Gå til innhold
Hundesonen.no

Valpeutfordringer, noen råd?


Valpeprat
 Share

Recommended Posts

Hei! Det er første gang vi har hund/valp, og det er mye å sette seg inn i. Det er mange ulike meninger om hvordan ting bør gjøres, vi prøver i hovedsak å følge råd fra oppdretter, men så dukker det opp noen spørsmål vi ikke finner helt ut av/ lurer på hvordan andre løser, eller om noen har råd. 

1. Valpen vår er 3 måneder. Hun skal ta absolutt alt hun finner utendørs i munnen. Jeg har plukka mye grus fra munnen hennes, og er redd for hvor mye hun har fått i seg som jeg ikke har sett. Det gjør det utfordrende å ta henne med steder, men så må hun jo sosialisere og miljøtrenes. Hun er allerede 10 kg, og jeg klarer ikke bære henne langt. Hun er veldig energisk, og å skulle ha henne i ryggsekk er umulig da hun vil leke med og bite på den (vi har prøvd), og hun knurrer når vi bærer henne og biter etter oss. Valper skal jo ikke gå lange turer, men hvordan kan vi få henne med steder for å sosialisere og miljøtrene når hun ikke kan gå noen steder selv (da spiser hun farlige ting som grus)? Som nevnt er hun for tung å bære langt i armene, og hun liker det heller ikke. 

2. Hun roer seg aldri med mindre hun er i bingen sin, det tar litt tid, men der finner hun roen og sovner til slutt. Det handler også om at vi har katt, og der får hun være uforstyrret. Vi kjenner igjen tegn på at hun er overtrøtt inne, men ikke ute, hun legger seg aldri ned (men hun begynner å jakte på halen sin, vi har tatt det som et tegn på at hun er nok stimulert). Men hvor mye aktivitet bør hun egentlig ha? Er redd vi enten er for mye ute, eller ikke er nok ute. Vi kommer oss ikke så langt fra huset på grunn av spisetrangen hennes, men vi har stor hage. Hun fant imidlertid et glasskår der, og hun finner alt, så ikke engang hagen er trygg. Vi har skog like ved, men er igjen redd for stein og grus der. 

Hun er veldig aktiv og energisk, er ikke interessert i kosestunder, kun lek og fart. (Vi forsøker roøvelser inne, uten respons). I starten var hun flink på innkalling inne, nå hører hun sjelden på oss (i hvert fall ikke utendørs). 

Håper noen har tid til å lese og kanskje har noen tips til oss!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Det er så kjipt når man har valper som spiser grus, spesielt dersom man har gruslagt innkjørsel. Siden løfting høres ut som det fungerer dårlig for dere, så kan du prøve å distrahere henne med godbiter eller en leke når dere går over de grusbelagte strekningene. Nå vet jeg ikke om det er snakk om innkjørsel eller at dere bor ved en grusvei, men dersom det er lange avstander så ville jeg pakket henne i bilden (dersom dere har det,) og kjørt til et sted som egner seg bedre. Hvis ikke det er mulig, så ville jeg gått i grøften eller hva det enn skulle være frem til valpen "glemte" uvanen.

2. Jeg har skjønt at ro-trening er på moten i disse dager, men mange valper har mye mer energi enn det valpekjøperne blir forespeilet. Å holde en valp i ro når det har masse energi og et stort behov for å leke og lære kan føre til frustrasjoner og bølleadferd. Ro-treningen som er vanlig i dag er pasifisering og tvang. Du lærer ikke valpen noe annet enn at det ikke hjelper å kjempe i mot i binge/bur/fang, og det kan tvert i mot gjøre at den synes det er vanskelig å finne roen andre steder. Det er mye bedre å la valpen bruke energien sin til å lære om verden, fotfølge dere og bli kjent med rutiner, møbler, lukter og lyder i hjemmet. La den tygge og leke og bruke kropp og hodet.

I stedet for ro-trening kan dere strø små godbiter utover å la henne søke når dere ser hun begynner å bli hyper. Nesearbeid virker beroligende på hunder. Snusematte er også kult. Du kan enkelt lage en sånn selv, eller kjøpe på dyrebutikk dersom du ikke er DIY typen. Du kan også begynne å trene på å vente på vær-så-god før mat, og trene på "bli." Øvelsene bygger opp valpens impulskontroll, og sammen med snuseøvelsene gir du valpen de verktøyene den trenger for å lære selvregulering i stedet for at vi mennesker må gripe inn for at den skal slappe av.

Det vil ta tid uansett, for det å være en urokråke er en naturlig og viktig del av unge dyr og menneskers utvikling. Det er også store individuelle forskjeller, så selv om en annen hund i kullet er verdens roligste valp, så kan din være en hypervalp. Det betyr ikke at dere har gjort noe galt! 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS; det er ikke rart at dere er usikre, som Pingeling over her nevner, det florerer mye merkelige og tildels skadelige råd om hundehold for tiden. Som ny hundeeier er det ikke lett å navigere i jungelen av råd, når man ikke har erfaring fra før. 
 

Hvis man ikke har hatt hvalpekull i huset ( og da gjerne ut over 8 ukers alder) så kan det være vanskelig å forestille seg hvor aktive hvalper faktisk er!  De bruker mye av tiden på døgnet med å herje og leke med hverandre, avbrutt av små hvilepauser innimellom.  Det blir i mange tilfeller en veldig stor og brå overgang fra flere lekekompiser tilgjengelig hele tiden( kullsøsken) og det å komme til en husholdning der hvalpen er eneste hund/valp. 
 

Som jeg har sagt i tidligere tråder om emnet, hadde jeg bare hatt en brøkdelen av energien unge hvalper utviser, ja da kunne jeg vasket hus på hobbybasis! 
 

