Gå til innhold
Hundesonen.no

Gå fra sovende valp? Hjemme alene trening?


HaX
 Share

Recommended Posts

Hei, jeg har en 9 uker gammel Golden Retriever fra jaktlinjer og har fra starten av prøvd å forberede den på at jeg ikke alltid er der. 

Når den er opptatt så går jeg inn på kjøkkenet, kontoret eller andre steder. Kjøkkenet følger den etter, for valpen er et matvrak så det er også noe som må øves på. 

Det jeg pleier å gjøre er å legge den inn i buret med åpen dør, rommet den er i er puppy proofet sånn at hvis den blir varm/kald kan legge seg der den vil og det er noen leker. 

Når jeg skal øve på hjemme alene trening så føler jeg at jeg bommer på tidspunkt helt. Valpen ser at jeg går men er så trøtt at den ikke reagerer nevneverdig ELLER jeg gjør øvelsen for tidlig sånn at den blir kjempe skeptisk å skal bli med. Den setter i gang å bjeffer og ule, skal jeg bare ignorere dette? selv om valpen ikke er trøtt?

Er det noen konsekvens hvis jeg går mens valpen sover? Bare små ærender som butikk og sånne ting. Pleier å sette opp en gammel smart telefon med video møte sånn at jeg hører hva som skjer. Den har til nå ikke vært alene mer enn 15min mens den sover fordi jeg er så redd at den skal våkne så er jeg ikke der så får den separasjonsangst eller traumer eller noe. 

 

Man skal jo gradvis gå fra valpen litt etter litt, men når den først er trøtt nok til å øve på det så slukner den etter at jeg har lukket døren. Eller kvikner til, som heller ikke er helt heldig. 

Noen som har erfaring og noen bra tips til å få dette til å gå bra på sikt? 

(Målet er ikke at den skal være mye alene nå, men bare trene på det og at jeg kan springe små ærender)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper du vil få noen lengre og utfyllende svar etter hvert. Du kan også søke litt på forumet, vet det er skrevet mye om det. Det jeg bare ville tipse om, som jeg har gjort med alle mine hunder, og  som gjør at de løper glade til hunderommet og legger seg i sine senger når jeg skal dra, er at de alltid får noe godt når jeg skal dra, eller setter dem der av andre grunner.

De første gangene jeg forlater valpen over 10 min har de alltid noe å tygge på som de nesten bruker like lang tid på. Du har retriever, forhåpentligvis med matvett, så den kan være enkel å bestikke ;)  Ang noe å tygge på er det greit å vite at det er trygt for den å tygge på uten at man er tilstede, også tenker jeg man må ha sett at de har spist det noen ganger tidligere, så du vet at det ikke forsøkes slukes på en uvettig måte.

Ellers fyller jeg kong xtreme, kong xtreme ribbon, og to leker fra west paw, med bløtet og most hundemat, kanskje blande i noe grønsaker, leverpostei, fryser de, og gir en eller to til valpen når den skal være alene. Da har den mye å holde på med :) "valpen" min på allerede 7-8 mnder har begynt å løpe til hunderommet og grinda når jeg fisker frem noe godt, og er påkledd. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, LinL said:

Tipper du vil få noen lengre og utfyllende svar etter hvert. Du kan også søke litt på forumet, vet det er skrevet mye om det. Det jeg bare ville tipse om, som jeg har gjort med alle mine hunder, og  som gjør at de løper glade til hunderommet og legger seg i sine senger når jeg skal dra, er at de alltid får noe godt når jeg skal dra, eller setter dem der av andre grunner.

De første gangene jeg forlater valpen over 10 min har de alltid noe å tygge på som de nesten bruker like lang tid på. Du har retriever, forhåpentligvis med matvett, så den kan være enkel å bestikke ;)  Ang noe å tygge på er det greit å vite at det er trygt for den å tygge på uten at man er tilstede, også tenker jeg man må ha sett at de har spist det noen ganger tidligere, så du vet at det ikke forsøkes slukes på en uvettig måte.

