Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva kan egne seg til både tur og sofagris?


Thlian
 Share

Recommended Posts

Vi vurderer å komplettere familien ;) En hund som kan gå lange som små turer, men samtidig også sofagris. Men ikke en som trenger så mye aktivitet at den er avhengig av lange turer på vinterstid. Som familien ellers trenger den ikke være så veldig glad i mye snø og kuldegrader.

Samtitid en hund som er nysgjerrig, leken og lett å trene, lydig. Et godt lynne ovenfor andre hunder, dyr ellers og andre mennesker. Ikke beskyttende, men kan godt si ifra når noen kommer, men setter ikke veldig pris på en bjeffehund. Det har jeg fått nok av og det uten å ha hatt en hund som bjeffer selv. Pelsen skal være lettstelt, gjør ingenting om den røyter litt, det er forskjell på litt røyting og den type røyting som gjør at man nesten river av seg håret selv. Ikke stripelset og heller ikke veldig lang pels, som far i huset - MYK ? 

Rasen bør være lite genetisk utsatt for sykdommer eller andre helseproblemer. Men alltid forberedt på at tur til veterinæren blir det alltid for litt vaksinepåfyll og når nysgjerrigheten tar overhånd og stikker nesa borti ting den ikke skal. Gjennomsnittsalder kan godt være høy. Trenger heller ikke være typen som fremkaller mest allergi. Yngstemann er allergisk mot hund og katt, men mest katt. Det fungerer veldig bra med sibirkatter, siden han må ta allergimedisin hele året.

Ingen STOR hund, men mellomstor, mindre enn en Schäfer, men større enn en cocker spaniel. Ikke bulldog ?

Skal vokse opp sammen med to tenåringer og to sibirkatter. Jeg vet selv hvilke jeg er nysgjerrig på akkurat nå, men det er så utrolig mange forskjellige raser så kan være godt å få innspill fra noen som har lang erfaring med hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder som er lette å trene er ofte også hunder som krever mer aktivisering, særlig mentalt.

Jeg vil også gjøre oppmerksom på at allergi kan forverres med valp i hus eller trigging av allergi over lengre tid, så jeg vil anbefale dere se på raser som regnes som allergivennlige. Det å legge på hund i tillegg til katt som han allerede er allergisk mot kan bli krevende. Isåfall kommer dere dessverre ikke unna pelsstell, men de fleste pelsstellraser kan holdes i såkalt "sportsklipp" som krever lite frisering.

Mange hunder er sofagriser om de får lov, så lenge de får nok aktivitet ellers. Etter min mening bør alle hunder, uansett type og størrelse, ha minimum en times tur/aktivitet hver dag. I tillegg til kortere tisseturer/lufting i løpet av dagen, såklart. Hvis dette er utover det du mener er små turer så bør dere kanskje vurdere om hund passer for deres livsstil.

Jeg er litt usikker på hvilke raser som kan passe. Whippet kanskje, men de trenger å få løpt fra seg, og har dessuten en del jaktinstinkt som kan trigges av katter i hus. De er ikke allergivennlige, men har kort, lettstelt pels. De er velkjente sofagriser, særlig når været er surt og kaldt.

Puddel er allergivennlig og kanskje lettere å trene, men har pelsstell, og en del energi som den må få uløp for. De bør nok ha en del mental aktivisering i tillegg til tur.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg mener lettstelt så mener jeg ikke stell i det hele tatt. Vi har to katter som krever ekstremt mye stell, så hunder som ikke MÅ børstes hver dag for å unngå trøbbel i pelsen hadde vært greit.

Litt usikker på hva man du mener med småturer i løpet av dagen? Pleier ikke folk som har hund å jobbe?

Puddel er ikke aktuelt, vi kjøper ikke hund kun basert på utseende, men jeg kjøper heller ikke en hund jeg personlig ikke liker utseende på.

Mine foreldre hadde en Kern Terrier i 11 år, elsket å gå tur før hun begynte å slite med sykdom. Men strengt tatt ikke nødvendig. Hun var fornøyd så lenge hun fikk gå på do. De er allergivennlige, minstemann har i allefall aldri reagert på henne. Men jeg likte ikke pelsen, lettstelt, men altfor stri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom man har en typisk arbeidsdag er det vanlig med 10 min tissetur på morgen, etter jobb, og den "ordentlige" turen i løpet av kvelden, og gjerne en 10 min tissetur rett før sengetid. Mange hunder får mye mindre tur enn de burde hatt. Dersom hunden din aldri går tur så vil den ikke dø av det, men det er usunt fysisk og mentalt. Mange hunder vil virke helt fornøyde med et sånt liv, og noen hunder vil bli destruktive. Det de har til felles er at alle trenger å komme seg ut på tur, få nye lukter og impulser, og bruke kroppen sin.