Når man så som ny eier oversvømmes av ‘gode’ råd som rotrening ( tvangspasifisering) , bruk av binge eller bur ( igjen tvangspasifisering) og påstander om at hvalper skal sove 18-20 timer i døgnet..( hvis hvalpen sover så mye, ta den med til dyrlegen!) , påstander at hvalper ikke tåler mer enn 5-10 minutter med turgåing ( det rene vås) så er det ikke merkelig at både eier og ikke minst hvalpen blir frustrert...

Slik dere beskriver situasjonen så høres det ut for meg som om hvalpen får for lite lek/aktivitet/turgåing. Halejaging bl.a er ofte uttrykk for stress, i en eller annen form , det er ikke et tegn på at hunden har fått nok aktivitet.

Hvalper tåler godt  turer med litt lengde, så lenge man tar hensyn til hvalpen. Dvs. at jeg anbefaler selvsagt ikke 8 timers topptur på strak arm, der hvalpen må gå selv hele veien men det man kan helt greit gå en time eller to i skogen, så lenge hvalpen er løs, man tar pauser innimellom og følger med på om hvalpen virker sliten.  Her må man selvsagt ta hensyn til vær/temperatur, en korthåret valp eller voksen hund, vil som regel ikke trives i øsende regn, uten god beskyttelse. 

Denne grus/gjenstand spisingen , gjelder det overalt og uansett?  Hvor ofte  får hun mat? Hvis hun ikke har for tilgjengelig hele tiden, ville jeg prøvd å gi henne flere måltider. Mulig det rett og slett blir for lenge mellom hvert måltid. Mine hunder har alltid hatt tørrfor tilgjengelig hele tiden men enkelte raser  som  f,eks. labrador har ofte ikke normalt magemål og eter til de sprekker nærmest, om de har fri tilgang til for. 

Dropp binge/‘rotrening’ og tanker om at hunden skal ‘roes’ ( tvangspasifiseres) og prøv å gi hvalpen mer aktivitet og turer i skogen og gjerne mulighet til å leke med andre hvalper på omtrent samme størrelse :) 

Nå er det ikke uvanlig at hvalper tar ting i munnen og tygger litt på det , litt som småbarn utforsker ting med munnen. Det er ganske vanlig men de fleste svelger/spiser ikke store mengder grus/stein.  Da  kan det ligge en fysisk årsak bak. Hvordan er avføringen og kaster hunden opp? 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan trøste deg med at grus og glass og "spisealthunfinner" opplegget roer seg etter hvert. Men, det er mye å følge med og avverge frem til da. Mens kullbror til min valp fant noe gammelt sjokoladepapir å utforske, fisket jeg ut glassbiter fra min valps munn, så jeg føler med deg ? Har dessverre ikke gode råd til deg for å avverge dette, utover å følge med, og holde valpen opptatt med andre spennende ting når dere er ute. Godbitsøk, eller søke etter maten sin, er fin uteaktivitet. Stimulerer sansene, samtidig som det er en "rolig" aktivitet. Trener opp nesemuskelen også :) Synes det er en fin måte å avslutte lek og "høyaktivitet" ting med å roe tempoet og snuse etter mat. 


Ang antall timer stimulering tror jeg ikke det er noen fasit. Så lenge valpen får ta ting i sitt tempo, tror jeg de klarer å styre selv hvor mye og langt de kan gå og holde på. Men i motsatt til svarene over, så er ikke jeg i mot bruk av en valpebinge i blant ved behov. Har selv brukt det, da valpen min bare fikk avbrutte dupper siden hun alltid skulle gå etter meg. Det løste seg fint med å stenge av store deler av stua, hvor hun måtte oppholde seg i enkelte perioder enkelte dager. Jeg ser ikke på dette som noe fælt eller slemt, men så var hun ikke vill i buksene når jeg ba henne legge seg der heller da, gjerne med noe deilig å tygge på. For meg var dette nyttig også i alenetreningen. At hun skulle tåle å være i stua, og at jeg gikk ut av syne. Det som blir viktig er jo at man ikke bruker bingen til å stappe valpen inn i store deler av dagen, fordi valpen er slitsom og aktiv. Valpen kommer til å være aktiv, nysgjerrig og smake på alt, en god stund til ;)  

Ellers kan det høres ut som dere kan få mye igjen for å trene kontakt med valpen deres. Både inne og ute, for å koble henne litt mer på dere, og motsatt. Et googlesøk vil nok gi dere mange tips på gjennomføring av dette. Også impulskontroll øvelser, som pingeling tipser om. Slikkematter nevnes også, jeg elsker alle slike hjelpemiddel. Hvor man kan strø eller stappe mat inni, som de må jobbe litt med for å få ut. 

Endret av LinL
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, LinL said:

Men i motsatt til svarene over, så er ikke jeg i mot bruk av en valpebinge i blant ved behov. Har selv brukt det, da valpen min bare fikk avbrutte dupper siden hun alltid skulle gå etter meg. Det løste seg fint med å stenge av store deler av stua, hvor hun måtte oppholde seg i enkelte perioder enkelte dager. Jeg ser ikke på dette som noe fælt eller slemt, men så var hun ikke vill i buksene når jeg ba henne legge seg der heller da, gjerne med noe deilig å tygge på. 


Men dette tenker jeg er litt annet en ro-trening, hvor målet er å få en energisk, gjerne overtrøtt valp til å sove ved hjelp av å fjerne all stimuli (eller bevegelsesfrihet). Det å stenge av et stort område hvor valpen kan leke og ha det fint (eller sove) i korte perioder er praktisk. Det er ikke det idelle, men noen ganger må man, spesielt dersom man bor alene.

