Gå til innhold
Hundesonen.no

Valp med raptus ?


Doodledude
 Share

Recommended Posts

Vi har en goldendoodle valp som er 11 uker gammel, han har vært hos oss i to uker nå. En herlig liten type, som lærer raskt og har mye energi.

1) Men vi har noen utfordringer, på ettermiddagen/kvelden får han ofte raptuser, som varer lenge opptil flere timer, han er trøtt og urolig, men klarer ikke finne roen selv. Har forsøkt trikset med å holde ham til han roer seg, men da blir han bare helt vill, og man må til slutt slippe ham. Har også forsøkt å la han lete etter maten ute i hagen, og inne, trene kontakt, men ingenting hjelper når han er i raptus-modus? Tips?


2) Han har funnet seg en liten grop i et blomsterbedd som er hans go-to når han har raptus, da graver han der eller forsøker å stikke av under gjerdet i hagen og løper etter forbipasserende, og hører ikke etter/virker ikke til å bry seg om meg eller samboer overhodet. Kommer dette til å bli bedre etterhvert med kontakttrening og trening på innkalling?

3) Om 1,5 uke må jeg tilbake på jobb, og han må da være hjemme en god stund alene, dvs noen dager 7-8 timer, noen dager 2-3 timer? Tips til hvordan man kan øve på dette i praksis? Og lar det seg gjøre på så kort tid? Han fotfølger meg og samboer til døren, og går vi ut og rett inn igjen løper han bare ut i gangen. 

Mvh ny valpeeier, takker for alle kyndige svar. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper dere har trent litt mer på alenetrening og selvstendighet enn å gå ut døren og inn igjen hvis han må være alene en hel arbeidsdag om halvannen uke. Kan en nabo eller noen andre stikke innom og lufte i løpet av dagen kanskje?

Ihvertfall ville jeg startet å lukke dører bak meg når dere går på badet eller er i andre rom en kort stund, gå til postkassen, osv. Progresjonen kommer veldig an på hunden, og du kan søke på "alenetrening" for å finne flere tråder og tips på forumet her.

Det samme gjelder raptus, helt vanlig. Har du prøvd å gi ham et tyggebein og sitte sammen med ham på teppet/senga hans?

Hullet i gjerdet må såklart tettes, og han bør antageligvis ikke slippes ut i det hele tatt uten bånd når han har raptus. Ta på en langline og gå en liten tur så han får rast av seg litt, og så prøv litt enkle kontaktøvelser før ro og ligge på sengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...