Gå til innhold
Hundesonen.no

Helt ny her, kjøpe hund.


Maddis
 Share

Recommended Posts

Hei. Vi er en familie på 4 som vurderer hund ti sommeren, og ville lufte meg litt til dere hundemennesker så da googlet jeg meg frem til dette nettstedet.

"problemet" er at jeg ikke aner hvilken rase vi skal gå for. Jeg er selv oppvokst med Engelsk settere i heimen da faren min jaktet. Mannen min er desverre ikke interessert i å bruke hund på jakt (og ikke aner vi hvordan de trenes til det heller) ? Jeg hadde en Pomeranien før også, så helt blank med hund er jeg ikke.

Vi ønsker oss en mellomstor hund egentlig, og jeg har lenge siklet på en Corgi av noe slag men leser flere steder at det ikke er en spesielt nybegynnervennlig hund. 

Noen med erfaringer og tips? :) Barna i huset er 9 og 14 år, så ingen småbarn lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye tid har dere til hunden? Hvor mye og hva slags aktivitet vil den få? Vil dere prøve dere i noen hundesport, eller skal det være tur-og lekekamerat?

Størrelse - hva er praktisk? Det er greit om barna kan kontrollere hunden, selv om mange store raser er rolige. Små hunder kan man snuble i, men er enklere å ha med "overalt" og særlig på offentlig transport.

Pels - hva liker dere av utseende, og hva vil dere ha av røyting og pelsstell?

Lyd - er det ok om hunden bjeffer "for alt og ingenting", en gang i blant, eller helst aldri?

Hvor viktig er det at hunden er lettlært og enkel å ha løs utenom båndtvangen, for eksempel? Noen hunder er mer interesserte i å jobbe sammen med eier enn andre, noen er mest interessert i å løpe etter alt som beveger seg. Eller bare bryr seg ikke.

Corgi er vel ikke det verste for noen som er uerfarne, de er aktive og morsomme hunder, men de trenger nok aktivitet for å trives. De røyter en del, og kan finne på å gjete folk, sykler, biler osv., særlig om de ikke får nok aktivitet. Og bjeffer gjerne når de har det gøy.

Lykke til i den spennende jakten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er mange mellomstore hunder som kan passe, men dere bør ha en formening om hva dere vil og ikke vil ha av egenskaper. 
Hvor aktiv skal hunden være? 

Hvor mye mosjon kan dere gi hunden? Hvor mange turer, hvor lange turer, annen type aktivisering? 

Hvor mye pelsstell orker dere? Klipping, børsting eller kun børste av støvet etter turer? 
Hvor mye bjeffing/lyd kan dere tolerere? Naboer? Hvor tett bor dere andre? 
Hvor mye vokt/varsling? 

Hvor sosial - elske alle mennesker, eller foretrekke kun familien?
En del raser har hundeaggresjon, og disse bør ikke luftes alene av barna. 

Osv

Den perfekte hund finnes ikke, men sett opp prioritert liste, hva er viktigst - og hva er litt mindre viktig på listen. Og resten må dere jobbe med, med rutinemessig trening av hunden fra valpealder av. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, folk er kjappe på å svare her, takk for det ? Det er gode spørsmål du kommer med som får igang tankeprosessen.

Vi ønsker en turkamerat\familiemedlem. Har ingen planer om å stille ut osv. Vi er en middels aktiv familie vil jeg si. Liker turer i skog og mark, men går ikke 1 mil hver gang hvis du skjønner ? Er jo en fordel at de er lettlærte, jeg har ikke veldig erfaring med hundetrening, men hvor vanskelig kan det være? ?? Så lenge jeg klarer å lære den enkle grunnleggende kommandoer slik at den blir lydig.