Valpeprat skriver at de har prøvd ro-øvelser uten hell, og vi har hatt ganske mange her inne som har vært bekymret for det samme. At de ikke får til å trene valpen til å bli rolig, og at den bare hyler, biter og er hyperaktiv. Det virker som ro-trening blir lagt fram som om at det er noe viktig som skal til for at valpen skal bli en rolig og trygg hund som voksen. Litt som stueren-trening, bitehemning eller alene-hjemme trening.
 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Pingeling skrev:


Valpeprat skriver at de har prøvd ro-øvelser uten hell, og vi har hatt ganske mange her inne som har vært bekymret for det samme. At de ikke får til å trene valpen til å bli rolig, og at den bare hyler, biter og er hyperaktiv. Det virker som ro-trening blir lagt fram som om at det er noe viktig som skal til for at valpen skal bli en rolig og trygg hund som voksen. Litt som stueren-trening, bitehemning eller alene-hjemme trening.
 

Enig. Jeg syns det er en tendens til at man ‘sykeliggjør’ helt normal adferd og med alle midler skal fjerne eller dempe den. Selvfølgelig er det forskjeller på aktivitet hos både raser og individer men det er helt normalt at hvalper er aktive!
Enten underkommuniseres dette av oppdrettere eller så får hvalpekjøpere helt feil bilde av hva det vil si å ha valp( er) i hus. Jeg mistenker at alle disse SoMe kontiene med bilder av søte hvalper som sover eller ligger på eierens fang, ikke gjør saken bedre. Hvalper er normalt ikke ekstra søte sofaputer, som stort sett bare er søte og rolige, helt til eier finner det for godt å aktivisere.  Tvert om, friske hvalper merker man godt at man har fått i hus og slik skal det faktisk være.

Jeg er litt fristet til å sammenligne med barn her.. For å sette det litt på spissen, så får man nesten inntrykk av nå til dags at alle barn som ikke er fornøyde med å sitte foran PC’en som aktivitet, straks diagnostiseres med  ADHD og diverse tiltak må straks iverksettes..

Å  dempe eller fjerne helt normale  behov for aktivitet med diverse tvangsmidler som ‘roing’ og trygging’ som det så fint kalles , tenker jeg ikke  kan kalles god dyrevelferd.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke kjent med hvilke råd som gis om ro-trening og hvilke forventninger folk har til valper, så har ikke hatt det i bakhodet. Men jeg synes det er viktig å ikke fordømme bruk av binge/rom som noe fælt eller galt. Det finnes en mellomting. Det handler jo om hvordan man bruker det. Så vi er nok ikke uenige :) 

Til TS- hva legger dere i ro-trening? Hva har dere forsøkt og når? Selv er ikke dette noe jeg er vant til at man har fokus på med valper.

Som det nevnes over her, er det helt vanlig valpeatferd å være bajas, ha løpe og tulletokter, bite og styre :) Finn et måte valpen får utfoldet seg, får dekt behovet sitt for å utforske, tygge og rocke, så kan dere spe på med kontakt og impulsøvelser, snusematter, godbitsøk, noe godt å gnage på.  Kontakt og impulsøvelser, samt div søk er relativt "rolige" øvelser. Valpen må ta litt kontroll på kroppen og hodet sitt, konsentrere seg og løse oppgavene. Det å bruke nesa, få tygge og slikke er gjerne stressdempende for hunder :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, QUEST said:

Enig. Jeg syns det er en tendens til at man ‘sykeliggjør’ helt normal adferd og med alle midler skal fjerne eller dempe den. Selvfølgelig er det forskjeller på aktivitet hos både raser og individer men det er helt normalt at hvalper er aktive!
Enten underkommuniseres dette av oppdrettere eller så får hvalpekjøpere helt feil bilde av hva det vil si å ha valp( er) i hus. Jeg mistenker at alle disse SoMe kontiene med bilder av søte hvalper som sover eller ligger på eierens fang, ikke gjør saken bedre. Hvalper er normalt ikke ekstra søte sofaputer, som stort sett bare er søte og rolige, helt til eier finner det for godt å aktivisere.  Tvert om, friske hvalper merker man godt at man har fått i hus og slik skal det faktisk være.


Litt off-topic: min mest aktive valp sov veldig lite, men nesten alle valpebildene jeg har av henne er sovebilder. Hun sto ikke stille lenge nok til at jeg fikk tatt bilder ellers! ?


 

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor kom egentlig dette med "ro-trening" og "trygging" fra? Er det et nytt fenomen? Kan ikke huske at det ble nevnt med et ord da jeg gikk på valpekurs i hvertfall, men det er riktignok 10 år siden. Jeg hadde superduperhypervalp, men ikke et brøkdels sekund engang slo det meg som en god idé å nekte henne å få utløp for energien... Det høres virkelig ut som raskeste veien til stress.

  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Wilhelmina said:

Hvor kom egentlig dette med "ro-trening" og "trygging" fra? Er det et nytt fenomen? Kan ikke huske at det ble nevnt med et ord da jeg gikk på valpekurs i hvertfall, men det er riktignok 10 år siden. Jeg hadde superduperhypervalp, men ikke et brøkdels sekund engang slo det meg som en god idé å nekte henne å få utløp for energien... Det høres virkelig ut som raskeste veien til stress.


Mulig jeg er kynisk, men jeg tipper ro-trening har blitt populærisert av folk som stuver bort valpen i bur når den blir for mye for dem, og det er sikkert en del dyrebutikker som booster trenden for å selge utstyr. Jeg følte at vi kanskje var på vei bort fra bur, men neida. Heldigvis har flere begynt med grind i stedet for, men jeg tror mange nye eiere lures til å ha valpen i bur/grind mye mer enn de ellers ville gjort fordi de trur valpen trenger det.

