Gå til innhold
Hundesonen.no

Gode YouTube-kanaler


Maskot
 Share

Recommended Posts

Inspirert av schäferen Odin fra sesong 2 av «Fra Bølle til Bestevenn», så lurer jeg på om sonen har meninger om de ulike treningskanalene på YouTube? Jeg tenker at forskjellige typer hunder ofte trenger litt forskjellige tilnærminger. Hva Odin og Maren angår, så tenker jeg at hennes bakgrunn og erfaring kom litt til kort med Odin, fordi det dreide seg om å bare undertrykke, uten å gi et utløp. Etter min mening var det per se ikke noe feil med hunden. Den aggresjonen skal jo bo i en schäfer. Problemet slik jeg ser det var at Odin ikke hadde fått noen arena for å leve ut den delen av personligheten sin, slik at han hadde fått den under kontroll. Med andre ord, han burde fått c-arbeid fra ung alder. Fordi han ikke fikk vite når og hvor den delen av ham var akseptabel og ønskelig, så «klikket» det for ham, og han fant sin egen arena for det. Dette så ikke Maren, som har ikke har erfaringsbakgrunn fra den typen raser, men fra lydighet og en helt annen type hunder.

Når det kommer til YouTube-kanaler, så er f.eks. Kikopup en sånn kanal som passer de fleste, men kommer til kort med typiske c-arbeidshunder. Fenrir er en kanal for den type hund, men fra et Canis-utgangspunkt synes jeg han blir litt vel Nordenstam til tider.

Hvilke kanaler er de beste for ulike typer hund? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ser jeg ikke på treningsvideoer på youtube men jeg vil kommentere Odin. Nå så jeg riktignok bare en eneste episode av programmet, det første. 
Min første tanke var at eier aldri skulle skaffet seg schæfer igjen. Husker jeg ikke helt feil avlivet han en schæfer før Odin, pga av aggressivitet? 

Eier sier så at han er livredd for at det samme skal skje med Odin. ( Odin er vel avlivet så vidt jeg har fått med meg?)Å skaffe ny schæfer  med en slik innstilling er vel å be om trøbbel.. Helt klart vil hunden plukke opp eierens redsel og usikkerhet , som igjen vil forplante seg i hundens ‘oppfatning’ av omverdenen.  Schæfer er vel ikke en rase jeg tenker på som utpreget mentalt sterk sånn generelt og en eier med mye underliggende redsel og usikkerhet, vel..da skal det godt gjøres å lykkes. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutes ago, QUEST said:

Nå ser jeg ikke på treningsvideoer på youtube men jeg vil kommentere Odin. Nå så jeg riktignok bare en eneste episode av programmet, det første. 
Min første tanke var at eier aldri skulle skaffet seg schæfer igjen. Husker jeg ikke helt feil avlivet han en schæfer før Odin, pga av aggressivitet? 

Eier sier så at han er livredd for at det samme skal skje med Odin. ( Odin er vel avlivet så vidt jeg har fått med meg?)Å skaffe ny schæfer  med en slik innstilling er vel å be om trøbbel.. Helt klart vil hunden plukke opp eierens redsel og usikkerhet , som igjen vil forplante seg i hundens ‘oppfatning’ av omverdenen.  Schæfer er vel ikke en rase jeg tenker på som utpreget mentalt sterk sånn generelt og en eier med mye underliggende redsel og usikkerhet, vel..da skal det godt gjøres å lykkes. 
 

Det er et problem at folk har fått inntrykk av at schäfer er egnet som turkamerat og familiehund. Synd at mange som vil ha en retriever-type personlighet velger en mer bøs rase fordi de tiltrekkes av bøs-faktor i utseendet uten å ville ha det i personligheten. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutes ago, QUEST said:

 

Eier sier så at han er livredd for at det samme skal skje med Odin. ( Odin er vel avlivet så vidt jeg har fått med meg?)

Nei han lever ennå. Iallefall ilfg. instan hans. Du tenker ikke på Nico? Fra serie 1?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Busann skrev:

Nei han lever ennå. Iallefall ilfg. instan hans. Du tenker ikke på Nico? Fra serie 1?

Takk for rettelsen :) Leste et eller annet sted at Odin var avlivet nå, husker ikke hvor. Har ikke sett serie 1. Kom på, på samme sted( der det sto at Odin var avlivet) stod det også at eier hadde fått seg labrador nå? 

Endret av QUEST
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi trener mot IGP og jeg har vel sett alle videoene til Canemo (de har også gratis videoer for medlemmer på sin egen hjemmeside) Masse bra tips til hvordan man kan trene mot både A, B og C hjemme. Og mye for nybegynnere ??

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 months later...
16 hours ago, supreo said:

Jeg bumper denne - gjerne noen gode klikkertreningskanaler ?

Kikopup klikkertrener. Hun er ikke den mest karismatiske på YouTube, men hun er flink. Fin kanal både for mindre erfarne, og som en god oppfriskning til mer erfarne som skaffer ny valp etter å ha hatt voksen hund lenge: "Hvordan var det nå vi påbegynte innlæringen av dette her med forrige?" Selv fikk jeg litt sjokk da jeg ble påminnet hvor lav terskel og høy belønningsfrekvens vi hadde i starten. Hadde jeg ikke frisket opp litt, så hadde jeg slitt pga høye forventninger til hvor fort hunden skal forstå, og ikke forstått hva jeg gjorde feil.