Når det er sagt så er hunder forskjellige, og små raser som er aktive innendørs og får mye leking og mental stimuli kan klare seg med mindre tur, men du sier du ønsker en hund som er rolig inne. Som hovedregel kan man tenke at dess roligere hunden er inne, jo mer aktivitet trenger den ute. Som nevnt over er mynder ordentlige sofagriser, men til gjengjeld trenger de å få rase av seg med løping utendørs.
 
Allergi er vanskelig. Man vet aldri helt hvordan det kommer til å gå før man står i det. Jeg er allergisk mot hund og går på medisin. Med medisin så reagerer jeg bare på valper og løpetid, men når sommeren kommer og pollenallergien blir i tillegg, da får jeg symptomer på både pollen- og hund. 

Når det gjelder utseende til puddel så lurer jeg på om du vet hvordan pudler med sportsklipp kan se ut? Mange tenker på barbert eller kortklipt ansikt når de ser for seg en puddel, men det er valg eier selv tar. Klipperaser kan man i stor grad velge hvordan de ska se ut.

Her finner du noen gode eksempler på pudler: 
Hvorfor folk vil ha doodle og ikke renraset pudde/portis/andre raser - Hundeprat - Hundesonen.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, Thlian said:

Når jeg mener lettstelt så mener jeg ikke stell i det hele tatt. Vi har to katter som krever ekstremt mye stell, så hunder som ikke MÅ børstes hver dag for å unngå trøbbel i pelsen hadde vært greit.

Litt usikker på hva man du mener med småturer i løpet av dagen? Pleier ikke folk som har hund å jobbe?

Puddel er ikke aktuelt, vi kjøper ikke hund kun basert på utseende, men jeg kjøper heller ikke en hund jeg personlig ikke liker utseende på.

Mine foreldre hadde en Kern Terrier i 11 år, elsket å gå tur før hun begynte å slite med sykdom. Men strengt tatt ikke nødvendig. Hun var fornøyd så lenge hun fikk gå på do. De er allergivennlige, minstemann har i allefall aldri reagert på henne. Men jeg likte ikke pelsen, lettstelt, men altfor stri.

Du finner individer i alle raser som virker "perfekte" for deg. En cairn terrier er sjelden lettlært, kan være ganske sære og strie, og har ganske mye energi. Mange terriere ville hengt i gardinene med for lite tur.

Hvilke hunder liker du utseende på?

Ut fra de kravene du beskriver så må du nok prioritere litt. Jeg prøver å oppsummere det du skriver i startinnlegget.

  • lettlært/førerorientert
  • sosial/omgjengelig
  • ikke gneldring, litt lyd ok
  • ikke strihåret eller langhåret
  • ikke mye pelsstell
  • ikke mye røyting
  • frisk rase
  • allergivennlig

Når det gjelder allergivennlig så er det i hovedsak de krøllete eller stripelsede rasene som regnes som allergivennlige. De har til gjengjeld mer pelsstell, men ikke daglig børsting. De fleste raser med krøllete pels kan klippes ned til en "sportsklipp" som er lett å holde og ikke må børstes. Noen glatthårete raser uten underpels fungerer, da må de kanskje bades og børstes en gang i mnd eller mer for å holde allergenene nede.

Jeg er litt skeptisk til dette med aktivitetsnivået. Jeg har nevnt dette med en times tur/aktivisering hver dag. Av mellomstore allergivennlige raser som er lettlærte kommer jeg bare på portugisisk vannhund, men de er igjen ganske aktive og vil kreve mye både tur og mental aktivisering. Du får heller ingen hund som ikke trenger tur vinterstid, selv om du får raser som generelt nøyer seg med den daglige runden og ikke vil ha noe mer.

Korthårscollie nærmer seg, men der har du mye røyting. Dansk/svensk gårdshund trenger mer aktivitet. Whippet må få løpt fra seg, men er ellers en enkel og rolig hund.

