Gå til innhold
Hundesonen.no

Ro-trening


Yngvild Dahl Brenna
 Share

Recommended Posts

Jeg har en 8,5 uker gammel border collie valp som til stadighet får helt raptus! Hun hopper, bjeffer, knurrer og biter på meg. Har forsøkt å forholde meg rolig, men da virker det som hun blir enda mer hyper. Har også prøvd å gi henne en tyggeleke som hun kan være hyper med i stedet for meg. Dette går bra i ca 30 sek før hun får piraya-blikket og hopper på meg igjen.  Hun luftes ofte og jeg trener litt på sitt, ligg osv. for å få gjort mental trening. Jeg har nå satt opp en grind slik at det er et avgrenset område hvor hun skal kunne slappe av (i stedet for bur).

Jeg startet idag med å forsøke ro-trening i dette området, men er veldig usikker på om jeg gjør det riktig. Vil ikke gjøre ting verre. Jeg satte henne inne på området og satte meg selv i sofaen 2m bortenfor hvor hun kunne se meg. Jeg la inn teppe, tyggeleke og vannskål. Hun ble hysterisk, og hylte og pep mye. Dette skjønner jeg er helt normalt. Da jeg så hun begynte å bli litt sliten satte jeg meg på utsiden av grinden (altså, nærmere henne), og etter noen minutter la hun seg ned for å sove. Jeg ønsket å lukke opp døra slik at når hun våknet ville døren være åpen. Problemet er at hun sover så lett at når jeg da forsøkte så forsiktig jeg kunne å åpne grinden lydløst våknet hun og gikk ut. Hun la seg til å sove et annet sted, men sover nå :)

Vil denne ro-treningen fungere når hun da våkner når jeg åpner grinden og går ut og legger seg et annet sted? Hun har jo startet avslapningen innenfor grinden, så jeg krysser fingrene for at hun skjønner tegningen etterhvert.

Noen synspunkter på om jeg gjør det riktig? Eller om noen har noen andre gode tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
På 9/8/2021 at 8:48 AM, Yngvild Dahl Brenna skrev:

Jeg har en 8,5 uker gammel border collie valp som til stadighet får helt raptus! Hun hopper, bjeffer, knurrer og biter på meg. Har forsøkt å forholde meg rolig, men da virker det som hun blir enda mer hyper. Har også prøvd å gi henne en tyggeleke som hun kan være hyper med i stedet for meg. Dette går bra i ca 30 sek før hun får piraya-blikket og hopper på meg igjen.  Hun luftes ofte og jeg trener litt på sitt, ligg osv. for å få gjort mental trening. Jeg har nå satt opp en grind slik at det er et avgrenset område hvor hun skal kunne slappe av (i stedet for bur).

Jeg startet idag med å forsøke ro-trening i dette området, men er veldig usikker på om jeg gjør det riktig. Vil ikke gjøre ting verre. Jeg satte henne inne på området og satte meg selv i sofaen 2m bortenfor hvor hun kunne se meg. Jeg la inn teppe, tyggeleke og vannskål. Hun ble hysterisk, og hylte og pep mye. Dette skjønner jeg er helt normalt. Da jeg så hun begynte å bli litt sliten satte jeg meg på utsiden av grinden (altså, nærmere henne), og etter noen minutter la hun seg ned for å sove. Jeg ønsket å lukke opp døra slik at når hun våknet ville døren være åpen. Problemet er at hun sover så lett at når jeg da forsøkte så forsiktig jeg kunne å åpne grinden lydløst våknet hun og gikk ut. Hun la seg til å sove et annet sted, men sover nå :)

Vil denne ro-treningen fungere når hun da våkner når jeg åpner grinden og går ut og legger seg et annet sted? Hun har jo startet avslapningen innenfor grinden, så jeg krysser fingrene for at hun skjønner tegningen etterhvert.

Noen synspunkter på om jeg gjør det riktig? Eller om noen har noen andre gode tips?

Hvor mye søvn får hunden din ?

en valp skal ha 18-20timer søvn i løpet av en dag. Bare den biten kan hjelpe ekstremt mye.