Endret av Maskot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med forbehold om at jeg ikke har sett alt alle har lagt ut, så er det jeg har sett i tråd med vitenskapelig konsensus om hvordan en best trener hund

Will Atherton  (Edit: Det kom meg for øret at noen her ikke liker Will Atherton. Han bruker retrieverbånd (slip lead) og såkallt prong collar i noen tilfeller, og mange er sterkt kritiske til det. Selv er jeg usikker på hva jeg mener om akkurat den saken. Jeg hadde ikke sett noen av båndtreningsvideoene hans før (fordi jeg ikke har hatt behov), og måtte se gjennom noen for å se hva som kritikken dreide seg om. En video viser en diger og sterk mastiff som drar eieren ut i trafikkert veibane, og er mer genetisk disponert for å kunne gjøre aggressive utfall i fullt alvor enn f.eks. en retriever, så den kan ikke under noen omstendighet trekke igjen etter at han er ferdig med å trene den og overlater den til eieren alene. Er det ikke bedre at han som har erfaring og kunnskap, god timing, godt kroppspråk og forstår hva han driver med bruker det båndet riktig, svært skånsomt og i begrenset tid, enn at eieren, som feilet i å lære hunden gå pent i utgangspunktet prøver gjøre det selv i desperasjon? Han bruker jo sele på hunder under gå pent trening også, der det ikke er like kritisk med suksessraten etter endt trening med ham. Jeg synes han generelt vurderer godt, og jobber etter gode etiske prinsipper. Han appellerer til folk som ville kløpet ører og ristet hunden fra nakkeskinnet om sånne som han ikke hadde vært der. Min personlige mening. Han kunne vært tydeligere på DON'T TRY THIS COLLAR AT HOME, men folk bruker det i stor skala allerede uansett. Han demonstrerer en mindre fæl bruk av et verktøy som ikke hadde vært på markedet om alle hundeeiere hadde vært kunnskapsrike og trent valpene riktig og nok fra starten.)

Edit 3: Haha, haff! Sorry! Unnskyld! Jeg så et par videoer til om reaktivitet, hvor han rykker i halsbånd. Not cool. Det jeg har sett av ham tidligere var bra, men det der er helt uakseptabelt, spesielt fra en som er utdannet adferdskonsulent. Han påstår han rykker skånsomt, men de "korrigeringene" der skader relasjonen mellom fører og hund. Om jeg skal komme med et bedre forslag til "quick fix", så er det mer skånsomt for relasjonen å ytre et smertehyl slik en valp gjør når den blir bitt for hardt av et kullsøsken. En normal hund vil ikke påføre menneskevennen sin smerte, så om mennesket hyler hver gang båndet strammer for mye så vil den prøve å unngå det. Det kan forsøkes med hunder som bare ikke fatter den mer utbredte suksessoppskriften som går på å stoppe og bytte retning. Jeg hadde en som tok de retningsskiftene som en morsom lek, og heller ikke forstod noe av at vi ikke kom oss noen vei med stramt bånd. ..over flere måneder. Vi gikk bare rykk og napp-turer uten noen fremgang. Å hyle av smerte fungerte.

Jeg lar linken stå som eksempel på en kanal en må se med et svært kritisk blikk, og ikke bare ta alt for god fisk. Kanskje den kan egne seg for allerede kunnskapsrike, som har nok kunnskap og erfaring til å klare skille uakseptable gufs fra fortiden fra gode råd basert på nyere viten.)

 

Stonnie Dennis

McCann 

 

Victoria Stilwell's It's me or the dog er en trygg kilde til og gode råd og tips.

Dunbar Academy like så

 

Edit: @supreo, Pam's Dog Academy klikkertrener også.

Edit 2: ..litt. Det var veldig vanskelig å finne de spillelistene jeg leste om i den positive omtalen av kanalen.

Endret av Maskot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som en kommentar til Will Athertons, og mange andre "flinke" trenere og adferdskonsulenters bruk og legitimering av "prong collar":

Victoria Stilwell er en mye flinkere trener, og klarer seg aldeles utmerket uten å lære hundene å frykte at halsbånd og mennesker kan finne på å påføre dem smerte, og gjennom det øke risikoen for at hundene kan komme til å føle at de må beskytte seg selv mot mennesker på noe punkt.

Owners Taste Their Own Medicine as They Receive Their Dogs' Punishments | It's Me or The Dog - YouTube

Edit: Jeg finner forøvrig bare et par av de videoene jeg så der Will Atherton, da som Fenrir, var fornuftig. De videoene er hans private, om Cane Corso-valpen hans, de eldste som ligger på sidens hans nå. Alt annet fra Fenrir er borte, og det viser seg at fyren "har sagt opp". Jeg kjøper ikke bortforklaringene hans, men tipper de i Fenrir hadde en uoverenstemmelse om metoder og akseptable verktøy, for jeg kan ikke erindre å ha sett noen bruk av pigghalsbånd eller liknende, uvitenskapelige og skadelige "quick fix"-metoder brukt under merkenavnet Fenrir. Det var derfor jeg tenkte han visste hva han drev med da jeg så den første videoen med "prong collar", som jeg heller ikke visste at var et j*vla pigghalsbånd.

Se en narsissists avskyelige forsøk på å villede publikum og opprettholde ry som en god trener:
I'm Not Fenrir CEO Anymore | Will Atherton - YouTube

Endret av Maskot
skriveflei
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...