Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken rase passer til disse kriteriene?


Kajaas
 Share

Recommended Posts

Hei!

Jeg tror jeg har låst meg litt fast når det kommer til rasevalg, eller frykter iallefall at jeg har gjort det og derfor kan gå glipp av fantastiske raser som burde vært vurdert. Jeg sier derfor ingenting om hva jeg har sett for meg sålangt. Men håper kanskje du har noen forslag til rase som kan passe? 
Her kommer kriteriene:

 

- Førerorientert.

- I all hovedsak en familiehund. 
- Omgjengelig.

- Trenger ikke å være så fremmpå til fremmede mennesker, men skal ikke være redd/nervøs. 
- Lydighet/rally/smeller: holder gjerne på med hundesport. Men ikke nødvendigvis for å komme på toppnivå. Bare fordi det er gøy, bygger samhold og selvtilitt. God aktivisering. 
- Litt kløv og trekk

- Må tåle å sove ute noen ganger ila mai-okt/nov 

- Vil gjerne ha mulighet til å gå løs, ha god innkalling.

- Litt vokt er ok. 
- medium til stor i str. 
- lettstelt/kort pels

- aktivitetsnivå: tissetur 10-15 min før jobb, ny tissetur 10-15 min før middag, tur fra 0,5 til 1,5 time etter middag, tissetur 15-20 min før leggetid. De gangene turen er kortere er det større fokus på mentaltrening, kurskveld, sosialisering og andre utflukter. Også er aktivitetsnivået automatisk høyere i helg. 
 

Takk for at du tok deg tid til å lese, og forhåpentligvis kommer med forslag til rase som kan passe ? (er ikke nybegynner, har hatt liten og stor hund tidligere, og har trent med et par hunder i mellomstor/stor kategorien)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første som slår meg er at det er et motsetningsforhold mellom ‘kort pels’ og må tåle å sove ute på vinterstid. Nå spørs det jo hva du mener med ‘kort pels’ også da? Kort som på glatthåret dachs eller ‘kort’ som på en SH? Førstnevnte har jo ikke underull og det er et vesentlig minus i ligningen her.

Nå er jo ikke kort pels upraktisk kun i forhold til kulde men også hvis man oppholder seg i ett område med mye stikkende insekter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, QUEST skrev:

Det første som slår meg er at det er et motsetningsforhold mellom ‘kort pels’ og må tåle å sove ute på vinterstid. Nå spørs det jo hva du mener med ‘kort pels’ også da? Kort som på glatthåret dachs eller ‘kort’ som på en SH? Førstnevnte har jo ikke underull og det er et vesentlig minus i ligningen her.

Nå er jo ikke kort pels upraktisk kun i forhold til kulde men også hvis man oppholder seg i ett område med mye stikkende insekter. 

Jeg sover ikke ute når det er minusgrader, men i slutten på oktober/starten på november har det de siste årene vært bart og fortsatt noen få varmegrader. Sesongens siste telttur/hengekøyetur blir da i det vaset ?  Så ingen vinternatt ute ?  Lettstelt er viktigere enn kort pels, men jeg vil helst unngå å børste hund flere ganger ukentlig, og unngå å støvsuge flere ganger daglig om det er lov å si. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Rufs skrev:

Hvilke raser har du vurdert selv? 
Jeg tenkte først på en retriever, der har du en del raser å vege mellom. 
Eller en dalmatiner? (Men de må holdes varme, dvs bruke dekken når det er kaldt, regndekken når det regner osv.)

Retriever har jeg også sett på! Jeg trener med, og passer ei golden tispe når det trengs. Vi storkoser oss sammen. Men det er labrador og toller jeg har lest mest om. Har lagt tolleren på is, da jeg mest trolig ikke kommer til å jakte (har lyst til å ta jegerprøven, men tror ikke det blir prioritert over kurskvelder og samlinger med hundesenteret for eksempel). Men labrador er fortsatt med i løpet, som jeg har forstått det så er de kvikkere enn det mange kan se for seg når man hører labrador: litt tung og treig(?) ? 

Dalmatineren har jeg ikke undersøkt noe nevneverdig, så den skal jeg se nærmere på! ?  tusen takk ?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, yurij skrev:

Var ikke det du skisserer forferdelig lite aktivitet i løpet av en dag? 

