Gå til innhold
Hundesonen.no

Styrke tillit mellom meg og valpen + sofahopping


Fadia
 Share

Recommended Posts

Hei! Jeg lurer på to ting som vi kunne trengt litt hjelp med fra dere hundeerfarne ? Førstegangseier her og har flust med spørsmål. 

1. På hvilken måte kan man styrke forholdet mellom valpen og eier? Valpen vår er 5 måneder og vi har vært veldig nøye med å trene belønningsbasert med positiv forsterkning. For han er godbiter alfaomega og han gjør omtrent alt for å få godbit, men det er noen ganger han har selektiv hørsel og lytter ikke når vi prøver å avlede(feks ute på tur). Han bykser mot spennende løvblader som blåser bort, snusing der han legger seg ned og vil ikke av flekken osv. Vi jobber med passering av andre hunder og han reagerer ikke hvis ikke den andre hunden viser interesse, men hvis andre hunden bjeffer eller drar mot han så bykser han til. Vi ignorerer og går videre. Hvordan få han til å høre på oss? Har skjønt at tillit er det viktigste, men hvordan fungerer det i praksis? Vi leker med han og har det veldig gøy sammen, men han er jo i en utforskende alder så vi skal ikke forvente så mye. Men er det noe mer vi bør fokusere på?

2. Vi har bestemt oss for å være konsekvente med at valpen ikke får ligge på sofaen og det har han aldri gjort heller, men den siste tiden har han begynt å hoppe på sofaen når vi sitter der. Han har et teppe rett ved sofaen, men vil helst opp til oss. Vi løfter han forsiktig ned og legger til 'ned' for å få det som kommando. Vi har gjort det mange ganger nå og hver gang vi sier ned og han går ned så blir det godbit. Men han gjør det flere ganger, mulig for å få godbit? Hvordan lære han at det lønner seg og ikke hoppe på sofaen? 

Beklager for lang tekst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, o1337 skrev:

2. Gir du godbiten for å hoppe ned? For da belønner du at hunden skal hoppe opp (for så hoppe ned).

Jeg trente det vekk på min ved å lure hunden ned med godbit og si kommandoen "sitt". 

Da gikk det ganske fort over ? 

Godt poeng! Da er det ikke så rart at han vil hoppe opp for så hoppe ned og få godbit.. Tenkte ikke på den måten. Men da lurer du han ned med godbit og gir godbiten når du får han vekk også sier du 'sitt' ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Fadia skrev:

Godt poeng! Da er det ikke så rart at han vil hoppe opp for så hoppe ned og få godbit.. Tenkte ikke på den måten. Men da lurer du han ned med godbit og gir godbiten når du får han vekk også sier du 'sitt' ? 

Vi gjorde det samme ? 

1. Viser hunden godbiten og får den til å følge den ned fra sofaen.

2. Når hunden er nede med alle 4 sier jeg sitt

3. Når hunden sitter gir du godbit

Gir ingen kommando for å gå ned eller kjefting

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Opplev ting sammen, gjør det på en positiv måte og ha fokus på det som hunden liker å gjøre. Dra ut på tur, gå noen langturer, utforsk ulike miljøer, la hunden få bruke sine naturlige instinkter som hund og som den rasen den er, lær den triks eller øvelser og ha den mye sammen med dere. Gi den følelsen av at dere som eiere fører til noe gøy. Dette betyr også i praksis at man må slippe litt kontrollen og finne en balanse mellom når hunden skal lystre og når den får gjøre som den vil, å hele tiden veive med godbiter og leker for alt mulig blir ofte masete og da mister belønningene verdi. Tren heller på få ting som er viktige for akkurat deres hundehold, korte økter av gangen og med lange mellomrom der hunden får gjøre mer som den vil. Trener du på kontakt, så gjør det heller kun noen få ganger (2-3) i korte økter (maks 1 minutt) i løpet av en tur på 1 time. Ikke legg turene til tidspunkter eller steder som du vet at du vil møte mange forstyrrelser som hunden ikke vil håndtere som ønsket enda. Dere må bygge sakte opp til mer og mer krevende forstyrrelser. For eksempel: Når hunden kan holde kontakt inne, så øv på det i hagen, så kan man gjøre det et par ganger på lufteturer, så ber man om det i f.eks skogen eller et mer krevende luktmiljø med mange spennende lukter, og så kanskje med synsforstyrrelser (med god avstand) som at man kaster noe og roper på hunden (for å avbryte jaging), man kan øve på å ta kontakt med mennesker og hunder på goood avstand, og etter det kan man kanskje forvente at hunden er i stand til å ta kontakt i mer krevende situasjoner som jaging av løv, katter og utfall mot hunder. Og husk å øk verdien av godbitene / lekene etter hvert som det blir mer krevende for hunden.

