Gå til innhold
Hundesonen.no

Fra Bølle til Bestevenn 2


Rufs
 Share

Recommended Posts

I dag kommer første episode av denne sesongen. Mange utfordringer for Maren, men med typiske problemer som sikkert flere kan skjenne seg igjen i. Og med forskjellige typer hundeeiere som de fleste av oss.

Gleder meg til å følge programmet

(og holder meg unna FB med de merkeligste nedlatende kommentarer til alt og alle i dette programmet ?)

Kommer du til å se på dette?

Endret av Rufs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett første episode. Kjenner at jeg blir litt bekymret over så stor størrelsesforskjell på hundene kombinert med aggresjon, men må jo stole på at Maren vet hva hun driver med. (og ja,jeg vet godt hvordan resultatet kan bli når en mini blir angrepet av en mye større hund) En annen ting er flexibånd, som i mitt hode er en uting uansett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble litt stresset over hvor mange situasjoner de aggressive hundene ble satt i hvor det trigget aggresjon. Noe jo Maren faktisk sa at de ikke burde få lov til å «øve» på. Skjønner det kan være et TV grep - forhåpentligvis er det klippet til på et vis som bare får det til å se ut som om det er gjort mer eller mindre med vilje…

Ellers spennede kasus og Maren er veldig fin mot mennesker og dyr … som vanlig. Ser fram til fortsettelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ganske sikker på at produksjonen ber hundeierne sette hundene i dårlige situasjoner for å skape god TV. Særlig den scenen der de hundene sto på hver side av gjerde. Eierne sto jo bare å så på. 

Hvis man ser på forrige sesongen så ser man også hundene gjøre utfall mot syklister og joggere mens eierne ikke gjør noen ting (eller var det valpeprogrammet?). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, o1337 skrev:

Jeg er ganske sikker på at produksjonen ber hundeierne sette hundene i dårlige situasjoner for å skape god TV. Særlig den scenen der de hundene sto på hver side av gjerde. Eierne sto jo bare å så på. 

Hvis man ser på forrige sesongen så ser man også hundene gjøre utfall mot syklister og joggere mens eierne ikke gjør noen ting (eller var det valpeprogrammet?). 

Folk gjør jo faktisk så dumme ting i virkeligheten. Det er jo derfor disse hundene er "de verste bøllene", fordi eiere ikke evner å se at dette gjør hunden verre. Som. f.eks at de lot disse to hundene "hilse" på hverandre på hver sin side av gjerde. "Hundene må jo bli venner. Og gjerde gjør det trygt å hilse". Sånn gjør faktisk folk. 

Jeg møter til stadig folk som overhodet ikke evner å lese hunden sin. Folk må faktisk få det inn med te-skje at "hunder trenger ikke hilse" De faktisk ikke være bestevenner med alle de møter.

Jeg hørte om ei som nå fikk "lykkepille" av veterinæren. For eieren er så fortvilet over at terriern hun har ikke liker å hilse på andre hunder. Bikkja vil heller ha god avstand til andre hunder. Så da fixer eieren "lykkepiller" i stedefor å la henne slippe å hilse på alt og alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Rufs skrev:

Folk gjør jo faktisk så dumme ting i virkeligheten. Det er jo derfor disse hundene er "de verste bøllene", fordi eiere ikke evner å se at dette gjør hunden verre. Som. f.eks at de lot disse to hundene "hilse" på hverandre på hver sin side av gjerde. "Hundene må jo bli venner. Og gjerde gjør det trygt å hilse". Sånn gjør faktisk folk. 

Jeg møter til stadig folk som overhodet ikke evner å lese hunden sin. Folk må faktisk få det inn med te-skje at "hunder trenger ikke hilse" De faktisk ikke være bestevenner med alle de møter.

Jeg hørte om ei som nå fikk "lykkepille" av veterinæren. For eieren er så fortvilet over at terriern hun har ikke liker å hilse på andre hunder. Bikkja vil heller ha god avstand til andre hunder. Så da fixer eieren "lykkepiller" i stedefor å la henne slippe å hilse på alt og alle.

Ja jeg er enig i at folk er idioter. På valpeprogrammet løp hundene løse midt i Oslo og angrep folk :P  Men f.eks de som hadde Iris i forrige sesong hadde tydeligvis en del peiling? Men likevel var det masse scener der hunden hadde utfall mot tilfeldige folk.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det virker som han med schäferen har noenlunde peiling på hva han driver med. Han klarte i hvert fall å lese hunden sin godt nok til å se at stressnivået var for høyt, og fikk hunden ut av situasjonen før det eskalerte enda mer. De øvrige eierne så ut til å være mer eller mindre blind for hundenes signaler, spesielt de to små som ble tvunget inn i en hilsesituasjon de helt åpenbart ikke var komfortabel med.

