Gå til innhold
Hundesonen.no

Flått , ekle kryp


LUISE
 Share

Recommended Posts

Hei igjen. Nok er spørsmål om noen har erfaring.

Min 5 mnd gamle hann dachs har nettopp fått sin første flått. Den satt på toppen øret og var ikke lett å se før jeg løftet opp for å ta en liten øre rens .  En sprekkferdig en. Vel jeg fikk fjernet den med lasso . 

Siden min hund er valp fikk jeg beskjed av oppdretter og ikke begynne med dråper fra veterinær før han blir ett år pga allergi. Og heller ikke halsbånd mot flått.

Jeg fikk resept av dyrlegen på godkjent middel og trygt nok for valp men brukte kun en gang siden jeg ble redd for allergiske reaksjoner som oppdretter fortalte kan være risky .

Har forsøkt å lete etter naturlige erstatninger som feks lavendel, eukalyptus,eddik kokosolje osv. 

Er det noen som har erfaring med å bruke dette? Og fungerer det eller er det bare tomme kjerringråd.  

Nå er snart flått sesongen over med mindre der blir en mild vinter. Flåtten er ganske hardfør har jeg lest. 

Jeg er redd for borrelia og andre ting flåtten bringer med seg. Jeg kan også få dette på meg hvis de går på hunden. 

Jeg sjekker hver dag for flått nå etter at jeg fant den første. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man blir aldri 100% kvitt flått uansett hva man bruker, så jeg pleier i de verste periodene og unngå å gå på smale stier i skogen eller i høyt gress/kratt osv. Men det er så og si umulig og unngå at en flått setter seg på hunden nå og da. 

Mener å ha hørt at noen har brukt halsbånd i rav? ? 

Men hvis du allerede har brukt det du fikk av dyrlegen en gang uten at hunden fikk noen reaksjon, så er det nok mest sannsynlig trygt å bruke det. ? 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper det er Bravecto du fikk. Det gjør at flåtten fortsatt kan feste seg, men dør og faller av, om jeg ikke husker helt feil. Det er greit å være obs på allergiske reaksjoner, men du ville ikke fått det fra dyrlegen om det var spesielt farlig, og ihvertfall ikke uten advarsler. Så jeg ville fortsatt å gi det, og heller være oppmerksom på hunden i noen dager etter han har fått det.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei det var noe som het bayventec for hund under 4 kg. Han klødde seg dager etter at han fikk sin dose i august men var usikker på om han klødde pga sælen eller dråpene . Han klør seg ofte der sælen sitter selv om den sitter passe løst på når vi går tur. 

Trur jeg skal bare gi ham det flåttmiddelet til våren igjen .da blir han 1 år i mai. Ellers passe på høyt gress og kratt selv en aldri kan gardere seg 100 prosent. 

Det er tydelig at ingen hadde erfaring med bruk av urter eddik eller kokosolje.  

Takk for innspill uansett da.

Mht andres hundebæsj . Bruker kortere line og lar han bevege seg kun langs asfalt kanten . Da har jeg bedre kontroll.  Hunder liker sterke smaker og  lukter derfor blir de tiltrukket til dette sa en veterinær. Vel en kan håpe der gir seg når han blir eldre . 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En god sele skal sitte ganske tett på kroppen til hunden. Det er bedre om du får hjelp i en dyrebutikk til å se at den sitter riktig hvis den klør og han ikke har vent seg til den.

Middelet skal ikke brukes til små valper, på en 5 mnd gammel hund tipper jeg det er uproblematisk. Ingen spesielt alvorlige og vanlige bivirkninger heller, så om du bor i et område med en del flått så ville jeg ikke vært redd for å bruke det.

Det har vært flere tråder om flåttmidler her tidligere, så du kan søke på forumet for å få råd om ulike midler.

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...