Gå til innhold
Hundesonen.no

Hunden min knurrer og viser tenner


MiSs.
 Share

Recommended Posts

Hunden min på to år har begynt å oppføre seg rart. For noen dager siden kom han opp på sofaen og stirret langsomt på meg, jeg ga han "bort" kommandoen, han hørte ikke etter, snudde ryggen til meg og begynte å knurre høyt. Jeg flyttet da på meg. Han gikk ned fra sofaen og opp i andre etasje for å legge seg. En annen episode er at ei venninne av meg som ofte er på besøk skulle kose med hunden min, han satt seg på fange hennes fikk kos og sleika ansiktet hennes. Men, plutselig blir han rar. Snur ryggen til henne, legger hodet sitt oppå hodet til venninna mi mens han knurrer, så snur ryggen til henne mens han viser litt tenner. Han hørte da ikke på "kom" kommandoen min da jeg ba han komme bort til meg.

Jeg har bestemt meg for å ta mental test på hunden, for nå har det vært to skremmende episoder. Vil ikke at dette skal eskalere heller ikke være usikker på min egen hund eller at bekjente skal være redd han.

Er det noen som har vært i samme eller lignende situasjon? 

Jeg kjøpte han da han var litt over 4 måneder. (omplassering) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, o1337 skrev:

Sjekke med dyrlege for å se om noe plager han?

Har vært hos dyrlegen for ikke så lenge siden, tatt røntgen og blodprøve. Alt veldig bra. Har også to andre hunder i huset, en hannhund og en tispe. Men hannhundene går ikke overens med hverandre. Vet ikke om det har noe å si. At han tar lukten av den andre hunden og reagerer på det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at det kan være hormonelt og/eller usikkerhet i forbindelse med puberteten, men uansett kan det være en ide å få en gjennomgang av en fysioterapeut/kiropraktor dersom dyrlegen mener alt er OK. Antar at tenner og tannkjøtt også ble sjekket grundig?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor er tispa i løpetidssyklusen? Han er jo typisk i en alder der det kan påvirke mer enn "normalt", også i forhold til den andre hannhunden.

Jeg ville også ha sjekket munn, og hatt en fysioteraput på hunden.

Hvilken rase er det? Får han passe med både fysisk og mental aktivisering? Trives han i hverdagen med de andre to hundene? Har det vært noen vesentlige endringer i hverdagen i det siste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, mowgli skrev:

Tenker at det kan være hormonelt og/eller usikkerhet i forbindelse med puberteten, men uansett kan det være en ide å få en gjennomgang av en fysioterapeut/kiropraktor dersom dyrlegen mener alt er OK. Antar at tenner og tannkjøtt også ble sjekket grundig?  

Har ikke sjekket tenner og tannkjøtt,  da skal jeg få gjort det fortest mulig. Og sjekke ut en kiropraktor. Takk for svar☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, simira skrev:

Hvor er tispa i løpetidssyklusen? Han er jo typisk i en alder der det kan påvirke mer enn "normalt", også i forhold til den andre hannhunden.

Jeg ville også ha sjekket munn, og hatt en fysioteraput på hunden.

Hvilken rase er det? Får han passe med både fysisk og mental aktivisering? Trives han i hverdagen med de andre to hundene? Har det vært noen vesentlige endringer i hverdagen i det siste?

Tispa er sterilisert. Ja må få det sjekket. Det er en staffe. Han trives ikke så godt, da han er best å ha som alenehund. Ja, jeg går igjennom samlivsbrudd. Har også tenkt på det at alt det har påvirket han. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, MiSs. skrev:

Tispa er sterilisert. Ja må få det sjekket. Det er en staffe. Han trives ikke så godt, da han er best å ha som alenehund. Ja, jeg går igjennom samlivsbrudd. Har også tenkt på det at alt det har påvirket han. 

Jo jeg tar 3-4 turer om dagen hvor den ene turen er på minst 45 min. Samtidig repetere innlærte kommandoer, leker litt hver dag og lærer han nye triks. Men kan hende han ikke er fornøyd likevel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan kommentere flere innlegg i én og samme tråd ved å trykke på pluss-tegnet nederst i hvert innlegg du vil sitere.

Jeg synes at 45 minutter for den lengste turen i løpet av dagen høres veldig lite ut, særlig for en staff. Med mindre trikseøktene er minst like lange? Det er en ganske utholdende rase du har. Og de er følsomme, så det er slett ikke usannsynlig at samlivsbrudd påvirker adferden hans, at han blir mer beskyttende for eksempel.

Er de to andre hundene også dine, eller noen andres? Kan du skille dem mer, så han får mer "alenetid" uten å være helt alene?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, simira skrev:

Du kan kommentere flere innlegg i én og samme tråd ved å trykke på pluss-tegnet nederst i hvert innlegg du vil sitere.

Jeg synes at 45 minutter for den lengste turen i løpet av dagen høres veldig lite ut, særlig for en staff. Med mindre trikseøktene er minst like lange? Det er en ganske utholdende rase du har. Og de er følsomme, så det er slett ikke usannsynlig at samlivsbrudd påvirker adferden hans, at han blir mer beskyttende for eksempel.

Er de to andre hundene også dine, eller noen andres? Kan du skille dem mer, så han får mer "alenetid" uten å være helt alene?

Hovedturen blir på minst 45 min og oppover. Jeg bør da begynne å gå lengre med han kanskje da. Trikse øktene varierer. De to andre hundene er ikke mine hunder, jeg bor der midlertidig. Da skal jeg begynne med å skille dem, og gå lengre turer for å se om han blir mer fornøyd. Takk for svar☺️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...