Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken familiehund passer oss, førstegangseier


_te_
 Share

Recommended Posts

Hei,

Vi er en familie på fem med barn i alderen 10, 13 og 16. Har tenkt en del på å få oss hund, men har lite erfaring med hund fra før og ønsker selvfølgelig å gjøre et riktig valg både for hunden og oss i forhold til rase.

Vi ønsker oss en frisk rase, i kategorien selskapshund. Den skal selvfølgelig få turer og lek, men vi går normalt ikke mange mil i marka.
Rasevelgeren til nkk foreslår hunder som papillon/phalene og Griffon-rasene.

Griffon-rasene ser fine ut, men jeg er i utgangspunktet skeptisk til hunder med kort nese grunnet ting jeg har lest om problemer med dette.

Har derfor sett mest på Papillon/Phalene og synes de ser flotte ut. Har blitt fortalt av noen at de krever veldig mye aktivisering, mens andre ser ut til å mene at de er innenfor normalen. Uten egen referanse er jeg derfor mest usikker på dette punktet. Vi ønsker jo en hund som er litt med, men samtidig som ferske hundeeiere er det jo lett å undervurdere hva som kreves...

Noen har også nevnt Bichon havanais, men det virker som det kan bli litt vel mye pelsarbeid

Er det andre ting vi bør tenke på, andre raser som bør vurderes?

 

På forhånd takk!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at dere ber om råd til rasevalg! Det er såklart mange ulike meninger og innspill, men det vil ihvertfall gi en pekepinn.

Først og fremst kan jeg advare om at valp og unghund er mye jobb, og det tar tid før hunden vil fungere som en "vanlig familiehund" uten ekstra trening og oppfølging. Valper er også barn som må lære seg rutiner og hva som er lov og ikke.

Jeg synes papillon høres ut som et fint valg. Det er en aktiv og morsom hund som gjerne er med på det meste, men ikke krever voldsomt mye. Generelt mener jeg at alle hunder uansett størrelse og rase bør få minimum en times aktivisering hver dag (i tillegg til korte tisseturer), en papillon vil nok også sette pris på litt aktivisering i form av søk, triksetrening og sånt, men trenger ikke å brukes aktivt i hundesport eller bruk/jakt for å trives.

Bichon-rasene er også gode valg. Om de klippes kort tror jeg ikke de krever så veldig mye mer enn papillon, de må børstes jevnlig.

Det er mange fine alternativer for dere. Det som er viktig er å sette seg godt inn i rasen, hva som er typiske utfordringer og arvelige sykdommer, og hva som regnes som god avl. Bruk raseklubbene, og snakk med oppdrettere. Særlig på små hunder er det mye dårlig avl for å tjene penger, og ikke minst smuglerhunder, så det kan være lurt å sjekke at foreldrehundene er registrerte i NKK, og gjerne at oppdretter er medlem av raseklubben. Det er ikke alltid raseklubben er like bra, så det er ikke nødvendigvis et problem om de ikke er det, men det hjelper ofte å ha en tilknytning.

Prøv gjerne å få møte begge foreldrehundene, men i det minste moren, og om mulig søsken eller tidligere kull fra samme foreldre. Eller ihvertfall spør hvordan de har vært. Du er ikke garantert å få informasjon om alt som er problematisk, men du får kanskje et inntrykk. Det er vanlig å besøke oppdretter, og da kan dere se om tispa virker trygg og rolig i eget hjem, og slik dere kunne tenke dere. Hun har naturlig nok en del innvirkning på hvordan valpene blir.

Andre raser kan være yorkshire terrier, chihuahua, pomeranian, japansk spisshund, kleinspitz, toy terrier. De fleste av disse bjeffer mer enn papillon, spisshundene krever børsting av pels.

Lykke til!

 

  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Simira sier så burde alle hunder få minst 1 times aktivisering om dagen som voksen, samt en rask tisserunde morgen og kveld. Med det som utgangspunkt så vil de fleste selskapshunder være fornøyde! 

Da kan det være lurt å tenke på hva dere foretrekker med tanke på andre ting. Foretrekker dere røyting eller klipping? Hvor mye pelsstell er greit? En lettlært hund kan være raskere å trene enn en sta/treg rase, men til gjengjeld vil de lettlærte trenger mer mental stimuli resten av livet. Hvor viktig er bjeffing? Ingen LIKER bjeffing, men hvor viktig det er varierer fra familie til familie.

