Gå til innhold
Hundesonen.no

Valpen roer seg ikke


carolinefarestveit
 Share

Recommended Posts

Vi har fått en 10 uker gammel buhund (hann), og han har vært hos oss i 1,5 uker. Vi sliter veldig med å få han til å sove. Da han ikke vil slappe av i armkroken eller på fanget. 
han begynner bare å bite voldsomt og hardt i hender og føtter. 
vi bruker bur om natten som han sover i. Og vi ender opp med å legge han i buret på dagtid også fordi det er kun der han roer seg. Prøver jo da å åpne buret etter hvert. 
Vi tar gjerne imot tips på hvordan vi kan roe ned en valp og få han til å sove mer! Er han understimulert eller overstimulert? Det er så vanskelig å vite syns vi…..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/11/2021 at 9:15 PM, carolinefarestveit said:

Vi har fått en 10 uker gammel buhund (hann), og han har vært hos oss i 1,5 uker. Vi sliter veldig med å få han til å sove. Da han ikke vil slappe av i armkroken eller på fanget. 
han begynner bare å bite voldsomt og hardt i hender og føtter. 
vi bruker bur om natten som han sover i. Og vi ender opp med å legge han i buret på dagtid også fordi det er kun der han roer seg. Prøver jo da å åpne buret etter hvert. 
Vi tar gjerne imot tips på hvordan vi kan roe ned en valp og få han til å sove mer! Er han understimulert eller overstimulert? Det er så vanskelig å vite syns vi…..

Motstander av «tvangsroing» her, så jeg har ikke annet svar enn å la ham sove når han selv føler for det. Overstimulert valp fremstår som mer frustrert og er vanskelig å få kontakt med. Understimulert valp er interessert i kontakt og samhandling. …tror jeg, veldig forenklet, fra mine egne, anekdotiske erfaringer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/11/2021 at 9:15 PM, carolinefarestveit said:

Vi har fått en 10 uker gammel buhund (hann), og han har vært hos oss i 1,5 uker. Vi sliter veldig med å få han til å sove. Da han ikke vil slappe av i armkroken eller på fanget. 
han begynner bare å bite voldsomt og hardt i hender og føtter. 
vi bruker bur om natten som han sover i. Og vi ender opp med å legge han i buret på dagtid også fordi det er kun der han roer seg. Prøver jo da å åpne buret etter hvert. 
Vi tar gjerne imot tips på hvordan vi kan roe ned en valp og få han til å sove mer! Er han understimulert eller overstimulert? Det er så vanskelig å vite syns vi…..

Det er umulig å si hva det kan være. Men, valper er barn, og de har uendelig mye energi - når de er våkne. Gå en liten tur ut, lek litt med valpen, og så kan dere øve på å legge den i senga/på plassen sin. Sitt gjerne ved siden av og stryk på hunden, eller gi ham noe å tygge på. Det er lurt å ikke gjøre valpen avhengig av armkrok/fang for å slappe av!

Det er også en fin balanse i å gi valpen nye erfaringer hver dag, men ikke for mye. Ikke ta ham med til sentrum en dag, kjøpesenter neste, stallen dagen etter igjen osv., men gå en litt annen runde i nabolaget, hils på noen andre hunder, utforsk en lekeplass, osv. Bruk energien til å lære inn triks og lydighetsøvelser.

Ellers ville jeg bare latt han holde på for seg selv til han blir trøtt og legger seg ned. Gi ham leker å tygge på stedet for dere, evt. sett en kompostgrind slik at han ikke kommer til hender og føtter, men likevel kan være i nærheten.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10/11/2021 at 9:15 PM, carolinefarestveit skrev:

Vi har fått en 10 uker gammel buhund (hann), og han har vært hos oss i 1,5 uker. Vi sliter veldig med å få han til å sove. Da han ikke vil slappe av i armkroken eller på fanget. 
han begynner bare å bite voldsomt og hardt i hender og føtter. 
vi bruker bur om natten som han sover i. Og vi ender opp med å legge han i buret på dagtid også fordi det er kun der han roer seg. Prøver jo da å åpne buret etter hvert. 
Vi tar gjerne imot tips på hvordan vi kan roe ned en valp og få han til å sove mer! Er han understimulert eller overstimulert? Det er så vanskelig å vite syns vi…..