Det var snakk om ro-trening før også, men det mener jeg var å holde den overtrøtte valpen på fanget til den roet seg eller sovnet. 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, det går i motpoler hele tiden. Jeg skulle ønske at jeg lærte om rotrening for 15 år siden da jeg fikk Odin. Han sliter fortsatt med å legge seg ned og slappe av, særlig andre steder enn hjemme, og jo mer aktivitet, jo mer stresset blir han.

På hund nummer to for 11 år siden hadde jeg lært om ro-trening (og rukket å hatt en god del nytte av det på en stresset og reaktiv hund), men det var ikke behov for det. Kovu er en naturlig avslappet type som lett legger seg ned når det ikke skjer noe, allerede fra valpetiden av.

Poenget mitt er at valper og hunder er forskjellige. De aller fleste valper er hyperaktive, og det skal de få være. Men tillegg andre hundeeiere litt innsyn, og se at noen valper faktisk får nok aktivitet og trenger hjelp til å lære å roe seg ned, uten at det fratar valpen/hunden noe naturlig adferd.

Jeg synes dere over her antar/antyder at de som benytter rotrening gir hunden for lite aktivtet og frihet, og putter den i bur eller binge hele tiden for å slippe at den er aktiv, og vil ha den mest til pynt. Hva med å anta at at hunden får masse tur og aktivisering, og at de faktisk er en av de som trenger hjelp til å roe seg ned? Jeg tror ikke en gang at den typen nødvendigvis er unntaket heller enn hovedregelen, med dagens avl, ihvertfall ikke innen enkelte raser.

Javisst er det mange som ikke gir hundene sine nok aktivitet, men vær så snill å ikke anta det om "alle". Og i tillegg, ha i bakhodet at de som ber om råd kanskje er de som nettopp har fått en litt mer utfordrende valp/hund. De som får de enkle hører vi ikke om. Ikke anta at eierne er inkompetente og uforberedte fordi de ber om råd.

  • Like 2
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, simira said:

Jeg synes dere over her antar/antyder at de som benytter rotrening gir hunden for lite aktivtet og frihet, og putter den i bur eller binge hele tiden for å slippe at den er aktiv, og vil ha den mest til pynt.

Jeg vet ikke hva rotrening er engang, så jeg antar i min uvitenhet at det handler om å roe ned en (tilsynelatende unormalt) hyper valp. Opplys meg gjerne hvis jeg tar feil :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, simira said:

Tja, det går i motpoler hele tiden. Jeg skulle ønske at jeg lærte om rotrening for 15 år siden da jeg fikk Odin. Han sliter fortsatt med å legge seg ned og slappe av, særlig andre steder enn hjemme, og jo mer aktivitet, jo mer stresset blir han.

På hund nummer to for 11 år siden hadde jeg lært om ro-trening (og rukket å hatt en god del nytte av det på en stresset og reaktiv hund), men det var ikke behov for det. Kovu er en naturlig avslappet type som lett legger seg ned når det ikke skjer noe, allerede fra valpetiden av.

Poenget mitt er at valper og hunder er forskjellige. De aller fleste valper er hyperaktive, og det skal de få være. Men tillegg andre hundeeiere litt innsyn, og se at noen valper faktisk får nok aktivitet og trenger hjelp til å lære å roe seg ned, uten at det fratar valpen/hunden noe naturlig adferd.

Jeg synes dere over her antar/antyder at de som benytter rotrening gir hunden for lite aktivtet og frihet, og putter den i bur eller binge hele tiden for å slippe at den er aktiv, og vil ha den mest til pynt. Hva med å anta at at hunden får masse tur og aktivisering, og at de faktisk er en av de som trenger hjelp til å roe seg ned? Jeg tror ikke en gang at den typen nødvendigvis er unntaket heller enn hovedregelen, med dagens avl, ihvertfall ikke innen enkelte raser.

Javisst er det mange som ikke gir hundene sine nok aktivitet, men vær så snill å ikke anta det om "alle". Og i tillegg, ha i bakhodet at de som ber om råd kanskje er de som nettopp har fått en litt mer utfordrende valp/hund. De som får de enkle hører vi ikke om. Ikke anta at eierne er inkompetente og uforberedte fordi de ber om råd.


Men dette er snakk om ferske valpeeiere som har veldig unge valper. Jeg tror ikke disse valpeeierne setter bort valpen for at de ikke gidder, jeg tror de setter bort valpen fordi de har blitt fortalt at det må til for å oppdra den. Det er ikke folk med 4 uker erfaring som hundeeiere som har kommet opp med konseptet.

Ut i fra hva jeg leser, så tror jeg tvert i mot at mange av de som går i ro-treningsfella er folk som vil gjøre alt i deres makt for å gi valpen en god start på livet, og de er redde for å gjøre feil. Det florerer av informasjon om at valper sover mesteparten av døgnet, ikke skal ha for mye mosjon, osv. Når dette viser seg å ikke stemme på valpen deres, så blir de bekymret og tror de har gjort for dårlig arbeid i ro-trening.

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Wilhelmina said:

Jeg vet ikke hva rotrening er engang, så jeg antar i min uvitenhet at det handler om å roe ned en (tilsynelatende unormalt) hyper valp. Opplys meg gjerne hvis jeg tar feil :) 

Det kommer veldig an på hvem du spør, og om de er "for" eller "mot" det. I min bok handler det om å lære valpen å slappe av og lande, i ulike situasjoner. Noen trenger mer hjelp til det enn andre. Rent praktisk kommer det an på hva de har behov for. Noen trenger at bevegelsesrommet avgrenses med dører eller grinder for å ikke måtte være "overalt", noen trenger bare et defintert sted for hvile og avslapping. Noen legger seg av seg selv hvor som helst uten hjelp eller støtte.

