Gå til innhold
Hundesonen.no

Oppdretter vil ikke betale


Gjest
 Share

Recommended Posts

I vår gjorde jeg en avtale med en om å avle hanhunden min mot betaling for prisen av en valp minus utgifter på valpen. Det andre alternativet var å få en valp. Vi skrev under begge to på avtalen og har skriftlig kontrakt på dette, men spesifiserte ikke hvilke utgifter som var gjeldene. Det vanlige er jo (id chip, ormekur, vaksine, helsesjekk og litt mat. (Ca mellom 1000-3000 pr valp) vi avtalte at utgiftene ble cirka 1000-3000 kr på sms så dette har jeg skriftlig.

 Vi avtalte at hun skulle selge valpene til en pris mellom 33 - 35 000. Slik at jeg skulle sitte igjen med rundt 30 - 33 000 kr. 

Hun er en uerfaren oppdretter og hadde problemer med å finne kjøpere til valpene og måtte sette ned prisen. Hun spurte også flere ganger om jeg kunne ta en valp istedet. Jeg anskaffet kjøpere til 4 av valpene selv om det ikke var noe jeg trengte å gjøre. Bare for å være behjelpelig. Hun skulle betale meg når den første valpen var solgt. 

Valpene ble solgt for 30 000,-. Utgifter på valpene inkluderer vaksine, ormekur, idchip og helsesjekk som hun har sendt kvittering for på 1500,- per valp. 

Nå nekter oppdretter å betale det jeg har krav på. Hun har lagt på utgifter som hun hevder at jeg skal være med å betale for utgiftene hun har hatt på sin tispe i svangerskapet, og regnet ut at jeg skal betale 6000,- for dette. 

Jeg har betingelser for avtalen skriftlig på sms samt en kontrakt. hva kan jeg gjøre hvis hun nekter å betale? Politianmelde det? 

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere har en skriftlig avtale som hun har brudd så kan du anmelde det, ja. Du kan også sende en klage til forliksrådet (https://www.politiet.no/tjenester/namsmann-og-forliksrad/forliksradet/forliksklage/). Det er ofte lettere å få hjelp der, politiet henlegger ofte slike saker pga. kapasitet.

Jeg tenker jo at utgifter ved avl og risikoen for problemer må oppdretter ta. Neste gang bør du kanskje ta deler av beløpet på forhånd. Ellers tror jeg heller ikke det er vanlig at utgifter er fratrukket fra valpeprisen, hanhundeier får i de tilfellene prisen av en valp uten modifikasjoner.

Du kan jo også kontakte avlsrådet i raseklubben for å få råd om hvordan du kan gå fram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en veldig merkelig avtale. Det er ikke vanlig å trekke fra utgifter på prisen av en valp, ei heller om man tar en parringsvalp. Det som er normalt er en parringsvalp, prisen av en valp eller fastsatt sats med sprangavgift + pris per levende valp. 

Har du skrevet under på parringsbevis til NKK? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, maysofie skrev:

Det som er normalt er en parringsvalp, prisen av en valp eller …

Er dette vanlig? Det må jo være verdens dårligste avtale for tispeeier. Ihvertfall hvis hun får få valper. Enkelte raser, gjerne de små, får jo få valper. Så hvis tispen får 2 valper, og hannhund-eier skal ha (verdien av) en valp. Så er det ikke mye igjen for all arbeid, risiko og innsats igjen til tispe-eier.

Jeg trodde sånne avtaler var typisk ved oppdrett av «Finn-valper», hvor hannhund-eier gjerne ikke skal ha noe som helst for parringen. Bortsett fra en valp. Synd hvis det bare blir født en valp…

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Rufs said:

Er dette vanlig? Det må jo være verdens dårligste avtale for tispeeier. Ihvertfall hvis hun får få valper. Enkelte raser, gjerne de små, får jo få valper. Så hvis tispen får 2 valper, og hannhund-eier skal ha (verdien av) en valp. Så er det ikke mye igjen for all arbeid, risiko og innsats igjen til tispe-eier.

Jeg trodde sånne avtaler var typisk ved oppdrett av «Finn-valper», hvor hannhund-eier gjerne ikke skal ha noe som helst for parringen. Bortsett fra en valp. Synd hvis det bare blir født en valp…

 

Den betalingsformen var vanlig for 20+ år siden, men tror mange har gått over til å betale for parringen. I allefall de med små kull. Men ja, jeg tipper useriøs avl av blandinger/uregistrerte hunder gjerne bruker den slags avtaler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Rufs said:

Er dette vanlig? Det må jo være verdens dårligste avtale for tispeeier. Ihvertfall hvis hun får få valper. Enkelte raser, gjerne de små, får jo få valper. Så hvis tispen får 2 valper, og hannhund-eier skal ha (verdien av) en valp. Så er det ikke mye igjen for all arbeid, risiko og innsats igjen til tispe-eier.

Det kommer mye ann på rase og vanlig kull str. Mange raseklubber har en mal på hva som er vanlig.

På sheltie er det (eller var når jeg lånte ut hannhund) 10% av valpepris pr. valp. Og ingen sprangavgift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Rufs skrev:

Er dette vanlig? Det må jo være verdens dårligste avtale for tispeeier. Ihvertfall hvis hun får få valper. Enkelte raser, gjerne de små, får jo få valper. Så hvis tispen får 2 valper, og hannhund-eier skal ha (verdien av) en valp. Så er det ikke mye igjen for all arbeid, risiko og innsats igjen til tispe-eier.

Jeg trodde sånne avtaler var typisk ved oppdrett av «Finn-valper», hvor hannhund-eier gjerne ikke skal ha noe som helst for parringen. Bortsett fra en valp. Synd hvis det bare blir født en valp…

Dette er normen innen min rase, ja, og et par andre, selv har jeg brukt denne varianten for alle mine kull. De fleste lager en klausul på redusert pris ved få valper. Men så har vi ikke valpepriser på flere titalls tusen kroner heller, og kullsnittet er vell over 5 om jeg husker riktig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, Rufs said:

Er dette vanlig? Det må jo være verdens dårligste avtale for tispeeier. Ihvertfall hvis hun får få valper. Enkelte raser, gjerne de små, får jo få valper. Så hvis tispen får 2 valper, og hannhund-eier skal ha (verdien av) en valp. Så er det ikke mye igjen for all arbeid, risiko og innsats igjen til tispe-eier.

Jeg trodde sånne avtaler var typisk ved oppdrett av «Finn-valper», hvor hannhund-eier gjerne ikke skal ha noe som helst for parringen. Bortsett fra en valp. Synd hvis det bare blir født en valp…

 

Så er det heller ikke så mange som skal eller bør leve av oppdrett. Hvis man driver forsvarlig, og i tillegg skal regne timelønn på ekstraarbeidet, så er det ikke lønnsomt. Heldigvis.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...