Gå til innhold
Hundesonen.no

Dommer "stoppet" hunden under en jaktprøve, innafor?


yoloomg
 Share

Recommended Posts

I helgen gikk jeg en jaktprøve(fuglehund) med en kamerat på vestlandet. Jeg har sett litt på fuglehund og satt meg litt inn i dette, samt vært med på en jaktprøve før. Jeg har skjønt at AK(voksenklassen) er strengere enn UK(unghundklassen) og at ettergang er fyfy. Og mitt inntrykk er at dommerene er greie og vil at flest mulig skal lykkes. 

Situasjonen her var en hund i stand, tar opp en fugl, og "alle" roper sitt, fløyter, whatever. Hunden tar noen steg opp fra den grøfta den var i og dommer stiller seg foran hunden med hånden i været(Sitt signal) bøyd fremover og roper SITT. Hunden sitter og blir dømt som rolig i oppflukt og ender til slutt opp med en flott 1. premie. Slik jeg så det, hadde ikke dommer tatt de stegene og kommet foran hunden hadde den ikke stoppet. Retningen fuglen fløy var ikke reisretningen, altså hunden har ikke tatt fart i reisen, men har snudd seg etter fuglen.

Noen som har erfaring med jaktprøver og vet om dette er innafor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, yoloomg skrev:

Men er det innafor? 

Personlig synes jeg ikke det. Dommer kan hjelpe til med start revolver men bør/skal ikke gi noen kommandoer/hjelp hund. Så det er vel ikke innafor regelmessig heller. Skal kontrollsjekke regelverket etterpå men tviler på at det er ok. Men en ser jo dessverre «kompisdømming» innimellom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, MonicaT skrev:

Personlig synes jeg ikke det. Dommer kan hjelpe til med start revolver men bør/skal ikke gi noen kommandoer/hjelp hund. Så det er vel ikke innafor regelmessig heller. Skal kontrollsjekke regelverket etterpå men tviler på at det er ok. Men en ser jo dessverre «kompisdømming» innimellom. 

Takk, spent på å høre hva du finner :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, yoloomg skrev:

Takk, spent på å høre hva du finner :)

Fant ikke noe om det i regelverket. 
Men synes likevel ikke at det er innenfor. 

Fant dette i regelverket: 

3.2.3. Føring av hund

Under bedømmelsen kan hunden føres ved hjelp av tegn, tilrop eller fløyte, så stillferdig som mulig slik at annen hund ikke sjeneres. Med unntak av fløyte skal verken fører eller hund være utstyrt med gjenstander som kan oppfattes som dressurmidler. • Det er ikke tillatt å berøre eller gå forbi hund etter at denne har tatt stand og situasjonen er avklart. • Hunder som ikke er under bedømmelse skal være koblet. • Deltakere som ikke har hund i slipp skal gå samlet og holde avstand til dommere og førere. • Hundens samarbeid med fører skal bedømmes, og fører kan ikke ha andre personer som aktivt er med å føre eller lete etter hunden. • Fører kan ikke ha annen hund i bånd under bedømming.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, MonicaT skrev:

Fant ikke noe om det i regelverket. 
Men synes likevel ikke at det er innenfor. 

Fant dette i regelverket: 

3.2.3. Føring av hund

Under bedømmelsen kan hunden føres ved hjelp av tegn, tilrop eller fløyte, så stillferdig som mulig slik at annen hund ikke sjeneres. Med unntak av fløyte skal verken fører eller hund være utstyrt med gjenstander som kan oppfattes som dressurmidler. • Det er ikke tillatt å berøre eller gå forbi hund etter at denne har tatt stand og situasjonen er avklart. • Hunder som ikke er under bedømmelse skal være koblet. • Deltakere som ikke har hund i slipp skal gå samlet og holde avstand til dommere og førere. • Hundens samarbeid med fører skal bedømmes, og fører kan ikke ha andre personer som aktivt er med å føre eller lete etter hunden. • Fører kan ikke ha annen hund i bånd under bedømming.

takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...