Gå til innhold
Hundesonen.no

Back on track-dekken - hvilket?


simira
 Share

Recommended Posts

Mine gamlinger har det tykke vinterdekkenet til BOT og de elsker å få det på seg. Har også det tynne dekkenet med netting som de bruker når de skal ligge i bilen på våren og høsten. 

Hvilket du bør kjøpe kommer jo litt ann på hvordan du skal bruke det - på tur, i kald bil, som behandling osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Behandling" for stiv gammel kropp,  men i hovedsak på tur. Har et ok ulldekken som kan brukes til mildere tilfeller, så mistenker at det fôrede er best. Han er dessuten en hund som ikke kan få for mye varme (glatthåret og VARMEKJÆR), så for varmt blir det vel neppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutes ago, Stjerneskinn said:

Jeg tror ren ull har samme virkning som BOT for kroppen, men det skader jo uansett ikke å kjøpe det. 

Ja, det har vært litt min tanke også. Men han trenger noe tykkere enn det hjemmesydde ulldekkenet han har nå. Tar gjerne tips om gode ulldekken! Lanullva er ikke tykt nok synes jeg (ikke tykkere enn det han har), men Canelana har kanskje noen ullfôrede med nylon eller vannavstøtende ytterst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutes ago, simira said:

Ja, det har vært litt min tanke også. Men han trenger noe tykkere enn det hjemmesydde ulldekkenet han har nå. Tar gjerne tips om gode ulldekken! Lanullva er ikke tykt nok synes jeg (ikke tykkere enn det han har), men Canelana har kanskje noen ullfôrede med nylon eller vannavstøtende ytterst?

Sjekk ut dette som er laget i samarbeid med Ulvang. https://www.nonstopdogwear.com/no/produkt/glacier-wool-jacket/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutes ago, Stjerneskinn said:

Sjekk ut dette som er laget i samarbeid med Ulvang. https://www.nonstopdogwear.com/no/produkt/glacier-wool-jacket/

For lite. Kovu må ha størrelse 80, foreløpig finner jeg bare Back on Track i stor nok størrelse, og Canelana Ambassadør (men bare noen få steder).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, simira skrev:

Ja, det har vært litt min tanke også. Men han trenger noe tykkere enn det hjemmesydde ulldekkenet han har nå. Tar gjerne tips om gode ulldekken! Lanullva er ikke tykt nok synes jeg (ikke tykkere enn det han har), men Canelana har kanskje noen ullfôrede med nylon eller vannavstøtende ytterst?

Canelana thermo er favoritten her i hus på kalde dager, godt foret og vannavstøtende - ingen ide om store størrelser...

https://www.canelana.no/products/ulldekken-thermo-tykk-ull-med-vindtett-vannavvisende-ytterstoff

Endret av Nathalie_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, simira skrev:

Ala dette? Er det verdt prisen?

Synes absolutt thermoer verdt prisen, valpen kommer til å få sitt eget når han vokser seg stor. Bruker det mye i bilen på redningshundtrening. Lita sitt er riktig nok kjøpt brukt, men elsker det. De er litt små i størrelsen i thermo, så Lita som er 55-56 I ryggen har dekken i størrelsen som er angitt som 58, og det passer akkurat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutes ago, Stjerneskinn said:

Sjekk ut dette som er laget i samarbeid med Ulvang. https://www.nonstopdogwear.com/no/produkt/glacier-wool-jacket/

Jeg fant i 80! https://shop.zoomarkedet.no/productdetails.php?product=40616

Har du noe erfaring med det selv? Kan det sammenlignes med Canelana Thermo?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har BOT fóret regndekken til mine, og liker dem godt til bruk på vinteren også, de holder veldig godt på varmen. Hannhunden hadde et ufóret som ikke var min favoritt. Forrige unghunder hadde et vinterdekken jeg også likte godt, men om jeg skulle kjøpt nytt hadde det også blitt fóret regndekken. 

Planen her er å investere i ulldekken i år for leddpasienten til bruk i bil og andre tørre områder. Fordelen med BOT er at snø ikke setter seg fast og regn holdes ute :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, simira skrev:

Jeg glemte å legge ved lenken fra Finn, men det var en som solgte et dekken på 80 cm. Da er det kanskje for lite til Kovu... Er det noen butikker i Oslo-området som har Canelana inne tro?

Hmmm ja, da er det muligens litt kort... kommer an på om det er 80 cm i faktisk rygglengde eller ikke? Må da være forhandler av canelana i Oslo? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Nathalie_ said:

Hmmm ja, da er det muligens litt kort... kommer an på om det er 80 cm i faktisk rygglengde eller ikke? Må da være forhandler av canelana i Oslo? 

Både Dyrebutikken på Alna og Brukshunden på Alna fører Canelana. Du finne liste over forhandlere her

Jeg hadde enten gått for BOT nettingdekken som underdekken ved kaldt vær eller ren ull ala Canelana Thermo. Synes ikke vinterdekkenet er varmt nok for de kaldeste dagene på kortpels hunder. 
Erfaringsmessig er Thermo trangere enn Ambassadør, spesielt rundt livet. 