Størrelse er ikke kjempe viktig, men vil ha en hund-hund og ikke de på størrelse med katt ? Men heller ikke schæfer størrelse. Greit at den er enkel å få med seg i bil uten for mye plass\stort bur. Huset og hagen er stor nok for all type hund :) men som sagt, en turkamerat som er lettlært(mer eller mindre), må være lojal og glad i barn. Men det er jo sikkert mye personlighet også.

Vi bor på boligfelt, så vil gjerne ha en hund som ikke står å bjeffer i tide og utide. 

Endret av Maddis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Ekko skrev:

Der er mange mellomstore hunder som kan passe, men dere bør ha en formening om hva dere vil og ikke vil ha av egenskaper. 
Hvor aktiv skal hunden være? 

Hvor mye mosjon kan dere gi hunden? Hvor mange turer, hvor lange turer, annen type aktivisering? 

Hvor mye pelsstell orker dere? Klipping, børsting eller kun børste av støvet etter turer? 
Hvor mye bjeffing/lyd kan dere tolerere? Naboer? Hvor tett bor dere andre? 
Hvor mye vokt/varsling? 

Hvor sosial - elske alle mennesker, eller foretrekke kun familien?
En del raser har hundeaggresjon, og disse bør ikke luftes alene av barna. 

Osv

Den perfekte hund finnes ikke, men sett opp prioritert liste, hva er viktigst - og hva er litt mindre viktig på listen. Og resten må dere jobbe med, med rutinemessig trening av hunden fra valpealder av. 

Hundeaggresjon kan vi ikke ha ? Men det går kanskje mye på personlighet\håndtering av hunden fra fødsel av enn rase? jeg vet ikke altså. Hvilke raser tenker du kan bli slik? for da er det greit å knskje holde seg unna de.

Ellers henviser jeg til forrige svar ift aktivitet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Ekko skrev:

Se litt på spaniel - de er sosiale, lettlærte og enkle hunder. Der anbefaler jeg engelsk springer, noe pelsstell, men overkommelig. Welsh sliter med mye separasjonsangst og krever mer enn engelske. Mellomstore, tisper rundt 50 cm i skulderhøyde, hannhundene litt høyere. 
 

Ja har faktisk sett på de ? Eller, det var Amerikansk cocker spaniel da. Utseendemessig foretrekker jeg egentlig den Engelske... Er også ett must at de er  NNK registrerte, livredd for å bli lurt av en useriøs selger

Endret av Maddis
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amerikansk eller engelsk cocker, om dere ikke har noe problem med pelsstell. De må klippes jevnlig. Finsk/svensk lapphund, de bjeffer litt, men ellers fine familiehunder. Springer spaniel, shetland sheepdog, collie med kort eller lang pels kan være gode alternativer.

Jeg anbefaler alle å ta en tur på et stevne eller utstilling og se på ulike hunder der og hva man liker. Og så se på egenskapene til de hundene, om det faktisk passer inn med det hundelivet man ser for seg.

Hundetrening er både enkelt og vanskelig. Hunder er ulike individer og responderer ulikt på trening. Spanieler, retrievere, gjeterhunder og andre raser som er avlet for å samarbeide med fører er ofte enklere å få lydige. Urhunder (basenji, shiba, eks.) og raser som er avlet for å jobbe selvstendig krever ofte mer innsats og kreativitet, og kan ikke nødvendigvis gå løs på tur, for eksempel.

Jeg vil uansett anbefale hele familien å delta på valpekurs. Ellers kan dere jo forberede dere med å se på seriene til Maren @borderen på NRK om dere ikke alt har gjort det, både Superhundene, Valpeskolen og fra Bølle til bestevenn gir gode innblikk i hundetrening og hvilke utfordringer som kan dukke opp.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Maddis said:

Hundeaggresjon kan vi ikke ha ? Men det går kanskje mye på personlighet\håndtering av hunden fra fødsel av enn rase? jeg vet ikke altså. Hvilke raser tenker du kan bli slik? for da er det greit å knskje holde seg unna de.