Jeg ser dette helt uavhengig av mengde aktivisering valpen/hunden får. Det handler om at man skal kunne lære hunden at det er greit (og bra!) å legge seg og slappe av mellom økter, på fremmede steder, eller i situasjoner hvor det er greit at hunden ligger rolig. Om man opplever hunden for hyperaktiv er det for meg en selvfølge å vurdere om hunden får nok (eller for mye) aktivitet. Det er det ikke alle som gjør, men jeg synes ikke det er greit å ta utgangspunkt i at de ikke gjør det heller.

4 hours ago, Pingeling said:


Men dette er snakk om ferske valpeeiere som har veldig unge valper. Jeg tror ikke disse valpeeierne setter bort valpen for at de ikke gidder, jeg tror de setter bort valpen fordi de har blitt fortalt at det må til for å oppdra den. Det er ikke folk med 4 uker erfaring som hundeeiere som har kommet opp med konseptet.

Ut i fra hva jeg leser, så tror jeg tvert i mot at mange av de som går i ro-treningsfella er folk som vil gjøre alt i deres makt for å gi valpen en god start på livet, og de er redde for å gjøre feil. Det florerer av informasjon om at valper sover mesteparten av døgnet, ikke skal ha for mye mosjon, osv. Når dette viser seg å ikke stemme på valpen deres, så blir de bekymret og tror de har gjort for dårlig arbeid i ro-trening.

 

Hvem "dette"? Så snart det er snakk om rotrening på forumet her så er det tvangspasifiering av understimulerte valper og fortrenging av normal og naturlig adferd, skal man tro enkelte.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle svar!

Jeg ser det blir mye diskusjon angående roøvelse og normal aktivitet, og binge/ikke binge. For å fortelle litt mer er roøvelsen jeg nevnte å ha henne på fanget, stryke henne, undersøke henne, i munn, ører og poter, oppdretteren kalte vel dette egentlig en "kontaktøvelse". Men det var også for at hun skulle roe seg når hun ble for gira, pulsen går i hundre, og hun starter med halejakt og biting. Binge er som jeg skjønner mye delte meninger om. For oss er det også trening på at hun skal kunne være på et innesperra område, det er der vi vil at hun skal sove om natta, men hun har ikke lært seg å sove eller bli i senga si enda. I tillegg biter hun jo på alt mulig (vi har valpesikra ordentlig, men likevel) så vi synes det er vanskelig å ha henne løs om natta når vi i tillegg har katt inne og de ikke går overens enda. Vi ønsker jo gjerne at katten også skal trives. Kanskje er dette feil for noen, men vi synes det fungerer nå, og målet er selvfølgelig at binga skal bort etterhvert. Hun er forøvrig aldri innesperra i noe bur (bortsett fra i bilen), binga er ca 4-5 m², og hun er mesteparten av tiden løs og fri inne med oss, men på natta og når det virker som hun er trøtt, får hun være der med et griseøre e.l., og da sovner hun en stund før det er ut igjen. 

Jeg har kjøpt mye aktivitetsleker, slikkematter, strør godbiter i hagen ute som hun må snuse etter, strør godbiter på håndkle og i snusematte, og har kjøpt "snuse-IQ-leke". Alt dette er hun bare interessert i i maks et par minutter. Det er helt greit at det er sånn hun er, så lenge det ikke er unormalt. Det er det jeg gjerne vil vite, og som sagt vil vi gi henne rett aktivitetsmengde, så hun ikke får for lite eller for mye. 

Her om dagen kjørte vi for eksempel til en stor slette ved stranda, og hun løp rundt i en time og snusa og lekte seg. Vi avrundet etter en time, selv om hun sikkert kunne holdt på mye lenger - for hun viste ingen tegn til å være sliten. Likevel når vi kom hjem slukna hun på kjøkkengulvet mens vi lagde middag. 

Har prøvd å gi henne mer fysisk aktivitet ute de siste dagene, og kanskje er det det som skal til. Det virker jo som hun synes mental aktivitet innendørs er "kjedelig". Vi trener inne og ute, men hun blir fort lei og ukonsentrert som jeg jo tror er helt vanlig for valper. 

Vi prøver bare å lære og vil gjøre det beste for henne, det var derfor jeg henvendte meg her. For å få råd og tips, og høre hvordan andre gjør det med tanke på aktivitet. Det går opp og ned, og vi lærer henne jo fortsatt å kjenne, men siden valp er nytt for oss blir vi usikre på ting. 

  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, simira skrev:

Hva med å anta at at hunden får masse tur og aktivisering, og at de faktisk er en av de som trenger hjelp til å roe seg ned?

Hvis vi skal basere oss på å anta ditt eller datt, så faller mye av poenget bort med et diskusjonsforum og ikke er det vel noe særlig poeng i å svare på innlegg heller. Som jeg sa tidligere, kjenner man ikke personen og hundeholdet til diverse trådstartere, så har man ikke annet å gå ut fra enn det de opplyser i sine innlegg.  Hvis man skal anta at de som spør om hjelp/råd gjør alt ‘riktig’ i utgangspunktet, vil trådstartere gå glipp av mye info, de kunne hatt nytte av.  
 

