Gå til innhold
Hundesonen.no

Valp på 5md besatt av halen sin


Ejlis
 Share

Recommended Posts

Vi har fått et stort problem med vår schæfertispe på cirka 5 mnd . For 1 uke siden begynte hun å jage etter halen sin, ikke bare litt men konstant jaging. Fra hun våkner til vi prøver å legge hun. Hun får gode turer og mye mentalstimuli i løpe av dagen. Vi har prøvd å distrahere med leke og godbiter, men eneste hu gjør er å jage halen. Dette gjelder også på tur, så er umulig å gå tur med henne.. vi strør godbiter over plenen, det elsket hun før og søkte ivrig, nå gjør hun det i 2sek, så går hun rett etter halen igjen. Hun var flink til å lete etter kong, nå bryr hun seg ikke lenger. Hun elsket å øve på kommandoer, men nå er det så vidt hun får til "sitt" før hun skal rett i halen igjen.. vi har vært hos dyrlege og de fant ikke noe fysisk med henne. Noen som har opplevd lignende? Vi prøver å stoppe henne hver gang og distrahere me andre ting, men vanskelig når hun gjør det konstant og ingenting er interessant for hun. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye aktivitet får hun i løpet av dagen? Folk har forskjellig målestokk for hva "gode turer" er.

Det kan også være for mye. Jeg synes hun er ung, men det kan jo være greit å lære henne å legge seg på plassen sin, og kommandere det når hun starter.

Hva sjekket dyrlege? Ble analkjertler tømt? Hvis det er så intenst som jeg får inntrykk av så synes jeg det er vanskelig å ikke ta det som et signal på ubehag i bakparten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja analkjertler ble tømt, og ormekur har blitt gitt. Og hun har blitt sjekket for flått. En typisk dag for oss er  opp kl 08.15. Får frokost i hagen strødd over plenen. Litt lek i hagen. Tur på cirka 20-25min. Varierende om det er skog/strand/gater. Hun er våken til cirka kl 10.30, så prøver vi å legge hun.  Noe som hun absolutt ikke synes er kult. Når hun står opp får hun nytt måltid, litt kongsøk og øver på kommandoer. Ny tur får hun rundt kl 15.00 -16.00 tiden denne er ofte litt lengre. Og siste turen er i cirka i 21 tiden. Vi har også har tenkt om det kan være ubehag, men vi finner ikke noe. Vi klarer ikke å lære henne nye kommandoer nå. Hun klarer så vidt å gjennomføre de hun kan fra før av :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer litt på hva "litt lengre" tur senere på dagen betyr. Dette er en stor og aktiv brukshund, og selv om den bare er 5 mnd så trenger den mer enn to korte turer om dagen. Jeg tenker den andre turen bør være minimum en time i denne alderen, kanskje mer.

Dette med å lære inn og kunne kommandoer er jo en kontinuerlig jobb med tilpassing av krav og belønning. Kanskje senke kravene på noe av de andre tingene dere jobber med, og fokusere på øvelser som kan avbryte den dårlige adferden hennes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...