Av mindre raser har jeg stadig sansen for bichon-rasene, havanaise, frisè og malteser, men igjen er det pelsstell, og mindre enn dy ønsker.

Jeg vil slå et slag for å se på omplasseringshunder, selv om det er mer utfordrende med katt. All informasjonen du har fått til nå gjelder voksen hund. Det kan ta et par år før hunden er der. En valp kan ikke være alene de første ukene, og trenger flere turer ut, og mye mer oppfølging. De fleste raser har mer energi i unghundtiden, og de trenger både nok aktivitet og forming av energien for å gjøre det dere vil ha og ikke lære seg ugang.

Ta også gjerne en tur på utstilling eller stevner og se hva slags hunder dere liker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke så mye til for å finne en hund som har mindre pelsstell enn kattene. De har 3 lag med pels som blir voldsom på vinterstid, for dem spiller det ingen rolle om det er 20 varme eller 20 minusgrader ute. 

Men da virker det som om vi må slå ifra oss tanken om hund. Vi kan ikke ta permisjon i mange uker siden de ikke kan være alene. Men da sitter jeg igjen med inntrykket av at mange som har hunder med høyt behov aktivitet og stimulering ikke jobber. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, simira skrev:

Du finner individer i alle raser som virker "perfekte" for deg. En cairn terrier er sjelden lettlært, kan være ganske sære og strie, og har ganske mye energi. Mange terriere ville hengt i gardinene med for lite tur.

Hvilke hunder liker du utseende på?

Ut fra de kravene du beskriver så må du nok prioritere litt. Jeg prøver å oppsummere det du skriver i startinnlegget.

  • lettlært/førerorientert
  • sosial/omgjengelig
  • ikke gneldring, litt lyd ok
  • ikke strihåret eller langhåret
  • ikke mye pelsstell
  • ikke mye røyting
  • frisk rase
  • allergivennlig

Når det gjelder allergivennlig så er det i hovedsak de krøllete eller stripelsede rasene som regnes som allergivennlige. De har til gjengjeld mer pelsstell, men ikke daglig børsting. De fleste raser med krøllete pels kan klippes ned til en "sportsklipp" som er lett å holde og ikke må børstes. Noen glatthårete raser uten underpels fungerer, da må de kanskje bades og børstes en gang i mnd eller mer for å holde allergenene nede.

Jeg er litt skeptisk til dette med aktivitetsnivået. Jeg har nevnt dette med en times tur/aktivisering hver dag. Av mellomstore allergivennlige raser som er lettlærte kommer jeg bare på portugisisk vannhund, men de er igjen ganske aktive og vil kreve mye både tur og mental aktivisering. Du får heller ingen hund som ikke trenger tur vinterstid, selv om du får raser som generelt nøyer seg med den daglige runden og ikke vil ha noe mer.

Korthårscollie nærmer seg, men der har du mye røyting. Dansk/svensk gårdshund trenger mer aktivitet. Whippet må få løpt fra seg, men er ellers en enkel og rolig hund.

Av mindre raser har jeg stadig sansen for bichon-rasene, havanaise, frisè og malteser, men igjen er det pelsstell, og mindre enn dy ønsker.

Jeg vil slå et slag for å se på omplasseringshunder, selv om det er mer utfordrende med katt. All informasjonen du har fått til nå gjelder voksen hund. Det kan ta et par år før hunden er der. En valp kan ikke være alene de første ukene, og trenger flere turer ut, og mye mer oppfølging. De fleste raser har mer energi i unghundtiden, og de trenger både nok aktivitet og forming av energien for å gjøre det dere vil ha og ikke lære seg ugang.

Ta også gjerne en tur på utstilling eller stevner og se hva slags hunder dere liker.

Skal ikke så mye til for å finne en hund som har mindre pelsstell enn kattene. De har 3 lag med pels som blir voldsom på vinterstid, for dem spiller det ingen rolle om det er 20 varme eller 20 minusgrader ute. 

Men da virker det som om vi må slå ifra oss tanken om hund. Vi kan ikke ta permisjon i mange uker siden de ikke kan være alene. Men da sitter jeg igjen med inntrykket av at mange som har hunder med høyt behov aktivitet og stimulering ikke jobber. 

3 timer siden, simira skrev:

Du finner individer i alle raser som virker "perfekte" for deg. En cairn terrier er sjelden lettlært, kan være ganske sære og strie, og har ganske mye energi. Mange terriere ville hengt i gardinene med for lite tur.

