Gå til innhold
Hundesonen.no

Enmannshund


Knutleif Sæter
 Share

Recommended Posts

Har en stor hanhund som har lagt sin forkjærlighet på meg. Det er en unghund så den er fortsatt under opplæring.
Jeg ser for meg at det skal gå greit å lære de vanlige knepen/triksene som flinke hunder kan :)


Det vi sliter med er at den ikke vil høre på samboeren, men bare tuller og tøyser, biter i lenke/sko/hender og hopper og danser. Hvis samboeren kjefter på hunden knurrer den tilbake og vil leke. Hun bruker i snitt 20-25min hver dag på å gå med hunden og treningen består i å gå ved fot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går hund med hunden, eller trener hun med hunden? I min bok er det to forskjellige ting, selv om man selvfølgelig ofte trener på ting i løpet av tur også.

Hvem fôrer hunden? Hvem lufter og trener og har hovedansvaret?

Hunder er individer, og har også kjemi både med hverandre og menneskene rundt seg. Jeg er selv en definitivt favorittperson for et par hunder utenom husholdningen, og de enser knapt eier når jeg er i nærheten. Min egen hund har særlig i perioder foretrukket mannen min, det til tross for at jeg har hatt hovedansvaret med trening.

Noen typer hunder trenger at man jobber mer for å knytte bånd og få tillit. Og de vil ikke nødvendigvis fungere likt med to ulike personer.

Kjefting er ingen god måte å knytte bånd og få tillit på. Jeg tenker at samboeren din bør gå turer med hunden uten trening involvert, bare kos og snusing. Så kan fot-treningen gjøres separat fra det, med belønning og struktur på en helt annen måte. Generelt hjelper det å gjøre positive ting sammen og jobbe med samarbeid, og unngå konflikt. Om hopping og biting er et problem, om enn bare på samboer, så finnes det flere tråder her inne med gode råd rundt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutes ago, simira said:

Går hund med hunden, eller trener hun med hunden? I min bok er det to forskjellige ting, selv om man selvfølgelig ofte trener på ting i løpet av tur også.

Hvem fôrer hunden? Hvem lufter og trener og har hovedansvaret?

Hunder er individer, og har også kjemi både med hverandre og menneskene rundt seg. Jeg er selv en definitivt favorittperson for et par hunder utenom husholdningen, og de enser knapt eier når jeg er i nærheten. Min egen hund har særlig i perioder foretrukket mannen min, det til tross for at jeg har hatt hovedansvaret med trening.

Noen typer hunder trenger at man jobber mer for å knytte bånd og få tillit. Og de vil ikke nødvendigvis fungere likt med to ulike personer.

Kjefting er ingen god måte å knytte bånd og få tillit på. Jeg tenker at samboeren din bør gå turer med hunden uten trening involvert, bare kos og snusing. Så kan fot-treningen gjøres separat fra det, med belønning og struktur på en helt annen måte. Generelt hjelper det å gjøre positive ting sammen og jobbe med samarbeid, og unngå konflikt. Om hopping og biting er et problem, om enn bare på samboer, så finnes det flere tråder her inne med gode råd rundt det.

Jeg forer hunden og har hovedansvaret.
Når jeg går med hunden deler jeg gjerne turen opp i tre faser,
snuse og somle og "hundting" som krever plastpose
bare går uten mål og mening med verdens fineste hund
og så trener vi på å gå på fot/stoppe/sitte/eller ett nytt knep

samboer har mer fokus på å gå fort med hunden ved fot

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det meste hun gjør med hunden består i å terpe 20 minutter fot hver dag og kjefter når unghunden ikke fikser det så tenker jeg det er et dårlig grunnlag for å bygge et godt forhold. Får du hunden lydig nok vil den nok høre på andre enn deg også, men ikke like bra som om de gjør jobben selv. Så hvis hun ønsker et bedre forhold til hunden så tenker jeg eneste løsningen å legge mer arbeid i det, mer godbiter og mindre kjeft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Helt enig med Simira. Du gjør alt det positive, og det lønner for hunden å lytte til deg fordi du gjør gøyale ting som fører til godbiter og mat. Samboer forhindrer den i å snuse og gjøre det den vil, og det er kanskje ikke så mye godbitbruk heller?

Min mor hadde samme problemet som samboeren fordi hun ikke ga hundene nok oppmerksomhet. Mamma elsker hundene og gir dem mat, men hun koser og diller ikke så mye med dem. Det var helt ok for de 4 første, men den siste hunden reagerte veldig dårlig på dette. Hun lyttet ikke, og gjorde ugang for å få negativ oppmerksomhet siden hun ikke fikk nok positiv oppmerksomhet. Jeg vet ikke om det kan være tilfellet hos dere? 





 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...