Fra mitt synspunkt gjør man det veldig enkelt for seg selv, om man baserer seg på at folk stort sett gjør ting riktig eller gjør sitt beste. Hvis alle gjorde sitt beste/ gjorde rett, hvorfor finnes det en stadig strøm av nye omplasseringshunder? Fikk alle disse som omplasserer særs krevende og vanskelige hunder..? 
Denne anta at de gjør ting riktig i utgangspunktet holdningen fikk meg til å tenke på en som hadde huskattkull ganske titt. Disse ble gitt bort til de som ville ha. Vedkommende fikk kritikk for dette, bl.a. ble det påpekt at folk skaffet seg kattunger altfor lett og uten å tenke over at de gjerne levde i 15 år eller deromkring.  Men se, ‘oppdretteren’ hadde da svar på det.. For h*n antok da virkelig at de som kom og fikk kattunger, alle var folk som var glade i dyr og ansvarsfulle..Man måtte jo ha tillit til folk mente h*n..   
 

6 timer siden, simira skrev:

Hvem "dette"? Så snart det er snakk om rotrening på forumet her så er det tvangspasifiering av understimulerte valper og fortrenging av normal og naturlig adferd, skal man tro enkelte

Ja, som en av eller den du referer til er meg, så står jeg fast på at i veldig mange tilfeller er det just det..tvangspasifisering og fortrengning av helt normal adferd.  Jeg tror heller ikke som Pingeling  allerede har nevnt, at dette er noe de fleste nye hundeeiere har ‘sugd av eget bryst’, så og si. Dette er praksiser de blir ‘pådyttet’ av oppdrettere, på ‘kurs’ eller får høre fra andre. 
Akkurat som burbruk ikke var vanlig praksis da jeg var yngre. Både burbruk og ‘roing og trygging’ er fine formuleringer for å kamuflere hva det egentlig dreier seg om. Nemlig å gjøre det lettvint for eier. Møkk er fremdeles møkk, selv om man kaller det fekalier..

4 timer siden, Valpeprat skrev:

Her om dagen kjørte vi for eksempel til en stor slette ved stranda, og hun løp rundt i en time og snusa og lekte seg. Vi avrundet etter en time, selv om hun sikkert kunne holdt på mye lenger - for hun viste ingen tegn til å være sliten. Likevel når vi kom hjem slukna hun på kjøkkengulvet mens vi lagde middag. 

Se der ja!  :) Der fant dere ut selv hva som skulle til! Anbefaler å fortsette med  dette på daglig basis, tipper dere vil merke forskjell etter kort tid. Det vil sikkert ikke skade med litt lengre tid ( mer enn en time) innimellom, så hvalpen får ‘tatt seg ut’ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Valpeprat said:

Tusen takk for alle svar!
Jeg har kjøpt mye aktivitetsleker, slikkematter, strør godbiter i hagen ute som hun må snuse etter, strør godbiter på håndkle og i snusematte, og har kjøpt "snuse-IQ-leke". Alt dette er hun bare interessert i i maks et par minutter. Det er helt greit at det er sånn hun er, så lenge det ikke er unormalt. Det er det jeg gjerne vil vite, og som sagt vil vi gi henne rett aktivitetsmengde, så hun ikke får for lite eller for mye. 

Litt uflaks med hund som ikke er så intr i mat. Der er jeg, som har labradorer, bortskjemt. Hvis det er antydningen til at det muligens kan være en smule, så leter de til de finner ? Synes det er vanskelig å skulle svare på riktig aktivitetsmengde ut i fra tekst på et forum. Det finnes nok ingen oppskrift, og dere får prøve dere frem som dere gjør :) Det vil også avhenge av rase og "type" hund.

Ang trenig/ aktivisering, både inne og ute, så er korte økter nøkkelen. Ta feks 10 godbiter av gangen (eller 5 hvis valpen faller ut før 10 repetisjoner). Det er 10 repetisjoner av et eller annet. Så pause. Så kan man etter en kort eller lengre pause, ta 10 til. Så kan dere øke etter hvert. Jeg tror kontakt, impuls- og følgeøvelser er det man har mest nytte av. Med følgeøvelser kan dere feks starte med target i hånd, som utvikles til at hun skal følge den, komme løpende når hun ser åpen hånd osv. Det finnes mange varianter, bare å google i veg. Hjernetrim som dette er, kombinert med fysisk utfoldelse, vil gi den lille valpenøtta nok å tenke på :) 

Personlig prøver jeg å utnytte valpens behov for å være nær og følge med, før de blir mer selvstendig og tøffere bare etter fylte 5-6 mnder, gjennom å forsterke det å være nær meg. Jeg oppfordrer til å være sammen med meg, og forsterker det med godbiter, lek og felles utforsking når vi er ute på tur. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, simira said:

Det kommer veldig an på hvem du spør, og om de er "for" eller "mot" det. I min bok handler det om å lære valpen å slappe av og lande, i ulike situasjoner. Noen trenger mer hjelp til det enn andre. Rent praktisk kommer det an på hva de har behov for. Noen trenger at bevegelsesrommet avgrenses med dører eller grinder for å ikke måtte være "overalt", noen trenger bare et defintert sted for hvile og avslapping. Noen legger seg av seg selv hvor som helst uten hjelp eller støtte.

Jeg ser dette helt uavhengig av mengde aktivisering valpen/hunden får. Det handler om at man skal kunne lære hunden at det er greit (og bra!) å legge seg og slappe av mellom økter, på fremmede steder, eller i situasjoner hvor det er greit at hunden ligger rolig. Om man opplever hunden for hyperaktiv er det for meg en selvfølge å vurdere om hunden får nok (eller for mye) aktivitet. Det er det ikke alle som gjør, men jeg synes ikke det er greit å ta utgangspunkt i at de ikke gjør det heller.

Hvem "dette"? Så snart det er snakk om rotrening på forumet her så er det tvangspasifiering av understimulerte valper og fortrenging av normal og naturlig adferd, skal man tro enkelte.


