Gå til innhold
Hundesonen.no

Unghund med 'lekeutfordringer'


Fadia
 Share

Recommended Posts

Hei. Har en labbis unghund på snart 9 mnd. Han elsker alt og alle og vil helst leke med hvermannsen. Problemet er at han blir for ivrig og 'kjører ned' andre hunder. Hopper på de, jokker av og til og er helt i hundre. De andre hundene sier ifra på en rolig måte, men virker ikke som han helt hører etter og fortsetter. Ender alltid opp med at jeg må gripe inn og avslutte leken selv om det bare har gått noen minutter. Er det unghundfakter som går seg til med alderen eller gjør vi noe galt? Vi har også pleid å gå tur med de andre hundene uten at de får hilse for å så avslutte med lek, men han fortsetter å være bajas. Når han er i bånd forstår han nå at han ikke skal hilse og har grei(de fleste gangene) impulskontroll rundt andre hunder. Noen som har tips til å trene han å respektere andre hunder når nok er nok? Min drøm er at han kan leke med andre og kose seg. 

Endret av Fadia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Fadia changed the title to Unghund med 'lekeutfordringer'
20 hours ago, Fadia said:

Hei. Har en labbis unghund på snart 9 mnd. Han elsker alt og alle og vil helst leke med hvermannsen. Problemet er at han blir for ivrig og 'kjører ned' andre hunder. Hopper på de, jokker av og til og er helt i hundre. De andre hundene sier ifra på en rolig måte, men virker ikke som han helt hører etter og fortsetter. Ender alltid opp med at jeg må gripe inn og avslutte leken selv om det bare har gått noen minutter. Er det unghundfakter som går seg til med alderen eller gjør vi noe galt? Vi har også pleid å gå tur med de andre hundene uten at de får hilse for å så avslutte med lek, men han fortsetter å være bajas. Når han er i bånd forstår han nå at han ikke skal hilse og har grei(de fleste gangene) impulskontroll rundt andre hunder. Noen som har tips til å trene han å respektere andre hunder når nok er nok? Min drøm er at han kan leke med andre og kose seg. 

Labradorgutter kan være litt bajas og kjønnslige, og trenger hjelp og oppdragelse på den biten der. Hvis han får utfolde seg fritt nå, så vil han fortsette med slik lek når han blir eldre. Kanskje mindre stress og jokking, men usikkert.

Jeg ville droppa å leke med andre hunder ei god stund hvis han bare overkjører. Ikke legg opp til lek, men gå turer løs hvor dere er i bevegelse og hundene følger med, kanskje det hjelper. Alternativt kan du gå inn hele tiden å rette opp i det han gjør, hvis du får det til. Jeg forteller min på nesten samme alder at det ikke er lov å løpe ned, klatre og rive andre hunder i øret sånn uten videre. Jeg følger etter henne og sier nei. Hører hun ikke kobler jeg i bånd, og går litt, før hun får prøve på nytt. Når hun har skjønt det, kan jeg snakke til henne i det hun er på veg til å løpe og "bombe" den andre hunden min, da ser jeg at hun stopper og tenker seg om. Hun har ikke sluttet med det enda, men hun gir seg i løpet av turen og skjønner tegninga, også må jeg være veldig på og følge med kroppsspråket hennes for å avbryte henne før hun får full bajas modus. 

Et annet alternativ er å ikke legge opp til lek når hundene er løse. Gi de et stort og raust godbitsøk med ting han liker, så kan de gå og snuse etter mat sammen. Det kan fungere beroligende på han, og gir han erfaring med å bare tutle rundt sammen med andre hunder. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...