Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan ser dagene til hunden(e) dine(e) ut?


Grønn
 Share

Recommended Posts

Jeg har en såkalt brukshund. En rase som kan jobbe hele dagen, og som ville ha elsket det.

Men sånn er det ikke hos meg. Jeg er i full jobb, har familie så tiden jeg har kan ikke bare brukes på hund (som for de fleste av oss). For tiden har vi ikke trent på noe som helst, har litt treningsfri en måneds tid tenker jeg. Så da blir det "bare" tur. I går var dette dagen hans:

Morgen Tissetur (max 5 minutter), En liten luftetur ved lunsjtider (hadde hjemmekontor i går) ca 15-20 minutter. Så tok guttungen han med på en tur som varte i ca 30 minutter. Da min arbeidsdag var over gikk vi ut på tur til en skog i nærheten hvor han kan gå løs. Han løper og leker fint alene, og koser seg veldig med å være løs. Turen varte nesten i 1 1/2 time.

(Mistet votten min da, så jeg måtte sende han ut for å finne den. En veldig liten feltsøk-økt :dog_running:)

En stille og rolig dag, som på ingen måte sliter han ut. Ofte går vi tur med andre hunder, det gir han også mye glede (og litt mer trim ?)

Ellers trener vi i LP, RallyLP, bruks og agility. Når vi først kommer i gang med å trene igjen vil det bli flere økter i uka, Men inntil videre tar vi oss litt fri nå etter en travel høst hvor vi har konkurrert masse.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her varierer det en del ut i fra årstiden, og koronaen har også ført til ganske store endringer i hverdagen her så akkurat nå føles det som vi er i en slags "venteperiode" før vi kan ta fatt på en normal hverdag igjen.

Når det gjelder fysisk aktivitet er vinteren vanskelig, for min hund vil ikke gå tur på snø (og hun vil i hvert fall ikke ha på sokker). Heldigvis er det oppvarmede fortau i stor deler av sentrum her, så nå for tiden går vi stort sett tur i byen. Da slipper hun kuldekrampe i labbene, og en ekstra bonus er at det lukter utrolig spennende overalt så hun får brukt hodet litt også.

Når det er barmark går vi i snitt 5 mil i uka, fordelt på skog og fjellturer. At det blir mindre på vintertid er absolutt ikke ideelt, men det får jeg ikke gjort så mye med. Jeg orker faktisk ikke å tvinge en seniorhund ut på tur i middels snøstorm når hun ikke vil. Heldigvis har vi svømming som et alternativ da, og hun svømmer vanligvis én gang i uka.

For min hund er mental aktivisering utvilsomt det viktigste, og her har koronaen virkelig gjort det vanskelig for oss. Før gikk vi jevnlig på kurs og var på fellestreninger i hundeklubben et par ganger i uka. I tillegg konkurrerte vi med jevne mellomrom, stort sett i Sverige. Så det ble en del langturer og møter med nye miljøer. Sist vi var på kurs var februar 2020, og etter det har det stort sett vært dødt både med tanke på kurs, fellestrening og konkurranser. Vi trener nosework ca. daglig uansett, men hun blir jo ikke spesielt sliten av det hjemme på stua liksom... 

Min hund er sjelden alene. Hun var ikke veldig mye alene før koronaen heller, men nå er det nesten aldri.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er dagene veldig forskjellig, og jeg jobber 100%. Jeg har en korthåret hollandsk gjeterhund. Jeg har med vilje vendt henne til at vi har rolige dager hvor det ikke skjer noen ting innimellom. Jeg er ikke av de som går to timer tur hver dag. Går ikke en times tur hver dag en gang. ? Men! Jeg bruker henne på andre mer effektive måter. Vi sykler, hun trekker kjetting, hun går med vektsele, eventuelt løper løs i sandbakken eller skogen. Vi trener mot IGP, så det blir også en del spor, lydighet og bitearbeid. På sommerhalvåret kan vi ha dager hvor jeg har fri som vi først sykler på morgenen, så trener lydighet og spor på ettermiddagen. Og vi kan ha andre dager hvor vi kun får trent bitearbeid og gått en kort tur på ettermiddagen pga jobb. 

