Gå til innhold
Hundesonen.no

Forsikring valp


Enna
 Share

Recommended Posts

Skal finne frem i jungelen av forsikringer til en mellompuddel valp. Den er forsikret gjennom Agria nå ved oppdretter, men hvilken leverandør bør jeg velge? Skal selvsagt sjekke der vi har våre andre forsikringer også.

Innspill mottas med takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutes ago, Enna said:

Skal finne frem i jungelen av forsikringer til en mellompuddel valp. Den er forsikret gjennom Agria nå ved oppdretter, men hvilken leverandør bør jeg velge? Skal selvsagt sjekke der vi har våre andre forsikringer også.

Innspill mottas med takk :)

Det er ikke alle som har forsikring til hund. Jeg har ikke tenkt til å overtale noen verken den ene eller andre veien, men jeg sier det fordi mange nye hundeeiere tror det er noe alle ansvarlige hundeeiere gjør.

Hundeforsikring er kun "verdt det" når store ting skjer. Det er jo det en forsikring er: en sikkerhet så du står trygt i sjeldne, uventede situasjoner. Dersom du har penger til å dekke store kostnader på en gang dersom uhellet først er ute, så er det greit å droppe forsikringen. Dersom du ikke har en god bufferkonto, så vil forsikringen fungere som din buffer i stedet. 

De som velger å ikke ha forsikring på hunden etter valpeforsikringen går ut setter ofte av forsikringsbeløpet på egen hundekonto hver mnd i stedet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at om man ikke har råd til å punge ut 20-50 tusen på ganske kort varsel så bør man ha forsikring.

Agria er vel gjentatte ganger kåret til de som har best dekning. Det er noen tråder her inne om man søker litt også. Det er litt ulik dekning og ulike priser. Men det kan være greit å sjekke eget selskap mtp. rabatter og sånt, og sjekk dekningen mot andre steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man ikke forsikring tenker jeg at en buffer på 50.000,- er absolutt minimum, men personlig ville jeg nok satt av det dobbelte. For de som husker «hundesyken» for et par år siden så hadde enkelte over 80.000,- i veterinærutgifter som følge av den. Tusenlappene ryker innmari fort hvis hunden f.eks. må legges inn og intensivbehandles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for innspill på forsikringer.

Oppsparing for buffer er et bra alternativ. Men jeg har fått et tilbud fra gjensidige som var på årlig kost a la kr 2500. Og at man dekker 25% av utgiftene. Altså ikke en fast egenandel + evnt en prosentsats over egenandel. 

Men er dette egentlig sååå bra`?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutes ago, Enna said:

Tusen takk for innspill på forsikringer.

Oppsparing for buffer er et bra alternativ. Men jeg har fått et tilbud fra gjensidige som var på årlig kost a la kr 2500. Og at man dekker 25% av utgiftene. Altså ikke en fast egenandel + evnt en prosentsats over egenandel. 

Men er dette egentlig sååå bra`?

25% kan fort bli veldig mye. Jeg hadde ikke tatt sjansen på så høy egenandel, men det blir jo en individuell vurderingssak hvor mye man har økonomi til å dekke selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/12/2021 at 4:52 PM, Enna said:

Tusen takk for innspill på forsikringer.

Oppsparing for buffer er et bra alternativ. Men jeg har fått et tilbud fra gjensidige som var på årlig kost a la kr 2500. Og at man dekker 25% av utgiftene. Altså ikke en fast egenandel + evnt en prosentsats over egenandel. 

Men er dette egentlig sååå bra`?

Vi har gjensidige, og tenkte ikke så mye mer over forsikring enn at vi måtte ha det når vi skaffet valp.

30k + 25% hørtes jo greit ut (Hunden kostet jo 25k ?‍♂️).

Det vi lærte fort var at dyrlege er dyrt. Når valpen var 4mnd ble den syk og ble innlagt til sammen ca 1.5døgn.
Dette inkludert medisiner/oppfølging kostet ~25-28k.

Ved et tilbakefall sitter vi med hele regninga selv. 

Det betyr at valpen nå må gå 10mnd uten å bli syk, om vi ikke skal gå over dekning på forsikringen og betale hele summen selv. 

 Usikker på om vi kan (lovlig) dobbelforsikre etter denne hendelsen, men vi har nå sett oss ut Agira da denne har en dekning på 60k som vi mener er et minimum. 

Det var jo heller ikke sånn at han var frisk etter disse døgnene, men frisk nok til å fortsette behandling hjemme. Vi satt hele tiden klare til å reise tilbake til sykehuset om han viste tegn til å bli dårligere (eller ingen tegn til forbedringer).

Så for å oppsumere, så mener hvertfall jeg personlig at høyest mulig dekning er det viktigste. Da vi ser hvor lite som skal til før forsikringen er spist opp.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...