Gå til innhold
Hundesonen.no

Forsiktig frøken med andre valper


BMC
 Share

Recommended Posts

Har ei forsiktig frøken mot andre valper, vi var på valpetreff forje uke (hun var da 10 uker gammel) det var valper i alle aldre frem til 6 måneder, noen var veldig viltre og er litt «mye» valpen min vil bare vise at hun er «snill» og legger seg fort på rygg , og bruker goood tid før hun lar seg kjenne med andre.  Hun har et veldig godt språk, og setter seg fort med ryggen til når det blir for mye. Hun lekte ikke så mye, men prøvde seg litt på slutten, men blir fort «pysete» igjen når alle de andre kommer brusende på.. 

Nå var vi der engang til, og hun legger seg når de andre kommer frampå snusende på. 
noen ganger blir hun ikke «respektert» eier griper da inn, var et tilfelle der alle 3 kom løpende på min valp så hun «hylte» etter dette løp hun til porten.

Etter en stund kom hun tilbake til meg , og satt seg og kun studerte hundene som lekte på avstand , de andre hundene «godtok» at hun ikke ville være med på leken. Og satt heller å koste med menneskene rundt 

 

nå er jeg usikker på om jeg skal fortsette dette valpetreffet? Hun har to hunder hjemme, hun leker veldig godt med (de bytter på, løper etter hverandre) og hun er en helt ANNEN hund hjemme altså «tøff» men ikke ute blant andre på valpetreffet. Vi går på valpekurs også, der er det ingen frislipp men kun ro trening på avstand av andre hunder.

Er redd for at hun kan fort føle at valpetreff er litt ubehagelig og ikke vil bli noe positivt? Det er med en hundetrener som griper inn når leken blir for «mye» på treffet. Men valpen min tør ikke å leke med de andre , tror hun tenker de er litt voldsomme.. Kan hunden bli like bra «sosialisert» gjennom

bare å se på hunder? Eller må de «leke» med andre?  Hva har dere gjort? Føler det er så stort press på « å la valpene leke» hva hvis valpen ikke vil leke fordi valpen syns de er voldsomme ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hun ikke trives på valpetreff ville jeg droppet det. Hvor mange er det? Mange valper med såppas stort spenn i alder kan være voldsomt for mange, og det er slett ikke sikkert at det er like bra for alle de som "er med" på leken heller.

Det høres ut som hun får god sosialisering med andre hunder hjemme og at du egentlig bare trenger en bekreftelse på dine tanker og vurderinger. Herved gitt. ;)

Sosialisering er like mye å lære å være i nærheten av andre hunder og fungere normalt. Språk og adferd er viktig, men mindre med andre hunder når hun lærer av de to hjemme.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpetreffet gir henne ingenting, mens valpekurset gir henne trening i å være trygg og rolig nær andre hunder, samtidig som hun gjør oppgaver og får belønning. Det skaper mestringsfølelse og selvtillit.

Jeg tenker det er en fordel med sånne hunder som din. Hadde en sånn frøken selv, og det var deilig å gå bånd med en hund som ikke ønsket å hilse på alle hundene hun møtte. Fremmede hunder var ikke spennende for henne, rett og slett.

Stol på deg selv! Høres ut som du er flink til å se din egen hund og vurdere hva som er best for henne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...