Det å få seg hund kan være veldig lett og veldig vanskelig på en gang. De eierne som går på en stor smell etter å ha fått seg hund er som regel de som ikke har lest seg opp godt nok på forhånd. Tar man seg tid og gjør litt research, så kan man komme veldig langt med det.






 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for gode svar så langt.

Flere gode ting å tenke på fra dere begge her. Litt av problemet med noen av disse spørsmålene er jo selvfølgelig at vi ikke har levd med en hund før, og dermed ikke helt vet. 

Har lest mye, og tror vi er mentalt forberedt på det meste av dette. Har avtalt med noen vi kjenner om å låne deres hund litt for å ihvertfall få noe førstehåndserfaring med å ha hund i hus før vi tar det endelige valget.

Heller så langt i retning papillon fortsatt, men hadde ikke tenkt på at en bichon kan klippes kort - så det må tenkes på. Ser også ut som det er flere oppdrettere av bichon havanais i Rogaland, noe som gjør det lettere å besøke oppdretter. Med papillon ser det ut som vi må et godt stykke av sted for å finne oppdretter.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta gjerne en tur på en utstilling hvis dere får anledning, og titt på ulike hunderaser. Kanskje dukker det opp noe dere ikke har tenkt på som dere har sansen for. Da kan dere også snakke litt med eiere og oppdrettere, og kanskje få hilse på noen eksemplarer av de ulike rasene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig lurt å passe hund før man forplikter seg i opptil 16 år fremover, og gjerne rasen man er intr i for å også bli litt kjent med den og hvordan stell rasen krever (dette er tross alt veldig vanskelig å forestille seg før man har fått noen erfaring med det, hårhunder som bichonrasene f.eks krever jo mye stell), men ellers er de generelt ukompliserte til hunder å være. (Selv om alle raser selvsagt kan få div utfordringer.)

Endret av Stjerneskinn
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt høyst personlige inntrykk er at bichon kanskje egner seg bedre til en hel familie enn papillon gjør. De virker mer sosiale, av typen som vil hilse på fremmede på gata og interaktere med «hvemsomhelst» som kommer på besøk, mens de papillonene jeg har møtt er mer sånn «enmannshunder» som holder seg med den som har høyest rang i flokken og er uinteresserte i andre. ..men jeg har ikke møtt så mange. Om det er genetiske trekk ved rasene og ikke bare de få individene jeg har møtt som er litt spesielle, så kan det kanskje bøtes på ved at alle i familien forer, steller og går tur med paipllonen sånn ca like mye? 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Maskot said:

mens de papillonene jeg har møtt er mer sånn «enmannshunder» som holder seg med den som har høyest rang i flokken og er uinteresserte i andre. ..men jeg har ikke møtt så mange. Om det er genetiske trekk ved rasene og ikke bare de få individene jeg har møtt som er litt spesielle, så kan det kanskje bøtes på ved at alle i familien forer, steller og går tur med paipllonen sånn ca like mye? 

Det har jeg ikke hørt om papillion før? Men jeg har hørt at de kan være reserverte overfor fremmede, og det stemmer på den nedi gata fra meg. Han reagerer sånn som basenjien min når han treffer folk: snuser på hånda til de som tar kontakt, men etter det er han ferdig og ignorerer den fremmede mens han venter på at turen går videre.

Men alle hunder har lett for å få seg en "favoritt" dersom en i familien er mye mer aktiv med hunden enn de andre. Hvis en av tenåringene blir superinteressert i hund, begynner med hundesport og trening flere dager i uka, masse ros og godbiter...vel, da vil sannsynligvis den tenåringen bli favoritten i huset, enten de får seg papillion eller bichon. Så jeg tror det er vanskelig å bedømme.

Dette er et område hvor jeg tenker at man må sette sin lit til oppdretter også. Dersom de vet at hunden skal til en familie på fem, så håper jeg at oppdretter velger en av de mer sosiale i kullet.