Mine sheltier bruker 37 og 40 i BOT og passer S og S/M i ambassadør. Bruker 40 og 45 i de fleste andre dekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, simira said:

Jeg fant i 80! https://shop.zoomarkedet.no/productdetails.php?product=40616

Har du noe erfaring med det selv? Kan det sammenlignes med Canelana Thermo?

Så bra ☺️ Nei, har ikke det selv, men kikka på det og hadde nok kjøpt det om jeg trengte nytt vinterdekken nå tror jeg (men veldig fornøyd med Hurtta Extreme Warmer som jeg har, men tror dessverre ikke det kommer i så store str).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del er både BOT og Canelana ubrukelig på tur, ettersom de ikke har åpning for sele. Det har Non-stop. Men med tanke på varme er Canelana Thermo overlegen, både ullforet og ytterdelen er mye tykkere enn Non-stop Glacier.

Jeg vet ikke om du har vurdert dress i det hele tatt? Det jeg bruker aller mest på min senior er Hurtta Body Warmer. Den er ikke så tykk, men har varmereflekterende folie som varmer godt. Blir det skikkelig kaldt bruker jeg dekken i tillegg. Ellers kan kanskje Hurtta Extreme Overall være et alternativ, det er en mye tykkere dress men den hemmer bevegelsene på min hund så den vil hun ikke gå med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, Busann said:

Både Dyrebutikken på Alna og Brukshunden på Alna fører Canelana. Du finne liste over forhandlere her

Jeg hadde enten gått for BOT nettingdekken som underdekken ved kaldt vær eller ren ull ala Canelana Thermo. Synes ikke vinterdekkenet er varmt nok for de kaldeste dagene på kortpels hunder. 
Erfaringsmessig er Thermo trangere enn Ambassadør, spesielt rundt livet. 

Mine sheltier bruker 37 og 40 i BOT og passer S og S/M i ambassadør. Bruker 40 og 45 i de fleste andre dekken.

Jeg har igjen to-tre av forhandlerene til Canelana innenfor rekkevidde. Så langt har Alna ETT dekken i den største størrelsen, og det er Ambassadør. Nettingdekkenet synes jeg er for klumpete å ha under (Odin har).

1 hour ago, Wilhelmina said:

For min del er både BOT og Canelana ubrukelig på tur, ettersom de ikke har åpning for sele. Det har Non-stop. Men med tanke på varme er Canelana Thermo overlegen, både ullforet og ytterdelen er mye tykkere enn Non-stop Glacier.

Jeg vet ikke om du har vurdert dress i det hele tatt? Det jeg bruker aller mest på min senior er Hurtta Body Warmer. Den er ikke så tykk, men har varmereflekterende folie som varmer godt. Blir det skikkelig kaldt bruker jeg dekken i tillegg. Ellers kan kanskje Hurtta Extreme Overall være et alternativ, det er en mye tykkere dress men den hemmer bevegelsene på min hund så den vil hun ikke gå med.

Jeg har ett eneste dekken i hus med åpning til sele, så her går selen utenpå.

Dress er uaktuelt, det er vanskelig nok å kle på hunden som det er. Noe som er grunnen til at vi ikke bruker ullgenseren så mye, den sitter tett og godt under, men er pes å få på.

Jeg er så i tvil. Dagens gode idé er å sy et dekken med fôr av tykt ullpledd og noe nylon/vannavstøtende utenpå. Ulldekkenet jeg har sydd til ham før sitter godt og har god passform, det er bare litt tynt og varmer litt for lite nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har både det vanlige vinterdekkenet fra BOT og det fórede regndekkenet. Jeg opplever dem som like tykke og like varme, men jeg synes regndekkenet har bedre passform til mine hunder.

Når det er sagt synes jeg ikke BOT er spesielt varme. Jeg bruker mine masse, men da til vår og høst når det er plussgrader. Jeg synes heller ikke at bevegelsesfriheten i front er helt tilstrekkelig hvis det skal brukes på tur.

Det varmeste dekkenet jeg har er Canelana Thermo. Det er likt som Ambassadør, men med vann- og vindavvisende softshell på utsiden (som jeg også opplever at holder varmen bedre inne). Thermo oppleves litt mindre i størrelsen enn Ambassadør fordi det er tykkere og dermed "bygger" mer (de skal være klippet etter samme mål). 

Jeg har også hørt mye bra om Non-Stop Glacier Wool, men har ikke fått testet selv. Vurderer å kjøpe et (hvis de faktisk kommer inn igjen på lager, de er utsolgt overalt) til unghunden, men litt usikker på hvilket dekken det skal "erstatte". Det skal vel kanskje mye til å være varmere enn Canelana Thermo? Men tipper det kanskje gir mer bevegelsesfrihet siden det er utformet annerledes, hvis tanken er å bruke det på tur når hunden er i bevegelse. Ambassadør er bedre der siden det er tynnere, men uten noe som beskytter mot vann og vind har det jo litt værforbehold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, simira skrev:

Vi har et regndekken det bare er å hive utenpå Ambassadør isåfall. Nå har jeg kjøpt ullpledd på Black Friday og skal til å sy ulldekken selv. :P

Med tanke på hvor tykt Ambassadør er, og med den doble "flappen" som går en runde rundt brystet vil det nok bli veldig klumpete med et dekken på utsiden ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...