2. Ikke gi hunden godbit for å gå ned av sofaen når den nettopp har gått opp, bare løft den ned uten å gjøre noen greie ut av det nå i starten. Tren heller inn en kommando for å gå på plassen dere vil at den skal ligge (og tren på det generelt i hverdagen når hunden har alle fire beina på gulvet), og så kan dere senere bruke den for å få hunden ned av sofaen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Tyttebæra skrev:

1. Opplev ting sammen, gjør det på en positiv måte og ha fokus på det som hunden liker å gjøre. Dra ut på tur, gå noen langturer, utforsk ulike miljøer, la hunden få bruke sine naturlige instinkter som hund og som den rasen den er, lær den triks eller øvelser og ha den mye sammen med dere. Gi den følelsen av at dere som eiere fører til noe gøy. Dette betyr også i praksis at man må slippe litt kontrollen og finne en balanse mellom når hunden skal lystre og når den får gjøre som den vil, å hele tiden veive med godbiter og leker for alt mulig blir ofte masete og da mister belønningene verdi. Tren heller på få ting som er viktige for akkurat deres hundehold, korte økter av gangen og med lange mellomrom der hunden får gjøre mer som den vil. Trener du på kontakt, så gjør det heller kun noen få ganger (2-3) i korte økter (maks 1 minutt) i løpet av en tur på 1 time. Ikke legg turene til tidspunkter eller steder som du vet at du vil møte mange forstyrrelser som hunden ikke vil håndtere som ønsket enda. Dere må bygge sakte opp til mer og mer krevende forstyrrelser. For eksempel: Når hunden kan holde kontakt inne, så øv på det i hagen, så kan man gjøre det et par ganger på lufteturer, så ber man om det i f.eks skogen eller et mer krevende luktmiljø med mange spennende lukter, og så kanskje med synsforstyrrelser (med god avstand) som at man kaster noe og roper på hunden (for å avbryte jaging), man kan øve på å ta kontakt med mennesker og hunder på goood avstand, og etter det kan man kanskje forvente at hunden er i stand til å ta kontakt i mer krevende situasjoner som jaging av løv, katter og utfall mot hunder. Og husk å øk verdien av godbitene / lekene etter hvert som det blir mer krevende for hunden.

 

2. Ikke gi hunden godbit for å gå ned av sofaen når den nettopp har gått opp, bare løft den ned uten å gjøre noen greie ut av det nå i starten. Tren heller inn en kommando for å gå på plassen dere vil at den skal ligge (og tren på det generelt i hverdagen når hunden har alle fire beina på gulvet), og så kan dere senere bruke den for å få hunden ned av sofaen også.

 

Tusen takk for at du tok deg tid til å svare så fantastisk! 

2. Vi har pleid å gi han godbit når han har gått ned av sofaen, men det skjønner jeg nå ikke er lurt for da vil han bare hoppe opp for å hoppe ned og få godbit. Vi løfter han nå rolig ned uten styr når han gjør det, men ser det tar sin tid ? Han har et teppe ved sofaen som han av og til pleier å ligge på, men ønsker helst å vandre litt rundt i stua for å tilslutt finne et eller annet sted(gjerne ikke noe fast sted). Vi holder på med å legge til kommandoen 'legg seg' når vi vil at han skal være på plassen sin(teppet) og han gjør det en liten stund, men så er han i farta igjen.. Han er jo liten enda, men vi øver hver dag og prøver å få det inn. Burde vi veilede han med godbit til teppe sitt når han står opp uten å 'få lov' til det? Eller har du andre tips som kan få han til bli der? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/25/2021 at 10:07 PM, Fadia said:

Tusen takk for at du tok deg tid til å svare så fantastisk! 