Men ellers så ville jeg ha håndtert hunden. Sitt på kne og ha hunden i en sitt på din høyre side. Din venstre hånd kan håntere kroppen og din høyre hånd holder du i halsbåndet. Begynner han å bite så gir du en konkret vridning (ikke strup)

når han har roet seg ned så slipper du og later som ingenting

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er jo bare en liten baby. Så jeg ville ikke forventet så mye eller trent for mye så tidlig. Når en valp får raptus er det often enten fordi de er overstimulert eller understimulert. Prøv å fin en fin balanse mellom aktivitet og ro igjennom dagen. Først litt aktivitet for å få ut litt energi, så ro for å hvile/sove. Når dem er så små så kan du feks gå ut i hagen, trene bittelitt, leke litt, også gå inn og ta henne på fanget og kose rolig så hun roer seg ned. Dette går seg helt sikkert til etter hvert ? 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Haffey skrev:

Hvor mye søvn får hunden din ?

en valp skal ha 18-20timer søvn i løpet av en dag. Bare den biten kan hjelpe ekstremt mye.

Men ellers så ville jeg ha håndtert hunden. Sitt på kne og ha hunden i en sitt på din høyre side. Din venstre hånd kan håntere kroppen og din høyre hånd holder du i halsbåndet. Begynner han å bite så gir du en konkret vridning (ikke strup)

når han har roet seg ned så slipper du og later som ingenting

Hvor kommer dette ‘hvalper skal sove 18-20 timer i døgnet’ fra?  Hadde jeg hatt hvalper som sov så mye frivillig, hadde jeg blitt bekymret og tatt den/de med til dyrlegen..

Siste hvalpene jeg hadde er to kullsøsken av miniatyrase som ble hentet ved ca 8_9 ukers alder. Vi sa ofte at hadde vi bare hatt en brøkdel av den energien de oppviste ( leking og herjing seg imellom og med de voksne som orket) , så kunne man vasket hus på daglig basis som en lek..

Jeg tror veldig mange glemmer helt, at det å være ‘enebarn’ ( eneste valp i husholdningen) er en veldig unaturlig situasjon for en valp å være i.  Det som er naturlig er at søskenene vokser opp sammen og da har de alltid tilgang til lekekamerater , for å herje og få utløp for energien. Hvalper har mye energi og ikke minst behov for å herje og leke. 
 

Å skal bedrive tvangsroing på hvalper ( eller voksne hunder for den del) for å få de til å passe inn i egne ønsker, er pent sagt ikke snillt eller dyrevennlig. Hundehold  skal vel ikke være til glede bare for eieren men for hundene også? 
 

Til TS; dropp grinder/inngjerdinger eller bur, denslags skal være helt unødvendig og man skaffer vel hund for at den skal bære sammen med den og bruke tid på den, ikke for å pasifisere den etter egne ønsker? 
 

 

 

 

 

  • Like 2
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutes ago, QUEST said:

Til TS; dropp grinder/inngjerdinger eller bur, denslags skal være helt unødvendig og man skaffer vel hund for at den skal bære sammen med den og bruke tid på den, ikke for å pasifisere den etter egne ønsker? 
 

 

Jeg mener at grinder er en fin måte å beskytte valpen fra å skade seg selv eller inventaret når man ikke har mulighet til å ha øynene på den 24/7. De blir gjerne overflødige etterhvert...

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, simira skrev:

Jeg mener at grinder er en fin måte å beskytte valpen fra å skade seg selv eller inventaret når man ikke har mulighet til å ha øynene på den 24/7. De blir gjerne overflødige etterhvert...

Jeg betviler sterkt at noen ville kommet på å kalle meg minimalist..:P Her er det både masse krimskrams , giftige planter og annet ‘smågodt’ tilgjengelig for den som absolutt vil ha tak i noe. Jeg har aldri følt behov for å hverken gjerde noen eller noe, inne eller ute for den del. Jeg sier ikke at noe aldri kan skje, slett ikke men jeg tror at denne ‘bekymringen’ for at noe skal skje, mye bunner i at eieren syns det er lettvindt å bur/gjerde hvalpen/hunden inne..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, QUEST said:

Jeg betviler sterkt at noen ville kommet på å kalle meg minimalist..:P Her er det både masse krimskrams , giftige planter og annet ‘smågodt’ tilgjengelig for den som absolutt vil ha tak i noe. Jeg har aldri følt behov for å hverken gjerde noen eller noe, inne eller ute for den del. Jeg sier ikke at noe aldri kan skje, slett ikke men jeg tror at denne ‘bekymringen’ for at noe skal skje, mye bunner i at eieren syns det er lettvindt å bur/gjerde hvalpen/hunden inne..

