Gå til innhold
Hundesonen.no

Akkurat nå - Desember


Rufs
 Share

Recommended Posts

Har noen av dere andre hundeeiere fått spørsmål om hvordan valpen (hunden) din har vært, utviklet seg og lignende fra oppdretter?

Jeg fikk e-post fra oppdretter fra min første hund hvor hun spurte en del, og ville at jeg skulle beskrive hunden min på godt og vondt. Jeg regner med at det også hadde noe med at hun hadde beholdt en tispe fra kullet som hun vurderte å sette valper på. Og derfor ville vite hvordan kullet hadde utviklet seg.

Jeg trodde alle oppdrettere gjorde dette, men har ikke fått disse spørsmålene fra oppdretter av min hund nr 2. Det kan også være fordi oppdretter allerede vet at ingen i kullet kommer til å avles på. Og fordi hun av og til snakker med meg, og treffer hunden min. Så hun vet kanskje nok om han? ?

Har dere kontakt med oppdretter? Vil oppdretter også vite de dårlige tingene med hunden?

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Wilhelmina said:

Hva tenker dere er minimum innetemperatur for en 10 år gammel hund med HD? Prøver å spare så mye strøm som mulig og sitter selv i tre lag ull, men vil ikke at hunden skal fryse...

Pakk inn hunden i fleece-/ullpledd ved hvile. Sover hunden i senga under dyna på natta? Hvis ikke kan du sjekke ut cavebed eller bruke «pysj» da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, Stjerneskinn said:

Pakk inn hunden i fleece-/ullpledd ved hvile. Sover hunden i senga under dyna på natta? Hvis ikke kan du sjekke ut cavebed eller bruke «pysj» da.

Ja, hun sover i armkroken under to dyner så jeg tror ikke hun fryser om natta i hvertfall. Om dagen ligger hun stort sett innpakket i dundyne/saueskinn, men hvis hun skal være alene hjemme går hun i gangen og legger seg og der er det iskaldt... Hittil har jeg slått på varmen når jeg går hjemmefra hvis hun skal være alene, men strømregninga begynner å se skummel ut :fear:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12/6/2021 at 6:18 AM, Wilhelmina skrev:

Ja, hun sover i armkroken under to dyner så jeg tror ikke hun fryser om natta i hvertfall. Om dagen ligger hun stort sett innpakket i dundyne/saueskinn, men hvis hun skal være alene hjemme går hun i gangen og legger seg og der er det iskaldt... Hittil har jeg slått på varmen når jeg går hjemmefra hvis hun skal være alene, men strømregninga begynner å se skummel ut :fear:

Kan hun ha et ulldekken på seg når hun er alene? Med mulighet for å legge seg på noe varmt og mykt i gangen og et kjøligere sted om hun blir varm. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inn fra sidelinja kom denne fine gullklumpen! Hun er litt eldre enn det jeg i utgangspunktet så etter, men det var umiddelbar kjemi og hun har alt det jeg så etter og mer til? Lazy er en jaktgolden på 7 år som har opprykk til elite lp og er trent i jakt. En veloppdragen, gjennomtrent og så skjønn hund!

 

845D7D70-BFCB-490B-926D-76CAE9780D60.jpeg

  • Like 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Poter said:

Inn fra sidelinja kom denne fine gullklumpen! Hun er litt eldre enn det jeg i utgangspunktet så etter, men det var umiddelbar kjemi og hun har alt det jeg så etter og mer til? Lazy er en jaktgolden på 7 år som har opprykk til elite lp og er trent i jakt. En veloppdragen, gjennomtrent og så skjønn hund!

 

845D7D70-BFCB-490B-926D-76CAE9780D60.jpeg

Gratulerer ? Så nydelig hun er ?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Poter skrev:

Inn fra sidelinja kom denne fine gullklumpen! Hun er litt eldre enn det jeg i utgangspunktet så etter, men det var umiddelbar kjemi og hun har alt det jeg så etter og mer til? Lazy er en jaktgolden på 7 år som har opprykk til elite lp og er trent i jakt. En veloppdragen, gjennomtrent og så skjønn hund!

 

845D7D70-BFCB-490B-926D-76CAE9780D60.jpeg

Gratulerer ?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Stjerneskinn skrev:

Gratulerer, @Poter❤️ Hun var veldig fin og får det nok godt hos deg.

Tusen takk! Det virker som hun trives❤️

13 timer siden, Mardina skrev:

Gratulerer ? Så nydelig hun er ?