Endret av Wilhelmina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart at de må vise hvor ille det faktisk kan være. Vi ser jo bare en brøkdel av problemene, og hunder viser jo seg ikke frem hvis de ikke blir trigget til « å feile»

Allerede nå er enkelte i gang på FB og ser ikke problemene, det er jo bare å si slutt/nei til hunden så slutter den med å utagere, tisse inne, bite osv.

Vi ser jo hundene og eierene kun noen få minutter pr. episode. Det er sikkert mye verre en hva vi ser.

——————————————————————————————————-

Et par ting jeg reagerte på er de som kjøper verdens største hund (ca 60-70 kg) som de vil at ungene skal kunne gå på tur med. Jeg vet at valpen var verdens søteste, men når de vet hvor stor hunden blir, hvorfor kjøper de den rasen når ungene skal lufte den alene?

 

  • Confused 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Wilhelmina said:

Synes det virker som han med schäferen har noenlunde peiling på hva han driver med. Han klarte i hvert fall å lese hunden sin godt nok til å se at stressnivået var for høyt, og fikk hunden ut av situasjonen før det eskalerte enda mer. De øvrige eierne så ut til å være mer eller mindre blind for hundenes signaler, spesielt de to små som ble tvunget inn i en hilsesituasjon de helt åpenbart ikke var komfortabel med.

Jeg tror både Odin og Joey kan bli fine hunder med litt arbeid. Det krever nok en del, men fullt gjørbart, de er egentlig veldig fine og arbeidssomme hunder, så hvis eierene får fokus så blir det bra. Det som nesten skremmer meg litt er at eierene til de to er redde for at de skal bite noen slik at de blir avlivet - for de er redde for å miste hunden! Jeg tenker at om jeg hadde en hund som potensielt kunne bite noen så tenker jeg 1) har hunden det faktisk ok? og 2) vil jeg ha ansvaret for en slik hund?

Nå har jeg jo ikke vært i den situasjonen, men har hatt en hund på 10 kg som har vært rimelig aggressiv mot andre hunder. Jeg har sagt til meg selv at jeg orker ikke en slik hund igjen. Og selv hvor glad jeg er i hundene så hadde jeg ikke orket å ha ansvaret for en hund som kan skade andre mennesker. Det tjener hverken hunden eller menneskene rundt meg, eller meg for den del. Og flere av disse bor i Oslo eller tettbygde strøk... Takk og lov at Odins eier er flink til å ta ham unna, det er jo det eneste riktige å gjøre der.

Hovedvekten av problemene her er vel "som vanlig", motivasjon av tungmotiverte hunder (de små og den største, sånn i hovedsak), og fokus og ansvar fra hundeeierene, og lære at hundene ikke MÅ hilse på andre hunder. Mye løst. Og så må man bare jobbe og jobbe for å bytte ut uvaner med nye vaner.

Det er mye "morsom" håndtering her, heldigvis lite som ikke lar seg fikse tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser hele tiden fra hundefolk «hunden må ikke hilse på andre hunder», det er man i realiteten helt nødt til å forholde seg til med idioteiere uten kontroll på sine løse hunder omtrent på hvert gatehjørne når man bor i et folkerett område. Så når det er et problem er man nødt til å ha en plan på hvordan det skal håndteres og trene på det (handler først og fremst hvordan eier tar kontroll). Men å hilse bevisst på fremmede hunder er jo noe annet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, det er igrunn en tvetydig formulering. Altså, de må jo lære seg å håndtere det, for all del. Men de må også lære at hunden ikke har behov for å hilse på masse andre hunder. Hun eieren til Joey var jo fullstendig overrasket over det. Én ting er å tenke at den søte lille valpen din trenger å "sosialiseres" mest mulig, men en voksen hund som prøver å spise alle han ser? :P

Når jeg sier at hunden ikke må hilse på andre er det altså i betydningen "hunden har ikke behov for å hilse på andre hunder", ikke "hunden må aldri få muligheten til å hilse på andre hunder" (selv om de selvfølgelig bør skjermes for det i enkelte tilfeller).

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundemiljøet er som det er. I stedet for å heie frem at det faktisk lages et program for folk flest, der trening av hund fremstilles sånn at selv dem som ikke er så engasjert i hund, følger med - så er det om å gjøre å rakke ned på metoder og fremheve egen hundeskole. 

Da jeg så programmet reagerte jeg på at hundene fikk "lov" til å utagere så mye. Så kom jeg på at jeg selv var på kartlegging av hund med utageringsatferd på en hundeskole (som fokuserer på positiv hundetrening), der hundene også ble satt i situasjoner der de viste hva som bodde i dem. Uten at trener får se det, så vet man ikke hvordan man skal legge opp treningen. Jeg håper og tror de fleste klippene er fra samme "episoder". 