Rundt to timer tur på en hverdag, 1 kveld i uka på hundeklubben for valgfri trening, og div kurs når det er å oppdrive + mer aktiv i helgene. Er det lite tur til en (hovedsaklig) familiehund? Man har vel ofte litt mentaltrening inne/hjemme ila en uke også? 
 

Hvilket aktivitetsnivå er det «normalt» å ha når man har hund og barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutes ago, yurij said:

Det er sikkert normalt , jeg bare spør. 22 timer i ro er mye i mitt hode :) Mine "lavaktiv" mynder hadde aldri latt seg avspise med så lite. Ikke den eldste en gang :) 

De to timene som skisseres er vel tur, utenom trening og aktivisering, slik jeg leser det. Og tidvis turer med kløv/trekk. Og det motsatte av aktivitet er vel ikke nødvendigvis at de ligger rolig og ikke gjør noe? Mine går ihvertfall inn og ut i hagen, leker litt med hundeleker, sjekker ut kjøkkenet og mye annet når vi ikke er på tur, eller trening tidligere.

Hvor mange timer lufter/aktiviserer du hundene dine daglig?

Hvis støvsuging på et minimum er en ting så ligg langt unna dalmatiner. Labrador røyter også, MYE. Da ville jeg heller gått for en rase med litt lengre pels som du kan børste ut en gang i uken, eller en røytefri rase du kan klippe ned.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge det skrives tisse"tur" må vel hund ut i bånd , dvs ikke tilgang på uteplass hvor den kan holde på utenom disse tilmålte minuttene? Og det skrives at annen aktivitet evt erstatter noe av tur ikke kommer i tillegg til?  Hunder skal være i ro inne, er det ikke så så da blir det 22 timer i ro da . 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, yurij skrev:

Det er sikkert normalt , jeg bare spør. 22 timer i ro er mye i mitt hode :) Mine "lavaktiv" mynder hadde aldri latt seg avspise med så lite. Ikke den eldste en gang :) 

Jeg bare spørr jeg også. For jeg oppriktig lurer. Kanskje er ditt råd: hund passer ikke inn i din livstil. Og da er det like velkomment som alle andre rasevalg. Også tenker jeg det er bedre å anta at man bruker for lite tid, enn for mye på hunden. Det er enklere å få opp aktivitetsnivået på en bedagelig hund, enn å skal roe ned en hund som trenger mer aktivisering. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, yurij skrev:

Så lenge det skrives tisse"tur" må vel hund ut i bånd , dvs ikke tilgang på uteplass hvor den kan holde på utenom disse tilmålte minuttene? Og det skrives at annen aktivitet evt erstatter noe av tur ikke kommer i tillegg til?  Hunder skal være i ro inne, er det ikke så så da blir det 22 timer i ro da . 

Vi har tilgang på uteplass. Bor landlig. Hunden ligger såklart ikke på plassen sin inne om vi er ute og leker. Men det er jo ikke tur… om vi er på telttur/fisketur så er heller ikke turen 5 timer fordi om vi er ute i fem timer. Turen er den tiden det tar å gå frem og tilbake. Det er også en av grunnene til at jeg gjerne vil ha en som kan gå løs, så når vi er på telttur så slipper vi å sette fast hunden i et tre i fare for at den løper om den er løs. Og slik at vi kan slippe løs når vi er på jordet, inne i skogen osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutes ago, Kajaas said:

Rundt to timer tur på en hverdag, 1 kveld i uka på hundeklubben for valgfri trening, og div kurs når det er å oppdrive + mer aktiv i helgene. Er det lite tur til en (hovedsaklig) familiehund? Man har vel ofte litt mentaltrening inne/hjemme ila en uke også? 
 

Hvilket aktivitetsnivå er det «normalt» å ha når man har hund og barn?

Men den får jo ikke to timer tur? Ti minutter tissetur ser ikke jeg på som aktivitet i hvertfall, og hovedturen skisseres som å kunne bli så kort som en halvtime?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, simira skrev:

De to timene som skisseres er vel tur, utenom trening og aktivisering, slik jeg leser det. Og tidvis turer med kløv/trekk. Og det motsatte av aktivitet er vel ikke nødvendigvis at de ligger rolig og ikke gjør noe? Mine går ihvertfall inn og ut i hagen, leker litt med hundeleker, sjekker ut kjøkkenet og mye annet når vi ikke er på tur, eller trening tidligere.

Hvor mange timer lufter/aktiviserer du hundene dine daglig?