2. Vi har pleid å gi han godbit når han har gått ned av sofaen, men det skjønner jeg nå ikke er lurt for da vil han bare hoppe opp for å hoppe ned og få godbit. Vi løfter han nå rolig ned uten styr når han gjør det, men ser det tar sin tid ? Han har et teppe ved sofaen som han av og til pleier å ligge på, men ønsker helst å vandre litt rundt i stua for å tilslutt finne et eller annet sted(gjerne ikke noe fast sted). Vi holder på med å legge til kommandoen 'legg seg' når vi vil at han skal være på plassen sin(teppet) og han gjør det en liten stund, men så er han i farta igjen.. Han er jo liten enda, men vi øver hver dag og prøver å få det inn. Burde vi veilede han med godbit til teppe sitt når han står opp uten å 'få lov' til det? Eller har du andre tips som kan få han til bli der? 

 

 2. Det er lett å belønne ting som man ikke egentlig mente, hender jeg også gjør det, og det tar jo da også litt tid å avlære igjen.

Jeg er tilhenger av at hundene skal få ligge hvor de vil når vi bare slapper av hjemme, da de gjerne bytter både liggestilling, underlag og sted i løpet av en soveøkt. Så at valpen deres ligger på forskjellige steder er naturlig adferd. :) Jeg har en "gå i kurven" kommando fordi det er praktisk å kunne kommandere hunden dit og holde den der en kort periode, f.eks hvis man mister noe på gulvet som må ryddes opp, de er i veien ved vasking av gulv, hvis det kommer besøk som er redd for hunder eller de gjør noe uønsket som jeg vil avlede dem fra. Jeg bruker det ikke som et sted de skal "ta kveld" og forbli over flere timer.

Hvis du søker litt rundt finner du nok flere måter å lære dette inn på, kanskje noen videoer også. Jeg tenker det i bunn og grunn handler om å lære hunden hva vi forventer, for nå vil jeg tro at han vet at han skal gå på teppet men ikke hvor lenge han trenger være der. Det er ikke noe i veien for å trene på dette allerede selv om han er ung, så lenge man tar hensyn til at man ikke kan forvente at han har konsentrasjonen til å bli så veldig lenge eller klare lange intervaller uten godbiter.

Jeg lærer dette inn ved å lokke hunden opp i kurven og gi den godbit, selv slipper jeg godbiten i kurven. For min del er det ikke nøye om hunden står, sitter eller ligger, jeg vil bare ha alle fire beina oppi*. Så bruker jeg konsekvent en frikommando når jeg hiver en godbit så langt unna at hunden må forlate kurven. Men hvis jeg bare trener på dette, lærer jeg kun inn «opp i kurven og rett ut igjen», det vil jeg jo ikke. Så jeg veksler dermed mellom å gjøre 1. øvelse: å sende dem rett ut av kurven igjen med frikommando, og 2. øvelse: å gi godbiter i kurven som belønning for å bli værende der. I starten får den godbitene med korte intervaller, typ godbit hvert 1-2 sekund og må kanskje være i kurven i maks 5 sekunder før den får frikommando. Når jeg så gir frikommando, hiver jeg samtidig godbiten på gulvet, så langt unna at valpen må gå ut av kurven for å ta den. Så øker man gradvis tidsintervallene mellom godbitene og hvor lenge hunden skal være i kurven.
*Om hunden står, sitter eller ligger i starten er ikke så nøye, de fleste vil sette seg eller legge seg når de skjønner at kommandoen betyr at de skal være der en liten stund.

Etter hvert øker man kravene, som at jeg begynner å bevege meg rundt mens valpen venter, setter meg i en stol, deretter går jeg ut av syne osv. 

Man prøver å skape en tydelig forståelse og forutsigbarhet for når den skal bli værende i kurven og når den får lov til å forlate den, det betyr at man må bygge på så sakte at hunden hele tiden klarer å vente til den har fått frikommandoen, ellers vil den lære at den ikke behøver frikommando for å gå ut.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...