Gå til innhold
Hundesonen.no

Akkurat nå - oktober


QUEST
 Share

Recommended Posts

  • Svar 74
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Lille gutt er et år i dag ❤ hvor ble av tiden i dag blir det kake, gave og det Albert vet best. Nemlig spor

Jeg har glemt hvor stas og samtidig mye greier det er med valp i hus (ut å lufte, spise, ut, ikke bit på den, ut, nå må vi trene på dette, ut, ikke hopp på det der, ut, spise, ut). Men hun er en kul l

Kunne ønske folk som selv eide hunder kunne sette seg inn i helt grunnleggende adferdskunnskaper om hund, den dag i dag hører jeg alt for ofte om eiere som tror hunden sin som utagerer (tydelig engste

Posted Images

Ble nettopp utestengt fra Facebook i tre dager pga et rent tekstinnlegg som argumenterer helt saklig for at Koranen er like i overkant av 60% hatprat mot hinduer, jøder, paganere, ikke-troende, kvinner og homofile, og derfor bør rammes av straffelovens §185 og forbys eller utstyres med advarselstekst om innholdet og få en aldersgrense, slik voldelige filmer har. Utestengelsen skyldes antakelig organisert masserapportering fra jihadisstalkere som er livredde for at folk faktisk skal gidde lese den «hellige» boken og få med seg hva som står i den. Jeg har aktivt kritisert islam, Koranen og Muhammed på internett siden 2005, så har tirret på meg en del av de som blir «såret» av kritikk mot en 1400 år gammel bok og den manipulative psykopaten som dikterte den. 
 

Spent på om Facebook tar min klage på avgjørelsen til følge. Det er et demokratisk problem at det er mulig med automatisk utestengelse fra den største plattformen på bakgrunn av organisert masserapportering av innlegg som inneholder visse nøkkelord de i algoritmene har flagget som «hatprat-vokabular», uten hensyn til hvordan de er brukt og hva de formidler. 

Har tidligere blitt automatisk utestengt for å ha postet et bilde av en militær nazisamling, uten noe hensyn til konteksten whatsoever. Teksten til bildet var «Never underestimate the power of stupid people in large groups». Den skjønte ikke AI’en. Den hadde bare lært å gjenkjenne hakekors som utestengelsesgrunn, så det ble også rett ut i tre dager uten mulighet for å klage. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg følger en på Instagram fordi hun har samme hunderase som meg. Men hun legger ut de merkeligste hunde-bilder:

Hunden er søt den, men fotografen står ALT for langt unna. Hun står gjerne over hunden og tar bilde (istedenfor å komme ned på hundens høyde), og bildene er alltid skeive. (Horisonten er aldri vannrett ?)

Først ble jeg helt stresset, og liksom "hvorfor går hun ikke nærmere hunden?", "hvorfor retter hun ikke opp bildene?"

Men nå finner jeg stor glede med bildene. De er så lite perfekte at de er helt herlige. Sånn i motsetning til de endeløse perfekte bildene av like perfekte hunder på insta. 

Forandring fryder! ? ?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nettopp lært at Koranen bryter med Facebooks community standard. Kjekt å vite. I fall noen lurer på å bli muslim, så er det altså ikke lov å dele koranvers på Facebook, selv med henvisning til kilden, som er «The Noble Quran» i dette tilfellet. Regner med det samme gjelder Bibelen. Skal man drive med religionskritikk får man ikke dele innholdet i skriftene, men nøye seg med å henvise til versene ved nummer. Herved advart :)

 

 

61F152A1-32DF-4C70-BB0A-DCC2815D779E.png

01D4C81B-008F-4CF8-955A-253DE07BD151.jpeg

Endret av Maskot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er grunnen til at vi slutta med julegaver for lenge siden.

Er veldedighetsgaver et alternativ? Veldig mange organisasjoner tilbyr det etterhvert, noen gir du bare direkte til, andre kan du kjøpe julegaver fra: https://gavehjelp.org/gaver-med-mening/

Forbruksvarer, en kurv med spiselige saker, kroppsprodukter og sånt?