Det som er viktig for meg er at hun får skikkelig brukt seg enten fysisk eller mentalt gjevnlig, men ikke nødvendigvis hver dag. Og dette funker gull hos oss, hun er alltid rolig og enkel å ha i hus. 

Så lenge det er snø på vinteren blir det mye mindre mental trening og ikke sykling. Så da prøver jeg å være flink til å bruke kjetting trekk eller gå litt lengere turer de dagene jeg har tid, og å trene litt lydighet inne eller på parkeringen ol innimellom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gleder meg å lese det dere skriver. I rasetrådene så er det helt vanvittig hvor mye aktivitet sonen hunder får. En fresh eier som snakker om 30 min til 1.5 time daglig har jo ingenting med hund å gjøre, er jo ikke et liv i følge mange her. Det skinner igjennom at mange av sonen folka er folk som ikke har barn eller familie og hunden er alt. Og overraskende mange som er uføre og kan dermed tilbringe 24 timer med hunden sin ( i aktivitet mon'tro??). 

Kjenner mange hunde eiere og ingen av de tilfredsstiller sonen sine tur/aktivitets krav... Jeg har i hvertfall mye på samvittighet når jeg leser hva mange av dere anbefaler. Mine hunder fikk variert med mosjon gjennom sine liv, men selv mener jeg at de hadde det allright ?

Jeg tenker at alt er aktivitet som hunden er med på, en hund som er i et bur/hundegård i 23 timer har det jo ikke bra. Men en hund i familie for eksempel der hunden er med på alt som skjer før og etter arbeidsdagene og i helgene, blir det herjing ute eller inne, besøk til bestemor, biltur hit og dit, se på fotballkamp, være med på skøyter, eller i bakken når det er snø, alt dette føler jeg er sunt og godt for en hund. I tillegg til turer selvfølgelig, men noen dager er det ikke tid til tur bare for hunden så da er det viktig at den er med på alt anna som skjer. 

Så klart hadde de fleste hundene hatt det bedre med de kravene som dere setter, men for de aller fleste hundeeiere er det ikke reelt på daglig basis. 

Mine to cent ?

 

Endret av Ravensburger
  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nettopp fått ei rottis tispe. Er en omplasseringshund så jeg fikk ho når ho va 7 mnd. Jeg er uføre, men har to barn en hund fra før å en katt. Jeg går ikke laaaange turer hver dag, men dagene er fylt av aktivitet. En hund trenger ikke flere timer med tur hver dag. Hunder trenger å være i aktivitet å bli stimulert både fysisk og psykisk. Hvordan man velger å legge det opp er jo til hver å en å finne ut av. 

Hundene er sammen med meg fra vi står opp til vi legger oss med få unntak. Hver dag trener jeg med hunden. Mange korte økter for å trene inn helt vanlige kommandoer, fokus å litt div. Hunden får løpe løs å leke enten i skogen eller store jorder hver dag. Hunden får være med på besøk Di dagene jeg er det, å har Di hund får hundene løpe løse å leke. Vi er på div hundetreninger 2 ganger i uken, pluss att vi er en gjeng som møtes utenom noen dager i uken for å trene eller gå felles turer. Hunden får tur hver dag, men alt etter hva vi har gjort utenom eller skal gjøre så justeres turen etter det. 

