Gå til innhold
Hundesonen.no

Krysning mellom portugisisk vannhund og mellompuddel?


Jompen
 Share

Recommended Posts

Hei! Hva mener kompetansen om krysning av Portugisisk vannhund (tispe) og mellompuddel? Er det overhodet noen fordeler med en slik blanding sammenlignet med renraset portis eller mellompuddel? Vi ønsker oss en Portis, men det er svært lange ventelister. Så en såkalt Porti-doodle kan vel bli en bra hund gitt at foreldredyra er friske hunder med godt gemytt? Hva mener dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er blandingen gjort? Hva er formålet?

Jeg ser ingen fordeler med å blande disse to rasene (strengt tatt er det sjelden fordeler med å blande to raser hvis det ikke skjer planmessig over generasjoner). Det trenger ikke å være problematisk, all den tid rasene har mange likheter og ingen store forskjeller eller "konflikter" i egenskaper, men de har f.eks. veldig ulik pelstype som kan slå ut på ulike måter.

Jeg ville ikke nødvendigvis skydd unna blandingen hvis det dumpet en i fanget på meg, men om det ikke spiller noen rolle om dere får puddel eller portis så kan dere jo vurdere puddel i stedet?

Ellers er det som oftest verdt å vente på den rasen som passer best til det hundeholdet man ønsker seg, det lønner seg sjelden å ta noe annet bare fordi det er kortere ventetid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Mellom) Puddel og portis er i samme familie og veldig like. Hensikten med blandingen er vel at avkommet blir litt mindre i størrelse enn portis. Samt at foreldredyra har veldig godt gemytt, slik at en kan anta at avkommet også vil arve gemytt til foreldredyra. Puddel er som kjent veldig smarte hunder, noe portisen også er, men kanskje ikke i ligaen til Puddel. Ellers vet jeg ikke mer om begrunnelsen for å krysse disse to rasene, jeg er jo ikke oppdretter. Å vente i flere år er uaktuelt da ungene gleder seg veldig til å få hund, noe jeg gjør selv også for å være ærlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puddel kan forresten være et alternativ, men jeg er veldig glad i portisen sine egenskaper hva angår vannarbeid. Men jeg er litt i tåkeheimen for denne porti-doodelen virker spennende og vi har lyst på hund.  Uansett hvilke egenskaper hunden arver vil hunden bli bra tenker jeg fordi jeg er fan av både puddel og portis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å blande to individer sier veldig lite om hvordan resultatet blir. Derav planlagt avl i generasjoner for at det skal være hensiktsmessig overhodet. En mellompuddel som har større foreldre trenger ikke å bidra til at en slik blanding blir mindre enn portis. Du kan heller ikke anta at valpene arver foreldrenes gemytt, selv om det hjelper at tispa er flink med valpene. Er foreldrenes søsken og deres foreldre igjen like gode og stabile? Og friske?

Ved en blanding av to individer er det ingen forutsigbarhet på hva det blir, dere kan få alt fra en tilsynelatende ren portis til ren puddel og en eller annen ting mellom.

Puddel er jo også en vannhund, og ellers er det flere vannhundraser som kanskje kan vurderes?

Det er lett å bli litt blind og gjøre unntak for å få hund før heller enn senere, men det er likevel viktig å være bevisst på hva man faktisk ønsker seg. Nå er ikke forskjellene mellom puddel og portis så store at jeg tror det er noen krise, så lenge dere er forberedt på det med mindre dere helt konkret har tenkt å bruke portisen til det tradisjonelle vannarbeidet den er avlet for. Men da bør dere jo ikke gå for noen blanding heller. Har dere sett til Sverige for oppdrettere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for innsiktsfulle svar Simira. Ja, vi har lett i Sverige også, men grunnet Covid er det helt ville tilstander. Vi er hundefolk og beslutningen om å anskaffe hund er helt uavhengig av Covid. Jeg skal forøvrig be om mer dokumentasjon på stamtavlen til både portisen og puddelen (godt råd). Men etter sigende er begge foreldredyra premierte renrasede hunder med god stamtavle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes vannarbeid er interessant, men det er ikke alfa omega, så vi tilpasser oss hundens bruksegenskaper selvsagt. Selv med renraset portugisisk vannhund er men jo ikke sikker på at den har gode bruksegenskaper for vannarbeid. Jeg kjenner noen som har en portis som skyr vann, og han har vært slik siden han var valp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutes ago, Jompen said:

Tusen takk for innsiktsfulle svar Simira. Ja, vi har lett i Sverige også, men grunnet Covid er det helt ville tilstander. Vi er hundefolk og beslutningen om å anskaffe hund er helt uavhengig av Covid. Jeg skal forøvrig be om mer dokumentasjon på stamtavlen til både portisen og puddelen (godt råd). Men etter sigende er begge foreldredyra premierte renrasede hunder med god stamtavle.

Hvorfor har de da valgt å blande dem? Hvis dyrene er av så bra kvalitet burde de jo benyttes i raseavl for å forbedre egen rase, heller enn å blande? Hvorfor sier de selv at de har blandet?

46 minutes ago, Jompen said:

Jeg synes vannarbeid er interessant, men det er ikke alfa omega, så vi tilpasser oss hundens bruksegenskaper selvsagt. Selv med renraset portugisisk vannhund er men jo ikke sikker på at den har gode bruksegenskaper for vannarbeid. Jeg kjenner noen som har en portis som skyr vann, og han har vært slik siden han var valp.

Absolutt, og et er jo (som du da sikkert vet) noe av grunnen til at det også er viktig å undersøke linjer og egenskaper hos flere enn foreldredyrene. Er det viktig at hunden har gode egenskaper innen for rasespekteret så må man sjekke at forfedrene faktisk kan vise til resultater der. Spesielt nå som alle raser avles som familiehunder. Men det gjør det såklart ikke enklere å finne valp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor de har valgt å blande to renrasede hunder har jeg ikke spurt direkte om. Men det er sikkert både tro på at avkommet skal bli gode hunder, samt det er sikkert et økonomomiskn aspekt vil jeg tro? Jeg skal spørre dette spørsmålet ved anledning. Men dette med hundekjøp er vanskelig i dagens marked. Stiller en alt for mange kritiske spørsmål blir en sett på som vanskelig. Da får en ikke kjøpt hund ? Køper er den svake part i dagens market. Jeg skal være langsiktig og få kjøpt en portis på sikt, men jeg kan ikke vente to år på hund, så jeg sover på om det blir puddel eller porti-doodle.  Hører gjerne flere synspunkter om porti-doodle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puddel og portis har noe lignende bruksegenskaper riktignok, men det er flere andre sider dere bør tenke på.

Er foreldrene helsetestet for det som er relevant for rasene? Gå inn på raseklubbene og se på hva som er anbefalingene deres til avlshunder, les også RAS for å se etter andre problematiske områder som oppdrettere bør ha i bakhodet under avl. Hvordan står det til med mentaliteten på de linjene? Er det renrasede hunder registrert i NKK, kan det være enklere å grave fram informasjon om helse og mentalitet.

En tredje ting som vil være umulig å finne ut av på forhånd, er hvordan pelsen blir. Mange doodler får en vanskelig pelstype, så man må være forberedt på mer pelsstell enn man kanskje ville fått med en renraset puddel eller portis.

Å kjøpe en valp på impuls uten å gjøre hjemmeleksa med å sjekke opp helse og mentalitet på linjene er det største sjansespillet innen hundekjøp - kanskje får man en fantastisk, enkel og frisk hund man har i 12 år, eller man kan få en hund med sykdom og/eller mentale utfodringer som gjør hverdagen ganske kjip i de 5 årene man har hunden før den må avlives pga. problemene sine.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...