Gavekort på kino, bilvask, hundepass, massasje eller ting de kan tenkes å bruke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder såkalte  ‘veldedighetsgaver’ bør  man tenke seg om, både en og to ganger, før man ‘gir’ det som gave. Personlig tenker jeg atdet er en kjip gave, man støtter altså en eller annen organisasjon med en sum og så sparer man penger på en personlig gave til mottageren i samme slengen..

Man bør i alle fall først forsikre seg om at mottageren av ‘gaven’ virkelig støtter organisasjon x eller y, før man gir bort en slik ‘gave’ . Selv hadde jeg blitt rimelig sur om jeg fikk en ‘gave’ som ga penger til en organisasjon jeg ikke støtter, hverken ideologisk eller med penger. 
 

I tillegg utsetter man ‘gave’mottageren for et evig mas, siden ikke helt få organisasjoner ikke gir  seg men tigger etter penger I ‘evig tid’, hvis du noen gang har gitt penger til dem. Ikke alle mennesker er like gode til å stå i mot slikt mas og det vet disse organisasjonene godt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i å være sikker på at veldedige gaver passer. Jeg har vært den 'heldige mottaker' av en slik gave til en organisasjon jeg er sterkt uenig med, "fordi du er jo så glad i dyr". Tanken er god, men det hjelper dessverre lite når organisasjonen allerede hadde mottatt de pengene, samt prinsippielt at mitt navn var inkludert.

Jeg er blitt veldig fan av hjemmelagde julegaver på glass, typ konfekt, godis, hjemmelagde bakemikser osv., om det er noe som kan passe til folk :)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, man bør tenke seg litt om, men det er forskjellige måter å gi gaver på. Som sagt selger flere organisasjoner ting som er laget av eller for målgruppen, da kjøper du som i en vanlig butikk, men pengene går til veldedighet. Det vi gjør er at vi sier "i år gir vi penger til organisasjonen X i stedet for julegaver" (dette har vi gjort i mange år), så vi da ikke gir i noens navn spesifikt.

Vi ønsker oss også veldedighetsgaver, og selv om vi kanskje ikke er maks enige eller ville prioritert den organisasjonen, så blir det gjerne spredt litt. Noen har faste organisasjoner de gir litt mer til, andre litt forskjellig. Da får vi gjerne et kort med "vi har gitt penger til organisasjon æøå".

Funker ikke for alle såklart, men alle rundt oss er helt fornøyde med den løsningen heller enn å "bytte" ting med hverandre når alle har alt de trenger og råd til det de ønsker seg selv (som gjerne er for dyrt for en julegave uansett).

Det minner meg forsåvidt på at et er på tide å tenke ut årets organisasjon.

Men ja, hjemmelaget og/eller ting man kan gjøre sammen er også fint! Kanskje særlig med folk man prøver å prioritere å se litt mer.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min familie skriver vi ønskelister, både barn og voksne. Man MÅ ikke kjøpe noe på listene, og listene burde ha nok alternative ting og priser til at ingen vet hva de får, og det forhindrer at man kjøper ting som ikke blir brukt.

Veldedighetsgaver er det delte meninger om, så det er lurt å unngå med mindre du kjenner personen veldig godt, og vet at de støtter organisasjonen og at de liker veldedighetsgaver. Eller at man har en avtale på å gjøre det, som Simira sier. Det blir jo det samme som ønskelister. Jeg går liksom ikke rundt å deler ut liste til vennene mine, men det er en fin familietradisjon som vi har blitt enige om.

Samme med opplevelsesgaver. Dersom jeg får spa-opplevelse eller resturantbesøk i gave, så er det stor sannsynlighet for at det blir gitt bort eller glemt, og det jeg sitter igjen med er skyldfølelse. Skyldfølelse er ikke akkurat noe man ønsker å gi i gave.