 

Endret av Megmedhusky
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har da vært mye framheiing av programmene til Maren her synes jeg? Nettopp på grunn av at det i hovedsak presenterer positiv trening som løsninger på vanlige problemer. Uten at folk nødvendigvis er enige i alt og hvordan det gjøres.

Jeg har også vært på mange passeringskurs og lignende, uten å noen gang ha blitt bedt om å sette hunden i situasjoner som "viser hva som bor i dem". Selvfølgelig skjer det feilberegninger, men alle mine instruktører ville ha stoppet enkelte av disse situasjonene lenge før det ble så ille som vises. Men, det skal være underholdning også, og man kan gjøre mye med klipping, så det blir jo lite helhet i ting for oss som vet litt mer om hva som skjer "bak skjermen" ift. både adferd og trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir jo litt rart med et program som handler om å løse adferdsproblemer til Bølle-hunder, hvis vi som ser programmet ikke få se problemene som faktisk hundene har.

«Her er Fant som vil sloss med alle andre hunder, men nå står vi ute på landet og kan ikke se en hund i mils omkrets; problem løst! ?»

Da jeg så forrige sesong, så syns jeg Iris var en vanskelig nøtt. Vi fikk se hvordan hun klikket på forskjellige ting, vi fikk vite at eierene hadde prøvd å få hjelp andre steder. Likevel mente mange som diskuterte programmet at Iris hadde vel ingen problemer, det var bare å si «nei!», eller holde den unna sykler.

Så mens noen så et problem som varte i ca 4 minutter, kunne andre se et problem som alltid var der. På hver tur, hver eneste dag

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang det å ikke hilse på andre, jeg så forleden dag en som har fullstendig misforstått det begrepet. Godt voksen kar som har hørt det en gang på et hundeprogram. har sett ham på tur rundt her med først en liten valp som lykkelig og glad logra mot alle både firbeinte og tobeinte, mens eieren bare dro ham videre og skulte på alle han møtte. Så vokste valpen og ble unghund som var litt mer avventende men fortsatt løfta hodet og logra med fint kroppsspråk når han så dyr eller folk, mens eieren fortsatt dro han unna og skulte. Jeg passerte dem og sa hei, først til eier og så til hunden med glad stemme, den logra med hele bakparten. Eier så sint på meg og sa at den ikke skulle hilse. Greit det, jeg gikk jo bare forbi. Nå har han voksen hund som aldri har fått hilse på noen, nå er hunden like sur som eieren og bare stresser rett frem. I går sto det et par med schæfervalp i veikanten sammen med meg, de vet jeg er hundevant så vi hadde hilst såvidt. Valpen satt rolig og avslappet og spiste gress mellom oss, og løftet hodet og spisset ørene mot den voksne hunden da de kom. Siden den er valp hoppet den opp og tok et par steg mot hunden da den passerte oss, mer fikk den ikke lov til. Men selv med mye avstand og tre voksne mellom var det nok til at den voksne hunden reiste bust. Eier så sint på oss og mumla noe om å kontrollere den ***** valpen mens han dro hunden sin videre. Så det er faktisk mulig å misforstå det meste, nå har han en hund som syns alle han møter er skumle og må unngås.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel det som stort sett er problemet med Bøllene i programmet. At (vi) eiere gjør sitt beste, men det blir likevel feil. Og så blir det problemer. Det som fungerer bra på en hund er feil med en annen hund.

Og det er vi som hundeeiere som skal vite hva som er best for hunden vår, og hvorfor. Ikke lett alltid. I hvertfall ikke når sterke instinkter og hormoner slår til

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Pixie skrev:

Ang det å ikke hilse på andre, jeg så forleden dag en som har fullstendig misforstått det begrepet. Godt voksen kar som har hørt det en gang på et hundeprogram. har sett ham på tur rundt her med først en liten valp som lykkelig og glad logra mot alle både firbeinte og tobeinte, mens eieren bare dro ham videre og skulte på alle han møtte. Så vokste valpen og ble unghund som var litt mer avventende men fortsatt løfta hodet og logra med fint kroppsspråk når han så dyr eller folk, mens eieren fortsatt dro han unna og skulte. Jeg passerte dem og sa hei, først til eier og så til hunden med glad stemme, den logra med hele bakparten. Eier så sint på meg og sa at den ikke skulle hilse. Greit det, jeg gikk jo bare forbi. Nå har han voksen hund som aldri har fått hilse på noen, nå er hunden like sur som eieren og bare stresser rett frem. I går sto det et par med schæfervalp i veikanten sammen med meg, de vet jeg er hundevant så vi hadde hilst såvidt. Valpen satt rolig og avslappet og spiste gress mellom oss, og løftet hodet og spisset ørene mot den voksne hunden da de kom. Siden den er valp hoppet den opp og tok et par steg mot hunden da den passerte oss, mer fikk den ikke lov til. Men selv med mye avstand og tre voksne mellom var det nok til at den voksne hunden reiste bust. Eier så sint på oss og mumla noe om å kontrollere den ***** valpen mens han dro hunden sin videre. Så det er faktisk mulig å misforstå det meste, nå har han en hund som syns alle han møter er skumle og må unngås.