Ellers henviser jeg til forrige svar ift aktivitet :)

Min mening er at individer av alle raser har potensiale til å bli hundeaggressive om de preges av feil opplevelser, og individer av raser som er kjent for hundeaggresjon kan bli ordentlig omgjengelige og trivelige, så det er ikke så lett. Retrievere er f.eks. kjent som gullstandarden av trivelige og omgjengelige hunder, noe de stort sett er, men jeg har også opplevd uprovosert overfallsangrep bakfra, fra mange meters hold, av en pubertal goldenhann på LP-trening.

Andre raser jeg har opplevd uprovoserte overfallsangrep fra er boxer, schäfer og husky, alle løse. Dette var angrep mot mellomstor hund, ikke så mye mindre enn dem selv, og kan ikke unnskyldes med jaktinstinkt, som er en annen type angrep. Der kan i utgangspunktet trivelige hunder fly på miniatyrer fordi de ikke nødvendigvis klarer skille mellom kaniner og miniatyrhunder i gjerningsøyeblikket, samme hvor godt sosialisert de er. Hihunder kan være ****** tøffe i trynet, og rett og slett litt aggressive (uten at det har noe med frykt å gjøre) av natur. Enkelte doggetyper er kjent for å ha lav terskel for hundeaggresjon. Akitaer går det rykter om. … jeg vet ikke hva man skal anbefale som trivelige raser. Retrievere, spanieler, mellompuddel, finsk lapphund, whippet, … ?

 

Endret av Maskot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har aldri noen garanti, men hunder som er avlet (tidligere) for ulik form for vakt og beskyttelse har nok lavere terskel enn andre. Ellers er det viktig å se etter oppdrettere som er opptatt av gemytt og avler hunder som er friske både i hodet og kroppen. Spanieler, retrievere og mange av de klassiske "familiehundene" er gjerne regnet som ganske omgjengelige både med folk og dyr, så hvis man får en god hund fra en seriøs oppdretter er sjansen bedre for å unngå hundeaggresjon. Raser med sterkt vokter eller jaktinstinkt kan lettere trigges av dårlige opplevelser eller for lite aktivisering, dårlig gemytt osv.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Maddis said:

Hundeaggresjon kan vi ikke ha ? Men det går kanskje mye på personlighet\håndtering av hunden fra fødsel av enn rase? jeg vet ikke altså. Hvilke raser tenker du kan bli slik? for da er det greit å knskje holde seg unna de.

Ellers henviser jeg til forrige svar ift aktivitet :)

Gemytt har i stor grad om arvelighet (altså både rase og linjer) å gjøre. Om man vil ha en hundeomgjengelig hund (ink fremmede av samme kjønn) er det lurt å styre unna bullehunder samt terriere, og en del urhunder. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :) jeg har vært i kontakt tidligere med ei som har drevet oppdrett av Amerikansk cocker spaniel i ca 20 år, og virker til å være veldig seriøs og steller godt med dyrene. Rasen krever en del pelsstell, men dette kan læres av oppdretter og når jeg pratet med henne første gangen føltes det ut som vi har kjent hverandre hele livet og ikke bor hun langt unna heller mtp oppgølging eller spørsmål underveis? Den er kanskje hakket mindre enn hva jeg hadde sett for meg i utgangspunktet men det har ikke så mye å si.

Men da kommer mitt neste spørsmål, hannhund eller tispe??

