Gå til innhold
Hundesonen.no

Liten/mellomstor hund til aktivt tur og friluftsliv


elisabhansen
 Share

Recommended Posts

Jeg og min samboer ønsker oss hund og er på utkikk etter en liten eller mellomstor hunderase som kan være med oss på tur året rundt (langrenn, topptur, kajakk, markaturer og teltturer). Vi bor i en stor leilighet (med hage) og har en innekatt. Ettersom vi bor i Nord-Norge, og vinteren kan være lang, ser vi aller helst etter en hund med litt pels. Vi er begge hundevante folk og har tidligere hatt border collie/husky mix, staffordshire bullterrier og jack russell/whippet mix. 

 

Per idag er "topp 3":

1. Norsk lundehund

2. Shiba

3. Jack Russell

 

Vil gjerne høre erfaringer rundt disse rasene, spesielt i forhold til hvordan de er mot andre folk og dyr, og eventuelt om noen har gode tips for andre raser som kan passe oss ?

Endret av elisabhansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere har katter som flytter inn og ut av huset ville jeg valgt en omgjengelig rase med lite jaktinstinkt. Med god og riktig tilvenning kan de fleste hunder venne seg til husets katt, men om det endrer seg ofte så kan det bli en utfordring tenker jeg.

Shiba er generelt ganske sære på hvem de går overens med uansett art. Utenom katteholdet så tenker jeg ellers at de passer interessene deres ganske bra.

Jack russelen har jo en del jaktinsinkt og er ikke nødvendigvis enkel sammen med katter heller. Jeg kjenner til jrt som går overens med husets katt, men de går ikke nødvendigvis sammen med andre (hunder eller katter, for den del).

Lundehunden er kanskje den enkleste av disse, selv om jeg er litt usikker på utholdenheten på f.eks. lange skiturer. Men samtidig er den jo liten nok til å ha i en sekk ved behov.

Det er jo også tre veldig forskjellige hundetyper du lister opp. Hva er viktig for dere med tanke på pelsstell, førbarhet og lyd, for eksempel? Jack russel er mye mer krevende enn de andre to med tanke på mental aktivisering, men det høres ut som dere er aktive nok til at det ikke er noe stort problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, simira skrev:

Hvis dere har katter som flytter inn og ut av huset ville jeg valgt en omgjengelig rase med lite jaktinstinkt. Med god og riktig tilvenning kan de fleste hunder venne seg til husets katt, men om det endrer seg ofte så kan det bli en utfordring tenker jeg.

Shiba er generelt ganske sære på hvem de går overens med uansett art. Utenom katteholdet så tenker jeg ellers at de passer interessene deres ganske bra.

Jack russelen har jo en del jaktinsinkt og er ikke nødvendigvis enkel sammen med katter heller. Jeg kjenner til jrt som går overens med husets katt, men de går ikke nødvendigvis sammen med andre (hunder eller katter, for den del).

Lundehunden er kanskje den enkleste av disse, selv om jeg er litt usikker på utholdenheten på f.eks. lange skiturer. Men samtidig er den jo liten nok til å ha i en sekk ved behov.

Det er jo også tre veldig forskjellige hundetyper du lister opp. Hva er viktig for dere med tanke på pelsstell, førbarhet og lyd, for eksempel? Jack russel er mye mer krevende enn de andre to med tanke på mental aktivisering, men det høres ut som dere er aktive nok til at det ikke er noe stort problem.

Takk for godt svar! Jeg endret teksten litt for å være mer presis, da katten vi har er i permanent fosterhjem, dermed har vi kun samme katt hele tiden (og i verste fall må vi si opp som fosterhjem hvis hunden og katten ikke går overens).

Ja, de er ganske ulike hunderaser, men alle har kvaliteter som vi liker. Lundehund fordi den skal være glad i folk og friluftsliv, shiba som er selvstendig men aktiv turhund, og jrt fordi samboeren min tidligere har hatt en jrt-mix og er glad i rasen (jeg har selv lite forhold til jrt).

Har ingen spesielle krav rundt pelsstell eller førbarhet og lyd. Det viktigste er at hunden kan trives med å være mye ute, tolerere katten vår, og at den med tiden skal kunne være hjemme alene en arbeidsdag ved behov (vi jobber fleksitid og kan ta hjemmekontor). Blir mest fokus på hverdagslydighet da vi ikke har tenkt å bruke hunden til f.eks. jakt eller agility.

Endret av elisabhansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...