Gå til innhold
Hundesonen.no

Antall valper på ultralyd


Isabelle
 Share

Recommended Posts

Ultralyd er ikke en sikker måte å telle valper, nei. Bekrefte eller avkrefte drektighet, ja. Om du vil ha sikkerhet i hvor mange valper der er, så anbefales det å ta røntgen i tiden før valping. 

En dyktig veterinær kan gi en god pekepinn på antall, men det kan være svært vanskelig å skille mellom fosterblærene etterhvert som man undersøker buken. I tillegg er det mye som skjer i tiden fremover etter, fosterresorpsjon er mulig. 

På mine tre kull har ingen av ultralydene stemt med røntgentelling og antall ved fødsel, alle med forskjellige veterinærer. Første kull talte vi 2, kanskje 3,der kom 6. Andre kull talte vi 4, der kom 6. Tredje kull talte vi 6, der kom 7 (2 dødfødt). Jeg vet også om endel som har talt atskillig flere på UL enn det var ved fødsel. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men når dyrlegen teller 1 eller 2 eller 3 valper bør det da være det riktige antallet valper? Eller?
 

Jeg skjønner når det er store kull som dyrlegen teller 5 eller 6 eller 7 eller flere at antallet valper er vanskeligere å telle. Da kan valpene ligge bak hverandre, dyrlegen kan telle den samme valpen to ganger. Noen av valpene kan gjemme seg bak hverandre osv osv.

 

 

Endret av Isabelle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...