Gå til innhold
Hundesonen.no

Fettkul og vinterkulde


Annanas
 Share

Recommended Posts

Jeg har egentlig to spørsmål. Jeg har en eldre labrador (11,5 år). Han har en fettkul mellom "tærne" på ene framlabben. (Den har blitt forsøkt operert vekk, men den kom tilbake etter kort tid). Han har hatt den lenge, og gått fint, men i går så jeg at den så veldig sår og og rød ut. Han har prøvd å slikke på labben en del nå, så har hatt på han potesokk. Noen som har opplevd lignende? Noe dere anbefaler at man kan smøre på som hjelper og er trygt med tanke på at det er litt sårt? 

Den andre tingen er at han ikke er like aktiv lenger som han var. Han har aldri slitt med kulde før, og helst villet grave seg selv ned i snøen. Men jeg tenkte på om vi skal på skitur (som blir rolige) og tar noen pauser eller lignende. Eller bare sitte ute å grille. Burde jeg kjøpe ett ulldekken til han, nå som han er gammel? Eller skal jeg vente og se hvordan det går? Han har veldig fin og tett pels, som sakt ikke vært plaget med kulde tidligere. Jeg tenker bare på alderen hans. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville hatt på ulldekken eller back on track i pauser på skituren. Ull kan han forsåvidt ha på hele tiden, det puster nok bedre.

Vanlig vannfri potesalve kanskje? Ellers ville jeg nok uansett hatt på potesokk for å beskytte poten vinterstid, med mindre han synes det er virkelig pyton.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, simira skrev:

Jeg ville hatt på ulldekken eller back on track i pauser på skituren. Ull kan han forsåvidt ha på hele tiden, det puster nok bedre.

Vanlig vannfri potesalve kanskje? Ellers ville jeg nok uansett hatt på potesokk for å beskytte poten vinterstid, med mindre han synes det er virkelig pyton.

Takk! Potesalve er ikke farlig å ha på om det er sårt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sår tenker jeg rensing heller enn å smøre på noe isåfall, det trenger å lufte seg, men en ikke veldig tett sokk er lurt når dere ikke kan passe på. 

Anbefaler absolutt å bruke dekken for å prøve å forebygge (mer) plager i muskler/ledd, og som du nevner er dette ekstra viktig når de er stillestående eller i mindre aktivitet når det er kaldt. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Stjerneskinn skrev:

Sår tenker jeg rensing heller enn å smøre på noe isåfall, det trenger å lufte seg, men en ikke veldig tett sokk er lurt når dere ikke kan passe på. 

Anbefaler absolutt å bruke dekken for å prøve å forebygge (mer) plager i muskler/ledd, og som du nevner er dette ekstra viktig når de er stillestående eller i mindre aktivitet når det er kaldt. 

 

Vet du om noe spesielt produkt som jeg kan bruke som sårrens spesielt til hund? Eller kan man bruke eks pysisept? 

Og takk! Skal skaffe ett ulldekken til han da tenker jeg? Lurte bare på om han trengte det, fordi han har veldig fin og tett pels, og aldri sett ut til å fryse før  Har bare lest ett sted at eldre hunder bør ha dekken allikevel når det er kaldt 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Annanas said:

Vet du om noe spesielt produkt som jeg kan bruke som sårrens spesielt til hund? Eller kan man bruke eks pysisept? 

Og takk! Skal skaffe ett ulldekken til han da tenker jeg? Lurte bare på om han trengte det, fordi han har veldig fin og tett pels, og aldri sett ut til å fryse før  Har bare lest ett sted at eldre hunder bør ha dekken allikevel når det er kaldt 

Ja, Pyrisept eller sterilt saltvann er fint. Som sagt lurt å bruke for å forebygge plager og ikke bare for å unngå at de direkte fryser, jeg bruker det selv på min unge med det i tankene. ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Stjerneskinn skrev:

Ja, Pyrisept eller sterilt saltvann er fint. Som sagt lurt å bruke for å forebygge plager og ikke bare for å unngå at de direkte fryser, jeg bruker det selv på min unge med det i tankene. ☺️

Tusen takk!? Da blir det pysisept og innkjøp av ulldekken ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...