Tusen takk! Hun er nydelig både utenpå og inni?

1 time siden, Nathalie_ skrev:

Gratulerer ?

Tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer @Poter❤️

Kan noen overbevise meg om at det er trygt å ha valpen i senga? Har dessverre pga nattbord boltet fast i veggen ikke mulighet til å sette den mot en vegg. Begynner å bli stressa for at han skal ramle utfor i de minuttene før han roer seg om kvelden, har tidligere hatt valp med beinbrudd sæ er faktisk nervøs for dette.

Endret av MerlePerle
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, MerlePerle skrev:

Gratulerer @Poter❤️

Kan noen overbevise meg om at det er trygt å ha valpen i senga? Har dessverre pga nattbord boltet fast i veggen ikke mulighet til å sette den mot en vegg. Begynner å bli stressa for at han skal ramle utfor i de minuttene før han roer seg om kvelden, har tidligere hatt valp med beinbrudd sæ er faktisk nervøs for dette.

Jeg har seng frittstående, og har hatt alle valper i den (brukes også ha valpene jeg har oppdrettet sammen med meg siste natta). Ingen problem. Bruker dog å ha et lite lys på, slik at valp ser seg for og jeg kan se den når vi må løpe ut på do på morgenen :lol:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, maysofie said:

Jeg har seng frittstående, og har hatt alle valper i den (brukes også ha valpene jeg har oppdrettet sammen med meg siste natta). Ingen problem. Bruker dog å ha et lite lys på, slik at valp ser seg for og jeg kan se den når vi må løpe ut på do på morgenen :lol:

 

Det er betryggende å høre! Jeg synes bare han står veldig mye på kanten og ser ned. Men dette er kun før vi har sovnet, aldri om morgenen eller om natta heldigvis. Litt stressa likevel:sweat: Har hatt hund før som brakk beinet som valp og aldri fikk det aktive livet han hadde fortjent:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, MerlePerle skrev:

Gratulerer @Poter❤️

Kan noen overbevise meg om at det er trygt å ha valpen i senga? Har dessverre pga nattbord boltet fast i veggen ikke mulighet til å sette den mot en vegg. Begynner å bli stressa for at han skal ramle utfor i de minuttene før han roer seg om kvelden, har tidligere hatt valp med beinbrudd sæ er faktisk nervøs for dette.

Takk!

Jeg opplevde at min voksne hund rullet ut av senga på natta og skadet ryggen sin stygt. Han ble aldri helt bra etter skaden, dessverre. Så med valper etter det har jeg vært veldig nøye med å ha dem inn mot veggen og ikke tillatt noe leking eller herjing i senga. Har du evt mulighet å legge en madrasss på gulvet eller noe annet mykt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12/8/2021 at 11:33 AM, Poter skrev:

Inn fra sidelinja kom denne fine gullklumpen! Hun er litt eldre enn det jeg i utgangspunktet så etter, men det var umiddelbar kjemi og hun har alt det jeg så etter og mer til? Lazy er en jaktgolden på 7 år som har opprykk til elite lp og er trent i jakt. En veloppdragen, gjennomtrent og så skjønn hund!

 

845D7D70-BFCB-490B-926D-76CAE9780D60.jpeg

Gratulerer så herlig. Hvor kommer hun fra?? Så gøy at du endte opp med en sånn herlig gullmynt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her går det i nordisk rally, og varmepute og dyne.

Ang varme inne. Jeg har en eldre hund, jeg har min 18 grader inne, og kan hvis ho virker som ho er litt dårlig en dag, kle på pysj.

Hadde store planer om å være fornuftig å fått gjort masse idag, ble mest rally:)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På tur i dag ble jeg igjen oppmerksom på hvor mye vi hundeeiere forstår (eller vi tror vi forstår?) hundene våre. Hunder er ikke bare som de er. Neida, det skal alltid være en forklaring; 

Hun som har en hannhund som kan bjeffe mot andre (hann-)hunder: Så hun sier f.eks "Min hund liker ikke at hunden din ser på han", "Min hun liker ikke at din hund har dekken på seg". "Min hund liker ikke valper for de har ikke hundespråk". Det er aldri så enkelt som at min hund liker ikke alle andre hunder. Det er alltid noe "feil" med hunden de møter som forklarer hvorfor hennes hund bjeffer på dem. Og hun skal alltid fortelle hva "feilen" er til den andre hundeieren som de møter.

