Gå til innhold
Hundesonen.no

Toller, jaktlab eller jakt golden?


HaX
 Share

Recommended Posts

Hei!

Vi hadde egentlig bestemt oss for toller, men mens vi har snakket med oppdrettere og eiere av ulike raser samt undersøkt så har jakt golden dukket opp og det samme har jakt labrador. Men siden vi har brukt mest tid på toller så vet vi mest om den, ikke så mye om de andre to. Når vi googler og prøver få litt oversikt over forskjellene blir vi egentlig ikke sånn 100% klokere på hva vi burde velge som førstegangseier av retriever. 

Mye av grunnen til at vi ville ha toller var at det er en stor hund i litt mindre format. Den kan brukes til mye mentalt og fysisk, vi ønsker å ha turkompis men også hobby som involverer en eller annen form for søk, smeller, nosework, retriever jakt eller lignende. Når vi blir flinke nok på skudd ser vi for oss å bruke den i praktisk jakt på fugl og kanskje småvilt hvis den egner seg for det. Vi har et stort ønske om å arbeide med hunden, men vil veldig gjerne at den skal være litt sosial og omgjengelig type også. Vi har forstått det sånn at de fleste av bruksrasene trenger litt trening på ro inne for å ikke være for stressa også. Vi er forberedt på mye kursing og har planene klar for valp, grunnkurs, hverdagslydighet og introkurs for å finne hvilken aktivitet vi ønsker å satse på. 

 

Er det noen som har erfaring fra en eller flere av disse rasene som kan komme med noen råd? eventuelt en beskrivelse av hvordan du opplever personligheten og arbeidslysten til den rasen du har erfaring med? 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er ihvertfall en lignende tråd:

https://hundesonen.no/topic/88274-jaktgolden-vs-toller

Retrieverene er alle generelt omgjengelige og allsidige hunder. Tolleren er litt mindre, og er også kanskje den minst sosiale. Der kan det være litt utrygghet på noen hunder.

Jaktvariantene av golden og lab er ganske høytflyvende saker, men det høres ut som dere har planlagt å være rimelig aktive. Jeg har ingen egenerfaring, men har omgåttes flere av begge rasene gjennom trening og kurs. Inntrykket mitt er at labrador kanskje generelt er litt bedre og mer fokusert på jaktbiten. Men ta det med en klype salt. Jeg ville oppsøkt jaktmiljøet og de hundesportene dere ser for dere, og se hvilke jaktvarianter som brukes der og hvordan de gjør det.

Ellers er det ikke veldig stor forskjell på de to, så med mindre dere har veldig høye ambisjoner i konkurransemål så tipper jeg dere vil bli like fornøyd med hver av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for link :) 

Vi tenkte egentlig det, har truffet på et par tollere som ikke var spesielt sosiale og omgjengelige. Mens den som var så ble dette trent bort. 

Hva mener du egentlig med høytflyvende? Ja, vi har planlagt å være veldig aktive både fysisk og mentalt så er fint med en hunderase som matches dette. Vi ser ikke for oss konkurranse eller utstilling, tanken er mer arbeid/brukshund og gjøre aktivitetene på gøy. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At jaktvariantene av golden og labrador er "høytflyvende" er tull. De er aktive, vil jobbe, men har i aller høyeste grad evnen til å fokusere, konsentrere seg og lære adferder. 
Er man en aktiv person, som feks går/løper lange turer hver dag er jaktlab en flott hund å ha med seg. Den vanlige labben blir oftest for tung til høyt aktivitetsnivå. 

 

Der er en del ymse på toller. Der er stor variasjon i indivdene både ift arbeidslyst, stressnivå, fokus osv, så det er vanskelig å få akkurat hva man ønsker. I så måte er jaktlab/jaktgolden et mye tryggere valg for en aktiv person. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er slett ikke alle jaktretrieverene som har evnen til å fokusere og konsentrere seg om arbeidet. De fleste greier nok det, særlig om de får nok/riktig aktivisering, men jeg kjenner også flere som har måttet bruke mye tid på å rett og slett få hunden til å lande. Og det er snakk om erfarne hundefolk som driver aktivt med hundesport, ikke folk som syntes det var "pent" med en lettere variant. Så det er greit å sjekke med oppdretter at foreldrehundene og linjene faktisk har noen resultater å vise til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At unghunder som er aktive kan trenge litt hjelp til å "lande", (hva man nå enn legger i et slikt begrep) er ikke det samme som at de ikke er enkle hunder å ha i hus. 
Og så er mye opp til eier. Der er mange som driver aktivt med hundesport som ikke evner å få til lydige og samarbeidsvillige hunder i hverdagen. Uavhengig av rase og type. 

Jaktlab og jaktgolden har mye motor, mye driv og er aktive hunder. Så de må ha nok mosjon og nok hjernetrim. Får de nok mosjon i hverdagen, og får en konsekvent dressur (siden de er så matstyrt er det ganske enkelt), er de enkle hunder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, HaX said:

Det høres ut som jaktlab eller jaktgolden er veien å gå for oss. 