Hunden viser ingen tegn på att ho får for lite. Blir heller andre veien att det blir for mye  enkelte dager. Viktig å huske att valper å unghunder trenger mye hvile. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Ravensburger said:

Gleder meg å lese det dere skriver. I rasetrådene så er det helt vanvittig hvor mye aktivitet sonen hunder får. En fresh eier som snakker om 30 min til 1.5 time daglig har jo ingenting med hund å gjøre, er jo ikke et liv i følge mange her. Det skinner igjennom at mange av sonen folka er folk som ikke har barn eller familie og hunden er alt. Og overraskende mange som er uføre og kan dermed tilbringe 24 timer med hunden sin ( i aktivitet mon'tro??). 

Man er vel farget av sin egen motivasjon vil jeg tro. Da jeg skaffet meg hund var det med et veldig bevisst mål om at vi skulle leve et aktivt liv, så for meg er det helt ubegripelig at noen gidder å ha hunder som ikke skal "brukes" til noe - men jeg vet jo at mange (de fleste?) lever sånn. Ikke dermed sagt at det negativt, men for meg hadde det vært et helt meningsløst hundehold. 

8 hours ago, Ravensburger said:

Så klart hadde de fleste hundene hatt det bedre med de kravene som dere setter, men for de aller fleste hundeeiere er det ikke reelt på daglig basis. 

Det er ikke en menneskerett å ha hund, og alle er ikke i en livssituasjon der det er tid og plass til en sånn forpliktelse.

Endret av Wilhelmina
  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ufør og sliter med stooor søvnproblematikk, så derfor er dagene mine veldig ustabile med tanke på tidspunkt. Hundens måltider er det seneste som er fastlåst.

Tisse i hagen eller på 5 minutters rusletur (avhengig av hva hunden selv ønsker) med en gang jeg står opp og før jeg legger meg, så det er vanligvis 3 ganger i døgnet (utenom hovedtur), men i perioder hvor søvnen min er delt opp kan det fort bli 5 ganger med hagetissing.

Hovedturen skjer ut i fra når på døgnet energien min er på det høyeste, og er som regel 1 time eller mer.  Jeg går hovedsakelig på steder hvor de kan gå i 8 meters flexi uten å møte noe særlig biler eller andre turgåere. På "ordentlig" skogstur og ikke bare i marka nær der vi bor er turene mer enn 1 time.

Med basenjien er det litt mer tricky, for hun går ikke tur i dårlig vær, så noen ganger må jeg gå med lav energi dersom vi ser at det klarner opp utendørs. Frøkna sjekker vinduet når jeg sier vi skal ut, og gjemmer seg under sofaen dersom hun ikke vil. Hvis jeg får henne med meg ut i regnvær mot hennes vilje (noen ganger MÅ man), så nekter hun å bevege seg forover, og bare trekker tilbake mot huset. Klær fungerer ok med tanke på kulde, men er ikke god nok beskyttelse mot regn, i følge henne.

Jeg har god samvittighet når jeg tar henne på fanget og sitter å ser på alle de andre hundeeierne som går forbi i rask gange med hodet bøyd for å beskytte seg fra pøsregnet, vel vitende om at frøkna mi har det bedre enn hun ville hatt det dersom det var oss der ute. Vi leker heller noen runder ekstra på sånne dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi også ganske varierte dager. Det eneste jeg konkret kan si er at jeg jogger med dem ca. 2 ganger i uka og trener litt momenter og triks sporadisk. I løpet av en uke får de dager med kun lufteturer, dager vi går korte turer (3km) og dager vi går lengre turer på 6km-1mil. Noen uker går vi lite tur, andre uker går vi mye tur. Som regel går vi mindre jo mer andre ting vi holder på med den uka. Hvis vi er på noe arrangement, grilling i gapahuk, fisketur eller kafe i byen, får de sjeldent noe ekstra.
Vinteren er en spesielt rolig sesong for oss. På våren, sommeren og høsten går vi mer tur og mest på tursti eller i terreng. Drar på langturer over flere dager når det er mulig, eller går opp i fjellet på mer krevende turer på fridager. Går noen spor i måneden i denne perioden.  