 

Folk har forskjellig terskel hvor hva som er greit, og hunder har forskjellig terskel for hva de går løs på. En bekjent har måttet teipe eller legge kabelrør i stua for å beskytte valpen, vi brukte bur en periode for å begrense slitasjon på dørkarmene som ridgebacken syntes var gode å tygge på.  Jeg tror ikke hunden tar skade av det, ei heller å lære å være innenfor synsvidde men utenfor rekkevidde av eier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, simira skrev:

Folk har forskjellig terskel hvor hva som er greit, og hunder har forskjellig terskel for hva de går løs på. En bekjent har måttet teipe eller legge kabelrør i stua for å beskytte valpen, vi brukte bur en periode for å begrense slitasjon på dørkarmene som ridgebacken syntes var gode å tygge på.  Jeg tror ikke hunden tar skade av det, ei heller å lære å være innenfor synsvidde men utenfor rekkevidde av eier.

Jeg tror ( eller er ganske sikker på) at mye av problemet med det som endel karakteriserer som ‘problemadferd’   ( men som jeg tenker er helt normal adferd/reaksjon på for lite egnet stimuli/mosjon ) er at hvalper eller voksne hunder for den del får for lite aktivitet som hunden har utbytte av.  Som jeg har sagt før, jeg tenker at hovedproblemet er at de fleste hunder får for lite ( for hunden) interessant aktivitet og derav følger ‘problemadferd. ‘Tur’ f.eks. er så mangt og jeg tillater meg å betvile at hunder har særlig utbytte av turer i stramt bånd, trasking på asfalten eller sykkelturer. 
 

Dette kan nok falle endel tungt for brystet men som jeg sa tidligere, det bør vel være et mål at hunden har like stor glede av hundeholdet ( eller i alle fall i så stor grad som mulig) som eieren? 
 

Jeg blir litt trist av å se hvor mange tråder det er både her og på andre fora, hvor hovedfokuset ser ut til å ligge på hvordan hunden i størst mulig grad skal være til minst mulig ‘sjenanse’ for eieren. Helst burde hunden bare ligge på lading til eieren finner det for godt å bruke den, får man nesten inntrykk av i mange tilfeller..

Å ha hund der målet er at hunden også skal ha det så bra så mulig, innebærer at en må både tolerere og innse at hundehold medfører ikke bare kos og glede men en hel del mindre ‘gledelige’ endringer i rutiner og vaner. Hvis ikke er muligens ikke hund det riktige valget? 
 

Nå er det ingen hemmelighet at jeg er burmotstander, unntak er under transport og i tilfeller der hunden må være i ro etter skade. Transport/bilbur skal selvsagt være av en slik størrelse at hunden ikke må brettes dobbelt for å få plass..

Jeg tenker at hunder er familiemedlemmer, tanken på å stenge familiemedlemmer ‘ute’ , enten ved grind eller bur er fremmed for meg og unaturlig. 
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en border collie valp.. ! 
Rotrening for sånne er sitt og dekk, og kosestund. De skal ikke forsøkes passiviseres i den alderen i det hele tatt, mener nå jeg. Det er en arbeidshund. Rasen troner helt øverst på pallen som den mest heftige bruksrasen, og de skal bli klin koko av å ikke ha noe å gjøre. Utnytt tiden til å lære valpen hva den aktivt skal velge å gjøre i stedet for <uønsket adferd>, type «do this instead», og ikke prøv å passivisere den ennå. Å være rolig (sitt/dekk) er en mentalt krevende oppgave for rasen, ikke en passiv handling, og det må trenes inn i små porsjoner over lang tid. 

Generelt: Valperaptus før leggetid er helt normalt, og de vokser det av seg helt av seg selv. Skal ikke, og trenger ikke trenes bort. Er valpen trøtt («overstimulert», eller tilstrekkelig stimulert), så bare la den rase fra seg før du lar den tisse og sove umiddelbart etterpå.


Edit: Rolig sofakos med en heftig bruksrase er oppnådd om hunden holder kroppskontakt mens den har «raptus» på sofaen. Ikke forvent den skal klare slappe av når den er våken. Heftige hunder liker ikke og klarer ikke å slappe av unntatt når de sover. De er i konstant bevegelse, fordi nervesystemene deres er sånn at de «må» bevege seg. Derfor er «bli»-øvelser en aktiv mental oppgave for dem. 
 

Edit 2: Om du ikke er forberedt på å måtte (ville!) ha den hunden ved din side og gi den oppgaver hele tiden, hele livet dens, så ville jeg vurdert omplassering NÅ. Om du er villig til å gi den oppmerksomheten den krever, og ønsker deg en ekte personlig assistent, så er det bare å starte treningen og nyte reisen :) 

Endret av Maskot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...