Gå til innhold
Hundesonen.no

Bruk av godbiter


Rufs
 Share

Recommended Posts

Når dere går på tur med hunden(e) deres, har dere da lommene fulle av godbiter som du rikelig deler ut?

Eller gir du aldri godbiter? Eller ett sted mellom der?

Med min første hund hadde jeg alltid rikelig med godbiter, og syns det var en fordel fordi hun ble så oppmerksom på meg. Hun kom alltid når hun ble ropt på osv. 

Jeg så aldri noen problem med denne "overbruken" av godbitbruk med henne.

Med min neste hund begynte jeg i samme stil, men har etter hvert sett at dette er bare tull. Jeg tenker at når han nå er voksen og kan reglene, så trenger han ikke godbit for hver gang han ikke drar i båndet, hver gang han kommer på innkalling, hver gang han går pent forbi en annen hund, hver gang jeg tar på båndet etter han har vært løs osv

I følge Maren i "Bølle-programmet" så skal vi bruk godbiter ved innlæring, men så skal bruken av godbiter den fades ut. Og jeg må si meg enig, for med mye bruk av godbiter så ser jeg at noen får hunder som tigger om godbiter hele turen. Om det er å hoppe opp på en stein, eller om det er å bjeffe som gal på en annen hund, slik at de kan få en godbit for å være stille igjen. Hunder er noen luringer...

Hvordan bruker du godbiter? (hvis du bruker det i det helle tatt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid godbiter i lomma, og belønner litt nå og da. Hundetrening er ferskvare, og selv om man trapper ned belønningen er det vel ingen som mener at den skal fades helt ut? Da vil jo atferden på sikt bli ekstingvert. Det jeg har lært er i alle fall å bruke variabel belønning for å vedlikeholde ønsket atferd.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

All trening må vedlikeholdes, uansett metode. Det betyr såklart ikke at man alltid trenger å ha lommene fulle av godbiter, men greit å ha det iblant. Variabel belønning er veldig sterkt. Jeg har som oftest godbiter med. Noen dager får de godbiter for "ingenting" bare fordi jeg skjemmer dem bort, noen dager får de nesten ingen. Av og til ser jeg at det trengs å belønnes litt. Gubben klaget en gang i fjor over at Kovu hadde blitt vrang i passeringene igjen. Da oppdaget vi at vi ikke hadde belønnet pene passeringer på evigheter...

Og ja, gamlisene mine får godbit for å hoppe opp på steiner, for det er noe av den fysiske vedlikeholdstreningen vi gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...