Hvis støvsuging på et minimum er en ting så ligg langt unna dalmatiner. Labrador røyter også, MYE. Da ville jeg heller gått for en rase med litt lengre pels som du kan børste ut en gang i uken, eller en røytefri rase du kan klippe ned.

Har også hørt labrador røyter mye, og det er en av grunnene til at jeg ikke er helt overbevist. Alle hunder røyter jo, og i røyteperioden er det såklart noe annet. Men sånn all over håper jeg å unngå de aller verste tilfellene ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Kajaas said:

Rundt to timer tur på en hverdag, 1 kveld i uka på hundeklubben for valgfri trening, og div kurs når det er å oppdrive + mer aktiv i helgene. Er det lite tur til en (hovedsaklig) familiehund? Man har vel ofte litt mentaltrening inne/hjemme ila en uke også? 
 

Hvilket aktivitetsnivå er det «normalt» å ha når man har hund og barn?

Du må nok påregne litt mer de første årene frem til hunden er voksen. Men for en "vanlig" hund (raseavhengig) tenker ikke jeg dette er for lite, så lenge den får være sammen med dere etter jobb/skole. Aktivitet er jo ikke bare tur eller trening på lydighet :) 

En retriever er nok ikke et dumt valg. Hvilken av de dere burde velge kommer an på hva dere foretrekker av type i hverdagen. Har inntrykk av at labradoren er mer aktiv og krevende enn golden, men også mer utholden sånn treningsmessig, samtidig som jeg opplever golden litt mer fjasete (på en koslig og gøyal måte altså). Flatten er nok mest "borrelås" og krevende. Er veldig på og happy. Har et grovt inntrykk av at goldenen er "enklest" å få til. Uansett må man belage seg på mye arbeid de første årene også med retriever. De er ikke så ferdigpakke som mange tror ? Særlig hvis dere velger hannhund. Da blir oppdragelse utrolig viktig. Særlig labradoren kan være ganske kjønnslig av seg, og bør ikke få utfolde disse "interessene" de første årene. De kan være en håndfull. Litt usikker på om flat og goldengutter er i samme gata.  

Og ja, labrador røyter mye. Hele tiden vil jeg påstå, så tar det seg bare veldig opp i røyteperiodene. I valpepakken til en labrador burde det følge med en god støvsuger..

Endret av LinL
  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Wilhelmina skrev:

Men den får jo ikke to timer tur? Ti minutter tissetur ser ikke jeg på som aktivitet i hvertfall, og hovedturen skisseres som å kunne bli så kort som en halvtime?

De kveldene det er samling på hundesenteret, eller vi pakker sekken å går til ei grillhytte, det er fotballkamp eller vi samles flere hundeeiere for litt lek kan jeg se for meg at den hovedturen kan bli så kort som en halvtime ja. Da ser ikke jeg for meg at jeg rekker å gå 1,5 time i tillegg til å lage middag før leggetid. Men da har jo hunden fortsatt fått rørt seg, brukt hodet, og vært i aktivitet. For jeg ser jo for meg at den blir med fordi om vi ikke går tur for å gå tur. 
 

men jeg kan spørre igjen: om dette er helt på vidda, hva er normalt? Hvor mye tid bruker dere på tur? Er det ikke forenelig å ha familie og hund? Jeg spørr jo fordi jeg ikke vil gå i fella og få en hund som ikke trives. Jeg spørr ikke for å være nesevis. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det høres problematisk ut, så lenge 30 minuttersturen ikke blir normalen. Dersom det er sånn at dere har 1 dag i uka hvor treninger og diverse planlagte aktivitetet går i klæsj med lange turer, så går det fint når dere tar hensyn til det og passer på at den får ekstra med treningsøkter og lekestunder i løpet av dagen. Det som er viktig er at 30 minutter ikke blir normalen.

Jeg ble litt nysgjerrig på denne hengekøye saken! Sover dere ute hele familien (siden hunden må være med), eller vil du ha litt ekstra trygghet med å ha en 4-beint ved din side? Det høres kjempekoselig ut, i allefall! Dersom du får en hund som ikke holder varmen godt på egenhånd, så kan dere investere i Jervehiet eller noe i den duren.  ?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, LinL skrev:

Du må nok påregne litt mer de første årene frem til hunden er voksen. Men for en "vanlig" hund (raseavhengig) tenker ikke jeg dette er for lite, så lenge den får være sammen med dere etter jobb/skole. Aktivitet er jo ikke bare tur eller trening på lydighet :) 

