Gå til innhold
Hundesonen.no

Trenger hjelp fra dere hundeelskere!


EspenSæther
 Share

Recommended Posts

Hei, mitt navn er Espen og jeg er innholdsprodusent for Lildog.

Vi er et nyetablert firma som har utviklet en ny sporingsbrikke til hund.

I tillegg har vi laget en raseoversikt samt litt andre artikler om hund.

Så langt har vi skrevet om 77 raser.

Hva synes dere om artiklene?

Dere kan se komplett oversikt her: https://lildog.com/no/hunderaser

Setter pris på både ris og ros! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst, hva er tanken bak disse rasepresentasjonene? At de skal skape klikk for siden og fremme salg av deres produkter? Ikke noe galt i det for så vidt men jeg tenker at det gjenstår en hel del retting på disse rasepresentasjonene. Nå har jeg bare kikket på noen få raser så langt og jeg tror nok dere mener godt men dessverre er ikke presentasjonene noe stort bedre enn svært mange lignende rasevelgere. 
 

Det er et stort og utbredt problem at folk velger helt feil rase med de problemer det medfører ikke bare for eier men først og fremst for hundene, som får lide for at eierne kjøpte feil rase. Ikke alle ( eller alt for få) gjør grundig nok research før de skaffer hund/velger rase og da er det ekstra viktig at det de faktisk ser, er ‘kvalitetssikret’ så og si.
 

Selv om dere sveiper innom helseproblemer/adferdsurfordringer, så sitter jeg igjen med følelsen av at det er bare å trene/sosialisere, så går det så bra atte. Hvilket er en grov overforenkling.
 

Hva slags aldersegment retter denne raseguiden seg mot? Formuleringer som f.eks. ‘vi liker å løpe’ som i at hundene snakker, trekker veldig ned, denslags barnepjatt virker veldig useriøst. 
 

Bra at dere nevner at bl.a fransk bulldog har helseproblemer men da bør dere kutte ut den ‘morsomme’ videoen med fraller, denslags tiltrekker bare ennå flere til en usunn rase. Hvilket vel ikke er særlig heldig..

Dette var bare et kjapt svar, basert på noen helt få rasepresentasjoner, hvis dere virkelig ønsker ‘ris’ og ikke bare ros, så kan jeg gjerne  utdype. 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste kjapt igjennom teksten om cavalier, og der var det mye rart og tidvis dårlig språk (google translate?). Virker også som dere blander sammen SM og CM, som igjen relateres til pusteproblemer, så hele greia ble bare forvirrende og full av uheldige faktafeil. Men det er jammen ikke lett å navigere seg gjennom de ulike diagnosene heller, så dere skal ha for forsøket i hvert fall.

Supert at dere velger å sette fokus på potensielle helseproblemer, men synes det blir vanskelig å ta det seriøst når det er såpass åpenbart at dere ikke har tilstrekkelig kunnskap om problematikken.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okey, jeg kikket bare på noen få raser, pointeren deriblant:

- Det første illustrasjonsbilde er ikke nødvendigvis av en pointer, ser mer ut som en korthåret vorsteh, og hvis det er en pointer så er det i allefall ikke en rasetypisk en.  Og når man kommer inn på artikkelen blir dette illustrasjonsbildet så klippet at man bare ser kroppen.
- Den andre illustrasjonsbildet av en "pointer" i stand er en glatthåret weimeraner. 
- språket er rart: "pointeren er en... Vi liker ..." Dette går igjen og er rart.
- mye skrivefeil på de jeg har lest
- har dere spurt om å få lov å bruke bildene?

Ellers, enda et produkt man ikke trenger ;) 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sette pris på tilbakemeldingene! 

Jeg skal gjøre justeringer i artiklene ut fra deres tilbakemeldinger :)

Vi er et teknologifirma i utvikling, og er derfor ikke eksperter på hunderaser. 

Grunnen til at vi lanserer denne typen produkt er fordi vi har et hjerte for hund og ønsker at hunder skal leve et godt liv!

Brikken skal etter hvert klare å avdekke helseproblemer på hunden.

Vi har erfart at mange hundeeiere har kjøpt hund pga. utseende i løpet av corona-tiden. Dette mener vi er helt feil.

Det var dessverre et rekordår i år for antall hunder/kjæledyr avlivet. 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler å lese litt statistikk på KoiraNet for å få en oversikt over vanlige helseproblemer og gjennomsnittlig levealder på de ulike rasene. KoiraNet er naturligvis heller ikke den hele og fulle sannheten, men det er en meget god database for en generell indikasjon (og i hvert fall mye bedre enn random googling).

