Gå til innhold
Hundesonen.no

Valp har blitt redd for lyd fra radio og Tv!


Bjorn
 Share

Recommended Posts

Hei! 

Har i den siste uken fått et nytt problem, valpen (6.5 mnd) har blitt redd for lyd fra TV og radio! 

Hvis jeg setter på TV eller radio så begynner han å pese, skjelve og blir så redd at han rømmer så langt unna lyden som han klarer. Har forsøke å lokke han tilbake med godbiter, leverpostei osv, men han nekter å spise når det er lyd i rommet. Jeg tror dette kommer av at jeg pleier å ha radio på når han er hjemme alene for å unngå at han hører lyder fra andre i blokka og veien. Nå har jeg sluttet med å ha radio på, men han har begynt å ule av og til (har kamera og får varsel på telefonen).

Noen som har tips til hvordan man skal trene bort dette? Eller er dette noe som kan gå over av seg selv? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han uler en sjelden gang innimellom og ellers er rolig ville jeg ikke bekymret meg.

Når det gjelder redselen for radiolyd tror jeg ikke grunnen er at du har brukt det i alenetreningen, med mindre det har vært alt for høy lyd for ham. Har du prøvd å ha på helt lav lyd? Reagerer han på andre lyder?

Jeg tenker jo at jeg ville skrudd på radioen veldig lavt, mens han holder på med noe annet, og så gradvis (over flere dager/uker) øke lyden fra nesten ikke hørbar til normal styrke. Lat som ingenting, og la det bare være bakgrunnsstøy.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke usannsynlig at hvalpen kobler lyden av TV/radio med å bli forlatt alene. Det kan dog være andre årsaker også. Hunder har mye bedre hørsel enn mennesker , kan det være ‘ulyder’ i gjeldene apparater som du ikke hører/oppfatter? 
 

Hvis du har bil, hvordan reagerer hvalpen på radio/musikk i bilen? Har du hatt hvalpen  med på besøk hos andre, der TV/radio står på og i så fall, hvordan reagerer han?
 

Nå er jo rasen du har kjent for lydberørthet, mulig din utvikler dette i uvanlig ung alder.

Hunden kan ha separasjonsangst, hvilket egentlig er ‘feil’ betegnelse, da det å være adskilt fra flokken er unaturlig og farlig, særlig for en valp.  Såkalt ‘separasjonsangst’ blir som regel omtalt som en ‘mangel’ ved en hund, når det i realiteten er en reaksjon på en helt unaturlig situasjon. Hunder ‘takler’ en slik situasjon forskjellig men man skal ikke la seg lure til å tro at alt er bra, selv om det tilsynelatende fungerer.

Hvor lenge er hvalpen alene pr.dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lav lyd (slik at det nesten ikke høres) går bra. Han reagerer med en gang jeg slår på tven og oppstartsbildet vises. Han reagerer likt hos andre hvor tven er på også. Har forsøkt det i 3 forskjellige hjem nå.

Han reagerer ikke på andre lyder. Han bjeffer ikke på lyder i gangen, men av og til når det ringer på døren hos meg.

Jeg har begynt å ha lavt volum på når jeg er hjemme med han nå og lar radioen være av når han er alene. Går bra, men han har som regel stålblikk mot tven når den er på og slappet ikke av. Til slutt går han i et annet rom og legger seg for å sove der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, QUEST said:

Det er ikke usannsynlig at hvalpen kobler lyden av TV/radio med å bli forlatt alene. Det kan dog være andre årsaker også. Hunder har mye bedre hørsel enn mennesker , kan det være ‘ulyder’ i gjeldene apparater som du ikke hører/oppfatter? 
 

Hvis du har bil, hvordan reagerer hvalpen på radio/musikk i bilen? Har du hatt hvalpen  med på besøk hos andre, der TV/radio står på og i så fall, hvordan reagerer han?
 

Nå er jo rasen du har kjent for lydberørthet, mulig din utvikler dette i uvanlig ung alder.

Hunden kan ha separasjonsangst, hvilket egentlig er ‘feil’ betegnelse, da det å være adskilt fra flokken er unaturlig og farlig, særlig for en valp.  Såkalt ‘separasjonsangst’ blir som regel omtalt som en ‘mangel’ ved en hund, når det i realiteten er en reaksjon på en helt unaturlig situasjon. Hunder ‘takler’ en slik situasjon forskjellig men man skal ikke la seg lure til å tro at alt er bra, selv om det tilsynelatende fungerer.

Hvor lenge er hvalpen alene pr.dag?

Tviler på at det er ulyder da han oppfører seg likt hos andre også. I bilen derimot ser det ut som at det går bra, ingen reaksjon der.