Jeg har bestemt meg for å gi "mat" gaver til de som har alt, som f.eks. de eldste i familien, men det er også supert til venner man sliter med å finne gaver til. Å kjøpe noen biter med dyr konfekt, honning, kaffe, krydder eller te som de ikke ville tatt seg råd til selv. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en sånn kjiping som pleier gi fairtrade kolonivarer + donasjon til UNICEF øremerket utdanning. Divine sine sjokolader er sinnssykt gode da, så det er jo et lite plaster på såret når en «mottar» noe så kjipt som *hjelp til selvhjelp* til u-landsbefolkning. Synes dette ser ut som en så kjip måte å lære Word på at jeg velger prioritere utdanningen til disse ungene fremfor å kjøpe noe mottakeren i Norge enten ikke trenger eller har råd til å kjøpe selv.

 

190133A6-6CED-4DA2-955F-6432D3B1564E.jpeg

Endret av Maskot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutes ago, Stjerneskinn said:

Tenker på en ting, det er så mange som selger/gir bort mye av valpeutstyret idet valpen blir for stor. Har de da ingen planer om å ha valp igjen av samme rase eller liknende str? Er jo vel kjekt å ikke måtte kjøpe absolutt alt nytt neste runde. ??‍♀️ 

Tja, det er vel ikke alle som tenker så langt ihvertfall. Eller vet. Eller har lagringsplassen. Jeg kommer nok til å kvitte meg med det aller meste av størrelsesbasert utstyr når disse to er borte, særlig siden jeg antagelig skal ha en mellomstørrelse hund. Men tar nok vare på et par av de små selene og justerbare halsbåndene til valpebruk.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Stjerneskinn skrev:

Tenker på en ting, det er så mange som selger/gir bort mye av valpeutstyret idet valpen blir for stor. Har de da ingen planer om å ha valp igjen av samme rase eller liknende str? Er jo vel kjekt å ikke måtte kjøpe absolutt alt nytt neste runde. ??‍♀️ 

Jeg tenker litt her at de fleste har nok bare en hund av gangen. Og at man heller selger eller gir det bort, i stede for å ha det liggende i flere år før det kanskje brukes igjen. Om man i det hele tatt kjøper en ny hund snart etter at den  første er borte.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Stjerneskinn said:

Tenker på en ting, det er så mange som selger/gir bort mye av valpeutstyret idet valpen blir for stor. Har de da ingen planer om å ha valp igjen av samme rase eller liknende str? Er jo vel kjekt å ikke måtte kjøpe absolutt alt nytt neste runde. ??‍♀️ 

Jeg er (dessverre?) en av de som ikke er flink til å kvitte meg med ting, så jeg har 2 store esker med hundeutstyr. Mesteparten av dette burde jeg egentlig gi bort, for jeg kommer ikke til å få bruk for det igjen. Men jeg er veldig glad jeg beholdt valpesele og kobbel, og jeg tror jeg har en brukbar ullgenser. 

Jeg synes det er fint at folk har blitt flinke til å gi bort eller selge billig, selv om jeg ikke klarer å kvitte meg med ting selv. Dersom en valpesele brukes av 5 forskjellige valper på noen år, så er det bra for lommeboka til 4 mennesker, og bra for miljøet. Men dersom man finner noe som passer veldig godt til rasen, så kan det nok være lurt å spare på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går måtte bilen taues igjen, er ikke mer enn et par måneder siden sist :no: Og fjerde gang i år den må repareres. Jeg skulle visst på første reparasjonen at det kom til å balle såpass på seg, da hadde jeg kjørt shiten på dynga og heller brukt de pengene på ny gammel bil :fear: Det ble i alle fall en frisk spasertur hjem på ei drøy mil, og hunden var jo i det minste storfornøyd med langtur :teehe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutes ago, Wilhelmina said:

I går måtte bilen taues igjen, er ikke mer enn et par måneder siden sist :no: Og fjerde gang i år den må repareres. Jeg skulle visst på første reparasjonen at det kom til å balle såpass på seg, da hadde jeg kjørt shiten på dynga og heller brukt de pengene på ny gammel bil :fear: Det ble i alle fall en frisk spasertur hjem på ei drøy mil, og hunden var jo i det minste storfornøyd med langtur :teehe:

Urk, så irriterende!

