Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan vise hunden at du har kontroll? (ikke om dominering)


Tilly
 Share

Recommended Posts

Hei hei!

Synes jeg har lest flere steder at det er viktig å vise hunden at du har kontroll og at man selv "fikser opp i" situasjoner slik at hunden ikke må føle den må forsvare seg selv ved å utagere. Har googlet litt rundt, men føler ikke jeg har kommet frem til så veldig konkrete svar. Selv har jeg en valp på snart fem måneder som har bjeffet litt på rare lyder utenfra og på andre hunder som har bjeffet, men dette merker jeg allerede har blitt mye bedre ved å gi han godbit og trene litt kontakt før han rekker å reagere. Så jeg lurer egentlig på hva man kan gjøre for å vise hunden at du har kontroll og kommer til å passe på hvis noe skulle skjedd? Er det noe folk uvisst gjør slik at hundene føler de må beskytte seg selv? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du viser at du tar ansvar og vet hva som skal gjøres i situasjonen. Gir du hunden beskjed om å ta kontakt, sette seg på plass, legge seg på plassen sin eller gjøre noe annet, så tar du kontroll. Eller du kan gå unna eller ta avstand fra en situasjon for å si at det ikke er noe å bry seg om. Vi går en annen vei eller gjør noe annet.

Hvis du lar hunden holde på, eller kjefter "sammen med den" eller bidrar til situasjonen så kan du gjøre det verre.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen konkrete eks på hva du kan gjøre i situasjonene du beskriver er å føre hunden din på motsatt side av møtende hunder ved beina dine i passeringer (du er et fysisk hinder mellom egen og møtende hund), prøv å holde avstand på samme måte også om du møter løse fremmede hunder uten kontroll, ved reagering på lyder utendørs går du frem og sjekker ut og «klarerer det», samme med andre ting som virker skummelt ute f.eks. Sikkert veldig mange andre måter å gjøre det på, men dette er noe jeg gjør hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9/20/2021 at 2:06 PM, Tilly skrev:

Hei hei!

Synes jeg har lest flere steder at det er viktig å vise hunden at du har kontroll og at man selv "fikser opp i" situasjoner slik at hunden ikke må føle den må forsvare seg selv ved å utagere. Har googlet litt rundt, men føler ikke jeg har kommet frem til så veldig konkrete svar. Selv har jeg en valp på snart fem måneder som har bjeffet litt på rare lyder utenfra og på andre hunder som har bjeffet, men dette merker jeg allerede har blitt mye bedre ved å gi han godbit og trene litt kontakt før han rekker å reagere. Så jeg lurer egentlig på hva man kan gjøre for å vise hunden at du har kontroll og kommer til å passe på hvis noe skulle skjedd? Er det noe folk uvisst gjør slik at hundene føler de må beskytte seg selv? 

Interessant spørsmål :)  Med det forbehold at jeg forstår hva du faktisk spør om, så tror jeg at den biten tildels er medfødt eller ervervet relativt tidlig. 
 

Tenk deg at du og noen andre mennesker er i en farlig/ krisesituasjon.  Hvilken person tenker du vil føles som den naturlige lederen i denne gruppen, altså hvilken person som det er mest sannsynlig at du og andre stoler på kan ordne opp/ redde dere? 
 

Den/ de som blir hysterisk/ ‘fryser’  eller gir opp eller den/ de rolige og samlede personen(e) som er fattet og prøver å løse situasjonen uten hysteri? 
 

Sistnevnte type oppfattes helt naturlig som ledere, av både folk og andre sosiale dyr. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...