Og poenget ditt var?

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
On 8/23/2021 at 7:19 PM, simira said:

 og lære at hundene ikke MÅ hilse på andre hunder. Mye løst. Og så må man bare jobbe og jobbe for å bytte ut uvaner med nye vaner.

Helt enig. Jeg synes Maren forklarte det på en veldig fin måte som vanlige folk med liten erfaring kan forstå. Det er mange eiere som setter hundene i vanskelige situasjoner ut av kjærlighet. De vet at hunder er sosiale flokkdyr, og da er det naturlig å tenke at de trenger hundevenner for å ha et godt liv.

Det er  sikkert mange som senket skuldrene etter å ha hørt den forklaringen. Nå kan de legge bort skyldfølelsen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

I dag er det en artikkel om hvordan det gikk med de andre hundene fra sesong 1:

https://www.vg.no/forbruker/livsstil/i/EaJq9l/fra-boelle-til-bestevenn-slik-gaar-det-med-hundene-naa

Konklusjonen er at det går mye bedre med alle hundene, bortsett fra schæferen som er død.

Ingen angrer på at de var med i programmet, de fleste fikk en mye bedre hund etter hjelpen fra Maren 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes den siste serien er (enda) bedre enn de foregående. Kanskje mer erfaring både hos Maren og produksjon? Sondre og Zlatan er kjempekule, ser for meg ham med flere hunder etterhvert. :P

Jeg vil anta at schæferen fra første sesong er død pga. helse, ikke adferd? Selv om den var "munnete" så var det jo mest feildirigert energi og ikke noe farlig i hunden. NRK følger vel kanskje opp etterhvert.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, simira skrev:

Jeg vil anta at schæferen fra første sesong er død pga. helse, ikke adferd? Selv om den var "munnete" så var det jo mest feildirigert energi og ikke noe farlig i hunden. NRK følger vel kanskje opp etterhvert.

Joda, det var helsen som gjorde at han ikke er mer. Familien har kjøpt seg en labrador nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flinke eierne er til å trene hunden sin. Mektig imponert ? Og man er ganske så dedikert når man velger å sove i bilen flere netter for å venne hunden til bilen ❤️

Jeg har aldri hatt en hund som har markert inne i huset (som Zlatan), så jeg lurte veldig på hvordan de skulle få slutt på det. Men i følge eieren så er det mer at hunden har fått ett mer aktivt liv, med å bli trent som gjør at det stadig blir mindre markering inne.

Så da er det kanskje håp for flere småhunder som gjør fra seg inne... Kanskje det er eieren det står på?

(En tidligere nabo syns det er greit at chihuahua hennes gjør fra seg inne. For hun vil ikke gå ut på tur med hunden. Det sa hun allerede før hund kjøpte hunden at hun ikke kom til å gjøre ?)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Rufs said:

Så flinke eierne er til å trene hunden sin. Mektig imponert ? Og man er ganske så dedikert når man velger å sove i bilen flere netter for å venne hunden til bilen ❤️

Jeg har aldri hatt en hund som har markert inne i huset (som Zlatan), så jeg lurte veldig på hvordan de skulle få slutt på det. Men i følge eieren så er det mer at hunden har fått ett mer aktivt liv, med å bli trent som gjør at det stadig blir mindre markering inne.

Så da er det kanskje håp for flere småhunder som gjør fra seg inne... Kanskje det er eieren det står på?

(En tidligere nabo syns det er greit at chihuahua hennes gjør fra seg inne. For hun vil ikke gå ut på tur med hunden. Det sa hun allerede før hund kjøpte hunden at hun ikke kom til å gjøre ?)

Ja, jeg er helt imponert!

Jeg hadde en hund som brukte over et år for å bli stueren, til tross for intens trening. Jeg var ute etter soving, lek, mat og minimum 1 gang i time ved annen aktivitet. I over et år! Jeg var så sliten og lei, og det er så stressende å ha en hund som tisset inne.

Så går man på forum å leser om alle andre som skryter av stuerene valper i 4 mnds alder. Ugh, da føler man seg som en helt elendig hundeeier. Noen hunder blir sent modne, og jeg skjønner at mange eiere gir opp på veien dersom de tror alt håp er ute. Jeg tror at Zlatan's store fremskritt kan være god motivasjon for mange som sliter med den problematikken! 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...