Vi skal etter planen ut og prøve kjøre ny bil i dag. Bilen vår begynner også å få en del småtteri, og selv om vi ikke har hatt noe tauing enda så er det et tidsspørsmål. Og så er vi ikke helt sikre på valget mellom fossil eller elbil. Jeg hadde jo tenkt at neste bil skal være el, men med de behovene vi har (to hunder, henger, 50 mil vinterstid) så finner vi såvidt biler som oppfyller kravene. Og MÅ lade på vei hjem til foreldrene mine i Molde. Og så er det mangel, leveringstid og mye styr med dem, så det frister å vurdere fossil en gang til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutes ago, simira said:

Urk, så irriterende!

Vi skal etter planen ut og prøve kjøre ny bil i dag. Bilen vår begynner også å få en del småtteri, og selv om vi ikke har hatt noe tauing enda så er det et tidsspørsmål. Og så er vi ikke helt sikre på valget mellom fossil eller elbil. Jeg hadde jo tenkt at neste bil skal være el, men med de behovene vi har (to hunder, henger, 50 mil vinterstid) så finner vi såvidt biler som oppfyller kravene. Og MÅ lade på vei hjem til foreldrene mine i Molde. Og så er det mangel, leveringstid og mye styr med dem, så det frister å vurdere fossil en gang til.

Jeg har allerede bestemt meg for at jeg skal ha Toyota Prius neste gang. Tenker hybrid er et godt alternativ her i nord, med store avstander og relativt begrenset lademulighet. Også er jo Priusen kjent for å være både driftssikker og økonomisk, så jeg tenker det er et godt valg. Med liten hund har jeg jo ikke behov for veldig stor bil heller. Frem til bilen min er ferdig på verksted kjører jeg mamma sin Toyota Rav, og det er også en god bil. Dersom jeg hadde behov for en større bil hadde jeg nok vurdert en Rav hybrid.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk selskap av en kåt elghund på tur i dag. Ikke barebare med løpetispe midt i elgjakta. Heldigvis kom eieren etter en liten stund og plukket den med seg. Men er det ikke vanlig å ha telefonnr på peileren eller halsbåndet? Hva gjør man da hvis ikke eieren kommer, og man står helt alene med løpetispe og en stor elghund? Radii er såpass liten da, at jeg kunne bare tatt henne under armen, men det er jo ikke lett med større hunder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, laikamor said:

Fikk selskap av en kåt elghund på tur i dag. Ikke barebare med løpetispe midt i elgjakta. Heldigvis kom eieren etter en liten stund og plukket den med seg. Men er det ikke vanlig å ha telefonnr på peileren eller halsbåndet? Hva gjør man da hvis ikke eieren kommer, og man står helt alene med løpetispe og en stor elghund? Radii er såpass liten da, at jeg kunne bare tatt henne under armen, men det er jo ikke lett med større hunder. 

Jeg pleier å ha med et ekstra kobbel på turer tilfelle jeg skulle møte på løs hund uten eier, da kan man få festa hunden til noe eller få tatt med seg da om hundene hadde gått fint sammen. Her ringes Falck/Viking/kranservice (ettersom hvor vi har bodd, ringer 02800 for å få svar på dette evt) for å plukke opp løshunder som ikke er merket om jeg har fått fatt i. 

(Og før noen evt kommenterer det, en hund som svinser etter en annen hund/folk er ikke på jobb, og selv om en hund f.eks er på jakt så gjelder hundeloven.)