En retriever er nok ikke et dumt valg. Hvilken av de dere burde velge kommer an på hva dere foretrekker av type i hverdagen. Har inntrykk av at labradoren er mer aktiv og krevende enn golden, men også mer utholden sånn treningsmessig, samtidig som jeg opplever golden litt mer fjasete (på en koslig og gøyal måte altså). Flatten er nok mest "borrelås" og krevende. Er veldig på og happy. Har et grovt inntrykk av at goldenen er "enklest" å få til. Uansett må man belage seg på mye arbeid de første årene også med retriever. De er ikke så ferdigpakke som mange tror ? Særlig hvis dere velger hannhund. Da blir oppdragelse utrolig viktig. Særlig labradoren kan være ganske kjønnslig av seg, og bør ikke få utfolde disse "interessene" de første årene. De kan være en håndfull. Litt usikker på om flat og goldengutter er i samme gata.  

Og ja, labrador røyter mye. Hele tiden vil jeg påstå, så tar det seg bare veldig opp i røyteperiodene. I valpepakken til en labrador burde det følge med en god støvsuger..

Jeg har vært på kurs, og trent litt med ei goldentispe som jeg får låne av et vennepar av meg - og jeg kan skrive under på fjasete, haha! Hun minner meg litt på sånn typisk "dum blondine som leker deilig" som du ser i litt eldre filmer. Hun er ei skikkelig herlig frøken. Jeg har ikke så mye annet på minussiden når det kommer til labradoren enn røytinga, så kanskje er det et punkt jeg må kjenne litt ekstra på. Om kanskje en robotstøvsuger kan gjøre livet litt enklere, også får man bare leve med det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Pingeling skrev:

Jeg synes ikke det høres problematisk ut, så lenge 30 minuttersturen ikke blir normalen. Dersom det er sånn at dere har 1 dag i uka hvor treninger og diverse planlagte aktivitetet går i klæsj med lange turer, så går det fint når dere tar hensyn til det og passer på at den får ekstra med treningsøkter og lekestunder i løpet av dagen. Det som er viktig er at 30 minutter ikke blir normalen.

Jeg ble litt nysgjerrig på denne hengekøye saken! Sover dere ute hele familien (siden hunden må være med), eller vil du ha litt ekstra trygghet med å ha en 4-beint ved din side? Det høres kjempekoselig ut, i allefall! Dersom du får en hund som ikke holder varmen godt på egenhånd, så kan dere investere i Jervehiet eller noe i den duren.  ?

Jaa, det var det jeg også tenkte. Og som sagt tidligere, jeg vil heller se for meg at det blir for lite tur, også får vi tid til mer. Enn at jeg sitter her nå og er skikkelig tidsoptimist også får ikke hunden det jeg har trodd jeg skal klare å gi. 

I telt drar vi både sammen og jeg alene, men hengekøyetur er det bare jeg som liker (enn så lenge, håper guttungen blir som meg haha) Så vil ha litt ekstra trygghet. Jeg liker å være ute, men er litt mørkredd og finner mye støtte i å ha med meg en firbent venn. Så dørstokkmila blir kortere med. Den forrige hunden var med oppe i hengekøya, i egen sovepose og hadde fleecedekken på de første og siste turene i sesongen. Det fungerte fint ?

A40AD883-A1F9-4A47-A8C2-E5AF005F30CA.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutes ago, Kajaas said:

Jaa, det var det jeg også tenkte. Og som sagt tidligere, jeg vil heller se for meg at det blir for lite tur, også får vi tid til mer. Enn at jeg sitter her nå og er skikkelig tidsoptimist også får ikke hunden det jeg har trodd jeg skal klare å gi. 

I telt drar vi både sammen og jeg alene, men hengekøyetur er det bare jeg som liker (enn så lenge, håper guttungen blir som meg haha) Så vil ha litt ekstra trygghet. Jeg liker å være ute, men er litt mørkredd og finner mye støtte i å ha med meg en firbent venn. Så dørstokkmila blir kortere med. Den forrige hunden var med oppe i hengekøya, i egen sovepose og hadde fleecedekken på de første og siste turene i sesongen. Det fungerte fint ?

 


Jeg synes det høres ut som at dere har tenkt godt igjennom dette, og har absolutt en livsstil som vil fungere godt sammen med en hund.