 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Et oppfølgingsspørsmål, fant følgende utsagn for papillon/phalene (https://www.facebook.com/notes/papillon-phalene-norge-nmhk/papillonphalene/305242652893530/):

Sitat


Hanhund eller tispe:

Det er ingen stor forskjell på hanhunder og tisper. Noen vil si at en hanhund har mer personlighet enn en tispe, men det er mye øyet som ser. En hanhund røyter noe mindre enn en tispe, og den får heller ikke løpetid. Skal man kun ha en hund som familiehund eller muligens  litt til utstilling, bør man velge en hanhund.

 

Dette ser ut til å være en gammel tekst, og ikke noe jeg finner på nkk eller noe, men er jo greit å sjekke om om noen har synspunkter på dette. Jeg lurer på er om ikke en hannhund vil trekkes etter eventuelle tisper som har løpetid hele tiden? Med en tispe vet man vel når man må være på vakt? Ser ut som om det er lettere å finne hannhunder der ute, så hadde vært greit å vite litt om dette er noe å tenke på eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med hanhund vs tispe er veldig en smakssak, og du finner noen tråder på forumet om det. Noen raser har større forskjeller på kjønn, men papillon er ikke en av dem. Tendensene er gjerne at hanhunder markerer mye ute, er såklart interessert i løpetisper, noen slutter å spise i perioder, kan stikke av, osv. Tispene har løpetid, og da må man være obs på løse hanhunder som kommer, og så varierer det en del hvordan tispene er i løpetiden. Noen er hormonelle og grinete kortere eller lengre tid av perioden.

Mange mener at hanhunder er enklere og at tisper er mer komplekse i tankegangen, jeg er tilbøyelig til å være enig der, selv om det såklart ikke er snakk om voldsomme forskjeller. Hannene kan være mer territorielle og bråkete, mens tispene er verre hvis de først er agressive i en situasjon.

Igjen er nok det beste å møte flere individer av rasen, besøke en oppdretter eller dra på utstilling, så dere får litt ulike inntrykk.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutes ago, _te_ said:

Et oppfølgingsspørsmål, fant følgende utsagn for papillon/phalene (https://www.facebook.com/notes/papillon-phalene-norge-nmhk/papillonphalene/305242652893530/):

Dette ser ut til å være en gammel tekst, og ikke noe jeg finner på nkk eller noe, men er jo greit å sjekke om om noen har synspunkter på dette. Jeg lurer på er om ikke en hannhund vil trekkes etter eventuelle tisper som har løpetid hele tiden? Med en tispe vet man vel når man må være på vakt? Ser ut som om det er lettere å finne hannhunder der ute, så hadde vært greit å vite litt om dette er noe å tenke på eller ikke.

Jeg tenkte aldri jeg måtte være "på vakt" av den grunn med hannhund. Men ja, du vet når tispene har løpetid, og da er jeg så klart ekstra obs. De blør i tre uker (vanligvis 2 ganger i året, men det varierer), og de har som regel ganske tydelig adferdsendring. Det blir på mange måter tispeeiere sitt ansvar å holde seg unna andre hunder nettopp fordi man er klar over når de er løpske. Man tar ikke med løpske tisper på frislipp områder og den slags.

Hannhunder er gjerne mer hormonelle enn tisper i puberteten. Det er derfor man ser så mange unge hannhunder av store, aktive raser til omplassering: eier tror hunden er voksen, og tenker at de kan ikke leve med den typen adferd i 10 år. Men det er rett og slett en del av oppveksten, på lik linje med valpebiting og tissing på gulvet. De roer seg. Så klart vil en hannhund reagere dersom den får hilse på en løpsk tispe, men normale hannhunder håndterer dette bra.

Jeg hadde hannhund før, og sverget på å alltid ha hannhund. Da jeg flyttet hjemmefra sto jeg på venteliste hos en oppdretter for hannhund. 9 små valper ble født, og 8 av dem var tisper. Hannhunden var lovet bort til andre, så da sto jeg der: tispe eller ingen valp. Da ble valget lett.

Etter 4 tisper så må jeg si at løpetid er rett og slett noe dritt. Basenjien min spiser tispetruser, så her må gulvtepper bort, sofaen må dekkes til, og jeg bruker håndduk hver gang hun vil sitte på fanget.