Endret av Stjerneskinn
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, laikamor skrev:

Fikk selskap av en kåt elghund på tur i dag. Ikke barebare med løpetispe midt i elgjakta. Heldigvis kom eieren etter en liten stund og plukket den med seg. Men er det ikke vanlig å ha telefonnr på peileren eller halsbåndet? Hva gjør man da hvis ikke eieren kommer, og man står helt alene med løpetispe og en stor elghund? Radii er såpass liten da, at jeg kunne bare tatt henne under armen, men det er jo ikke lett med større hunder. 

De aller, aller fleste har navn/nummer på peiler. Enkelt å skrive på med sprittusj, og om noen eiere skulle krangle på at det er vanskelig å fjerne er det bare å berolige dem med at neglelakkfjerner eller whitesprit ordner biffen (hilsen hun som har om merket noen stor- og småklaver) :)

Vi fikk for to år siden en jakthund av litt mindre type hjem til oss, bor midt i rådyrfeltet. Den kom seg inn i den inngjerdede hagen, til min kjære hannhund som gjerne spiste andre hannhunder til frokost, og to løpetisper. Ringte eier og spurte om han kunne hente hunden, neida det var en jakthund, bare slipp den. Måtte le og si at det eneste den hadde los på var mine løpetisper, rådyrene sto på jordet 150m bortenfor, da innfant han seg her raskt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Ikke at det hjelper problemet, men om dere ønsker å få bukt med lukt især på sommeren, så finnes det luktfjerningsprodukter også til utendørs bruk. Tjoppe kvittering og krav i posten til naboen er ikke dumt heller, selv om det trolig aldri skjer noe…
    • Jeg ville blitt så sinna at dette hadde jeg gjort: Tatt hundebæsjen deres og kastet (ikke lagt den pent) inn mot inngangspartiet deres. Opp etter dør og vegger. Hver enste bæsj! Og jeg hadde aldri gitt meg. De skulle virkelig fått oppleve hvor ekkelt dette er!   Men siden vedkommende er agressiv/voldelig så hadde jeg kanskje gjort det litt i smug...
    • Hei! Jeg har en whippet som har blitt syk, og ingen vet foreløpig hva som feiler han. Lurer derfor på om noen av dere har erfaring med det samme. Han har alltid vært litt merkelig i magen, men det siste året har det tatt av med 5 omganger heftig diaré. Det har gått over etter noen dager skånefôr og probiotika, men i desember kom første runde hvor han fikk en kraftig infeksjon i mage/tarm som krevde behandling med antibiotika. Da ble det også oppdaget b12-mangel, så det har han fått tilskudd av. Det ble mistenkt fôrintoleranse, så han startet på et veterinærfôr for sensitiv mage som han har gått på siden. Han ble frisk igjen, og magen har vært ok (men fortsatt ikke helt bra.) For en uke siden ble han syk igjen. Først diaré, og etter hvert ble formen verre og verre. På torsdag måtte vi dra til veterinær, og det ble bekreftet en ny infeksjon i tarmene og denne gangen har han også fått sår i slimhinnen på innsiden av leppene (hele veien på begge sider). Han har ikke matlyst og vil ikke drikke noe særlig. Det hører også med til historien at han ble operert for urinstein (struvitt) i januar, i tilfelle det kan kobles opp mot noe som er relevant for infeksjonen han har fått. Det er jo nødt til å ligge en sykdom bak som fører til at dette er et tilbakevendende problem - er det noen som har peiling på hva det kan være? (Han får selvfølgelig oppfølging av en dyktig veterinær, men er veldig interessert i å høre om noen har lignende erfaringer)
