Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund nr 2 til redning, terapi og rally


ebmille
 Share

Recommended Posts

Jeg søker hun nr 2. Fra før har jeg en Miniature american shepherd tispe. Hun er helt super i sportsarbeid! Lettlært, svært førerorientert og masse «go». Dessverre er hun en noe nervøs type med svak psyke. Det blir bedre og bedre med alderen, men hun er svært sensitiv og kan utagere mot det hun synes er skummelt. Ellers en perfekt hund for meg - det er bare at jeg så gjerne vil ha en jeg kan utdanne til noe «nyttig», som redningshund eller terapihund (store drømmen er å utdanne en lesehund som kan brukes som terapi og støtte i pedagogiske situasjoner i skolen, siden jeg selv er spesialpedagog og har lest forskning på effekten av dette). I tillegg må den være like førerorientert og glad i å jobbe som mas’en. Den skal kunne gå rally også. 
 

- Hunden må ikke være for stor (ca 30-50cm)

- Den må ikke kreve veldig mye pelsstell

- Den må tåle lange turer i skog og på fjellet, gjerne også trekke på ski

- Svært førerorientert og lettlært

- GOD psyke!! Den skal være mentalt avbalansert, slik at det er en «enkel jobb» å gjøre den miljøsterk (enklere enn mas’en i alle fall)

Raser jeg har tenkt på er springer (ulike typer, også ft bl.a), toller, aussie (men her er det for mye pels synes jeg), kelpie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at du først må bestemme deg for om du ønsker å bruke hunden til redning eller om du ønsker å bruke den som terapihund. Selv om det sikkert er individer av flere raser som kan passe til begge deler, så er det mye å be om av en hund at den skal egne seg godt til begge deler.

Skal du gå redning så ville jeg i alle fall forhørt meg veldig nøye før jeg bestemte meg. Det er fort to år med hardt arbeid og titusener kroner som skal til - da gjelder det for det første å finne rasen som passer deg og for det andre å finne rett oppdretter/linjer for den rasen du bestemmer deg for. Det er så kjedelig å plages eller å ikke komme i mål fordi man har kjøpt «feil» hund, og det er ikke et sted hvor man trener bare for gøy. Det er stor forskjell på å trene en retriever eller en spaniel og det å trene en form for gjeter til redningshund også. Ingen av de rasene du nevner er spesielt utbredt innen redning, men har møtt på alle bortsett fra kelpie. Du bør snakke godt med instruktører i ditt lokale lag om valg av rase før du bestemmer deg - de kan hjelpe deg både med valg av rase og kan fort ha innspill med tanke på oppdretter. De jeg ser flest av er labrador, golden, bc, schæfer og malle.

 

  • Like 2
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg studerer spesialpedagogikk og ser etter en terapihund. Jeg har landet på retriever, spaniel eller puddel, men holder en knapp på labrador for egen del. Jeg har hatt aussie selv og når du har en usikker en, ville jeg vært svært nøye med å velge en rase som er solid og stødig sånn at den ikke blir påvirket av aussien. Særlig om du skal ha valp. 
 

Så kommer det an på hvor du jobber. Jeg vet en har jaktcocker i barnehagen pga hundens størrelse. Det blir vel generelt anbefalt at hunden ikke skal være i løftbar størrelse. 
 

Jeg vil anbefale deg å snakke med de du skal ta terapihundutdannelsen hos og høre hva de anbefaler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten at jeg har overskudd til å gå noe i dybden nå, så kommer tillien med et godt poeng med at det er ganske stor forskjell på å trene gjeterhundrasene og retrievere/spaniels. Det er en feks en grunn til at jeg har retriever, og ikke schæfer, fordi det er en rase som ikke appellerer til meg. Utenom det så er det mange raser som kan fungere til redning så lenge de er lette å motivere og har en god balanse mellom å være selvstendig + styring, og ikke har noe i mot folk, men å kjøpe en velkjent rase som mange treningslag har erfaring med, er aldri dumt - da slipper man å stå alene for å finne opp kruttet på nytt. 
Per 1.januar 2021 var dette topp 10 godkjente raser i NRH
Labrador 52 
Schæfer 52
Golden 38
Border collie 25
Flat coated 22
Malle 16
Toller 13
Rottweiler 11
Chesepeak 9
Aussie 7

Hoppet her over blandingshund som kom et sted inni listen, siden det ikke er "en" rase. 

Terapihund, lesehund osv. er ikke noe jeg kan noe om, så det får noen andre uttale seg om.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har godkjent redningshund. Selv har jeg schäferhund(bruksvarianten), og er fornøyd med det. Som flere her skriver så er det viktig å velge den typen hund du selv trives med, både i arbeid og i hverdagen. Men, har man ambisjoner om å godkjenne redningshund så får man mye igjen for å velge en rase som har de rette egenskapene. Det er så mye kjekkere å jobbe med et individ som egner seg hvor man får god progresjon i treningen, enn å måtte jobbe i oppoverbakke hele tiden… 
 

Det er ganske få godkjente redningshunder av rasen (engelsk) springer spaniel. Det hadde definitivt ikke vært førstevalget mitt. Har sett en del problemer med at noen av jaktvarianten er for interesserte i fugl. Dvs. at å søke etter fugl overgår det å søke etter folk… Den vanlige springeren har jo blitt avlet mye for utseendet og lite for bruksegenskaper som hos mange andre raser. Er man heldig og finner rett individ(uansett variant) så kan man jo få det til, men føler at det ikke er det sikreste kortet. Springeren(spesielt utstillingsvarianten) vil jo kreve noe pelsstell. Selv ville jeg valgt jaktcocker til redning foran jaktspringer, men det er mye hund i liten kropp, og er nok ikke alle som ville være så godt egnet som terapihund vil jeg tro. Vet også at det har vært en godkjent welsh springer, men det var MYE jobb som lå bak og jeg synes dessverre at flere av welshene jeg møter er noe forsiktig og skeptisk til folk. Det er ikke et godt utgangspunkt verken som redningshund eller terapihund.

 

Den rette tolleren kan nok være et godt valg. Er flere godkjente tollere i NRH, men har dessverre også sett litt ymse når det gjelder gemytt og bruksegenskaper på disse. Men finner du riktig hund så kan du få et godt emne her. Størrelsesmessig så bør den passe godt til dine ønsker.

 

Foruten de rasene du har nevnt så ville jeg vurdert en labrador (tispe). Finner du en god labrador med den rette motoren og ikke minst avknappen, så kan du få både en fantastisk redningshund og en super terapihund. Men som flere her har nevnt så er det ikke alle hunder som egner seg til begge deler. Det krever jo den riktige kombinasjonen av motor og ro. Jeg ville nok funnet ut av hva du brenner mest for. Og hvis du ikke har erfaring med redningshund så ville jeg oppsøkt miljøet og spurt om du f.eks. kan være med som observatør på trening. Jeg synes jo at å trene redningshund er noe av det kjekkeste som finnes, men det er jo ingen grunn til å skaffe seg hund med stor motor til redning hvis det egentlig var en rolig terapihund du ville ha. 

 

 

 

Endret av Artemis
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...