Hvilke hunder liker du utseende på?

Ut fra de kravene du beskriver så må du nok prioritere litt. Jeg prøver å oppsummere det du skriver i startinnlegget.

  • lettlært/førerorientert
  • sosial/omgjengelig
  • ikke gneldring, litt lyd ok
  • ikke strihåret eller langhåret
  • ikke mye pelsstell
  • ikke mye røyting
  • frisk rase
  • allergivennlig

Når det gjelder allergivennlig så er det i hovedsak de krøllete eller stripelsede rasene som regnes som allergivennlige. De har til gjengjeld mer pelsstell, men ikke daglig børsting. De fleste raser med krøllete pels kan klippes ned til en "sportsklipp" som er lett å holde og ikke må børstes. Noen glatthårete raser uten underpels fungerer, da må de kanskje bades og børstes en gang i mnd eller mer for å holde allergenene nede.

Jeg er litt skeptisk til dette med aktivitetsnivået. Jeg har nevnt dette med en times tur/aktivisering hver dag. Av mellomstore allergivennlige raser som er lettlærte kommer jeg bare på portugisisk vannhund, men de er igjen ganske aktive og vil kreve mye både tur og mental aktivisering. Du får heller ingen hund som ikke trenger tur vinterstid, selv om du får raser som generelt nøyer seg med den daglige runden og ikke vil ha noe mer.

Korthårscollie nærmer seg, men der har du mye røyting. Dansk/svensk gårdshund trenger mer aktivitet. Whippet må få løpt fra seg, men er ellers en enkel og rolig hund.

Av mindre raser har jeg stadig sansen for bichon-rasene, havanaise, frisè og malteser, men igjen er det pelsstell, og mindre enn dy ønsker.

Jeg vil slå et slag for å se på omplasseringshunder, selv om det er mer utfordrende med katt. All informasjonen du har fått til nå gjelder voksen hund. Det kan ta et par år før hunden er der. En valp kan ikke være alene de første ukene, og trenger flere turer ut, og mye mer oppfølging. De fleste raser har mer energi i unghundtiden, og de trenger både nok aktivitet og forming av energien for å gjøre det dere vil ha og ikke lære seg ugang.

Ta også gjerne en tur på utstilling eller stevner og se hva slags hunder dere liker.

Skal ikke så mye til for å finne en hund som har mindre pelsstell enn kattene. De har 3 lag med pels som blir voldsom på vinterstid, for dem spiller det ingen rolle om det er 20 varme eller 20 minusgrader ute. 

Men da virker det som om vi må slå ifra oss tanken om hund. Vi kan ikke ta permisjon i mange uker siden de ikke kan være alene. Men da sitter jeg igjen med inntrykket av at mange som har hunder med høyt behov aktivitet og stimulering ikke jobber. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slett ikke, men de bruker gjerne mye tid på hunden når de ikke er på jobb. Eller får problemer med dem fordi de ikke får utløp for energien og finner på ting selv. De jeg har trent aktivt sammen med kommer gjerne hjem fra jobb, og går da en kort tur (15-20 min) med hunden før de spiser middag. Etter middag er det enten en lengre tur, eller til klubben/kurs/trening hvor de jobber et par timer med ulike øvelser. Så er det hjem til husarbeid og alt det vanlige folk driver med. Helgene går til hundesport og lengre turer. Mange hunder får kanskje mindre aktivitet i ukedagene, og skikkelige turer eller treninger i helgene. Noen er med på jobb.

Mange planlegger valpekjøp så man kan kombinere ferie og evt. avspasering, og har hjelp fra familie eller naboer i en overgangsperiode. Men nei, aktive/brukshunder er ikke for alle.

Å bruke et par timer sammen med hunden når den har vært alene hele dagen bør ikke være urimelig. Hunder har et helt annet sosialt behov enn katter, det er kanskje en av de tingene som skiller dem mest.

  • Like 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutes ago, Thlian said:

Men da virker det som om vi må slå ifra oss tanken om hund. Vi kan ikke ta permisjon i mange uker siden de ikke kan være alene. Men da sitter jeg igjen med inntrykket av at mange som har hunder med høyt behov aktivitet og stimulering ikke jobber. 

De som har hunder som krever mye aktivitet og stimulering har som regel jobb, studier eller begge deler. Men de har hund som sin store lidenskap, og bruker fritiden sin på det i stedet for skjermbruk eller andre interesser.