Start med å kaste buret på dynga.. Bur bør kun brukes til transport under reise. Bur er ikke noe man skal bruke for å ‘roe’ hvalper/hunder ned med. Det er ikke ‘roing’ med tvangspasifisering og det er pent sagt ikke god dyrevelferd. Jeg kan tenke meg at dere , som mange andre med dere, ikke er  klar over hvor aktive hvalper er og hvor mye aktivitet de har behov for. Mye mer enn mange tror. Jeg har sagt det før men jeg gjentar det gjerne; hadde jeg hatt bare en brøkdel av den energien en frisk valp oppviser; rundvasking av hus hadde bare vært en gøyal attåtaktivitet..

Hvalper sover når de har behov for det, de behøver ikke å ‘oppfordres’ eller ennå verre , tvinges til å sove.  Hvis dere har barn, gjør det veldig klart for barna at når hvalpen legger seg for å sove, så skal den få ligge i fred. Da er det forbudt å rope på den eller forstyrre den. 
 

At hvalpen biter når dere prøver å holde den fast for å ‘roe’ den er helt normalt, den ønsker ikke å ligge i ro da og da er det mot sin hensikt å prøve å tvinge den. 
 

Hvor mye tur ute får den og hva slags turer er det snakk om? Finnes det andre hvalper i området den kan få treffe og leke med? 
 

Jeg vil også si, det er ingen skam å erkjenne at man har tatt seg vann over hodet, eller for å si det på en annen måte; at det å fa valp/ hund var mer enn man hadde forestilt seg. I så tilfelle er det bedre for både hvalpen og dere, at dere snakker med oppdretter og får levert tilbake hvalpen, hvis dere opplever at dette ble mer enn dere så for dere/ var forberedt på :)

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/11/2021 at 9:15 PM, carolinefarestveit said:

Vi har fått en 10 uker gammel buhund (hann), og han har vært hos oss i 1,5 uker. Vi sliter veldig med å få han til å sove. Da han ikke vil slappe av i armkroken eller på fanget. 
han begynner bare å bite voldsomt og hardt i hender og føtter. 
vi bruker bur om natten som han sover i. Og vi ender opp med å legge han i buret på dagtid også fordi det er kun der han roer seg. Prøver jo da å åpne buret etter hvert. 
Vi tar gjerne imot tips på hvordan vi kan roe ned en valp og få han til å sove mer! Er han understimulert eller overstimulert? Det er så vanskelig å vite syns vi…..


Jeg har hatt hypervalper og roligvalper. Den verste av dem virket som hun aldri sov, og den minste bevegelse gjorde at hun våknet. Veldig slitsomt.

Mange som ender opp med hypervalp er nok redde for at de har gjort feil med valpen, eller at den alltid kommer til å være sånn. Man ser for seg med skrekk og gru at hunden vil være like intens som voksen, og da kommer gjerne tanken: "hva har vi gjort, dette kan vi ikke leve med. Vi må fixe problemet." Sånn er det ikke. Dere har nok bare fått et individ med ekstra mye energi. Jeg holdt aldri på med ro-trening på min verste frøken, men hun ble faktisk den roligste og tryggeste hunden jeg noen gang har hatt. Hun ble også veldig flink til å leke selvstendig.

Også hiver jeg meg med Quest. Bur er flott i bil, men innendørs er det best å unngå. Det er veldig lett å bli avhengig av buret. Det høres ut som dere tenker det samme, i og med at du ser på det som et problem at dere må sette han i buret på dagtid for å roe han. Men han trenger nok heller å bruke den energien. 

Godbitsøk eller godbitball sliter dem ut. Hunder bruker mye mental energi på å bruke nesen, og det beroliger også hunden. Korte treningsøkter på triks gjør også valper gode og trøtte.

Trust me, det blir bedre. Dette klarer dere!


 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...