Tur er veldig viktig, men dersom man dropper dagsturen i nabolaget for å dra på stranda en dag, eller andre aktiviteter hvor hunden bli inkludert, så tror jeg ikke det gir redusert livskvalitet. Tvert i mot. Jeg er enslig og sitter mye stille innendørs, og da må jeg ha et annet tankesett i forhold til hund enn min familie måtte.

Jeg skjønner forøvrig Yurijs tankesett. Dersom man har rolig inne/aktiv ute hunder, eller reserverte hunder som ikke synes det er gøy med grillfest med naboene, og som ikke er spesielt interessert i mentaltrening, så er den planlagte gåturen mye viktigere siden den er vanskelig å erstatte. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Kajaas skrev:

Jeg sover ikke ute når det er minusgrader, men i slutten på oktober/starten på november har det de siste årene vært bart og fortsatt noen få varmegrader. Sesongens siste telttur/hengekøyetur blir da i det vaset ?  Så ingen vinternatt ute ?  Lettstelt er viktigere enn kort pels, men jeg vil helst unngå å børste hund flere ganger ukentlig, og unngå å støvsuge flere ganger daglig om det er lov å si. 

Klart det er lov å ønske en rase som ikke røyter mye men det legger klare begrensninger på utvalget, så og si :) Grovt regnet kan man si at at raser som mange tror er ‘enkle’ i pelsveien, såsom dalmatiner, labrador, whippet o.s.v er enkle på den måten at de ikke drar med seg mye rusk og rask inn men de tar det igjen med å røyte mye..mer eller mindre hele året. Korthårspels som i whippet og dalmis f.eks. har den morsomme egenskapen at den borrer seg inn i alt som ikke er av lær eller plast. Tørketrommel anbefales hvis man ikke ønsker at pledd, sofatrekk og klær skal tilføres ekstra fibre  på mer permanent basis :P

Som flere andre her, så reagerer jeg også på at turmengden eller lengden ser lav ut.. Tisseturer i bånd regner jeg ikke med i ligningen.  På den annen side skal du ha for at du ikke overoptimistisk kalkulerer med tre timers tur daglig.. Det er nok ikke å komme forbi at ikke helt få er vel optimistiske eller ikke helt realistiske, når de ser for seg at ‘klart skal de gå minimum to timer tur i skauen hver dag!’ Selv om de vanligvis ikke går tur annet enn på ekstra fine dager på sommeren.. 
 

Det er en annen faktor med i bildet også, etter mitt syn. Hvis man er  av typen som mener at inne, så skal hunden ligge i ro på plassen sin ( hvorfor man skaffer bikkje i det hele tatt med en slik innstilling, begriper jeg ikke men..) så vil behovet for skikkelig mosjon/tur ( og her snakker vi om en god del ekstra timer pr.dag) øke betraktelig for at hunden skal ligge i ro frivillig og avslappet og ikke under tvang. 
 

Apropos labrador, sant nok ser man flere eksemplarer av typen julegris på stylter som vralter avgårde men jeg vet om flere som er skikkelig flotte og aktive hunder også ! Så hvis du liker rasen , tåler røytingen og matgleden, så ville jeg ikke sett bort fra labrador. 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Pingeling skrev:

Dersom man har rolig inne/aktiv ute hunder, eller reserverte hunder som ikke synes det er gøy med grillfest med naboene, og som ikke er spesielt interessert i mentaltrening, så er den planlagte gåturen mye viktigere siden den er vanskelig å erstatte. 

Godt poeng! Hunder er som folk, forskjellige. Mens det for noen folk er toppen av lykke å sitte på kafe i timevis å skravle, vil det for andre igjen bare være  marginalt bedre enn å trekke tenner hos tannlegen uten bedøvelse..

Har man en hund som har lite utbytte av ‘sosiale aktiviteter’ av ymse slag, så må man sørge for at behovet for aktivitet blir dekket på andre måter.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det fort skjer ganske mye mer for en hund i en barnefamilie enn i et hus med bare voksne også. Vår hund ligger i hvert fall ikke stille hele ettermiddagen. Han koser litt med en unge, blir med en annen ut i hagen og "spiller fotball", sjekker ut hvem som ringer på og får litt kos, trener et minutt eller to med sitt og dekk med en unge, får litt kos igjen, følger ofte etter når noen går fra et rom til et annet osv..

Etter at barna har lagt seg er det kjedeligere hjemme. Da synes jeg godt hunden også kan legge seg i sofaen og ser Tv-serier :) :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...