Han kan ha et snev av separasjonsangst, men da viser han det ikke så tydelig. Han er aldri alene lenger enn 4 timer av gangen (er hjemme i lunsjen for å gå tur) og når jeg forlater han så ser jeg på kamera at han står ved døren i ca 30 sekunder før han går og legger seg. Ingen piping eller sutring da. Det er først etter 2-3 timer han kan begynne å lage (han gjorde ikke det i dag da!). Men jeg ser på han at han vet at jeg skal dra fordi han begynner å gjemme seg litt og vil ikke komme når jeg roper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har allerede skrevet to andre innlegg om hundens reaksjoner på at du drar fra ham og han blir alene. Jeg tror ikke hunden har separasjonsangst, men jeg tror han er sensitiv og at du bør prøve å finne en løsning så han ikke blir så mye alene. Kan du ha ham med på jobb? I bil? Evt. halve dagen?

Jeg tror ikke dette nødvendigvis er direkte relatert, men jeg tror du finner på å gå veldig forsiktig fram med alenetreningen.

Hva skjer hvis du skrur på tv og snur bort eller dekker til skjermen? Jeg ville startet der på samme måte som med radio, lav lyd og tildekket skjerm, som står på hele tiden når du er hjemme. La den stå på når dere går ut, så den er på når dere kommer inn, og gjør alt ellers som normalt.

Hvordan reagerer han på pc-skjerm?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Bjorn skrev:

Tviler på at det er ulyder da han oppfører seg likt hos andre også. I bilen derimot ser det ut som at det går bra, ingen reaksjon der.

Han kan ha et snev av separasjonsangst, men da viser han det ikke så tydelig. Han er aldri alene lenger enn 4 timer av gangen (er hjemme i lunsjen for å gå tur) og når jeg forlater han så ser jeg på kamera at han står ved døren i ca 30 sekunder før han går og legger seg. Ingen piping eller sutring da. Det er først etter 2-3 timer han kan begynne å lage (han gjorde ikke det i dag da!). Men jeg ser på han at han vet at jeg skal dra fordi han begynner å gjemme seg litt og vil ikke komme når jeg roper.

Så det er TV han reagere på da, først og fremst, eller rettere sagt Tv bildet? Jeg ville prøvd å henge noe helt tett foran TV , så tett at man ikke skimter lys fra TV. Ventet en god stund og så satt på TV på lavt volum. Reagerer hunden fortsatt, er det ikke flimringen/bildet han reagerer på mest sannsynlig. 
Jeg mistenker fortsatt at hunden forbinder tv/radio med å bli forlatt.  Fire timer er lenge for en valp, som er helt alene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, simira said:

Du har allerede skrevet to andre innlegg om hundens reaksjoner på at du drar fra ham og han blir alene. Jeg tror ikke hunden har separasjonsangst, men jeg tror han er sensitiv og at du bør prøve å finne en løsning så han ikke blir så mye alene. Kan du ha ham med på jobb? I bil? Evt. halve dagen?

Jeg tror ikke dette nødvendigvis er direkte relatert, men jeg tror du finner på å gå veldig forsiktig fram med alenetreningen.

Hva skjer hvis du skrur på tv og snur bort eller dekker til skjermen? Jeg ville startet der på samme måte som med radio, lav lyd og tildekket skjerm, som står på hele tiden når du er hjemme. La den stå på når dere går ut, så den er på når dere kommer inn, og gjør alt ellers som normalt.

Hvordan reagerer han på pc-skjerm?

Jepp, han er sensitiv og litt for knyttet til meg. Selv om jeg har besøk så følger han med meg hvis jeg går på do eller forlater rommet. Han går ikke etter meg lenger, men han følger med, lytter og bryr seg ikke om andre som er i rommet. Jeg var hjemme med han de første 4 månedene (med hjemme alene trening hver dag) etter jeg hentet han, men nå må jeg være på jobb fremover. Å ha han med på jobb går ikke pga allergi på kontoret. Å ha han i bilen kunne jeg gjort, men han er ikke suprglad i å være i bilen fra før og jeg har ikke lyst tll å ødelegge progressjonen vi har hatt der heller. 

Lyd fra lydplanken når TV-en ikker på reagerer han også på. Jeg har de siste dagene hatt tv-en på med veldig lav lyd og det virker som at det har fungert. I går kveld lå han og slappet av ved siden av meg mens tv-en sto på med lav /ingen lyd.

PC, mobil, iPad osv reagerer han ikke på i det heletatt. Heller ikke lyd når vi er i bilen. 

Er vel mest her for å ventilere litt frustrasjon :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...