Endret av Maddis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Stjerneskinn skrev:

@MaddisDet er fordeler og ulemper ved begge kjønn, det er en smakssak og har man ingen klar preferanse anbefaler jeg å bare få rett individ i kullet uavhengig av kjønn. Men bor man ganske tett på mange andre tisper er det noe å tenke på mtp hannhund. 

skjønner. Vet jo at løpetid med tispene kanskje kan være en utfordring, jeg vet ikke. Men at hannhunder kan være litt staere og mer dominant. Det er en 2-3 forskjellige hunder rundt omkring her. tror alle er Hanner hvis jeg ikke husker feil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, Maddis said:

skjønner. Vet jo at løpetid med tispene kanskje kan være en utfordring, jeg vet ikke. Men at hannhunder kan være litt staere og mer dominant. Det er en 2-3 forskjellige hunder rundt omkring her. tror alle er Hanner hvis jeg ikke husker feil

Det synes jeg ikke stemmer, generelt vil jeg si at hanner er litt mer «goofy» med sine mennesker enn det tisper er, men på generelt grunnlag har de gjerne større behov for å tøffe seg mot andre hanner enn det tisper har mot tisper, men am cocker er uansett ikke kjent for å ha mye samkjønnaggressjon. Tisper mer humørsyke mtp hormoner, men også generelt ift hanner er min erfaring.

Som sagt er det en smakssak der noen har sterke preferanser mot det ene eller andre, men har man ikke det ville jeg som sagt prioritert rett valp mtp væremåte uavhengig av det. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Maddis said:

Ja har faktisk sett på de ? Eller, det var Amerikansk cocker spaniel da. Utseendemessig foretrekker jeg egentlig den Engelske... Er også ett must at de er  NNK registrerte, livredd for å bli lurt av en useriøs selger

Jeg blir så glad av å høre at folk vil ha NKK registrerte hunder! Jeg synes det er grusomt hvor mange som bare kjøper det de får tak i på Finn, uten å tenke på helsetesting, valpesmugling, innavl, rovdrift på tispe, osv. Det er en trygghet for valpekjøper, og ikke minst hundene.

Jeg synes du har fått mange fine tips, men dersom dere vurderer Corgi så synes jeg ikke at du skal la deg skremme bort av hva folk sier om trening, dersom dere føler at alt annet stemmer. Se på rasene du har fått anbefalt, men se videre på Corgien også.

Som Simira anbefaler jeg også å se på NRK programmene med Maren, for det gir en veldig fin introduksjon i hundeoppdragelse og problemløsning.

Jeg vet ikke så mye om Corgi, men når folk snakker om "ikke nybegynner hund" så er det gjerne på litt generelt grunnlag, og det betyr som regel at hunden har mye egenvilje. Dersom man er konsekvent, tålmodig og klar over at man må bruke tid på trening, så går det bra. Jeg mener at det er oppskriften på en god familiehund uansett, men noen folk kjøper hund uten å være forberedt på at den må oppdras, og da vil egenrådige hunder gå sin egen vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutes ago, Maddis said:

skjønner. Vet jo at løpetid med tispene kanskje kan være en utfordring, jeg vet ikke. Men at hannhunder kan være litt staere og mer dominant. Det er en 2-3 forskjellige hunder rundt omkring her. tror alle er Hanner hvis jeg ikke husker feil

Vi fikk hannhund første gang, og da ble vi veldig komfortable og trygge på det. Så skulle jeg få hund på egenhånd når jeg flyttet hjemmefra, og da ville jeg såklart ha hannhund. Det var trygt. Men så ble det 1 hannhund og 8 tisper i kullet... Da ble valget tispe eller ingenting, og jeg tok tispe. Livredd for løpetid og sur/bitchy adferd. Aldri sett noe til. Nå har jeg hatt 4 tisper, og jeg tenker at det står mellom løpetid eller hunder som tisser i høyden. ?

Men jeg har følelsen av at hannhunder ofte er litt mer "tenåring" enn tisper når de kommer i puberteten. Ellers tror jeg individ har mye mer å si enn kjønn.

Beste tips er å være åpen med oppdretter om hvem dere er og hvordan hverdagen er. En flink oppdretter vil plassere valpene der de mener de passer best, ut i fra de opplysningene valpekjøperne har gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Stjerneskinn skrev:

Det synes jeg ikke stemmer, generelt vil jeg si at hanner er litt mer «goofy» med sine mennesker enn det tisper er, men på generelt grunnlag har de gjerne større behov for å tøffe seg mot andre hanner enn det tisper har mot tisper, men am cocker er uansett ikke kjent for å ha mye samkjønnaggressjon. Tisper mer humørsyke mtp hormoner, men også generelt ift hanner er min erfaring.

