Gå til innhold
Hundesonen.no

Bilsyk


laikamor
 Share

Recommended Posts

Har nå en hund som blir bilsyk. Hun begynner å sikle med en gang hun forstår at vi skal kjøre bil, og unngår å nærme seg bilen. Når vi da kommer frem er det helt søkk ått etter henne. Passer på å ikke gi mat før vi skal kjøre, men som regel kaster hun opp uansett. Er det noe man kan gjøre for at hunden skal bli mindre bilsyk? Hun er 1år gammel, og det blir vanligvis noen 30minutters bilturer i løpet av uka. Har hatt en valp tidligere som var slik, men hun ble bedre med alderen. 

Vil det hjelpe å ta henne med på mange kjøreturer, f.eks ned for å handle? Tenker at hvis det ikke har noen hensikt så vil jeg ikke utsette henne for det. Men om det kan hjelpe så tar jeg henne gjerne med på mange småturer. 

Har planer om å delta på fellestreninger med hundeklubben etter hvert. Men om hun fortsetter å bli så bilsyk så ser jeg ikke helt for meg at det går bra. Hun sikler og virker til å være kvalm ganske lenge etter vi er ferdig med bilkjøringen. Samt at hun vil jo kaste opp alt av godbiter hun får på trening når vi kjører hjem igjen. 

Tror dere det er noe håp for at hun kan venne seg til bilkjøring, og ikke blir bilsyk, selv om hun er 1 år gammel? Jeg vet ikke hvor mye bil hun har kjørt hos tidligere eier. 

Hun sitter foreløpig i bagasjerommet. Har bare gitter/skillevegg foreløpig, men har planer om å kjøpe bilbur snart. Kan det evt hjelpe om hun sitter i baksetet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg egentlig ikke trua på, men vi prøvde det med vår og han har vært mye mindre bilsyk etterpå. Og det koster ca 16,90, så det er jo ikke allverden.

Legg litt kruspersille i /ved buret i bilen.

Vi gjorde det et par ganger og siklinga er så godt som borte, og hunden kommer frivillig bort til bilen, men må fortsatt løftes inn.

Som nevnt har jeg ikke trua på at det var kruspersillen som fungerte, vår var ca et år når vi prøvde det og hadde også nylig opplevd noen laaange bilturer med bilsyketabletter, men det kan jo være verdt et forsøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en hund som ble bilsyk, både i trafikksikker sele i baksetet og i bur i bagasjerommet. Hun fikk liksom ikke balansen når hun satt, og hun klarte ikke å legge seg når hun følte så sterkt ubehag.

Jeg ordnet det med å kjøpe en kurv som var akkurat stor nok til henne, og hadde tykke, solide kanter. Det hjalp henne å finne balansen, og til slutt ble hun helt bra. Hun var vel ca. samme alder som din, men vi hadde bare kjørt noen mnd. da vi startet kurvtreninga.

Siden din hund blir kvalm bare med tanken på kjøring, så tenker jeg at den vil trenge en del øving uansett for å komme over kneika uansett hva slags løsning du prøver. Øv på strekninger med lite svinger. Korte økter er fint, men da blir det gjerne mye svinger også. Det er lurt å planlegge gode øvelsesruter.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10/3/2021 at 12:47 PM, simira skrev:

Jeg ville gitt bilsyketabletter (barnedose) og kjørt mange korte turer med det. Hvis du kjøper bilbur kan du også begynne med tilvenning av det inne, uten bil først?

Vanlige bilsyk tabletter for mennesker? Må det gis en stund før kjøring? Vet vi ga det til min første hund, men da bare før langkjøring. Kan de gis ofte, typ flere ganger i uka? 

Ja, kan tilvenne buret inne først. Det er sikkert lurt. 

På 10/3/2021 at 1:33 PM, Grønn skrev:

Dette har jeg egentlig ikke trua på, men vi prøvde det med vår og han har vært mye mindre bilsyk etterpå. Og det koster ca 16,90, så det er jo ikke allverden.

Legg litt kruspersille i /ved buret i bilen.

Vi gjorde det et par ganger og siklinga er så godt som borte, og hunden kommer frivillig bort til bilen, men må fortsatt løftes inn.

Som nevnt har jeg ikke trua på at det var kruspersillen som fungerte, vår var ca et år når vi prøvde det og hadde også nylig opplevd noen laaange bilturer med bilsyketabletter, men det kan jo være verdt et forsøk.

Skader jo ikke å prøve ? Litt skeptisk, men om det skulle hjelpe er det jo supert. 

På 10/3/2021 at 4:51 PM, Pingeling skrev:

Jeg hadde en hund som ble bilsyk, både i trafikksikker sele i baksetet og i bur i bagasjerommet. Hun fikk liksom ikke balansen når hun satt, og hun klarte ikke å legge seg når hun følte så sterkt ubehag.

Jeg ordnet det med å kjøpe en kurv som var akkurat stor nok til henne, og hadde tykke, solide kanter. Det hjalp henne å finne balansen, og til slutt ble hun helt bra. Hun var vel ca. samme alder som din, men vi hadde bare kjørt noen mnd. da vi startet kurvtreninga.

Siden din hund blir kvalm bare med tanken på kjøring, så tenker jeg at den vil trenge en del øving uansett for å komme over kneika uansett hva slags løsning du prøver. Øv på strekninger med lite svinger. Korte økter er fint, men da blir det gjerne mye svinger også. Det er lurt å planlegge gode øvelsesruter.

Hun har en stødig seng hun sitter i nå, med en pute i. 

Vi bor litt landlig, med ganske svingete veier rundt oss. Så en del svinger blir det dessverre uansett. 

 

Lurer litt på om jeg skal sette henne i bilen noen ganger iløpet av dagen, uten å kjøre. Altså bare inn i bilen, lukke igjen, også ut igjen etter et minutt eller noe. Til nå så har det vært slik at når hun er i bilen så blir det ca 30min kjøring, og hun blir bilsyk. Så litt variasjon i lengden hun må være i bilen er kanskje greit? Samt at hun ser at man ikke alltid blir bilsyk av å sitte i bil. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutes ago, laikamor said:

Lurer litt på om jeg skal sette henne i bilen noen ganger iløpet av dagen, uten å kjøre. Altså bare inn i bilen, lukke igjen, også ut igjen etter et minutt eller noe. Til nå så har det vært slik at når hun er i bilen så blir det ca 30min kjøring, og hun blir bilsyk. Så litt variasjon i lengden hun må være i bilen er kanskje greit? Samt at hun ser at man ikke alltid blir bilsyk av å sitte i bil. 

God idé tenker jeg. Du har vel sett Fra Bølle til Bestevenn? ?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...