Men, mine hunder ligger ikke i ro i en krok eller står i en liten hundegård når jeg ikke aktiviserer dem. De går fritt inne, de har lov til å leke, tygge på tyggesaker og er med på det vi driver med inne. De er også med ut på daglige og ukentlige gjøremål, der de får være ute, løpe, lukte, se, grave osv.

 Jeg tenker det er viktig å skille mellom mosjon og stimuli. Mosjon er fysisk aktivitet, stimuli kan derimot være mye. Stimuli kan være å gå spor, trene lydighetsøvelser ol, men også det å få nye opplevelser, utforske lukter og synsinntrykk, grave og tygge og generelt bare "være" hund. Mitt mål er ikke å slite ut hundene, mitt mål er å gi dem et innholdsrikt liv med god livskvalitet, dermed tenker jeg at varierte dager med noe ulikt innhold må være mer interessant enn å gjøre akkurat det samme hver eneste dag, uke etter uke..

4 hours ago, Wilhelmina said:

Man er vel farget av sin egen motivasjon vil jeg tro. Da jeg skaffet meg hund var det med et veldig bevisst mål om at vi skulle leve et aktivt liv, så for meg er det helt ubegripelig at noen gidder å ha hunder som ikke skal "brukes" til noe - men jeg vet jo at mange (de fleste?) lever sånn. Ikke dermed sagt at det negativt, men for meg hadde det vært et helt meningsløst hundehold.

Men å ha hund til et bruk betyr jo ikke at den nødvendigvis får noe meningsfullt eller godt liv, som jeg tenker er kjernen i en diskusjon om aktivisering? Jeg har jo hunder til et bruk, men det er en forsvinnende liten del av livene deres som går til aktiviteter rettet mot jakt. Selv om man gjør mye med hundene hver dag i 1-2 timer, tenker jeg at det er lite verdt om hunden står oppstallet i en liten hundegård eller ligger forvist i en krok resten av døgnet.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I ukedagene starter dagen 05.20 (grøss og gru sier frøken gordon setter?)Luftetur på 20 min da. Så blir hun alene i 7 timer mens jeg er på jobb. Går rett ut på dagens langtur straks kommer hjem fra jobb. Nå slutter jeg jo såpass tidlig og er alene uten barn så har mye tid.Hun er en aktiv rase ja men,er egentlig ikke noe krevende. Er jeg syk og vi kun går i parken rett over gata er hun selvsagt like rolig inne som om hun har løpt løs 5 timer i marka.Jeg driver jo ikke med jakt men,har rasen pga ofte god helse og det er turer jeg er intresert i.Jeg har alltid vært mye ute med hundene mine. Så etter jobb er vi ute i alt fra 2-4 timer. Stort sett er vi ute i 3 timer. Jeg teller ikke timene altså men,har ikke førerkort og går/sykkler overalt. Bor veldig fint til med turmuligheter og tar kun 15 min sykkle til marka. Kun liten runde ute på kvelden da frøkena bestemmer selv vil stort sett kun luftes så inn gjenn hun?Blir bedre til våren da er hun mere giret på litt mere ute på kvelden når det er fint vær og ikke mørkt?I helgene går vi langturen straks står opp og vi er ofte ute 5-6 timer. Det er behagelig ha en hund som både er sprek og så rolig. Gi hun  en benk  stå på se på omgivelsene rundt seg så er hun egentlig mere enn fornøyd?Ellers så finner hun seg til rette i alle miljø så hun er nå alltid med om skal noe etter jobb.Vi er mye i marka,på turstier og sykkler masse (ikke så mye på vinteren da kun noen turer da)

Endret av Gåsa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en liten mini, med spesielle behov som gjør at vi må ta det litt rolig. Morgenturen  er som regel i femtiden, mellom 45-60 min, helt avhengig av hva han har lyst til. To andre korte turer, før langtur om ettermiddagen. Turene  får han stort sett styre som han vil, turene er for ham, så da gjør vi det han har lyst til. Blir rundt 85-120 km i uken.