    • Port så den ikke kommer inn til dere om det er mulig? Antar porten blir pissa ned uansett, men er i hvert fall ett hakk bedre enn inngangspartiet.  Du kan jo også politianmelde, spørs om de gjør så mye, men da har du hvert fall ett papirspor om hendelsene hvor eier har vært truende. Vet ikke om det finnes noen form for tvisteråd etc man eventuelt kan kontakte om sånt.  Du kan prøve med citrus i innkjørselen din, det er jo en lukt mange hunder ikke liker og dermed unngår. Eventuelt så finnes det jo mange slike sprayer å få kjøpt som skal hjelpe mot tisselukt i det minste, sånn at de ikke går på do der igjen. Spørs hvor bra det funker ute da. Må nok eventuelt føres på, på nytt ganske ofte.  Ikke den kjekkeste eller første løsningen, men det er jo et alternativ om eier ikke er tilsnakkende og voldelig. Ser folk i statene bruker noen sånne "fuglekasser" med veldig høy/lys/ultrasonisk tone på som bare hundene hører som de skrur på når nabohundene er ute hvis de bjeffer kontinuerlig. Kanskje noe sånt kan fungere som aversiv for å gå på do i hagen dere også? Kan kanskje fungere med bevegelsessensor istedenfor lyd sensor?  Ryom Ultralyd Dyreskremmer: Solcelle & IP44 utendørs (skadedyrbutikken.no)  eller  RYOM Dyreskremmer: Beskytt mot uønskede dyr! (skadedyrbutikken.no) Sprinklerannlegg som har bevegelsessensor? Bonus om naboen får seg en dusj, og i det minste får du spylt bort/vannet ut tisset så det ikke lukter så altfor ille.  🙈 Dog synes noen hunder at vann er hysterisk morsomt også, så det kan jo få motsatt effekt ifht å ikke få den inn i hagen. Er du skikkelig desperat så finnes denne saken også: Både vann og lyd. Skremme bort uønskede dyr? Da blir det dette produktet! (skadedyrbutikken.no) Disse er jo ikke direkte skadelige for hunden, men den kan klart bli redd. Det er jo tross alt et aversiv uansett hvordan man ser på det. Riktig plassering så uskyldige ikke blir "offer" er viktig med slike løsninger tenker jeg. Disse vil jo også utløses av alle andre dyr som vandrer forbi, dere, barn og andre(postbud, gjester f.eks). Så om dere ender opp med noe slikt så må det plasseres lurt tenker jeg. 
    • Hei! Jeg har et stort problem! Flyttet inn i huset vårt for 1 år siden. Nabohunden bæsjer og tisser ned veggen/pottene med inngangspartiet vårt, dette skjer flere ganger iløpet av uken.  Jeg og samboer har flere ganger prøvd å gå i dialog med naboen uten bedring.Uansett hvor mange ganger vi må si ifra så blir det ingen bedring, naboen gir fulstendig fa@#€n !   Naboen har vært vanskelig,agressiv og vist en truende atferd når vi har tatt kontakt. Jeg synst dette er svært ubehagelig da en annen nabo informerte  oss om en voldsepisode mot en annen . Vi instalerte ringerklokke kamera grunnet problemet. har flere opptak der hundeeiern er tilstede og lar hunden pisse/bæsje uten å gripe inn/ opptak når hunden er uten tilsyn.  hunden går ned  innkjørselen vår og helt inn til inngangspartiet for å tisse/bæsje.   Vi synst dette er helt forferdelig ekkelt! Vi har flere småbarn som går inn og ut dørene som drar med seg dette inn i gangen. Jeg har brukt mange timer/dager  på skrubbing/vasking for å fjerne lukten i gangen!  sommeren var værst! Kunne ikke oppholde oss med innkjørselen da lukten var ekstrem og varm pisselukt slo oss rett i ansiktet. Spylte veggene,trappa,pottene og bakken flere kvelder og helte på med flere liter eddik for å døyve lukten mest mulig 🤢🤢🤢 kjøpte 2 dyre Potter rett før 17 mai som ble nedpissa etter 2 uker. Forsatt pissemerker som jeg ikke får bort.    Jeg ORKER ikke mer. Dette er uutholdelig!!    Hva kan vi gjøre for å få slutt på dette ?           
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...