Gå til innhold
Hundesonen.no

Valpen viste seg å være en rev. Vil de fleste hunder spise marsvin og kyllinger hvis de får mulighet?


Grønn
 Share

Recommended Posts

Denne saken var litt fascinerende! Andesreven i saken ligner ikke mye på en norsk rødrev, da, så jeg kunne helt sikkert også tatt feil.

Peru - dyr i utlandet - Trodde de kjøpte hund - gjorde sjokkoppdagelse (dagbladet.no)

Når dagbladet.no delte saken på facebook skrev de dette som "teaser" til saken: Da familiens firbeinte venn ? begynte å gnafse på naboenes marsvin, skjønte de at noe var alvorlig galt …? 

Artikkelen er mer nyansert enn det, men det fikk meg til å tenke. Vil ikke de fleste hunder kunne spise marsvin og kyllinger hvis de får muligheten? Jeg har hatt flere katter enn hunder, og de spiser jo både mus og fugler. Jeg har tenkt at det er et unntak når man ser bilder av kaniner og hunder som ligger sammen, og at eierne er rett i nærheten og passer på. Samtidig er det litt vanskelig å se for seg at den godmodige spanielen vår skal drepe og spise opp naboens marsvin hvis han får muligheten. (Noe han selvsagt ikke får)

Så, hva er deres erfaring? Er alle hunderaser tilbøyelige til å drepe og spise f.eks mus og kyllinger hvis de får sjansen? Er det noen raser som oftest vil gjøre det og noen som så godt som aldri vil gjøre det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutes ago, Grønn said:

Så, hva er deres erfaring? Er alle hunderaser tilbøyelige til å drepe og spise f.eks mus og kyllinger hvis de får sjansen? Er det noen raser som oftest vil gjøre det og noen som så godt som aldri vil gjøre det?

Min kunne aldri drept og spist noe som helst, det er jeg tusen prosent sikker på. Hun spiser ikke f.eks. døde mus hun finner heller, men hun ruller i de :wacko: Til sammenligning hadde vi en elghund som drepte og spiste hva som helst hvis han fikk mulighet til det. En sommer spiste han seg bokstavelig talt syk på lemen :fear:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle hunder som har jaktinstinkt og mot i behold vil nok prøve å ta mus og kyllinger, men det er nok en del som har fysiske begrensninger for å få det til (liten munn, kort snute osv...). Har selv hatt en schæferblanding som fanget mus ved anledning, og hun hadde også noen hønsekyllinger på samvittigheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min tidligere havanais hadde omtrent nada jaktinsinkt i behold og vi stolte helt på han med både rotter og små fugler i hus som fikk gå/fly mye fritt f.eks (han var da også oppvokst med dette), men har hørt om havanais som har drept kyllinger også. Så at raser generelt ikke har noe instinkter i behold vil jeg ikke si, nei, de er alle rovdyr tross alt og de fleste har mer instinktet enn hunden vi hadde.

Pinscheren hadde jeg aldri stolt på rundt noe mindre byttedyr forøvrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det sånn: dersom jeg hadde marsvin eller andre små byttedyr, så hadde jeg aldri kjøpt jaktrase. Jeg leste om en som hadde kanin i utebur med nettinggjerde både rundt og over. En dag hadde hunden klatret opp og ålet seg igjennom en litt for stor skjøt i taket. Det endte ikke bra for kaninene, dessverre.

Selv hos raser som har veldig lite jakt i seg, så er det alltid fare for å få et individ som er en jeger. Og mange av de søte, små selskapsrasene holdt rotter og mus unna før i tiden. Jeg har hatt 1 hund jeg kan garantere at aldri ville jaktet eller skadet et annet dyr, men hun var veldig spesiell.

Det er trist med sånne overskrifter, og det er farlig for hunder, mennesker og andre dyr når vi glemmer at hunder er rovdyr med instinkter.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De trodde de hadde kjøpt renraset husky og ble forundret over at valpen drepte marsvin? hahaha. kan forsåvidt skjønne at de kan tro at en ung rev av den typen kan være en husky om de ikke er veldig vant til hund. Men det er nok andre ting jeg hadde stusset over enn at den drepte marsvin gitt. 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt en wachtelhund som lett tok livet av det hun kom over av både fugler og smådyr.

Så har vi nå en puddel som fanger fluer, men trolig ikke ville tatt livet av dyr på størrelse med et marsvin. 

Traff en bitteliten mus når vi gikk tur en kveld, hun var nysgjerrig på den, men prøvde ikke å fange den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis noen fra produksjonen av ‘TV2 hjelper deg’ leser dette; forbered dere på en storm av henvendelser!  Her har vi altså forklaringen på alle de ‘hundene’ både nålevende og henfarne som har jafset i seg ikke bare marsvin og høns men også sau, rein og annet smågodt over en lav sko.. Det var kyniske oppdrettere som lurte godtroende ‘hvalpekjøpere’ og som solgte rev, ulv og andre uhumskheter som hvalper.. For som alle vet,  ekte hunder har null interesse for hverken ville eller tamme byttedyr..:P

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...