Gå til innhold
Hundesonen.no

Viruset som herjer nå


Thale
 Share

Recommended Posts

Parvo er definitivt farlig, spesielt ubehandlet, og tar livet av mange, mange hunder ila året i f.eks USA. Mye fordi det er mange uvaksinerte hunder som får det såklart, og valper som er ekstra utsatt. Og ikke minst hunder på shelters som står oppstallet ved siden av hverandre og dermed lett smitter hverandre.  VetRanch i Texas mistet bla flere valper denne uken pga utbrudd på shelteret de ble hentet fra. (148) Vet Ranch RoundUp - YouTube 

Her i Norge er vi jo veldig heldige, de aller fleste er vaksinerte og vi får dermed ikke utbrudd og smittesituasjoner ofte. 
EDIT: Så jeg med unghund som har fått de 3 basis vaksinene sine så er jeg ikke spesielt bekymret. Såklart sosialiserer vi ikke med hva som helst om dagen, men det gjør vi ikke til vanlig heller. 
Ifht hundesyken som har gått tidligere så er det jo stor forskjell her iom vi vet hvordan parvo smitter. 

Endret av Rocket
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutes ago, Thale said:

Jeg skal på utstilling snart og er derfor veldig bekymret for dette viruset. Er det lurt å dra på utstilling nå?

Det kommer helt an på hvor og når. På denne tiden er det sikkert innendørs? Er det god plass? Hvor i landet er det, i forhold til kjente tilfeller av sykdommen?

Jeg ville hatt hunden minst mulig rundt andre hunder, f.eks. jobb med hunden utendørs og bare kort inn for selve klassen, og fort ut igjen, uten hilsing eller nærkontakt med andre hunder. Er det trangt ville jeg droppet det, med mindre det er i en landsdel langt unna kjente tilfeller.

Arrangøren vil jo også gjøre en vurdering og komme med info, men det er ikke så lett å kontrollere om noen kommer med smitte eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...