Vil også trekke frem denne setningen fra teksten deres om cavalier: "Friske Cavalier King Charles Spaniel-hunder kan ha en forventet levetid på mellom 10-15 år." Nå er det ganske stor forskjell på 10 år og 15 år, og en frisk cavalier blir ikke 10 år. Dør de såpass unge er det i de aller fleste tilfeller pga. hjertesykdom.

Red: Anbefaler også at dere bruker kildehenvisninger i artiklene deres, ellers blir det litt "særoppgave på ungdomsskolen"-preg over det.

Endret av Wilhelmina
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste om boxeren, og hang meg opp i et par ting. Det blir skrevet at boxeren røyter lite, men det stemmer vel ikke? De er korthåret, men røyte gjør de. 

Synes bildene som blir brukt er veldig lite rasetypisk, og å bruke bilde av en halekupert boxer i presentasjonen synes jeg ikke noe om. 

Rasenavnet blir konsekvent skrevet med stor forbokstav, noe som vel ikke er helt korrekt? Og formuleringen med "vi boxere..." virker veldig useriøs synes jeg. 

Ellers forsåvidt grei info, veldig bra at helseproblemer blir nevnt. 

Endret av laikamor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutes ago, EspenSæther said:

Sette pris på tilbakemeldingene! 

Jeg skal gjøre justeringer i artiklene ut fra deres tilbakemeldinger :)

Vi er et teknologifirma i utvikling, og er derfor ikke eksperter på hunderaser. 

Grunnen til at vi lanserer denne typen produkt er fordi vi har et hjerte for hund og ønsker at hunder skal leve et godt liv!

Brikken skal etter hvert klare å avdekke helseproblemer på hunden.

Vi har erfart at mange hundeeiere har kjøpt hund pga. utseende i løpet av corona-tiden. Dette mener vi er helt feil.

Det var dessverre et rekordår i år for antall hunder/kjæledyr avlivet. 

 

Produktet er nok interessant nok for flere. Men dere gjør det vanskelig for dere selv ved å presentere en del informasjon dere ikke nødvendigvis har greie på. Hvis disse artiklene deres skal ha noe for seg bør dere få noen som er kjent for kunnskap om hund til å skrive det, ikke sette sammen ting av andre artikler dere finner på nett.

Som flere her har vært inne på:

Kilder, bakgrunn, og ikke minst tillatelser til å gjengi informasjonen dere formidler. For min del er den ihvertfall verdiløs uten.

Gjør rasebeskrivelsene korte og enkle i stedet for lange og med mye feil. Les (eller bruk!) de offisielle rasebeskrivelsene fra NKK, og gjengi de enkle fakta og ikke meninger om hvordan man bør ha en hund slik og sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, laikamor skrev:

Leste om boxeren, og hang meg opp i et par ting. Det blir skrevet at boxeren røyter lite, men det stemmer vel ikke? De er korthåret, men røyte gjør de. 

Synes bildene som blir brukt er veldig lite rasetypisk, og å bruke bilde av en hale kupert boxer i presentasjonen synes jeg ikke noe om. 

Rasenavnet blir konsekvent skrevet med stor forbokstav, noe som vel ikke er helt korrekt? Og formuleringen med "vi boxere..." virker veldig useriøs synes jeg. 

Ellers forsåvidt grei info, veldig bra at helseproblemer blir nevnt. 

Har fått flere tilbakemeldinger om at bildet bør endres, det skal jeg gjøre umiddelbart.

Skal også få endret slik at formuleringen blir litt bedre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, simira skrev:

Produktet er nok interessant nok for flere. Men dere gjør det vanskelig for dere selv ved å presentere en del informasjon dere ikke nødvendigvis har greie på. Hvis disse artiklene deres skal ha noe for seg bør dere få noen som er kjent for kunnskap om hund til å skrive det, ikke sette sammen ting av andre artikler dere finner på nett.

Som flere her har vært inne på:

Kilder, bakgrunn, og ikke minst tillatelser til å gjengi informasjonen dere formidler. For min del er den ihvertfall verdiløs uten.

Gjør rasebeskrivelsene korte og enkle i stedet for lange og med mye feil. Les (eller bruk!) de offisielle rasebeskrivelsene fra NKK, og gjengi de enkle fakta og ikke meninger om hvordan man bør ha en hund slik og sånn.