Nå var det bare å finne oppdretter, det virket ikke så enkelt. Noen som har noen tips utover å gå utifra listen til retriverklubben? 

Sjekk facebookgruppene for hhv jaktgolden og jaktlabrador - det kan gi en bedre oversikt over hva som avles. Men må advare deg om at det er helt enorm interesse for tiden for jaktgolden i alle fall - oppdrettere beskriver opp mot og over 1000 henvendelser pr kull. Vet ikke om det er bedre for jaklabbe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jaktlabbe selv. Opplever at det er til tider vesentlig forskjell på stressnivået på de som avles mer i retning sport, politi, redning osv, og de som er rene jaktlinjer. Sistnevnte fremstår litt mer balanserte, syns jeg. Har inntrykk av at det samme gjelder jaktgolden, uten at jeg skal påstå det hardnakket.

Min egen har helt fra veldig ung alder vært (for meg) overraskende fokusert og med en impulskontroll uten like. Naturlig nydelig velfungerende av- og på-knapp. Og et arbeidsjern som gjerne vil brukes mye.

Som på jaktgolden er det ekstrem etterspørsel hos de gode oppdretterne for tiden også på jaktlabbe, og hos en del av dem stiller man nok ikke først i køen om man ikke har planer om jaktprøver/redning. Selges en del som ikke NKK-registreres også, de ville jeg nok tenkt meg om to ganger før jeg kjøpte.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner flere som har fått jaktgolden som overhodet ikke er brukende til verken jakt eller hundesporter. Lite fart, lite konsentrasjon osv.  Heldigvis er det mulig å finne ut en del om hundene det avles på i dogWeb (NKK)

Jeg føler at noen avler ukritisk på alt, for valpene får man solgt uansett. Så selv om det er rift om valpene så sjekk kennel og hvilke hunder de bruker i avl. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hvis du kommer hit en tur så blir nok den valpefeberen kurert rimelig kjapt 😆
    • Fryseren er vel slått på uavhengig av hva som ligger inni den  
    • Jeg laget et regneark for dette, hvor jeg regnet ut kilospris og dagskort for hver av hundene på ulike typer fôr og sånt, og sjekket merkene mot vår faste butikk innimellom. Her: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1NNLDwmbxwhxZqruvn6GVUY0zzKvpg86hZJ8u2usy_6E/edit?usp=sharing
    • Du er ikke på villspor såvidt jeg kan se med et kjapt overblikk! Skal man flisespikke så får du jo strømkostnad i tillegg på råfôr ifm fryseplass, men tror ikke akkurat det bikker skalaen. 😂   
    • Hei! Jeg sitter og vurderer råfôring til hunden min da han ikke er fryktelig interessert i tørrfôret sitt. Får også inntrykk av at det er billigere med råfôr i lengden. Dette er noe jeg ønsker å begynne med når han skal over på voksenfôr, men jeg vil regne litt på det først 🤭 Matte er ikke mitt beste fag, så jeg håper noen kan se på regnestykket mitt og se om jeg er helt på bærtur? 😅 Valpen er nå 5 mnd og 12kg, og får p.d.d dette: 160g BritCare Puppy Grain-Free Salmon (80g frokost + 80g lunsj) + 4 SMAAK kjøttboller (ca. 100g) til middag. Dette fungerer veldig bra så langt og han har lagt på seg fint fra han kom hjem til meg. Veterinær er også veldig fornøyd med holdet hans. I følge rasestandard skal voksenvekt være maks 18kg, så jeg tar utgangspunkt i det. Ved voksenalder ville han da fått 170g tørrfor fordelt på frokost og lunsj + 100g SMAAK. Jeg kjøper 12kg sekk til 969kr sekken. 170g daglig i en uke er da ca. 1190g, ganger det med 52 uker og får da ca. 62kg fôr i året. Det er omtrent 6 sekker i året, altså 5814kr. Legger jeg da til prisen for SMAAK kjøttboller så er det 100g daglig, 700g i uka og 36,5kg i året. 36,5x80kr er 2920kr i året, totalsum på 8734kr årlig for fôr. Vomprisen i nærbutikken er som følger: 29,- stk 10 for 219,- 20 for 419,- 3x6kg for 280,- Med utgangspunkt i 18kg voksenvekt skal han da ha 360g i døgnet, ca. 2,5kg i uka eller 131kg i året. Ca. 7598kr i året da, hvis jeg kjøper 1 og 1 pølse, 5738kr hvis jeg kjøper 10 eller 5488,9kr hvis jeg kjøper 20. Jeg kan også få 3x6kg for 280kr, det gjør det jo enda billigere. 18kgx8 = 144kg, 280x8 = 2240kr Er jeg helt på villspor her? 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...