Som sagt er det en smakssak der noen har sterke preferanser mot det ene eller andre, men har man ikke det ville jeg som sagt prioritert rett valp mtp væremåte uavhengig av det. 

Når folk nevner "væremåte", hva skal man se etter? Hva skiller seg ut? Positivt og negativt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Pingeling skrev:

Jeg blir så glad av å høre at folk vil ha NKK registrerte hunder! Jeg synes det er grusomt hvor mange som bare kjøper det de får tak i på Finn, uten å tenke på helsetesting, valpesmugling, innavl, rovdrift på tispe, osv. Det er en trygghet for valpekjøper, og ikke minst hundene.

Jeg synes du har fått mange fine tips, men dersom dere vurderer Corgi så synes jeg ikke at du skal la deg skremme bort av hva folk sier om trening, dersom dere føler at alt annet stemmer. Se på rasene du har fått anbefalt, men se videre på Corgien også.

Som Simira anbefaler jeg også å se på NRK programmene med Maren, for det gir en veldig fin introduksjon i hundeoppdragelse og problemløsning.

Jeg vet ikke så mye om Corgi, men når folk snakker om "ikke nybegynner hund" så er det gjerne på litt generelt grunnlag, og det betyr som regel at hunden har mye egenvilje. Dersom man er konsekvent, tålmodig og klar over at man må bruke tid på trening, så går det bra. Jeg mener at det er oppskriften på en god familiehund uansett, men noen folk kjøper hund uten å være forberedt på at den må oppdras, og da vil egenrådige hunder gå sin egen vei.

Takk for svar! :) Jeg mener det er en selvfølge å vite hvem du kjøper av, derav NKK.  :) kjedelig å få en syk hund, og enda mer kjedelig for hunden. dens helse er det viktigste for meg så får de koste hva de koste vil. Den am.spaniel jeg har sett på nå koster 25.000. syntes først det var veldig dyrt,men eier sier at hun betaler for øyelysing de neste årene for å følge med. Og vil gjerne at ny eier følger opp dette. inkludert pelsstell\klør hvis man ønsker (lære bort klipp mm). syntes dette virker som en seriøs oppdretter som er opptatt av hundens beste og god på å følge opp nye eiere

Endret av Maddis
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutes ago, Maddis said:

Takk for svar! :) Jeg mener det er en selvfølge å vite hvem du kjøper av, derav NKK.  :) kjedelig å få en syk hund, og enda mer kjedelig for hunden. dens helse er det viktigste for meg så får de koste hva de koste vil. Den am.spaniel jeg har sett på nå koster 25.000. syntes først det var veldig dyrt,men eier sier at hun betaler for øyelysing de neste årene for å følge med. Og vil gjerne at ny eier følger opp dette. inkludert pelsstell\klør hvis man ønsker (lære bort klipp mm). syntes dette virker som en seriøs oppdretter som er opptatt av hundens beste og god på å følge opp nye eiere

Synes også det høres veldig dyrt ut. Jeg mener raseklubbene burde være litt forsiktige i disse dager, og prøve å holde prisen på et normalnivå til tross for corona-etterspørsel. Dersom rasen er rådyr, så øker vanligvis useriøse oppdrett og valpesmugling. Det er kjempetrasig for alle.

Men når det er sagt, så tror jeg dessverre at du vil oppleve høyere priser nå, uansett rase. Du kan kanskje kontakte raseklubben og spørre hva prisen burde ligge på dersom du er usikker, men kan også hende det er folk her inne som har peiling!