"Dette," som i ro-trening på valper som ikke har kommet over alderen de være i skal aktive, og hvor hyperaktivitet faktisk er en helt normal variasjon.

Når det gjelder valper som trenger mer hjelp til å slappe av og lære seg å slappe av overalt, så mener jeg at det er totalt mot sin hensikt å tvinge en valp til å være rolig i en grind/bur uten stimuli. Da lærer den jo ikke å regulere seg selv til å slappe av når det er stimuli rundt den. Da er det bedre å bruke beroligende aktiviter for å lære den at snusing og tygging senker stresset. "Se her, når du kjenner det stresset i kroppen, så kan du snuse rundt for å føle deg bedre." Også kan lære den å bli vant med så mye stimuli som mulig, sånn at det blir mindre spennende etterhvert.

 Den lærer heller ikke å være rolig overalt når den opplever at det finne 1 roligplass, tvert i mot! 

At en hund med spesielle behov må få ekstra hjelp til å slappe av er noe helt annet. Da må man gjerne øve hjemme, kanskje på et rom, så to rom, for så å utvide det trygge området til utendørs. Men også den treningen handler jo i stor grad om desensitivisering av stimulien som virker forstyrrende på hunden. Å ta det i så kontrollert og sakte tempo for en valp kan virke mot sin hensikt med tanke på utviklingsfasene.

Og når folk kommer på et hundeforum og sier at de er usikre på om valpen blir overstimulert eller understimulert, så må vi jo svare på det. Her var det snakk om en hund som spiser stein, noe som gjør at eier selv sier at det er vanskelig å mosjonere den. Da er det rimelig å tenke at den valpen ikke vil ha godt av å bli satt i bur når den blir hyper, men at de kan la valpen få mer frihet til å velge aktivitetsnivå.

 

8 hours ago, Valpeprat said:

Det er det jeg gjerne vil vite, og som sagt vil vi gi henne rett aktivitetsmengde, så hun ikke får for lite eller for mye. 

 

Vi har en tendens til å spore litt av i blandt på sonen, håper du ikke tok den generelle diskusjonen som rettet mot deg! ? Jeg prøvde å berolige deg om at valpen høres helt normal ut, og at du kan la den styre sin egen aktivitet i stor grad uten å være redd for at dere gjør feil eller overbelaster den.

Jeg oppfattet dere aldri som hundeeiere som ikke gjorde nok for valpen, bare så det er sagt! Ut i fra hva du skrev så skjønte jeg med en gang at dere bare ville det beste for valpen, men ønsket tips og hjelp til å vurdere valpen. Det høres ut som den løsningen med stranden var super! Det er så deilig med en hund som slapper av etter positive utfoldelse.


 

3 hours ago, QUEST said:


Akkurat som burbruk ikke var vanlig praksis da jeg var yngre. Både burbruk og ‘roing og trygging’ er fine formuleringer for å kamuflere hva det egentlig dreier seg om.

 

Jeg har personlig erfaring med at personer som nye valpeeiere har tillit til, nemlig oppdretter og dyrebutikk, anbefalte bur på vår første valp. Vi hadde jo ikke peiling, og dette var kilder som ville valpens beste og hadde mye erfaring, tenkte vi. Dette vet vi at skjer fremdeles, og at dyrebutikker kynisk kjører kampanjer på bur rettet mot valpekjøpere.

Vi, som uerfarne eiere, ble lurt til å gjøre noe vondt mot hunden vår, og siden jeg vet at dette skjer fremdeles, så føler jeg et ansvar om å forklare at burbruk ikke er nødvendig, og kan føre til mye lidelse uten at man klarer å se det før senere.
 

3 hours ago, LinL said:

 

Personlig prøver jeg å utnytte valpens behov for å være nær og følge med, før de blir mer selvstendig og tøffere bare etter fylte 5-6 mnder, gjennom å forsterke det å være nær meg. Jeg oppfordrer til å være sammen med meg, og forsterker det med godbiter, lek og felles utforsking når vi er ute på tur. 

Ja, her sier du noe kjempeviktig! At dette er et behov valper har i varierende grad, og det er veldig nyttig i kontakt-trening og desensitivisering på vanlige hendelser, noe som igjen hjelper den å finne roen når den etterhvert blir mer selvstendig.

Dette er en annen ting innefor ro-treningen som jeg har sett mange nevne. De opplever at valpen følger etter overalt de går, og for å få den til å slappe av så stenger de den inne. Gjerne hvor den fremdeles kan se eier, fordi de tenker at det kan gi den trygghet. Eierne har gode intensjoner, og derfor synes jeg det er verdt å forklare at adferden er naturlig og ikke trenger å fixes med ro-trening.

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen, 

tar litt tid å få skrevet svar her, da valpen tar det meste av dagen.

Vi har nå kommet over den verste spise grus - kneika. Jeg var nok for hysterisk og redd, må fortsatt plukke grus fra munnen hennes innimellom, men hun kan nå gå på grusen og vi lokker henne til oss eller løfter henne vekk om hun blir for interessert. Har også skjønt at vi må jobbe mye mer med kontakt. Vi øver på det inne nå, ute er vi totalt uinteressante å høre på. 

Hovedproblemet nå er kontakten, når vi går med bånd vil hun løpe i alle retninger fordi det er så mye spennende ute (bare i hagen, som hun er i hver dag), og selv om vi har verdens beste godbit rett foran nesa hennes er hun null interessert.

Synes dette er utfordrende mtp miljøtrening igjen..Tør ikke ha henne med steder fordi vi har null kontroll og kontakt, dermed får hun ikke miljøtrening hun trenger. Vi skal egentlig bort på julaften og i jula (ha henne med selvfølgelig), men tenker nå at vi bare må bli hjemme. Hun er helt turbo, og det nytter ikke å være i fremmede, valpe-usikrede hus når vi ikke får kontakt med henne.