Ellers fyller jeg kong xtreme, kong xtreme ribbon, og to leker fra west paw, med bløtet og most hundemat, kanskje blande i noe grønsaker, leverpostei, fryser de, og gir en eller to til valpen når den skal være alene. Da har den mye å holde på med :) "valpen" min på allerede 7-8 mnder har begynt å løpe til hunderommet og grinda når jeg fisker frem noe godt, og er påkledd. 

Takk for tips det skal jeg huske.

Var det mye lyd i dine før du fikk trent de til det?

Startet du med den oppskriften steg for steg som starter med å bare lukke døren?

Skal sjekke ut litt andre steder her også 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, HaX said:

Takk for tips det skal jeg huske.

Var det mye lyd i dine før du fikk trent de til det?

Startet du med den oppskriften steg for steg som starter med å bare lukke døren?

Skal sjekke ut litt andre steder her også 

Hvis jeg ikke ga de noe så kunne det være litt lyd. Men 99,8% av gangene så får de alltid noe å spise, gjerne noe med litt tyggetid. Fulgte ikke så mye oppskrift, det bare ble sånn naturlig. Gadd ikke ha valp løpende i hælene og være i vegen når jeg støvsugde og vasket gulv feks. Så da ble det naturlig med et 10minutt og noe snacks i valpebingen/på rommet. Da var jeg jo ikke ute, men hun fikk ikke dilte etter i de minuttene. Så har jeg tatt det gradvis. Hvis det har vært lyd etter hun hadde spist opp det hun fikk, og jeg var i huset og gjorde husarbeid overså jeg, med mindre det eskalerte veldig. Kunne høre forskjell på småsutringa og når hun fikk litt noia. Hvis hun fikk noia noia, eller veldig høy lyd, kunne jeg gå bort til henne og sitte utenfor grinda feks, og si rolig at hun skal legge seg (selv om hun ikke kunne det), og vente til hun slappet av. Når hun slappet av og var stille, kunne jeg gå og gjøre noe annet i ei kort kort stund, og åpne døra før hun ble for urolig og før ny lyd. Da tenker jeg det er viktig å ikke kose for mye eller hause opp at de endelig får komme ut eller være sammen. Det er bare sånn det er. Dette var ikke noe jeg gjorde mange ganger om dagen. Mest ved behov egentlig. Og bare hvis hun hadde vært aktiv over lengre tid i forkant, så hun kanskje var klar for å slappe av litt. Når jeg begynte litt med dette sov hun ikke på rommet mitt på natta lengre heller. 

Har ikke fulgt noen oppskrift på noe vis, bare tatt ting som det har passet. Det skal også sies at hun var 3,5 mnd når hun flyttet hjem til meg, og var vant til å være i hundegård med annen hund fra hun var 8-9 uker og frem til jeg hentet henne. Så vi begynte kanskje ikke alenetreningen før hun var 4 mnder. 

Ellers har jeg hatt fokus på å legge noe godt i senga si også når hun ikke skal være alene, bare for at det er hyggelig å ligge der. Der er det fint å være. Ser at hun nå, som 7 mnder tar med seg bein hun får, til "rommet" sitt og spiser der og slapper av. 

Ellers kan det også være greit å ha på noe i huset med lyd. En radio eller tv. Så hører de ikke alle lydene ute like godt. 