Det er fordeler og ulemper med begge kjønn, men jeg tenker at valget står mellom løpetid eller en heftigere unghundfase + hindre markering på andres eiendom (postkasser, hekker, osv.) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha @Pingeling, du tippet akkurat vekten i retning hannhund igjen for min del. :P Jeg vil ikke ha løpetid, men jeg tenker det må jo være mulig å leve med. Nå er jo de fleste både hanner og tisper levelige i løpetiden, og så hører man om de slitsomme unntakene såklart, men neimen om jeg vet.

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, simira said:

Haha @Pingeling, du tippet akkurat vekten i retning hannhund igjen for min del. :P Jeg vil ikke ha løpetid, men jeg tenker det må jo være mulig å leve med. Nå er jo de fleste både hanner og tisper levelige i løpetiden, og så hører man om de slitsomme unntakene såklart, men neimen om jeg vet.

Whooops, sorry! ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutes ago, simira said:

Haha @Pingeling, du tippet akkurat vekten i retning hannhund igjen for min del. :P Jeg vil ikke ha løpetid, men jeg tenker det må jo være mulig å leve med. Nå er jo de fleste både hanner og tisper levelige i løpetiden, og så hører man om de slitsomme unntakene såklart, men neimen om jeg vet.

Det er fullt mulig med enkle tisper også ;) Min blør omtrent ikke og er veldig flink til å holde seg ren, så blodflekker ser jeg en gang i skuddåret. Ikke endrer hun atferd nevneverdig heller, den eneste måten jeg merker løpetid er at hun skal snuse og pisse hver femte meter ute. Men sånn er jo hannhunder hele tiden :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutes ago, Wilhelmina said:

Det er fullt mulig med enkle tisper også ;)  Men sånn er jo hannhunder hele tiden :P

Nei, det er jo nettopp det som er poenget. De er, heldigvis, ikke det. Nå er nok mine noe modererte pga. kastrering, selv om de ikke har glemt "gamle kunster" siden de begge ble kastrert veldig sent. Men det er heldigvis ikke normalen blant hanhunder jeg kjenner heller. Antageligvis like vanlig som at løpetispene ikke vasker seg og griser overalt. ;)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Wilhelmina said:

Det er fullt mulig med enkle tisper også ;) Min blør omtrent ikke og er veldig flink til å holde seg ren, så blodflekker ser jeg en gang i skuddåret. Ikke endrer hun atferd nevneverdig heller, den eneste måten jeg merker løpetid er at hun skal snuse og pisse hver femte meter ute. Men sånn er jo hannhunder hele tiden :P

Basenjien er ironisk nok ganske enkel med tanke på blod, bortsett fra at hun ikke kan ha tispetruse. Som basenjier flest er hun katteaktig renslig hele året. Det hjelper dessverre ikke når hun ligger på sofaen og det "samler seg opp" blod mens hun sover. Med en gang hun setter seg opp eller reiser seg så kan det dryppe. For å gjøre det enda bedre så er hun typen som vasker opp etter seg. Funker bra på gulvet, men på stoffer blir det bare gnidd utover. ? Dette skjer ikke ofte, men det skal ikke mange gangene til før et gulvteppe eller sofatrekk blir ødelagt. 

Jeg vet ikke om dette er korthårsproblematikk? Mulig blodet blir fanget opp i pelsen til langhårede hunder lenge nok til at de får vasket seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutes ago, Pingeling said:

Jeg vet ikke om dette er korthårsproblematikk? Mulig blodet blir fanget opp i pelsen til langhårede hunder lenge nok til at de får vasket seg?

Det kan godt hende lang pels hjelper litt i noen tilfeller, men jeg har vært borti ekstremt grisete langhårete tisper også. Jeg passet en gang en løpetispe av samme rase som min, og det var virkelig i helt motsatt ende av skalaen… Hun blødde sånne mengder at man nesten ikke skulle tro det var mulig med en såpass liten hund, og selv om hun gikk med truse og truseinnlegg var det blod overalt. Hvis det er normalen skjønner jeg godt at mange ikke vil ha tispe :fear:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutes ago, Wilhelmina said:

Det kan godt hende lang pels hjelper litt i noen tilfeller, men jeg har vært borti ekstremt grisete langhårete tisper også. Jeg passet en gang en løpetispe av samme rase som min, og det var virkelig i helt motsatt ende av skalaen… Hun blødde sånne mengder at man nesten ikke skulle tro det var mulig med en såpass liten hund, og selv om hun gikk med truse og truseinnlegg var det blod overalt. Hvis det er normalen skjønner jeg godt at mange ikke vil ha tispe :fear:

Vel, etter å ha hatt 4 tisper så vil jeg si at det IKKE er normalen. Heldigvis! Kanskje renslige langhårede tisper er enklere enn renslige korthårde tisper, mens hos de som ikke er så renslige er det omvendt, siden de korthårede ikke kliner like mye til i pelsen.