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hund er en livsstil i motsetning til f.eks det å ha ute-/innekatt er (eller trenger å være, som man typ «bare kan ha»). Er man ikke genuint interessert i hund og alt hva det innebærer av tid i hverdagen blir hundeholdet neppe spesielt hyggelig for verken hund eller eier, og spesielt om hunden/valpen viser seg å ha/få utfordringer. 

Endret av Stjerneskinn
  • Like 9
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber fult og har en ganske krevende brukshundrase, og det er ganske normalt. Men det er også en livsstil. Jeg kan ikke droppe å trene eller gå lange turer i en måned på vinteren pga kulde feks. Da hadde det gått helt rundt for bikkja ? Hun krever å få utløp for energi helst igjennom mental trening, og fysisk trening, gjevnlig. Vi har hviledager, men det er toppen to ganger i uka. 

Alle hunder trenger og fortjener å få utløp for energien sin gjevnlig, hele året. og de aller fleste hunder trenger mer enn en halvtimes tur i bånd for å få det. En sliten hund er en tilfreds hund, og den har mindre energi til å gjøre annen uønsket adferd. Jeg mener at mye uønsket adferd som folk har på hundene sine kunne vært dempet mye om hundene fikk nok mosjon og nok utløp for energi. Fysisk og mentalt. 

  • Like 8
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, maysofie skrev:

Man trenger da slett ikke være supermenneske for å ha hund :)

 

Nei, det er sant men samtidig er det svært viktig at man innser at det å skaffe hund innebærer tildels store forandringer i husholdet og ikke minst ansvar, for at hunden også skal ha et meningsfylt og godt liv.

Alt for mange later til å mene at hunden(e) helst ikke skal kreve så mye når det ikke passer en selv , turer og annen stimulans skal helst bare foregå når man har tid/overskudd selv.  Hvilket er selve oppskriften på et dårlig hundehold, både for eier og ikke minst for hunden. 

Min mening er at det er alt for mye rosemaling ute og går når det gjelder hundehold ( eller annet dyrehold for den del) , hvilket gjenspeiler seg i diverse tråder på ulike fora og ikke minst på Finn og andre ‘bruktmarkeder’.. 

Det er mange som aldri burde skaffet seg hund, av diverse årsaker men at man har urealistiske forventninger til det å ha hund i hus, utgjør nok en ganske stor andel.

  • Like 6
  • Thanks 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/13/2021 at 3:26 PM, Thlian said:

Vi vurderer å komplettere familien ;) En hund som kan gå lange som små turer, men samtidig også sofagris. Men ikke en som trenger så mye aktivitet at den er avhengig av lange turer på vinterstid. Som familien ellers trenger den ikke være så veldig glad i mye snø og kuldegrader.

Dette er virkelig ikke noe å trakte etter. Jeg har en sånn hund, og vinteren er tidvis et mareritt fordi hun nekter å være ute og jeg dermed jeg ikke får aktivisert henne nok. Understimulerte hunder er ikke noe trivelige å ha i hus, og aktivitetsmangel kan også føre til diverse atferdsproblemer.

Jeg er heller ikke spesielt glad i snø og kuldegrader, men vinterstid skulle jeg virkelig ønske jeg kunne veksle dyret inn i en polarhund...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
    • Hvis du skal bruke folk som "hjelp", så pass på at de holder avstand og ikke tar kontakt med hunden først. Jeg ville oppholdt meg i områder med en del folk (ikke tette mengder) hvor det er mulig å regulere avstanden, og belønne ro og kontakt. Det valpen først og fremst trenger å erfare er at han ikke trenger å forholde seg til folk om han ikke vil. Hvis du skal trene sammen med folk, still dere på avstand og hold en samtale. Belønn all interesse hunden viser for den andre personen, hos deg selv, slik at han må søke ut igjen mot dem for å få belønning. Om han faktisk viser interesse for å gå bort til dem, la ham gjøre det, og la de kaste godbiter til ham (ikke bøye seg over ham!). Du kan hjelpe ham å hilse på folk du vil han skal møte (besøk, familie, venner osv.) med target-trening evt., så fokuset er på targeten og ikke på dem. Vær tydelig når han ikke trenger å forholde seg til folk og belønn kontakt med deg. Det skal ikke være opp til ham å måtte ta valget.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...