Gå til innhold
Hundesonen.no

Portugisisk vannhund vs mellompuddel?


Artemis
 Share

Recommended Posts

Nå har vi egentlig landet på mellompuddel, men etter noen møter med portugisisk vannhund så tenkte vi å undersøke litt mer. Selv har jeg sett langt mer av mellompuddel enn jeg har av portis, så føler at jeg er i ukjent terreng. 
 

Så, ønsket er en allergivennlig hund av liten til middels størrelse som er glad i folk og turer i skog og mark. Skal først og fremst være en aktiv turkamerat og selskapshund. Viktig at hunden ikke for stor, og vi ønsker ikke en reservert(les:engstelig) hund. Helt greit at den ikke oppfører seg som en flatcoat som skal slikke ren drøvelen til folk, men ønsker ikke en hund som trekker seg unna folk heller. 
 

Jeg ser at standarden for portugisisk vannhund beskriver vekt for hannhunder som 19-25 kg. Er det vanlig at de er så store? Synes de jeg har møtt har virket så små. :lol: 

 

Er det noen som har erfaring med begge raser og som kan sammenligne dem? Hva er forskjellene og evt. likhetene? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekten høres normal ut for meg. Mitt inntrykk er kanskje at portisene er litt mer "skjøre" mentalt og kan kreve mer mental aktivisering enn puddelen. Ellers har de jo mange fellestrekk, men jeg føler jevnt over at puddelen er en mer omgjengelig og enklere hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det høres rimelig ut, er veldig stor str.forskjell på disse to rasene.
Jeg kjenner en del av begge rasene og mener derimot det motsatte av simira her, jevnt over mer stabilt gemytt på portisene er mitt inntrykk (mindre diller), men møter «bra» MP også.

Begge er godt egnet til div sporter om ønskelig, men føler portis er en rase som krever å bli brukt mer enn pudlene gjør generelt, det sagt opplever jeg MP som varianten med mest driv av pudlene.

Endret av Stjerneskinn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt Portugisiskvannhund i 14 år. Vekten på disse kan nok varierer nok en del.De fleste jeg har møtt har vært i den vektklassen, men vår bamse var på det meste 40 kg og 61 høy. Men veldig lang i kroppen. Har sett flere Grander, men mest i utlandet. 
Mitt inntrykk er at de er litt grovere i kroppen en puddelen. Pelsen er også litt forskjellig. Wavy pels på PWD er enklere en puddel pelsen å holde flokefri, etter min erfaring. 
PWD er nok litt staere på et vis også, men herlige og utrolig smarte ! Er med på alt. 
Skaffer meg nå ny hund ,vurderte lenge å kjøpe meg en portis igjen, men landet på standar puddel, av den grund at jeg vil ha en hund med litt mindre stimulerings behov. Portisen kan fort kjede seg, finner da på egne ting å gjøre. Den trenger å ha en «jobb» ? 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...