Gå til innhold
Hundesonen.no

Valp hjemme alene


Lillemy00
 Share

Recommended Posts

Hei!

jeg vurderer å gå i anskaffelse av valp når tispa jeg velger å få valp fra blir drektig. Dette tar nok i alle fall et halvt år til og også kanskje et år. 
 

Derfor ønsker jeg å spør dere som kan mer om dette litt før så jeg kan bli forberedt.

Jeg bor alene, jobber som tilkallingsvikar i helsevesenet og har en voksen hund fra før av. Hunden jeg har nå er omplasseringshund, så hun var vant med å være alene hjemme når jeg fikk henne som 1,5 åring. 
 

Men når man skal gå i anskaffelse av valp, som trenger betydelig mye mer tilstedeværelse før man etterlater den alene hjemme en arbeidsdag så kan jo dette by på utfordringer når man er alene og ikke har noen til å se etter den mens jeg er på jobb.

Jeg flytter snart i et større hus, og tenkte å bruke ene soverom til hundesone. Der skal min nåværende hund få være mens jeg er på jobb, ha litt leker, utkikkspost i vinduskarmen da hun elsker å ha oversikt, soveplass av både seng og et bur samt mat og drikke. Dette blir jo også et rom fremtidig valp blir å ta del av.  
 

Men når valpen melder sin ankomst, og den som 8 uker kommer hjem til meg. Hvor lenge burde man være hjemme med den før den kan bli etterlatt alene sammen med den voksne hunden? 
 

Jeg har lest litt på forum å sett at enkelte er hjemme en sommerferie på 2 mnd, noen har mulighet å ta den med seg på jobb(noe jeg ikke har). Men jeg ønsker en myk start hjemme med valpen, samt at hverdagen med jobb kommer naturlig inn. Jeg bor langt borte fra jobb(ca 20-30min med bil) og har betalt matpause så har ikke mulighet til å kjøre hjem å lufte.

ønsker konstruktive tilbakemeldinger, som hjelper meg og ikke bryter ønsker mitt om nytt familiemedlem ned. 
 

Er en svensk lapphund jeg tenker å kjøpe meg om noen lurer. 
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge før valpen kan være alene en hel arbeidsdag? Det er individuelt, men jeg mener man bør ha absolutt minimum en måned, helst mer. Ridgebacken vår trengte tre måneder mener jeg å huske, og da jobbet jeg femtimers-dager.

Hvis du skal ta god tid på at valpen er trygg ville jeg prøvd å få til to måneder (du har vel fem uker ferie ihvertfall uansett?) og så en backup med nabo eller andre som kan stikke innom og lufte hundene i løpet av dagen ved behov.

Det hjelper at du har en hund fra før, ihvertfall hvis den er trygg alene hjemme. Så kan du jo spørre oppdretter hvordan foreldrehundene er på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, simira skrev:

Hvor lenge før valpen kan være alene en hel arbeidsdag? Det er individuelt, men jeg mener man bør ha absolutt minimum en måned, helst mer. Ridgebacken vår trengte tre måneder mener jeg å huske, og da jobbet jeg femtimers-dager.

Hvis du skal ta god tid på at valpen er trygg ville jeg prøvd å få til to måneder (du har vel fem uker ferie ihvertfall uansett?) og så en backup med nabo eller andre som kan stikke innom og lufte hundene i løpet av dagen ved behov.

Det hjelper at du har en hund fra før, ihvertfall hvis den er trygg alene hjemme. Så kan du jo spørre oppdretter hvordan foreldrehundene er på det.

Tusen takk for svar?

Jeg skal ta rådene med meg. siden det enda er en god stund til jeg får kjøpt valpen vurderer jeg å spare opp penger til å kunne ta fri de ukene som trengs for å få en hund som er trygg på å være alene hjemme.

Det siste jeg ønsker meg er en hund med seperasjonsangst i alle fall. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...