Hmm, etter all denne blodpraten så er jeg redd vi kan ha skremt bort stakkars Te. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt tispe som bokstavelig talt aldri blødde, og har en nå (labrador) som blør som en gris. Det er mye pes med sistnevnte, må vaske gulvet hver dag og dekke til alt av sofaputer osv. ? Det skjer to, tre ganger i året, og varer i flere uker.

På den annen side slipper man jokking og markering og "kåthet" og andre mer eller mindre ekle ting som man risikerer med hannhund. ? Men slikt kan heldigvis begrenses ved å kastrere (noe man forsåvidt også kan gjøre med tisper selvsagt, men det er et større inngrep).

Jeg foretrekker personlig tisper selv, mener å merke at de har "mer" personlighet, men sånt er nok ganske subjektivt. :) 

Endret av Rimfrosthuldra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Pingeling skrev:

Hmm, etter all denne blodpraten så er jeg redd vi kan ha skremt bort stakkars Te. ?

Ikke så lettskremt da... ?

Men konklusjonen jeg kan trekke er vel at det ikke er et klart svar på hannhund kontra tispe, og at det er veldig forskjellig selv innen samme rase ?

 

  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt tre tisper og to hanner, og synes tispenes løpetid veid opp mot hannhundenes kroniske snusing, markeringer og ignorering av mine meninger på tur, fordi de alltid er på tispejakt utendørs, utslukker hverandre. Det er fordeler og ulemper med begge kjønn. Mine tisper blødde sparsomt og holdt seg selv rene, så slapp prakkes med truser. Et pledd i sofaen var tilstrekkelig.