Hun stresser enormt, biter og jakter halen, klør seg hele tiden, og i dag begynte hun å jokke/ri på et håndkle.. Føler meg totalt mislykket som hundeforelder, det er jo tydelig at vi ikke får det til og at hun ikke har det bra. Samtidig føler jeg at vi har prøvd alt, både mye aktivitet og mindre, IQ-leker, aktivitetsleker, snusing/søk, m.m. Selvfølgelig ikke alt på en gang og i passe mengder. Hun sover også mye, så jeg skjønner ikke hvor stresset kommer fra.

Det er litt trist, da jeg hadde lest masse og forberedt meg så mye i forkant av å få valp i hus, og ville så gjerne trene henne godt fra start slik at vi kunne ha henne med oss og ha en valp/hund folk rundt oss trivdes med å være rundt også. I stedet føler jeg nå at vi blir låst til hjemmet vårt i en negativ spiral. Kanskje hun har det bedre med å komme til folk som kan hund. Blir bare trist av dette i kveld, vi er jo så glad i henne. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner meg så igjen med å føle seg håpløs.. Har en hund på 8 måneder nå og det er ikke lenge siden vi følte at vi endelig fikk ting litt til. For oss tok det bare litt tid og etterhvert roet han seg. Har dessverre ingen tips å komme med, men du er ikke alene og du har gjort en super jobb med å forberede deg❤️

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontakt er en krevende øvelse, særlig for en valp som koker litt i toppen, men ikke engang 10-åringen min er trenbar i vanskelige miljøer hvis hun ikke får ut overskuddsenergi først. Så jeg ville nok satset på en god tur og litt mental aktivisering før dere trener kontakt. Pass også på at miljøet ikke er for vanskelig (det gjelder forsåvidt alle typer nyinnlæring). Her starter all trening på stua, og når hunden kan øvelsen i et enkelt og kjent miljø uten forstyrrelser kan man ta steget videre ut i hagen - men da må man samtidig senke kriteriene. Hva en hund kan er i aller høyeste grad situasjonsbetinget.

Endret av Wilhelmina
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags hund har du, og hvor gammel er den?

Jeg var ganske fortvilet når valpen vår var rundt 16 uker. Da syntes jeg det var mer styr enn hygge å ha valp og jeg ringte oppdretter for råd. Hun sa at mange opplevde valpene som "verst" rundt den alderen, og i forhold til vår hund hadde hun rett. Jeg synes det ble mye greiere når han mistet de sylskarpe valpetennene. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra å høre at det går bedre med grusspisingen :) 

Hvis hun ikke er intr i godbiter, kanskje dere kan leke med henne i stedet. Man kan fint leke i stedet for å gi godbit. Man bare får ikke like mange repetisjoner fordi hundene blir fortere sliten. Finnes det noe kurs du kunne gått på, for å få litt hjelp? Tenker på kurs, eller en hundeklubb hvor noen kan hjelpe litt. Handler om å finne riktig motivasjon for valpen deres, og treffe på timingen. Da kan det ofte være kjekt å ha noen utenifra som kan se dere sammen, og gi noen tips og få vist dere hva dere kan prøve :) Det kan kreve litt øving på å leke når man bruker det som belønning.

Endret av LinL
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, jeg får vondt av å høre hvor trist du hadde det den kvelden, og jeg håper ting har blitt bedre. Veldig bra med fremgangen på grus-spisingen da!

Jeg har hatt hund i over 25 år, og hver eneste gang jeg har valp så ender jeg opp med å gråte en tåre eller to mens jeg lurer på om jeg har tatt meg vann over hodet. Du er ikke alene i å tenke sånn. Og alle man møter sier at valpen er såååå søt (noe den er), og sier at man må nyte valpetida for den er over før man vet ordet av det. Min kontroversielle mening er at valpetiden er noe dritt. ?  Ok, det er ikke SÅ ille, men når man får valper som er over gjennomsnittet krevende, så er det veldig lett å føle seg mislykket. Det er vondt.

Når det gjelder godbiter og trening, så er det lurt å rangere godbiter. Godbiter som fungerer innedørs vil ikke alltid fungere utendørs. Belønningen må alltid være bedre enn omgivelsene. Inne i stua vil min gjerne jobbe for gulrot og agurk, men utendørs så må det litt mer til. På virkelig spenndene plasser med andre hunder, så må det pølse til. Jeg har møtt folk på hundetrening som har med tørrfisk, for det er det eneste som er godt nok for å holde på oppmerksomheten til hunden deres når det er andre hunder rundt. Dette krever at dere tester litt forskjellig, og at dere holder super-godbitene kun til utendørsbruk. 

Men som LinL nevner, så vil kanskje din hund ha større respons på lek som belønning. Jeg har alltid hatt matvrak, så jeg har ikke noe erfaring med det selv, men vet det er veldig effektivt. Siden deres valp høres ut som at lek og moro står veldig høyt, så er kanskje det et bra alternativ å teste ut?

Jeg ville ikke tenkt så veldig mye på hva omgivelsene tenker, og heller tatt henne med ut. Ikke i farlige situasjoner, så klart, men dersom du har valpen i bånd og den vimser og tuller, så gjør ikke det noe. Det viktige er å få valpen til å bli trygg på omgivelsene, for en trygg hund som er desensitvisert på omgivelsene er mye lettere å trene etterhvert.

Jeg vil uansett sende en virtuell klem, og ønske deg lykke til. Og husk: det er aldri for sent! Dersom valpen lærer seg uvaner, så kan de avlæres etterhvert som det roer seg i hodet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...