Takker for tilbakemeldingen! 
Raseoversikten var i utgangspunktet tiltenkt til folk som skulle kjøpe seg hund for første gang. 
Grunnen til at jeg laget tråden var nettopp fordi jeg trenger litt innspill fra dere hundekjennere :)
 


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutes ago, EspenSæther said:

Takker for tilbakemeldingen! 
Raseoversikten var i utgangspunktet tiltenkt til folk som skulle kjøpe seg hund for første gang. 
Grunnen til at jeg laget tråden var nettopp fordi jeg trenger litt innspill fra dere hundekjennere :)
 


 

Men har produktet deres noen direkte relasjon til det å være fersk hundeeier? Skal dere markedsføre dere som en veiledningssider for ferske og uerfarne hundeeiere? For isåfall må dere investere i ekspertkompetanse på det, og hvis ikke så tror jeg dere gjør dere selv en bjørnetjeneste med å gjøre det. Om det hadde vært min side hadde jeg slettet alle de udokumenterte artiklene, og heller spurt raseklubber, oppdrettere og/eller kjente hundefolk/trenere om de ville skrive en gjesteartikkel om sin hunderaser/hundesport/hundetema.

Jeg holder på å skal kjøpe ny bil, og hvis jeg hadde kommet inn på en side som hadde sagt "her finner du masse info om hva slags bil du burde velge og masse info om bil (men vi kan egentlig ingenting om bil, bare om vindusviskere, informasjonen er hentet fra google)" så hadde det skremt meg bort som kunde ihvertfall. Jeg vil vite at de som gir meg råd vet hva de snakker om.

  • Like 4
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste bare om siberian husky. 

 

Bildet av et spann er av alaskan husky.  jeg er sikker på at dere kan få tak i bilder av siberian husky-spann også, sjekk feks siberian-husky.net og be om tillatelse for å dele bilder derfra. 

 

Husky har ikke lang eller kort pels. "Middels lang, dobbel. Skal virke rikelig men aldri så langt at konturen blir uren"

Tenker at formuleringen om at de ikke trenger sovepose på tur ikke er så smart. Hunder som bor innendørs får ikke like god pels som utehunder, og kan såvisst fryse på tur om vinteren om de må bo i snøen. 

 

 

 

 

Endret av Megmedhusky
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ha for at du er tøff! Hundefolk er ikke nådige i sine vurderinger av egne raser. Men det er også grunnen til at du kan finne god hjelp her, dersom du lytter. ?

Jeg synes ikke det er rart eller galt i at dere legger ut rasebeskrivelser. Mange av de mest kjente samlingene ligger hos fórprodusenter, og det er ganske spesielt dersom man tenker over det, men det har blitt normalen. At dere ønsker å gjøre det samme har jeg ingen problemer med å forstå.

Du nevner Purina som et sted dere har hentet informasjon, og der ligger nok litt av problemet. Disse sidene har ofte veldig dårlige beskrivelser. Når de presterer å si at boxeren er en rase som "sikler lite," så må man spørre seg om de i det hele tatt gadd å se på bildet av rasen. ? 

Personlig hadde jeg blitt veldig fornøyd dersom det dukket opp gode samlesider som tar opp egenskaper som jakt, bjeffing, turbehov, helseproblematikk og smugling.

Kikket inn på fransk bulldog for å se, og "uregistrerte hunder fra utlandet" er litt vagt. Det er snakk om hundesmugling og grov dyremishandling av mor og valper, samt farlige sykdommer hos valpene. Der anbefaler jeg at dere ikke legger noe i mellom (både hos fransk bulldog og andre populære småraser som plages med smugling). Veldig positivt at dere tok med dette temaet i det hele tatt, og kan med fordel omskrives til å speile den harde virkeligheten. 

Men som Simira sier: ta kontakt med rasemiljøene dersom dere ønsker å gjøre dette til et rasekompendium som skiller seg ut fra mengden. Det vil være mye jobb, men dette er nok et tilfelle hvor det vil være god reklame dersom dere gjør det rett, og virke veldig useriøst dersom dere gjør det feil. Da er det nok bedre å droppe rasebeskrivelsene.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS; dette er et ekstrakt fra raseomtalen på whippet på siden deres;  «En av deres største styrker er løpskraften, så de bør så ofte som mulig få muligheten til å løpe. Med andre ord: Whippet passer godt for personer som liker å jogge og løpe, gjerne i høyt tempo. Dersom eierne ikke er spesielt glad i løping, bør hunden i det minste få muligheten til å løpe på egen hånd i et trygt miljø.«

Hvis dere eller andre kjenner noen som faktisk er i stand til å tilfredstille en whippets behov for å springe løs ved å jogge/ løpe med hunden i bånd, ja da vil jeg sterkt anbefale vedkommende om å stå fram.. Hvis denne/disse personen(e) er det minste interessert i ‘fame and fortune’ , jeg garanterer at denne/ disse personen(e) får plenty av begge deler! 
 

