Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan bygge erfaring uten å eie hund?


Hihaho
 Share

Recommended Posts

Hei!

Jeg er nysgjerrig på hvordan man kan bygge seg opp hundeerfaring uten å eie egen hund.

Vet at jeg ønsker meg hund på et tidspunkt, men livssituasjonen min er fortsatt ikke stabil nok til det. Tenker at jo mer erfaring man har og jo flere ulike hunder man blir kjent med før man tar på seg det store ansvaret, jo bedre.

Kanskje dere her på forumet har noen gode råd eller erfaringer rundt hvordan det er lurt å gå fram :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det teoretiske kan man jo lese seg frem til, og kanskje også delta på kurs som observatør for å se hvordan ting fungerer i praksis. Men utover det aller mest grunnleggende er det å ha hund i stor grad erfaringsbasert. Hunder er også individer, og selv om man har hatt hund "hele livet" er man ikke ekspert på neste valp, i hvert fall om det er ulike raser. Kunnskap og læring er i stor grad noe du og hunden går gjennom og utvikler sammen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lese bøker, og delta på kurs og seminarer om språk, adferd og trening. Mye bra å plukke med seg selv om man ikke har egen hund. Og hundepass. Nå er gutta pensjonerte, men om en av våre faste hundepassere hadde spurt om å få låne hund til kurs så hadde de gjerne det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta deg en tur på utstillinger, og konkurranser som agility, lydighet og slik du kan observere. Slik kan du først og fremst finne ut hvilken rase du liker og om du kan tenke deg noen for for aktiviteter innen hundesport - ikke nødvendigvis konkurranser. Kan du låne en enkel og grei hund til lufteturer og følger godt med på hva den gjør og oppfører seg vil du lære mye. Likeså med å se på andre hunder ute - stopp opp, se deg rundt, en hund eller mange, hvordan oppfører de seg på avstand, når de kommer nærmere, følge med på kroppspråket. Se hvordan eier håndterer det - og mange gjør mye feil, så det er ikke fasit. Fasit ser du på hunden som oftest. Les litt i bøker om raser slik at du kan skille de vanligste fra hverandre - så ser du ute hvordan typisk adferd er. 

Så er det som de sier over: En hund må erfares. Likevel, du kan lære mye ved å observere. Meld deg inn på facebook i hundegruppe for den/de raser du kunne tenke deg. Der ser du ofte litt mer om rasetypiske trekk og problemstillinger det er godt å være forberedt på - både helsemessige og adferdsmessige, og ikke minst riktig valg av valp og oppdretter. Det siste er alfa og omega for å få en best mulig start på hundelivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt hunder rundt meg hele livet og har opplevd å ha valp i hus da jeg var yngre, men jeg synes likevel det var et stort steg å få egen hund! I tillegg til tidligere erfaring har jeg lest mye og sett mange videoer om hundetrening. Følte meg som en nybegynner igjen når jeg fikk min egen valp i hus ? Meldte meg på valpekurs relativt tidlig som var veldig hjelpsomt! Så lenge man har tid, tålmodighet og er klar for å ta til seg mye ansvar er man nok på god vei tenker jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...