Gå til innhold
Hundesonen.no

Dødelig hundepest spres – flere døde allerede


Wilhelmina
 Share

Recommended Posts

Ja dette var jo lystig lesing...

"Vi har stor vaksinasjonsgrad av hunder i Norge. Derfor ser vi på om det kan være en mutasjon av parvoviruset som nå spres, sier veterinær Kjersti Kolvik Iversen. Dette fordi flere av hundene som har fått viruset er fullvaksinerte."

https://www.nrk.no/rogaland/dodelig-hundepest-spres-_-flere-dode-allerede-1.15661910

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Pingeling skrev:

Huff, jeg tenker ALLTID smuglerhunder. Står ingenting nevt om opphav i artikkelen, men jeg synes sånt alltid viser seg å komme fra smuglervalper eller gatehunder fra utlandet. 

Jeg skjønner ikke hvorfor det skal være lovlig å importere gatehunder i det hele tatt. Det er vel ganske umulig å vite hva de kan ha med seg av smitte og parasitter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutes ago, Grønn said:

Jeg skjønner ikke hvorfor det skal være lovlig å importere gatehunder i det hele tatt. Det er vel ganske umulig å vite hva de kan ha med seg av smitte og parasitter.

Fordi det er vanskelig å lage noe formelt skille mellom gatehunder og andre hunder. Så lenge de har eierpapirer og veterinærpapirer så stiller de likt med alle andre hunder.

Nå er det snakk om smuglerhunder, så det er slett ikke lovlig i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

av en eller annen grunn ser jeg ikke når tema ble startet og når siste svar ble skrevet, men Mattilsynet og veterinærinstituttet har gått ut med at det ikke er snakk om et stort utbrudd, og de tror ikke det er en ny mutasjon av viruset. De ser ingen grunn til å gå ut med spesielle anbefalinger om aktiviteter med hund, annet enn å anbefale dem som ikke har vaksinerte hunder om å gjøre det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...