Gå til innhold
Hundesonen.no

Unghund på 6mnd


Haffey
 Share

Recommended Posts

God kveld:)

da har tenåringsfasen komme i hus. Han viser tegn til unødvendig biting og bjeffing når han ikke får det som han vil. Han har også mer fokus på alt annet rundt oss enn fokus på meg.

Et lite eksempel er det at jeg tar han ned fra sofaen, da står han på enden av sofaen og bare bjeffer. Han velger så å hoppe opp igjen, og når jeg prøver å ta han ned så nupper han meg på fingrene. Når jeg får tak i han, så tar jeg han ned på gulvet og der holder jeg han til han er rolig…

 

hvordan gjør dere dette ?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette hørtes veldig kjent ut! Har selv en meget aktiv hannhund på snart 6 måneder selv her hjemme som tester ut alle grenser om dagen og "lukker ørene" ørene ganske ofte? Min er ekstremt glad i å hoppe opp med labbene på kjøkkenbenken. Så her har vi begynt med å prøve å "ta han" før han i det hele tatt rekker å hoppe opp. Når jeg sier ta han mener jeg å snakke rolig til han og få han til å komme til meg for å eventuelt få en leke. Da får han skikkelig ros! Det er lett å si, men.. å beholde roen og ikke gi han oppmerksomhet for uønsket adferd. Prøve å være veldig på og følge med før hunden rekker å gjøre noe dumt. Jo mindre dem får gjort, jo mindre vil dem forsøke å gjøre det igjen etter hvert. Når du tar han ned fra sofaen, sørger du da for at han får noe annet han kan gjøre? Et annet alternativ? For eksempel en leke? For meg har det funket veldig bra ta han rolig vekk fra situasjonen og finne en leke. Når de blir løftet ned fra sofaen så vet de ikke hva de skal gjøre og vil da kanskje begynne å bite og bjeffe i frustrasjon. Da hunden min prøvde å bite på meg tidligere har jeg snudd ryggen til eller gått vekk. Da han prøve å bite på ting eller gjøre ting som ikke var lov har jeg også rett og slett bare holdt leken foran han helt til han ikke gidder mer, gir opp og tar leka til slutt. Ellers synes jeg også at det funker bra å ha litt trening i form av sitt og bli, ligg og bli osv. for å finne roen. Andre ting som kan hjelpe er å sperre av området fysisk, men jeg kan forstå at det er vanskelig med en sofa.. Det er ikke sånn at det alltid fungerer for meg heller, men ofte hvis jeg klarer å beholde roen går det bra. Uansett, lykke til! Håper du finner løsningen som funker for dere?

Håper ikke dette ble for kronglete forklart og at det kanskje kan være til hjelp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å holde hunden nede er veldig negativt og vil kun forårsake problemer på sikt. Det ødelegger tillitten dere i mellom, og for raser med så sterk vilje som Rottweiler, så kan det bli farlig. Hovedregelen er at menneskehender ALLTID er positivt. Dersom det kommer en smell, så skjer det sannsynligvis ikke mot deg. Det skjer vanligvis mot en slektning/venn/fremmed som bøyer seg over hunden, eller et barn som har ukontrollerte bevegelser.

Jeg har selv en rase som kan bli skarp dersom den blir oppdratt med straff i stedet for belønningsbaserte metoder, og som tenåring var hun bitete og viste tendenser til å hisse seg opp dersom jeg ba henne ta labbene ned fra bordet, f.eks. Da brukte hun tenner for å markere at hun var misfornøyd.

Jeg la hendene beroligende på skuldrene hennes og si i fra i mild, men bestemt lærer/mamma-stemme: "Du, nå roer du deg ned." Dersom det kokte i hodet hennes så snudde hun kjeften demonstrativt mot hånda mi, men når jeg ikke reagerte på den provokasjonen, så roet hun seg og kikket på meg. Da smilte jeg å sa at "sånn ja, nå er du flink." Det handler om å roe ned en situasjon, ikke eskalere den. 

Det er også viktig å gi oppmerksomhet når hunden gjør som du vil uten å mokke. Dersom du tar han ned fra sofaen og han ikke protesterer, så må du skryte. En og annen gang kan du gi godbit også, så han skjønner at det lønner seg å høre etter, og at han ikke får viljen sin med å være sur.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...