Vi er sammen stort sett 24 timer i døgnet, han er med på alt som skjer i heimen, hjelper til med å fylle vaskemaskinen, rydding av leker, til og med gulvvask.Han har stor glede  av å ha oppgaver i heimen, føler seg knallviktig når han skal si fra at nå koker potene (uten å bjeffe)

Vi har som regel noen trenings og lekeøkter utover dagen, og seffe masse leking. Hans oppgave er feks å sjekke om det er tom dorullhylse på badet, finner han det, blir den fyllt med godbiter, stappet godt, så han har litt jobb med å få tak i dem. 

Han er like gjerne med på å ligge på sofaen for å se film som hva som helst annet, Faktisk maser han om det, om det er for stor pause. Så innbiller meg at han har glede av at vi er sammen

Så i bunn og grunn: ingenting viktig, vi bare lever sammen i en symbiose som jeg tror vi begge har stor glede av.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samojed 18 mnd. Jobber 100 %. Har 1 baby.

Tur/aktivitet på hverdag: 20-30 min bæsjetur kl 0700 og 1-2 timer tur kl 1800 (ofte jogging, ski, sykkel, kjettingtrekk, kløv, friløp)

Tur/aktivitet på helg: 2-3 timer+ (ofte lengre turer med bål/overnatting i telt osv)

Litt lite mental stimulering men vi jobber med det.

Hu er veldig tilfreds og føler ikke hu trenger så veldig mye mer. 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en blandingshund (mellomstor puddelmix) på 1,5 år, morgenturen er mellom 15-60 min avhengig av om hun skal være alene hjemme eller ikke. Hun er hjemme alene 4-5 timer et par ganger i uka, vi voksne jobber 100% turnus og har barn som kommer tidlig hjem fra skole. 

De dagene en av oss voksne er hjemme på dagtid får hun et par timers tur midt på dagen, enten mannen min som går lang tur eller jogger med henne, mens jeg tar henne med på aktivitetstur feks i skogen eller andre miljø med feks trening på ferdigheter, fysiske utfordringer, løpe løs, eller bare rusle rundt og snuse.

På ettermiddag blir det en kort tissetur, før en litt lengre tur igjen på kvelden på ca 1 time. Hvis hun har vært alene hjemme blir det mer aktivitet på ettermiddag/kveld. Har vært på div kurs med henne, så har som regel hatt en kveld per uke med div aktivitet på hundeskole.

I helgene blir det lengre turer, mer variert, og treffer hundevenner for lek og løping jevnlig. 

Ellers er hun med på det meste vi gjør hjemme, vil være i nærheten av oss, og følger med på det vi gjør, og roer seg fint ved behov. Hun er ikke en brukshund, men familiens midtpunkt og store glede. Vi tror hun har det veldig bra med det, virker glad og fornøyd!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det og veldig variabelt, men turmessig er en helt standard dag slik som dette; 2 t ++ hovedtur, en middels tur på ca 30 - 60 min, og en kveldstur/tissetur på 10 - 30 min. Noen ganger kan vi komme langt på tiden vi er ute, andre ganger kortere for jeg må gå tregere. Mine hunder går løse, så de får løpe fritt, så de er fornøyde uansett hvor langt vi kommer for vi har jo vært like lenge ute :)

Imellom der kan vi trene litt momenter til lp, agility eller triks.

Noen dager mer, andre mindre. Noen dager kurs og treninger, og da blir det litt mindre tur. 

Jeg er alene og ufør, og har mye tid til hundene. Men jeg/vi som er uføre er jo det av en grunn, så vi må prioritere vi og på lik linje med en jobb. Jeg synes det var mye enklere å tilrettelegge og prioriter da jeg var i 100% arbeid, for da var jeg faktisk frisk ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...