Mao; det er det rene vissvass at man kan tilfredstille whippets ( eller noen hunds for den del)behov for å løpe  med jogging i bånd. Har man ikke interesse/mulighet for å la whippeten springe løs på omtrent daglig basis, gå for annen rase. 
 

På plussiden; bra at dere nevner at whipper trives best sammen med sine egne, dvs flere whippeter i samme hus. Det de virkelig setter stor pris på, er å løpe sammen med sine egne eller andre hunder med samme ‘legning’. 

 

Endret av QUEST
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11/18/2021 at 10:12 AM, simira skrev:

Men har produktet deres noen direkte relasjon til det å være fersk hundeeier? Skal dere markedsføre dere som en veiledningssider for ferske og uerfarne hundeeiere? For isåfall må dere investere i ekspertkompetanse på det, og hvis ikke så tror jeg dere gjør dere selv en bjørnetjeneste med å gjøre det. Om det hadde vært min side hadde jeg slettet alle de udokumenterte artiklene, og heller spurt raseklubber, oppdrettere og/eller kjente hundefolk/trenere om de ville skrive en gjesteartikkel om sin hunderaser/hundesport/hundetema.

Jeg holder på å skal kjøpe ny bil, og hvis jeg hadde kommet inn på en side som hadde sagt "her finner du masse info om hva slags bil du burde velge og masse info om bil (men vi kan egentlig ingenting om bil, bare om vindusviskere, informasjonen er hentet fra google)" så hadde det skremt meg bort som kunde ihvertfall. Jeg vil vite at de som gir meg råd vet hva de snakker om.

Takk for tilbakemelding! Vi er som sagt ikke eksperter på området enda og artiklene er ikke 100% ferdig enda :) Jeg tar ditt råd om å kontakte eksperter for å få finpusset på artiklene. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, QUEST skrev:

TS; dette er et ekstrakt fra raseomtalen på whippet på siden deres;  «En av deres største styrker er løpskraften, så de bør så ofte som mulig få muligheten til å løpe. Med andre ord: Whippet passer godt for personer som liker å jogge og løpe, gjerne i høyt tempo. Dersom eierne ikke er spesielt glad i løping, bør hunden i det minste få muligheten til å løpe på egen hånd i et trygt miljø.«

Hvis dere eller andre kjenner noen som faktisk er i stand til å tilfredstille en whippets behov for å springe løs ved å jogge/ løpe med hunden i bånd, ja da vil jeg sterkt anbefale vedkommende om å stå fram.. Hvis denne/disse personen(e) er det minste interessert i ‘fame and fortune’ , jeg garanterer at denne/ disse personen(e) får plenty av begge deler! 
 

Mao; det er det rene vissvass at man kan tilfredstille whippets ( eller noen hunds for den del) med jogging i bånd. Har man ikke interesse/mulighet for å la whippeten springe løs på omtrent daglig basis, gå for annen rase. 
 

På plussiden; bra at dere nevner at whipper trives best sammen med sine egne, dvs flere whippeter i samme hus. Det de virkelig setter stor pris på, er å løpe sammen med sine egne eller andre hunder med samme ‘legning’. 

 

Takker for tilbakemelding! :) Jeg skal gjøre justeringer i artikkelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, simira skrev:

Det at de liker å løpe fort og mye utelukker ikke at de synes jogging er ok. Kanskje @Carro92kan spille inn her?

Som jeg nevnte tidligere i tråden, den personen som kan matche eller tilfredstille en whippets glede og behov for å løpe løs i stor fart, bør snarest stå frem, hvis vedkommende er interessert i ‘fame and fortune’.. Jeg kan omtrent garantere at opptil flere idrettsnasjoner er villige til å bla opp X antall kroner for et slikt supertalent! Vedkommende kommer til å blåse alle konkurrenter av banen, uansett om de er dopa i både ‘hue og rævva’! 

Å komme med en slik påstand er omtrent like dumt som å si at en malle klarer seg godt med en halvtime med godtesøk på plena, i løpet av en uke.

Nå er det selvsagt en mulighet for at de whippetene jeg har hatt i løpet av over 30 år+ de jeg har kjent utenom, var spesialtilfeller som ikke syns jogging eller turgåing i bånd var toppen av kransekaken men jeg tillater meg å betvile akkurat det..

Det er lite heldig etter mitt syn å ‘nedskalere’ ulike rasers behov for ymse aktiviteter/rasespesifikke behov. Det er hverken eiere eller hundene tjent med, tvert om. For vi ønsker vel at hundene skal ha like stort utbytte hundeholdet, som eierne? 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...