Endret av Maskot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke at det hjelper problemet, men om dere ønsker å få bukt med lukt især på sommeren, så finnes det luktfjerningsprodukter også til utendørs bruk. Tjoppe kvittering og krav i posten til naboen er ikke dumt heller, selv om det trolig aldri skjer noe…
    • Jeg ville blitt så sinna at dette hadde jeg gjort: Tatt hundebæsjen deres og kastet (ikke lagt den pent) inn mot inngangspartiet deres. Opp etter dør og vegger. Hver enste bæsj! Og jeg hadde aldri gitt meg. De skulle virkelig fått oppleve hvor ekkelt dette er!   Men siden vedkommende er agressiv/voldelig så hadde jeg kanskje gjort det litt i smug...
    • Hei! Jeg har en whippet som har blitt syk, og ingen vet foreløpig hva som feiler han. Lurer derfor på om noen av dere har erfaring med det samme. Han har alltid vært litt merkelig i magen, men det siste året har det tatt av med 5 omganger heftig diaré. Det har gått over etter noen dager skånefôr og probiotika, men i desember kom første runde hvor han fikk en kraftig infeksjon i mage/tarm som krevde behandling med antibiotika. Da ble det også oppdaget b12-mangel, så det har han fått tilskudd av. Det ble mistenkt fôrintoleranse, så han startet på et veterinærfôr for sensitiv mage som han har gått på siden. Han ble frisk igjen, og magen har vært ok (men fortsatt ikke helt bra.) For en uke siden ble han syk igjen. Først diaré, og etter hvert ble formen verre og verre. På torsdag måtte vi dra til veterinær, og det ble bekreftet en ny infeksjon i tarmene og denne gangen har han også fått sår i slimhinnen på innsiden av leppene (hele veien på begge sider). Han har ikke matlyst og vil ikke drikke noe særlig. Det hører også med til historien at han ble operert for urinstein (struvitt) i januar, i tilfelle det kan kobles opp mot noe som er relevant for infeksjonen han har fått. Det er jo nødt til å ligge en sykdom bak som fører til at dette er et tilbakevendende problem - er det noen som har peiling på hva det kan være? (Han får selvfølgelig oppfølging av en dyktig veterinær, men er veldig interessert i å høre om noen har lignende erfaringer)
    • Port så den ikke kommer inn til dere om det er mulig? Antar porten blir pissa ned uansett, men er i hvert fall ett hakk bedre enn inngangspartiet.  Du kan jo også politianmelde, spørs om de gjør så mye, men da har du hvert fall ett papirspor om hendelsene hvor eier har vært truende. Vet ikke om det finnes noen form for tvisteråd etc man eventuelt kan kontakte om sånt.  Du kan prøve med citrus i innkjørselen din, det er jo en lukt mange hunder ikke liker og dermed unngår. Eventuelt så finnes det jo mange slike sprayer å få kjøpt som skal hjelpe mot tisselukt i det minste, sånn at de ikke går på do der igjen. Spørs hvor bra det funker ute da. Må nok eventuelt føres på, på nytt ganske ofte.  Ikke den kjekkeste eller første løsningen, men det er jo et alternativ om eier ikke er tilsnakkende og voldelig. Ser folk i statene bruker noen sånne "fuglekasser" med veldig høy/lys/ultrasonisk tone på som bare hundene hører som de skrur på når nabohundene er ute hvis de bjeffer kontinuerlig. Kanskje noe sånt kan fungere som aversiv for å gå på do i hagen dere også? Kan kanskje fungere med bevegelsessensor istedenfor lyd sensor?  Ryom Ultralyd Dyreskremmer: Solcelle & IP44 utendørs (skadedyrbutikken.no)  eller  RYOM Dyreskremmer: Beskytt mot uønskede dyr! (skadedyrbutikken.no) Sprinklerannlegg som har bevegelsessensor? Bonus om naboen får seg en dusj, og i det minste får du spylt bort/vannet ut tisset så det ikke lukter så altfor ille.  🙈 Dog synes noen hunder at vann er hysterisk morsomt også, så det kan jo få motsatt effekt ifht å ikke få den inn i hagen. Er du skikkelig desperat så finnes denne saken også: Både vann og lyd. Skremme bort uønskede dyr? Da blir det dette produktet! (skadedyrbutikken.no) Disse er jo ikke direkte skadelige for hunden, men den kan klart bli redd. Det er jo tross alt et aversiv uansett hvordan man ser på det. Riktig plassering så uskyldige ikke blir "offer" er viktig med slike løsninger tenker jeg. Disse vil jo også utløses av alle andre dyr som vandrer forbi, dere, barn og andre(postbud, gjester f.eks). Så om dere ender opp med noe slikt så må det plasseres lurt tenker jeg. 
    • Hei! Jeg har et stort problem! Flyttet inn i huset vårt for 1 år siden. Nabohunden bæsjer og tisser ned veggen/pottene med inngangspartiet vårt, dette skjer flere ganger iløpet av uken.  Jeg og samboer har flere ganger prøvd å gå i dialog med naboen uten bedring.Uansett hvor mange ganger vi må si ifra så blir det ingen bedring, naboen gir fulstendig fa@#€n !   Naboen har vært vanskelig,agressiv og vist en truende atferd når vi har tatt kontakt. Jeg synst dette er svært ubehagelig da en annen nabo informerte  oss om en voldsepisode mot en annen . Vi instalerte ringerklokke kamera grunnet problemet. har flere opptak der hundeeiern er tilstede og lar hunden pisse/bæsje uten å gripe inn/ opptak når hunden er uten tilsyn.  hunden går ned  innkjørselen vår og helt inn til inngangspartiet for å tisse/bæsje.   Vi synst dette er helt forferdelig ekkelt! Vi har flere småbarn som går inn og ut dørene som drar med seg dette inn i gangen. Jeg har brukt mange timer/dager  på skrubbing/vasking for å fjerne lukten i gangen!  sommeren var værst! Kunne ikke oppholde oss med innkjørselen da lukten var ekstrem og varm pisselukt slo oss rett i ansiktet. Spylte veggene,trappa,pottene og bakken flere kvelder og helte på med flere liter eddik for å døyve lukten mest mulig 🤢🤢🤢 kjøpte 2 dyre Potter rett før 17 mai som ble nedpissa etter 2 uker. Forsatt pissemerker som jeg ikke får bort.    Jeg ORKER ikke mer. Dette er uutholdelig!!    Hva kan vi gjøre for å få slutt på dette ?           
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...