Men du sier oppdretter ønsker å betale for at din hund skal øyelyses etterhvert som den blir voksen? Det synes jeg høres flott ut! Og det må være supert å lære klipping fra oppdretter. Jeg har korthåret hund, og jeg ser for meg at jeg ville ha skamklipt hunden ved uhell dersom jeg skulle lære sånt ved hjelp av Youtube. Litt som i sangen om Lillebror som skulle lage bord, men endte opp med ei fjøl. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutes ago, Maddis said:

Når folk nevner "væremåte", hva skal man se etter? Hva skiller seg ut? Positivt og negativt?

En erfaren oppdretter skal hjelpe deg med dette (de fleste seriøse lar ikke kjøperene velge selv heller, de kjenner valpene best og velger hjem etter hva du/dere forteller og hva hunden skal brukes til/hvordan hjem hunden skal til). ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Pingeling skrev:

Synes også det høres veldig dyrt ut. Jeg mener raseklubbene burde være litt forsiktige i disse dager, og prøve å holde prisen på et normalnivå til tross for corona-etterspørsel. Dersom rasen er rådyr, så øker vanligvis useriøse oppdrett og valpesmugling. Det er kjempetrasig for alle.

Men når det er sagt, så tror jeg dessverre at du vil oppleve høyere priser nå, uansett rase. Du kan kanskje kontakte raseklubben og spørre hva prisen burde ligge på dersom du er usikker, men kan også hende det er folk her inne som har peiling!

Men du sier oppdretter ønsker å betale for at din hund skal øyelyses etterhvert som den blir voksen? Det synes jeg høres flott ut! Og det må være supert å lære klipping fra oppdretter. Jeg har korthåret hund, og jeg ser for meg at jeg ville ha skamklipt hunden ved uhell dersom jeg skulle lære sånt ved hjelp av Youtube. Litt som i sangen om Lillebror som skulle lage bord, men endte opp med ei fjøl. 

Haha, sant det?

Jeg tror kanskje prisen er høy av nettopp den grunn at hun vil ha seriøse kjøpere som er interessert i skikkelig hund. (antar jeg da!) og ja, det inngår i prisen at hunden øyelyses 3 ganger i en  6 års periode er det vel? Nå aner ikke jeg hva det ligger på i pris sånn ellers men syntes da det hørtes ut som en god deal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Maddis said:

Haha, sant det?

Jeg tror kanskje prisen er høy av nettopp den grunn at hun vil ha seriøse kjøpere som er interessert i skikkelig hund. (antar jeg da!) og ja, det inngår i prisen at hunden øyelyses 3 ganger i en  6 års periode er det vel? Nå aner ikke jeg hva det ligger på i pris sånn ellers men syntes da det hørtes ut som en god deal.

Det er nok avhengig av klinikk, men jeg betaler rundt 800 kr bare for å stikke tåa inn på veterinærkontoret for en rask undersøkelse, så verdien av 3 øyelysninger vil vel være minimum 3000 kr, tipper jeg. Men dersom jeg var valpekjøper hos denne oppdretteren, så ville jeg sett på det som et veldig godt tegn på at hun tar helsen på alvor i såpass stor grad.

Jeg leste akkurat en artikkel om at 1 av 6 av folk som har kjøpt hund i koronatiden angrer på hundekjøpet, og at omplasseringssentre er fulle. Det må være utrolig vanskelig for oppdrettere å luke ut useriøse kjøpere i disse dager. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som allerede nevnt lenger opp i tråden; lag en liste over hva dere IKKE ønsker i en hund først. Da blir det mye enklere å å velge mellom raser som kan være interessante :) 

Hvis man f.eks ikke liker pelsstell utover det helt nødvendige ( børsting i røyteperioder og støvsuging), varsling på stort eller smått som reker forbi, uggen oppførsel mot andre hunder eller utpreget jaktinstinkt, allerede da har man luket ut en hel del raser/rasegrupper.  
 

Dette var bare noen eksempler, det kan være andre ting som er viktige for dere :) 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...