Men, en vesentlig forskjell fra min hun og din, som jeg har glemt å si, er jo at jeg har en voksen hund fra før. Så hun har alltid hatt noe selskap. Svært sjeldent hun har vært helt alene. De er adskilt så det ikke skal bli for mye leking, men det er "bare" ei grind i mellom. Jeg tror det har vært med på å gjøre det veldig mye enklere for meg :) 

Jeg svarte ikke på dette med å gå mens valpen sover, eller at den sovner i det du går. Det er den beste måten å starte på, så lenge den ikke har panikk når den våkner alene. Hvis du går, og valpen sovner, så er jo det bare fint. Det er jo det vi ønsker. At de skal slappe av og sove :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den første uken med ny valp er jeg sammen med den absolutt hele tiden, bortsett fra når jeg skal på do. Da stenger jeg døra mellom oss. Jeg vil at den skal få ro til å lande litt mentalt sett på egenhånd. Etter første uken begynner jeg så smått å være litt mindre rask på do. ? 

Etterhvert som valpen blir tryggere gjør jeg andre ting som morgenstellet uten valpen, og så dusjing. Om valpen står ved døra hele tiden, så er det helt greit. Etterhvert blir det så gørrkjedelig for valpen at den går å legger seg eller leker litt. Jeg gjør også småting som å hente posten og ta ut søpla, og det gjør jeg på varierende tidspunkt hver dag. Jeg venter til den slutter å pipe i 30 sek før jeg går inn, men den har gode nok sanser til å skjønne at jeg er der. Det gjør ikke noe at den vet det, tenker jeg.

En annen ting jeg gjør, som det er delte meninger om, er at jeg sier alltid i fra når jeg går. Når jeg skal på badet sier jeg "jeg skal bare på badet." Ikke noe kommando eller stor sak, jeg bare kommuniserer på en rolig måte. Når jeg skal ut så bruker jeg enten å vente til den ligger i kurven og tygger på noe (er vant medt med hypervalper som sjelden sover), eller så lokker jeg den med til kurven og sier "Nå skal jeg gå. Sov godt," og gir en suss på hodet. Mesteparten av tiden følger valpen meg til døra uasett, men det viktige for meg er at den vet at jeg blir borte. Jeg ønsker ikke at den skal oppleve å miste meg fordi den var uoppmerksom.

Men som sagt, her er det forskjellige meninger, og ingen metode er dokumentert bedre. Her er det nok mer snakk om smak og behag. Når valpen er trygg nok til at jeg drar på butikken eller andre ting hvor jeg blir borte en stund, så gir jeg alltid noe spennende å holde på med i mens (viktig å velge trygge ting den ikke kan få i halsen).

Reaksjonen på å bli forlatt er et overlevelsesinstinkt, så det er lurt å ta det i valpens tempo, som ofter er tregere enn vi ønsker. Dessverre er det vanskelig i dagens samfunn, når mange kun har 4 ukers ferie (8, dersom man er to). Jeg anbefaler på det sterkeste å ha hjemmekontor eller barnevakt i en periode dersom du bare har 4 uker på deg, men jeg vet at det også kan være vanskelig for en del å få til.

Lykke til, og husk at dette er sannsynligvis den vanskeligste treningen dere begge må igjennom. I mange tilfeller er det tøffere for eier enn for valpen. ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
    • Hvis du skal bruke folk som "hjelp", så pass på at de holder avstand og ikke tar kontakt med hunden først. Jeg ville oppholdt meg i områder med en del folk (ikke tette mengder) hvor det er mulig å regulere avstanden, og belønne ro og kontakt. Det valpen først og fremst trenger å erfare er at han ikke trenger å forholde seg til folk om han ikke vil. Hvis du skal trene sammen med folk, still dere på avstand og hold en samtale. Belønn all interesse hunden viser for den andre personen, hos deg selv, slik at han må søke ut igjen mot dem for å få belønning. Om han faktisk viser interesse for å gå bort til dem, la ham gjøre det, og la de kaste godbiter til ham (ikke bøye seg over ham!). Du kan hjelpe ham å hilse på folk du vil han skal møte (besøk, familie, venner osv.) med target-trening evt., så fokuset er på targeten og ikke på dem. Vær tydelig når han ikke trenger å forholde seg til folk og belønn kontakt med deg. Det skal ikke være opp til ham å måtte ta valget.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...