Og hun andre jeg gikk på tur med i dag har en hund (5 år gammel) som stresser med biler; "Det er fordi at en gang han var valp så kom det en bil så nært han, at han ble redd"

Ja, men han reagerer også på sykler; "Ja, det er fordi de kommer helt lydløst fort forbi. Han liker ikke det"

Ja, men han reagerer også på hester som kommer løpende forbi, de hører han vel? Ja, men hunden tror det er en annen stor hund som kommer løpende, og da liker han ikke at de bare løper forbi...

osv osv

Helt utrolig hvor mye enkelte vet hva hunden syns og tenker. Og alt har en forklaring med en hendelse fra fortiden. Gener har ingenting med at hunden stresser, vokter, er engstelig, bjeffer... Dvs at hunden oppfører seg som en hund.

Endret av Rufs
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12/11/2021 at 3:07 PM, Debbie skrev:

Gratulerer så herlig. Hvor kommer hun fra?? Så gøy at du endte opp med en sånn herlig gullmynt

Takk, det er skikkelig koselig! Hun er fra Vårvindens kennel, men jeg har overtatt henne fra Soltrollets kennel. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Debbie said:

Hva er deres greie, og følelser når det gjelder smertelindring og eldre hunder. Hvor er grensa deres?? Hva er greit??

Hvor langt skal man dra det?? Hva er greit?? Og hvor mye stoler dere på magefølelsen??

Før jeg fikk hund så bestemte jeg meg for at jeg aldri skulle la hunden leve for min skyld. Med en gang jeg tenker tanken om avlivning, så spør jeg veterinær og ber dem om å være ærlig. "Hvis det var din hund, ville du avlivet nå?"

Jeg har måtte spørre dette spørsmålet 2 ganger, begge på 8 år gamle hunder. Begge gangen svarte veterinær "ja, det ville jeg." Så snart man tenker tanken selv, så er det sannsynligvis på tide. I allefall for meg.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har også sagt det etter forrige hund. Men ingen mener at denne bør avlives, og jeg tror ikke vi er helt der enda.

Men hvis vi legger vekk det med hva hunden tåler av smertestillende,og hva som funker- hva er prisen for disse??

 

Jeg husker jo fra forrige hund for 9 år siden at det svingte jo mellom noen få hundre kroner i måneden til tusen nesten pr uke.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Debbie said:

Hva er deres greie, og følelser når det gjelder smertelindring og eldre hunder. Hvor er grensa deres?? Hva er greit??

Hvor langt skal man dra det?? Hva er greit?? Og hvor mye stoler dere på magefølelsen??

Jeg tenker at så lenge hunden har god livskvalitet og er tilstrekkelig smertelindret uten å være fullstendig neddopet så er det greit. Min hund får gjennomgang hos fysioterapeut hver 4. uke, så da får jeg en objektiv vurdering av hundens tilstand. Egen magefølelse stoler jeg ikke på i det hele tatt, og jeg vet at jeg kommer til å dra det alt for langt så jeg synes det er betryggende å kunne overlate sånne vurderinger til fagfolk.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Debbie skrev:

Hva er deres greie, og følelser når det gjelder smertelindring og eldre hunder. Hvor er grensa deres?? Hva er greit??

Hvor langt skal man dra det?? Hva er greit?? Og hvor mye stoler dere på magefølelsen??

Jeg tenker at vi gjerne drar det for langt. Hunder (og andre dyr) viser minst mulig smerte. Så når vi tydelig ser det, så har de det gjerne det ganske vondt. Og har hatt det over tid. (men de kan selvfølgelig også tåle en del smerte)

Jeg kjenner folk som har gamle hunder som nesten ikke kan gå, de står og skjelver, de har sikkert ønske om å legge seg, men det gjør også vondt. Men smertelindring skal de ikke ha "så lenge hunden spiser så har hun det bra!" Det er en skam å behandle sine gamle hunder slik.

Men selvfølgelig ett sted går grensen. Jeg tenker at det beste er å spørre veterinæren. Det gjorde jeg med min forrige hund. Veterinæren ville sikkert gått med på å viderebehandle hunden, men da jeg sa at jeg tror det er nok, så var hun helt enig. Hun ville jo aldri blitt bedre igjen. Det går jo bare en vei med de gamle hundene våre ?

Endret av Rufs
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at så lenge hunden er godt smertelindra og har god livskvalitet, så går det bra. Og at det gjøres i samarbeid med veterinær. Der kan de både se hunden og høre dine refleksjoner rundt situasjonen, sånn at det blir et godt samarbeid. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...