matglad og spiser det aller meste annet. Mulig jeg bare blir litt hysterisk når han plustselig ikke elsket tørrforet like mye som tidligere ? Takk for i innspill?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Tinkel said:

Jeg har liksom hatt en ide om at han skal kunne spise både vom og tørt, sånn for enkelhetens skyld, jeg ser jo at han favoriserer VOM'en. Blir kanskje feil å kalle det bortskjemt. Jeg prøver å blande det med tørrforet i begge måltidene nå, så får vi se. Han er matglad og spiser det aller meste annet. Mulig jeg bare blir litt hysterisk når han plustselig ikke elsket tørrforet like mye som tidligere ? Takk for i innspill?

Jeg ville ikke bekymret meg for det, dersom jeg var deg! Bruk det som fungerer best for dere. Bortsett fra den ene tøtta mi som hatet tørrfor, så var de andre såpass interesserte at gratisprøver av tørrfor til og med fungerte som godbit.

Jeg fortsatte å bruke VOM på alle hundene fordi mine fungerte mye bedre med det. De sluttet å være oppblåste, mer energi, mindre avføring, og til min store lettelse: mye mindre fising! ? Men alle 4 ville glatt spist tørrfor dersom de fikk det servert. For dem var jo tørrfor veldig spennende siden de vanligvis ikke fikk den slags! 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg byttet rett over på VOM og hundemat da hunden min som egentlig var matvrak brått ble kresen da var 1 år?Det er straks 4 år siden kommer aldri til fullfore på tørrfor gjenn. Fungerer så bra på VOM og høy opptagelighet da så lite avføring. Hun får tørrfor som godis søk og når hun er opp til søstra mi?

Endret av Gåsa
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...