Gå til innhold
Hundesonen.no

Vanlig cert under 2 år


Alina
 Share

Recommended Posts

13 hours ago, Alina said:

Kan en hund motta tre cert under 2 år også å få det fjerde certet etter fylte to år?

Eller kan hunden maks motta 2 cert under 2 år og å få det tredje certet etter fylte 2 år?

Hvordan er reglene på hunder under 2 år og cert?

Jeg finner ikke noe om dette på nettet.

Ja det kan de om du har "rett rase". Noen er untatt fullcert ordningen, deriblant min rase.

 

"Hunder som er fullcertet kan ikke motta cert. 

Med fullcertet menes hund som ikke kan 

nyttegjøre seg certifikatet for oppnåelse av 

utstillingschampionat. Certet utdeles til beste 

hund i «Beste hannhund/tispeklasse», plassert eller uplassert, som ikke er verken norsk 

utstillingschampion eller fullcertet. Dersom 

cert ved en feiltakelse tildeles fullcertet 

hund, overføres certet til rett hund når feilen 

oppdages. Fra 1.1.2019 vil noen raser være

unntatt fra bestemmelsene om fullcerting, og 

kan motta ubegrenset antall cert frem til  hunden oppfyller aldersgrensen for oppnåelse av utstillingschampionat. Hvilke raser dette omfatter fremkommer på nkk.no. "

Da er det første Certet etter fylte 2år som utløser Championatet om hunden har storcertet i boks, eller tar dette da. Slik jeg har forstått det.

 

Edit: Slik jeg leser reglementet kan du ta alle de 3 nødvendige certene mens hunden er under 2 år, men champion tittelen utløses ikke før den har nådd rett alder og fått et cert da også. Så 4 cert er max de kan få, og da må de 2 første være små og det 3 stort. For får du ett stort før de to små så vil jo ett tredje cert være utløsende for tittel når bare alderen er oppnådd og hunden er da sånn sett "fullcertet". Tror jeg da. Men ta det med en spiseskje salt, for jeg har lite erfaring selv. Men mener å huske akkurat dette fra en gammel tråd om dette temaet når fullcert reglene ble vedtatt. 

"2. NORSKE CHAMPIONATER
2.1. NORSK UTSTILLINGSCHAMPIONAT (N UCH)
Generelle krav:
a) Tre ganger certifikat på utstilling i Norge under tre forskjellige dommere. Minst ett av 
certifikatene må være vunnet på utstilling arrangert av NKK eller på utstilling hvor raseklubb er gitt 
anledning til å utdele certifikat tellende til championat på linje med certifikat vunnet på NKKs 
utstilling. Minst et av certifikatene må være vunnet ved fylte 24 måneder eller senere."

 

 

Endret av Rocket
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/16/2020 at 12:22 AM, Anooni said:

Det henger ofte høyere, så da er det ofte taktisk smart å forsøke å nappe til seg ett stor cert før du har mettet deg på små.

Nei, du er full certet ved 2 små cert om hunden er under 2 år, og kan ikke nyttiggjøre deg det store certet før hunden er over 2 år, og må derfor vinne det da, selv om du mangler det. Det er sånn fullcert ordningen er. Du kan ikke motta flere cert enn det du kan nyttiggjøre/trenger for å bli champion. Ved 2 cert før hunden er 2 år så har du nyttiggjort deg det du kan, uavhengig av hvilke cert det er. Og må vente med det siste til hunden er passert 2 år :)

Drit i det siste jeg sa. Her er forklaring fra noen som kan det. ? Om du søker på fullcert eller frasen full cert her på forumet så får du opp eldre tråder om samme tema. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...